Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4701
Kort:
1500,- eller tre dager i fengsel.

Bakgrunn:
Noen dobbelt-parkerer på min parkeringsplass, jeg gjør mitt beste for å finne ut av hvem det er og kontakte dem, samt henger opp advarsel osv..
Dette gjentar seg over flere dager, hvor jeg kontakter både politiet og Falken (dokumentert og forklart i avhør), som ikke fører til noe.
Til sist fyller jeg noe søppel oppi lasteplanet på pickup'en, og blir anmeldt for overtredelse av "straffeloven 391 første og annet ledd første straffalternativ for rettsstridig å ha ødelagt, skadet, gjort ubrukelig eller forspilt en gjenstand som helt eller delvis tilhørte en annen, eller tilsmusset eller besudlet [LOL] en gjenstand, og den voldte skade er liten".

Jeg har da valgene mellom å vedta, eller ikke vedta, som noen av dere kanskje kjenner til.

Personlig føler jeg meg MEGET vanskelig i denne saken, og har igrunnen ikke så mye imot å gå i fengsel for den.
Men hvilke konsekvenser vil dette da få?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Betal og slipp fengsel pa rullebladet. Er jo ikke mange kronene uansett gvor sure dem er.
Sist endret av Bombasa; 26. mai 2011 kl. 19:13.
Stuck pixel.
Tryllestav's Avatar
Vil du ikke få en prikk på rullebladet da?

Mener da det stemmer.
Om det virkelig er DIN parkeringsplass finner du deg ikke i dette!
Under normale omstendigheter vil man ikke kunne sitte i fengsel for en mindre bot som dette.
Det er kun mulig dersom du skal inn for å sone en annen dom uansett.
Og selv da kan det være vanskelig å få til.

Staten vil mye heller ha pengene sine via Statens innkrevingssentral, noe som automatisk vil skje etter ett år eller to dersom boten ikke blir betalt.
Ikke vedta og erklær deg uskyldig og ta det i retten.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Ikke vedta og erklær deg uskyldig og ta det i retten.
Vis hele sitatet...
Hvis det går feil vei så tror jeg han må betale ekstra for rettsaken.
En rettsak vil uansett utfall koste meir enn 1500kr uansett utfall...

waffe
kjedelig streiting
Bare for å ha sagt det, så er det nok ikke noe forenklet forelegg du har fått. Men derimot et forelegg. Kan jeg spørre ossen politiet fant ut at det var du som hadde gjort det?
Shina's Avatar
Trådstarter
8 0
Sitat av legalize_it Vis innlegg
... et forelegg.
Vis hele sitatet...
Ja, det var det vel igrunnen.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kan jeg spørre ossen politiet fant ut at det var du som hadde gjort det?
Vis hele sitatet...
Enten vitner, eller bare det at jeg gikk ut og snakket med folka når jeg hørte noe volum der på parkeringsplassen.

Jeg tenkte jeg muligens kunne ringe og spørre om jeg kunne komme inn en langhelg, så ble det litt billigere.

Tror dere Sjonkel Rolf blir med på det?
Ikke vedta. Det er din parkeringsplass og du hadde en avtale med en kompis som skulle sette bilen fra seg der så han kunne kjøre søpla vekk for deg. Du trodde det var hans bil, du kunne vel ikke vite at han var sjuk og at andre var så frekk å bruke din plass

Seriøst, hør med en advokat. Jeg synes det er helt urimelig at du ikke kan få hensette søpla på DIN plass fordi en idiot har stjelt (les;tyvlånt den) Her lukter det seriøst 'bekjente på lensmannkontoret' av han karen. Regner med du ikke har vært i avhør pga dette siden du ikke sier noe om det. Høres ikke ut som normal saksgang i mine ører, og jeg synes ikke du skal la deg tråkke på!
Hadde helt klart gått for advokat og/eller rettsak.-
Vet ingenting
Uansett om det er din parkeringsplass så er det umodent å latterlig å tømme _søppel_ i bilen din en annen kar. Da blir det bare useriøst, uansett hvor irriterende det er. Da kunne du heller ha gjort det på en annen måte.. Så, etter min mening er ikke boten urettferdig.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Betal bota, er ikke så jævlig fett å ha på seg at man har vært i fengsel.
Samme sak som her?
tråd
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Du får bare sone i fengsel om du absolutt ikke har noe av verdi.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av duzzyd Vis innlegg
Du får bare sone i fengsel om du absolutt ikke har noe av verdi.
Vis hele sitatet...
Man kan få en avbetalingsplan, slik at man betaler X penger iløpet av X tid
Sitat av Fleff Vis innlegg
Man kan få en avbetalingsplan, slik at man betaler X penger iløpet av X tid
Vis hele sitatet...
Minimum 750 kr i mnd i X antall måneder. Det jeg tror Duzzyd mener, og du forøvrig understreker, er at det skal utrolig mye til før myndighetene lar deg sone i stedet for å betale boten da et fengselsopphold faktisk vil koste staten penger. Det er i grunnen latterlig at de formulerer slik at man tror man har et reellt valg.
Sist endret av sOHaM; 26. mai 2011 kl. 21:58.
Betal boten hvis du inngår et forlik ved at personen som parkerte ulovlig til å betale for de bøtene han\ hun skulle ha fått for å ha stått der. Går ikke dette, lag en sak ut av det. Med en god advokat kommer nok du seirende ut av dette her!
Personlig mener jeg boten er bedre.

Men selvfølgelig, ser ut som du har tatt dette veldig personlig, så da er det vell bare å gå rettens vei, betale enda mer, kanskje tape å ende opp med enda mer utgifter.
Om det er en prinsippsak harvell ikke det så mye å si, men da trenger du vell ikke spørre her?

Ta det over en langhelg? Høres mer ut som et hotellopphold enn 3 dagers fengsel.

Lykke til, uansett!
kjedelig streiting
Sitat av Shina Vis innlegg
Jeg tenkte jeg muligens kunne ringe og spørre om jeg kunne komme inn en langhelg, så ble det litt billigere.

Tror dere Sjonkel Rolf blir med på det?
Vis hele sitatet...
Som andre sier så blir det nok vanskelig hvis du har noen inntekt eller eiendeler.

Driver han fyren fremdeles ennå med dobbeltparkeringa forresten? Avhengig av eierforhold og lignende så finnes det flere parkeringselskaper av den useriøse typen som tilbyr seg å drive p-plassen gratis mot at de selv får bøtene. Et rasshøl av den dimensjonen som tar plassen din hadde fortjent x-antall bøter selv.
Du får i praksis ikke gå i fengsel for en slik forseelse.
Innkrevninssentralen finner alltid en vei.

Hadde betalt hadde det vært meg, ikke sikkert det går i din favør om du tar det videre.
Hadde heller ikke tømt søppel i den bilen, men søkt råd hos en advokat om hva man burde gjøre for å løse problemet med dobbeltparkeringen.

Lykke til uansett-
Du har misforstått valget ditt, det du skal velge i mellom er å vedta boten eller ikke.
Vedtar du ikke, må du i retten. Hvis du blir dømt i retten må du betale saksomkostninger i tillegg, fra ca1500 og oppover.
Det du må vurdere er sjansen for å bli dømt, det igjen avhenger av politiets beviser, finnes det vitner? fotos? har du tilstått? slike ting.
Soning av bøter i Norge foregår stort sett på en måte, folk som allerede soner i fengsel slipper konsekvent ikke ut før bøtene er sonet. Alle andre får trekk i lønn eller tvangssalg. Med andre ord, hvis ikke de kan trekke deg i lønn, beslaglegger de eiendeler fra deg og selger det. De kan godt finne på å selge en leilighet til flere millioner for å kreve inn 1500kr fra deg. Kravet varer også livet ut.
Shina's Avatar
Trådstarter
8 0
Sitat av margido Vis innlegg
... umodent å latterlig å tømme _søppel_ i bilen din en annen kar. Da kunne du heller ha gjort det på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Eksempelvis?
Som nevnt innledningsvis hadde jeg allerede undersøkt en del andre muligheter.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Driver han fyren fremdeles ennå med dobbeltparkeringa forresten?
Vis hele sitatet...
Nei, snodig nok sluttet hun med det.

Sitat av Wild Vis innlegg
Du får i praksis ikke gå i fengsel for en slik forseelse.
Innkrevninssentralen finner alltid en vei.
Vis hele sitatet...
Det var vel det mest brukbare rådet i tråden, da jeg leste formuleringen "hvis boten ikke blir betalt / inndrevet så fengsel", som om jeg faktisk kunne velge.

Da faller jo logikken i denne saken på plass av seg selv.

Nå kunne jeg ha gått litt mer i detalj her, men for å kort kommentere bare en av de tingene som provoserer meg her, er det at dette er regelrett utpressning.
Ikke har jeg fått noen tilståelsesrabatt, og det at jeg har brukt tid på å komme inn og dokumentere saken fra min side har bare blitt blankt ignorert.

Her opptrer politiet etter min oppfatning som late maktmennesker uten noen form for etisk kompass.

... -Captain Obvious.
Hvis du ikke har penger,spør om å få dele den opp, eller vente til etter sommeren med å betale etc.
Politiet hjelper somregel gjerne til med å fikse det for deg. SWIM betaler avdrag på 200 kr måneden for et forelegg på 2k, det er overkommelig for de fleste.
Men ser også prinsippet i saken din, og ville nok som andre sier, vurdert å kontakte en advokat. Å gå i fengsel for et så lite forelegg er unødvendig etter mitt syn
Jeg så en gang en lastebilsjåfør pluss noen hjelpere tok en bil som hadde parkert oppå løftelemmen med jekketralle, opp gata inn en åpen port og smekka igjen porten med smekklås:-)

Jeg hørte også om en som spruta bremseveske på en bil, den ble full av fregner og måtte omlakkeres.
Du skulle vel aldri tilstått i avhør. Da måtte de ha finni noen vitner osv.
Men altså seriøst, da må jo politiet ha funnet ut av hvem som eier parkeringsplassen for så gi deg en bot for at hun har feilparkert og du ble lei det? Merkelig logikk fra politiet sin side. Ja vi vet du parkerte ulovelig på en annen sin eiendom så her skal vi bøtelegge personen for å ha tilsmusset bilen din! Kan jeg spørre hva slags søppel du besudlet bilen med? hadde du badet den i saltpeter syre kan jeg godt skjønne at hun ble en smule irritert men...
Motsøksmål og krev henne for leie av p plass!
Shina's Avatar
Trådstarter
8 0
Nei, gidder ikke å lage noe videre bråk ut av dette.

Verden er ikke nødvendigvis noe som automagisk tilpasser seg hva jeg skulle mene er riktig i denne saken, som er at politiet egentlig bare skulle ha ignorert hele greia.

Og til dere som snakker om å engasjere advokat: Har dere selv noengang sittet i en rettssal og kjørt en sak?
Trodde heller ikke det. Det pleier nemlig å koste greie penger.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Du skulle vel aldri tilstått i avhør. Da måtte de ha finni noen vitner osv.
Men altså seriøst, da må jo politiet ha funnet ut av hvem som eier parkeringsplassen for så gi deg en bot for at hun har feilparkert og du ble lei det? Merkelig logikk fra politiet sin side. Ja vi vet du parkerte ulovelig på en annen sin eiendom så her skal vi bøtelegge personen for å ha tilsmusset bilen din! Kan jeg spørre hva slags søppel du besudlet bilen med? hadde du badet den i saltpeter syre kan jeg godt skjønne at hun ble en smule irritert men...
Motsøksmål og krev henne for leie av p plass!
Vis hele sitatet...
Feilparkering kan være en privatrettslig affære (antar dette er en privat parkeringsplass). Da finnes det haug og dung av regler og sedvaner hvordan man håndterer det. Søppeltømming er ikke en av de vanligere.

Det er vel også slik at en feil i stor grad ikke rettferdiggjør enda en feil (hvis en ser bort fra nødverge). Hvor bilen var parkert er egentlig uvesentlig. Det å skitne og/eller skade andres biler er aldri greit.
Sitat av natursvin Vis innlegg
Minimum 750 kr i mnd i X antall måneder. Det jeg tror Duzzyd mener, og du forøvrig understreker, er at det skal utrolig mye til før myndighetene lar deg sone i stedet for å betale boten da et fengselsopphold faktisk vil koste staten penger. Det er i grunnen latterlig at de formulerer slik at man tror man har et reellt valg.
Vis hele sitatet...
Minimum er 500 kr. pr mnd. Har fått det som avtale på ett forelegg for en trafikksak.
Sitat av Fuzzyfossen Vis innlegg
Minimum er 500 kr. pr mnd. Har fått det som avtale på ett forelegg for en trafikksak.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Somsagt vet jeg om en som betaler 200 kr pr mnd.
Jeg fikk et par forelegg i fjor... Betalte de ikke, ringte ikke til SI, og har inntekt.
Endte opp med bøtesoning i Bjørgvin Fengsel i ÅR. Altså mindre enn et år senere.

Så alle som sier; nei det går ikke, det går ikke... Jo, det går faktisk, hvis man gir faen i å betale.
Sist endret av TurboOlsen; 28. mai 2011 kl. 01:49.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Vel, det er ganske stor forskjell på "et par forelegg" og på et forenklet forelegg på 1500. Får nok kemneren på nakken før de kaster deg i fengsel for en slik forseelse.
Hadde dog ikke mer enn 10.000... noe de kunne trukki av 2 lønninger.. Poenget mitt: bjørgvin fengsel var full av bøtesonere, selv om de hadde inntekt ble de satt inn da de ikke betalte i tide.
Har ikke lest igjennom hele greia, men hvis det er forenklet forelegg kan du nekte og vedta. Blir garantert henlagt, og hvis ikke får du en tur i retten
Sitat av shitrich Vis innlegg
Det stemmer ikke. Somsagt vet jeg om en som betaler 200 kr pr mnd.
Vis hele sitatet...
Er med på den. Mente bare at 750,- ikke var minimum.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Har ikke lest igjennom hele greia, men hvis det er forenklet forelegg kan du nekte og vedta. Blir garantert henlagt, og hvis ikke får du en tur i retten
Vis hele sitatet...
Snodig logikk, hvis det garantert blir henlagt så får du jo ikke en tur i retten. Så det du egentlig sier er at du risikerer å måtte dra i retten og betale mer enn det originale ff'et og dermed også få noe på rullebladet...
Hehe, dette ble jo en stor diskusjon av.... Men som mange andre her, har jeg ville betalt boten, i og med at summen var minimal... Fengsel kommer på rulleblad, og "kan" gjøre til problemer i framtiden...