Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3035
For hver dag som går innbiller jeg meg mer og mer at jeg har for lav lønn....
Jeg er 25år og jeg jobber som lagermedarbeider.
Jeg har jobbet i samme firmaet i straks 3år og føler jeg gjør en meget god jobb for firmaet.

Ting jeg har annsvar for:
-Ekspedere kunder
-Svare på telefoner (den ringer konstant)
-bestille inn varer
-ta imot varer og ha de på plass
-skrive ordrer
-pakke varer (som skal gå med varetaxi eller post)
-sende varer
-holde det rent og ryddig (både i butikk og lager)
-levere varer (utkjøring)
-helt SINNSYKT med papirarbeid
-kassa oppgjør


Eventlig så er vel dette ikke en lagermedarbeider stilling....det er vel egentlig en "altmulig-stilling"... Mange dager er det så hardt trykk at jeg ikke får gjort alt jeg skal... Men alt i alt gjør jeg en meget god jobb, og de er fornøyde med meg...
Her sitter jeg med en fastlønn på 24700 i mnd, og føler at jeg har for dårlig betalt i forhold til ansvaret jeg har og alderen min.
Bommer jeg totalt?
Sist endret av t33zr; 9. mars 2009 kl. 10:12.
Sitat av t33zr Vis innlegg
*snip*
Her sitter jeg med en fastlønn på 24700 i mnd, og føler at jeg har for dårlig betalt i forhold til ansvaret jeg har og alderen min.
Bommer jeg totalt?
Vis hele sitatet...
Er dette før eller etter skatt?
Sist endret av RayMonk; 9. mars 2009 kl. 10:17.
Trådstarter
dette er før skatt....
se hva som står i arbeidskontrakten din, og skjekk om den stemmer overens med arbeidsoppgavene du har/får.

Diskuter så med din arbeidsgiver om eventuell lønnspålegg, dersom du mener du fortjener det. Skjekk også opp på lønnsslippene dine, for å se om lønnen har sunket/steget.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du må vel nesten se ann de øvrige som er ansatt i bedriften, har du lavere lønn enn de kan du selvfølgelig argumentere med den listend u har. Men i utgangspunktet tror jeg ikke du stiller noe spesielt dårlig for de som jobber som lagermedarbeider. Gjorde et lite søk, og fant kjapt flere plasser som nevner omtrent samme lønna som deg.

Erfaring og utdanning sier du ingenting om, så her er det heller lite man kan gjøre. Har du snakket med sjefen din om eventuell lønnsøkning på grunnlag av ansvar? Hvor lenge har du jobbet med den samme lønna? Normalt i bedrifter er det gjerne åpning for lønnsforhandlinger en gang i året.
Trådstarter
Sitat av davste Vis innlegg
se hva som står i arbeidskontrakten din, og skjekk om den stemmer overens med arbeidsoppgavene du har/får.

Diskuter så med din arbeidsgiver om eventuell lønnspålegg, dersom du mener du fortjener det. Skjekk også opp på lønnsslippene dine, for å se om lønnen har sunket/steget.
Vis hele sitatet...
i siste pungt står det: "Være disponibel for andre arbeidsoppgaver i avdelingen ved behov. dette reguleres av plass leder"

Så han kan vel egentlig pålegge meg hva som helst.

Jeg startet med en lønn på 23.000,- (før skatt) Vi hadde ett veldig bra år, så jeg fikk en grei lønnsøkning. Vi har ny forhandling i april, så det er derfor jeg er litt tidlig ute med å sjekke hva andre har eller hva jeg burde ha.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Du må vel nesten se ann de øvrige som er ansatt i bedriften, har du lavere lønn enn de kan du selvfølgelig argumentere med den listend u har. Men i utgangspunktet tror jeg ikke du stiller noe spesielt dårlig for de som jobber som lagermedarbeider. Gjorde et lite søk, og fant kjapt flere plasser som nevner omtrent samme lønna som deg.

Erfaring og utdanning sier du ingenting om, så her er det heller lite man kan gjøre. Har du snakket med sjefen din om eventuell lønnsøkning på grunnlag av ansvar? Hvor lenge har du jobbet med den samme lønna? Normalt i bedrifter er det gjerne åpning for lønnsforhandlinger en gang i året.
Vis hele sitatet...
Alle er individuelt lønnet, så hva de andre har får jeg nokk aldrig vite.
det er ganske hemmelig og veldig få snakker om lønna her...

I faget jeg jobber i finnes det ingen skolegang eller fagbrev.. det må læres gjennom ærfaring. Nå har jeg jobbet her i 3år og kan det aller meste....
Kanskje du kan snakke med ledelsen, og høre om du ikke fortjener høyere lønn?
Ca. 300.000 i året. Kan du jobbe overtid? Får du feriepenger? Synes ikke det er så dårlig. Hvor jobber du? På en vanlig dagligvare butikk?
Hvor mange timer jobber du per uke, og hva er timelønna?
Lønn på 247000 er i overkant av 126,- timen.
- 260 arbeidsdager pr. år
- 37,5 arbeidstimer pr. uke
- 5 arbeidsdager pr. uke.
Sist endret av Mith; 9. mars 2009 kl. 11:17.
Hvilken utdanning hadde du for få jobben?
Det er jo, jo høyere utdanning du har jo mer tjener du.
Jeg må inrømme at lønna du har nå er i underkant av god. Selv tjener jeg 120,- kr. timen, er 18 (snart 19) år og jobber i Kiwi. Har nå jobbet der i snart to år, noe som betyr at man får høynet lønna grunnet erfaringstid. I tillegg skal man ha alderspoeng, noe jeg tror du skal/bør ha som 25-åring.

Alt i alt, så bør du ha høyere timesbetalt etter hva jeg kan forstå. Nå er det riktignok slik at det ikke finnes en minstelønn i Norge, så hva det står i kontrakten din er egentlig hva som er gjeldende. Jeg ville uansett spurt om et par lønnshopp, ettersom du har god kompetanse med hva du driver med, og lønnen din ligger på grensen til hva som i følge tariff regnes som "dårlig".
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ca. 300.000 i året. Kan du jobbe overtid? Får du feriepenger? Synes ikke det er så dårlig. Hvor jobber du? På en vanlig dagligvare butikk?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i en industributikk med hydraulikk kuplinger, transmisjoner, slanger osv...

Sitat av Mith Vis innlegg
Lønn på 247000 er i overkant av 126,- timen.
- 260 arbeidsdager pr. år
- 37,5 arbeidstimer pr. uke
- 5 arbeidsdager pr. uke.
Vis hele sitatet...
Lønna mi er på 24700,- i mnd.... ikke 247000,- i året.

Så en timesbetaling på 164,- ca...

Sitat av rs-dude Vis innlegg
Hvilken utdanning hadde du for få jobben?
Det er jo, jo høyere utdanning du har jo mer tjener du.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen annen relevant utdanning enn grunnkurs mekanisk, og VK1 elektro mek.
Sist endret av t33zr; 9. mars 2009 kl. 11:42.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg vil påstå du ligger rett rundt gjennomsnitt av det de på din alder tjener. Sjekk skattelistene på nett, det er flere som opplyser om hva du tjener i forhold til gjennomsnittet.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Lønna mi er på 24700,- i mnd.... ikke 247000,- i året.

Så en timesbetaling på 164,- ca...
Vis hele sitatet...
Oops, sorry.
Men 24700,- i mnd = 152,- timen og 296400,- i året.
Uten utdanning så er vel ikke det så helt borti natta nei.
Du kan få bedre lønn i andre ufaglærte stillinger, den tanken er jeg med på. Men som lagermedarbeider ligger man der, så noe karrierestige er det ikke. Du kan sikkert ende opp som lagerleder eller en annen tittel med nok erfaring evt. transportrettkurs, lagerstyringskurs o.l. Men jeg ville anbefalt deg å gå inn i produksjonen i en bedrift, der er det rom for ufaglærte å bli skiftledere og tjene litt på det. Eller så bare bite i det sure eple og gå ned til studentlån og få deg noen år på skolen.
Sitat av t33zr Vis innlegg


Jeg har ingen annen relevant utdanning enn grunnkurs mekanisk, og VK1 elektro mek.
Vis hele sitatet...
Ta 1 år til på mekanisk eller elektro. Tror ikke det er forsent.
Sitat av t33zr Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Dette noe muligens noe off topic, da det er en refleksjon.
Nesten alle vil tjene mer penger og lønn er noe som opptar mange.

Du tjener 300 000 kr i året uten høgskole utdannelse. Du jobber normal arbeidtid uten overtid. Noen høgskoleyrker har samme grunnlønn. Mange med samme utdannelse har tjent mer enn deg de siste årene. Årsaken er meget sterk vekst i norsk økonomi noe som har ført til mer salg/nok arbeidsoppdrag i nesten alle arbeidsgrupper. De arbeidsgruppene du tilhører har kunne jobbet så mye overtid man i det hele tatt gidder.

Nå er det omvendt. Mange bedrifter føler nedgangstidene på kroppen og kutter arbeidsplasser. Arbeidsledigheten stiger. Således må du vurdere hvor hardt du ønsker å presse arbeidsgiver. Hvis man trur man er uerstattelig så kan man fort oppdage at man ikke er det. Det er mange flere som blir arbeidsledige framover fra privat sektor så det blir ikke problem med å skaffe god arbeidskraft fremover for bedrifter.

Som beste tips jeg har er å gå å snakke med en fagforening. Hør med de hva du bør tjene?

Ole
Sist endret av _Ole_; 9. mars 2009 kl. 12:59.
Det er helt grei lønn.. Du kunne kanskje klart å forhandle den opp 10-20.000 kr i året, men det blir jo ikke rare forskjellen. Du har absolutt ikke DÅRLIG lønn; du har gjennomsnittlig, helt grei lønn Ikke bra, ikke dårlig.

Hadde jeg vært deg ville jeg enten ha forsøkt å forhandle, eller funnet meg noe annet. Livet er for kort til å ha "en helt grei jobb med en helt grei lønn". Du har jo sikkert evner som går utover det å være lagermedarbeider?
Trådstarter
Sitat av _Ole_ Vis innlegg
Nå er det omvendt. Mange bedrifter føler nedgangstidene på kroppen og kutter arbeidsplasser. Arbeidsledigheten stiger. Således må du vurdere hvor hardt du ønsker å presse arbeidsgiver. Hvis man trur man er uerstattelig så kan man fort oppdage at man ikke er det. Det er mange flere som blir arbeidsledige framover fra privat sektor så det blir ikke problem med å skaffe god arbeidskraft fremover for bedrifter.

Som beste tips jeg har er å gå å snakke med en fagforening. Hør med de hva du bør tjene?

Ole
Vis hele sitatet...
Vel, jeg føler meg uerstatteklig.... vertfall akkuratt nå som det er nedgangstider... Jeg vet at om jeg skulle få meg en ny jobb ville de ikke få ansette en ny mann på dette huset... nettopp pga nedgangstider.
Derfor er de veldig avhengig av meg...
Det skulle egentlig vert en kontordame / sekretær på huset her som hadde halvparten av mine arbeidsoppgaver. alt som har med papir og ordrer samt telefoner.

Vi er bare 2stk som styrer lageret og jeg har vert her lengst...
Så egentlig burde vel tittelen min vert lagersjef eller lagerleder... og dermed høyere lønn...

Får jeg råd fra en fagforening uten å være medlem?

Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er helt grei lønn.. Du kunne kanskje klart å forhandle den opp 10-20.000 kr i året, men det blir jo ikke rare forskjellen. Du har absolutt ikke DÅRLIG lønn; du har gjennomsnittlig, helt grei lønn Ikke bra, ikke dårlig.

Hadde jeg vært deg ville jeg enten ha forsøkt å forhandle, eller funnet meg noe annet. Livet er for kort til å ha "en helt grei jobb med en helt grei lønn". Du har jo sikkert evner som går utover det å være lagermedarbeider?
Vis hele sitatet...
Lønnen er kansje gjennomsnittlig, men spørsmålet er vel egentlig om betalingen lever opp til annsvaret jeg har....

du har ett vanvittig godt poeng til slutt
Dersom du ikke er fagorganisert mister du jo mange fordeler. Oppfordrer deg til å organiserte deg i et forbund; da står du mye sterkere.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Jeg jobber i en industributikk med hydraulikk kuplinger, transmisjoner, slanger osv...



Lønna mi er på 24700,- i mnd.... ikke 247000,- i året.

Så en timesbetaling på 164,- ca...



Jeg har ingen annen relevant utdanning enn grunnkurs mekanisk, og VK1 elektro mek.
Vis hele sitatet...
kr 164,- kr timer er ganske vanlig betaling for en lagermedarbeider. Du må nokk ta til takke med den lønna du har. De fleste får ikke lønn utifra arbeidsoppgaver , men stilling. F.eks , lagersjef tjener mer en Lagermedarbeider.

Om du sier at lønna er individuell , så kan det nokk være mulig og prate med dem , enten å få litt mer konkrete arbeidsoppgaver og litt mindre til samme lønn , eller be om og få litt ekstra.

Anbefaler deg og gå til sjefen din og be om en samtale med ham om dette , eller vente til medarbeidersamtalen din.
Sist endret av THH-c; 9. mars 2009 kl. 19:22.