Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6049
Jeg har nylig kjøpt hus.
De første dagene hadde jeg god varme på varmekablene på badet, etter en stund forsvant all varme. Temperatur kontrollen til varmekablene har ett display, med en nedover pil, og oppover. I midten av disse er en liten knapp som jeg trykte på gjentatte ganger å da ble det varmt igjen. Vet jo at det er litt amatørmessig men finner lite informasjon om hva denne knappen er til. Man kan feks velge fra celsius til fahrenheit etc.

Men nå har det skjedd igjen, det er ingen varme. Hva kan det ha med å gjøre? For jeg vet jo strengt tatt trykke forsøk på den lille knappen hadde noe effekt.

Er det noenting man kan sjekke på egenhånd før man kontakter el installatør?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Er det noe symbol på denne knappen? Eventuelt hva slags merke er selve bryteren?
Nei, det er en liten grå knapp som ligger slik til at man må bruke en gjenstand for å nå den. Har dessverre ikke den informasjonen nu. Men skal legge den ut i morgen. Er helt klar over slik informasjon er essensiell men tenkte kanskje det var noen sånn generelle ting som kunne være feil. Men legger ut navnet på den i morgen.
Finn ut hvilken produsent som har lagd termostaten, deretter les deres datablad.
Legg gjerne ut bilde også?
Ganske koselig med varmekabler, har varmekabler, syns det godt og varmt.

En gang gikk jeg på do for å chillen litt på gulvet siden det var så godt og varmt. Det er godt og varmt fordi at jeg har varmekabler i gulvet.
Men idet jeg skulle gå på do for å chillen litt på gulvet, siden det var så godt og varmt der, ble det så mye styr fra familien at jeg lå på gulvet på do for å chillen litt på gulvet siden det var så godt og varmt der.
Det er godt og varmt fordi at jeg har varmekabler i gulvet.
Jeg personlig benytter en effektregulator, Firmaet jeg jobber for benytter kombinert termostat og effektregulator og det samme har jeg hjemme. syns det er ganske digg å bare chillen litt på gulvet siden det var så godt og varmt der.
Det er godt og varmt fordi at jeg har varmekabler i gulvet.
Effektregulatoren på badet bytter funksjon med to knappetrykk.
Står bryteren på utsiden så er det bare å bruke den som effektregulator som gir deg mulighet til å regularisere varmekabelen i % av nedlagt effekt, så er det en 600W kabel som ligger i gulvet så kan du regulere den fra 6 til 600W.
Det er ganske koselig, siden det blir så varmt og godt på gulvet på do, siden det er varmekabler der.
Men du lurer vel på hvordan dette har med saken å gjøre og ditt problem med termostaten din, jo det var fordi at jeg har varmekabler hjemme slik at det skal bli godt og varmt, jeg synes det er så koselig.
Det er godt og varmt fordi at jeg har varmekabler i gulvet.

Men jeg må stikke nå, har ikke tid til å skriv mer, men er sikkert på i morgen om du trenger mer hjelp.
Like greit, med dagens strømpriser sparer du masse cash.

Sleng et teppe inn på badet og bruk tøfler istedet imo. No longer kaldt badegulv.

Ja, det er digg med varmekabler. Ikke bare er det digg, det er en nødvendighet!

Lykke til med problemsolving.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Ganske koselig med varmekabler, har varmekabler, syns det godt og varmt.

En gang gikk jeg på do for å chillen litt på gulvet siden det var så godt og varmt. Det er godt og varmt fordi at jeg har varmekabler i gulvet.
Men idet jeg skulle gå på do for å chillen litt på gulvet, siden det var så godt og varmt der, ble det så mye styr fra familien at jeg lå på gulvet på do for å chillen litt på gulvet siden det var så godt og varmt der.
Det er godt og varmt fordi at jeg har varmekabler i gulvet.
Jeg personlig benytter en effektregulator, Firmaet jeg jobber for benytter kombinert termostat og effektregulator og det samme har jeg hjemme. syns det er ganske digg å bare chillen litt på gulvet siden det var så godt og varmt der.
Det er godt og varmt fordi at jeg har varmekabler i gulvet.
Effektregulatoren på badet bytter funksjon med to knappetrykk.
Står bryteren på utsiden så er det bare å bruke den som effektregulator som gir deg mulighet til å regularisere varmekabelen i % av nedlagt effekt, så er det en 600W kabel som ligger i gulvet så kan du regulere den fra 6 til 600W.
Det er ganske koselig, siden det blir så varmt og godt på gulvet på do, siden det er varmekabler der.
Men du lurer vel på hvordan dette har med saken å gjøre og ditt problem med termostaten din, jo det var fordi at jeg har varmekabler hjemme slik at det skal bli godt og varmt, jeg synes det er så koselig.
Det er godt og varmt fordi at jeg har varmekabler i gulvet.

Men jeg må stikke nå, har ikke tid til å skriv mer, men er sikkert på i morgen om du trenger mer hjelp.
Vis hele sitatet...
.......!!!?!!!

Trådstarter:
Vet du hvor mye effekt varmekablene gir?
Hvor mye de "gir" er vel egentlig ikke så veldig relevant. Man skal, såvidt jeg vet, forholde seg til watt/kvadratmeter og hvilken type gulv det er snakk om. Et eksempel er et tregulv der du skal holde deg rundt 60-70 watt pr kvadrat så holder det med 600w på et rom på opp til ti kvadrat.

Men vi kan tydeligvis konkludere med at det er "varmt og godt" nok!
Nja, nå er det forsåvidt blitt varmere noe som er merkverdig da jeg ikke har gjort noe. Termostaten er av typen microtemp helt hvem type det er er noe vanskelig, for vis jeg skrur den opp står det ingen spesifikke nummer eller tall. Men jeg tror vi konkluderte med den forrige eier at det mest sannsynlig er denne http://www.micromatic.no/?CatId=1919&ProdNo=OJ1000 Da altså MICROTEMP DIGITAL TERMOSTAT MED 2-POLET BRYTER
TYPE MTC2 MED MULIGHET FOR SPARETEMPERATUR.

Når det gjelder watt er jeg ikke helt sikker har bedt om papirer fra selskapet som har lagt varmekablene. De ligger da i ett flisgulv.
Før du ringer et elektriker-firma kan jo du ta å tilbakestille termostaten ved å holde inne P-knappen (den lille grå) i ti sekunder til det står: APP // AF på displayet. Det som kan ha skjedd er at du har klart å stille parameterverdien HI på et lavt nivå hvis du har trykket litt sporadisk inne på menyen. Noe som gjør at termostaten slår ut på f.eks 20 grader om det er det som er parameterverdien.

En annen mulighet (en liten en) er at elektrikeren har montert en MTD2 termostat. Denne er kliss lik MTC2 termostaten bare at den har en rom-føler i tillegg. Så hvis termostaten er plassert utenfor badet (som mange bryterpanel er) kan det hende at temperaturen utenfor badet har noe å si om varmekablene står på eller ikke. Men som sagt er dette svært lite sannsynlig.

Serienummer og typebetegnelse står på baksiden av termostaten. Om du har tenkt å skru utav termostaten for å se så ta sikringen, det er lett å komme borti strømførende deler på disse termostatene.