Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3741
Hei, har vært dum/uheldig og falt ned fra hustaket og brutt endel ben.

I den sammenheng havnet man selvfølgelig på sykehus, og fikk skrevet ut smertestillende kapsler på 50 MG som heter Tramadol.
Hva er dette for noe? Tar 2 kapsler som foreskrevet og merker overhodet ingen ting.
Sikkert noen sher som har erfaring med dette legemiddelet da legevakten her på stedet ikke har det og foreslår Paracet i stedet.

Kan dosen være for lav, eller er det rett og slett feil type legemiddel?

Jeg vet at ingen her inne er leger, men siden det er et smertestillende preparat tenkte jeg at noen kanskje hadde erfaringer med det.

Leger er ikke akkurat lett å få i tale i helgene her oppe i Nord.
Tramadol er noget svakt for benbrudd. Prøv å øk dosen med 50-100mg. Hvis ikke det fungerer be om sterkere smertestillende.

Selv har jeg veldig god erfaring med tramadol, både som smertestillende og rekreasjonelt.
Tramadol er noe av det dårligeste smertestillende som jeg har prøvd,etter felleskatalogen så er vel 50-100 mg intil 4 ganger dagli max dose.etter det jeg selv har erfart så virker tramadol best på rygg smerter men thats it.Du kan si at du får krampe å hode pine av de så får du noe annet,som f eks paralgin forte eller noe.
Dette er to identiske preparater men tramadol er litt billigere.Fikk nobligan 150mg retard dvs depotabletter som løser seg sakte opp og skal virke i 12 timer pga en enorm betenelse i skuldra.Tok en om morgen,en om kvelden og det holdt.Foresten er anbefalt maks dose 400mg i døgnet.Hadde jeg tålt disse forte tablettene hadde jeg heller brukt disse,men får kvalme av disse.Tramadolstoffet gir meg dårlig blodomløp,såppas att jeg må ha heisekran for å fån opp
Jeg hadde spurt legen om noe kraftigere, ketorax fungerer meget godt på benbrudd.
Siden du nevner du fikk flere benbrudd, bør det ikke være noe problem å få 1x20 5mg fra legen.
Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Hei, har vært dum/uheldig og falt ned fra hustaket og brutt endel ben.

I den sammenheng havnet man selvfølgelig på sykehus, og fikk skrevet ut smertestillende kapsler på 50 MG som heter Tramadol.
Hva er dette for noe? Tar 2 kapsler som foreskrevet og merker overhodet ingen ting.
Sikkert noen sher som har erfaring med dette legemiddelet da legevakten her på stedet ikke har det og foreslår Paracet i stedet.

Kan dosen være for lav, eller er det rett og slett feil type legemiddel?
Vis hele sitatet...
Skal ikke uttale meg direkte i forhold til din case, men tramadol blir metabolisert blant annet av cyp2d6 enzymsystemet. Ca 6% av alle hvite har forandringer i cyp2d6 som medfører enten en noe redusert effekt av tramadol, eller en svært høy effekt av det. I tillegg vil flere forskjellige andre medikamenter kunne ha innvirkning på tramadol sin smertestillende effekt, blant annet subutex og tegretol.
Max uflaks å falle ned fra taket da.