Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2156
Hei!
Jeg har fådd en del forskjellige sovemedisiner av legene pga insomnia og mareritt. Har blant annet fått melatonin, catapresan, vallergan og imovane. Går i tillegg på sarotex for smerter. Synes ikke noen av de over fungerer særlig bra, bortsett fra imovane. Men!! jeg har lagt merke til at av og til når jeg tar imovane og det tar lang tid før jeg sovner, så er det nesten som om jeg hallusinerer? Jeg kan se forskjellige figurer og skygger som rører på seg, og fingrene mine har fått ansiktsløseansikt om det gir mening �� Og om jeg våkner på natten av mareritt til tross for at jeg har tatt imovane, så er det som om jeg fortsatt er i en hallusinasjon og ser skygger og figurer og monstre som er rundt meg. Er det noen som vet hva dette er, og va jeg eventuelt kan gjøre med det? Finnes det andre type sovemedisiner som hjelper bedre og får meg til å sovne med engang og igjennom hele natten uten mareritt?
Hilsen desperat jente på 18 <33
Sist endret av 123pia; 27. september 2018 kl. 09:50.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Ja det er fordi imovane skal tvinge hjernen din i søvn ved å utløse et signalstoff, så hallusinasjoner er helt vanlige på denne medisinen. Rart det tar lang tid før du sovner, holder du deg våken? Du får bare spørre legen om noe nytt, men mange av preparatene har mareritt og mye annet som bivirkning. Du kan kanskje prøve apodorm eller stilnoct
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det du opplever er den hallusinerende effekten av Imovane. Imovane kan være et ganske potent rusmiddel.

Det er en del tråder på dette:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=264996
https://forum.doktoronline.no/topic/...er-av-imovane/
Trådstarter
13 0
Tusen takk for svar! hmm, jaa eller er jo en grunn til at jeg sliter med søvn, så jeg gruer meg vell litt til å sovne mtp marerittene og alt. Men er det ikke akkurat det pillene skal hjelpe mot? Hvordan skal jeg gå fram for å spørre legen om slikt? Vil ikke hun skal tro jeg bare er ute etter noe å ruse meg på Skal jeg bare komme å foreslå de du nevnte? Er også reedd hun skall ta bort imovane, fordi til tross for hallusinasjonene og slikt så er det den medisinen som har hjulpet meg mest

Takk! Men har lest meg gul og grønn på alle forumene her på siden, men blir ikke særlig klok. Så måtte lage egen bruker nå for å høre
Sist endret av 123pia; 27. september 2018 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Legen din fratar deg ikke imovane bare fordi su spør om å få prøve noe annet? Du får bare gå frem på samme måte som du gjorde sist. Kan hende en antipsykotisk/depressiv tablett fungerer ypperlig for deg, ellers tror jeg stilnoct/apodorm også vil gjøre susen, men de sistnevnte må ikke brukes for ofte
Jeg opplevde det samme, og mine mareritt ble enda grusommere når jeg tok Imovane. Drømmene ble veldig fargerike og med høyere "kontrast", på en måte. Ble mange ganger liggende med lucid mareritt på kvelden, noe som var helt forferdelig.

Jeg byttet til Stilnoct, som er en veldig lik medisin på papiret, og det hjalp mye. Det hjelper ikke så mye mot marerittene, da. Men bare fortell dette til fastlege, så kommer dere sikkert frem til en løsning!

J
Trådstarter
13 0
Okeii, så det jeg burde gjøre er å fortelle legen om dette, også spørre om stilnoct?
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Ja, jeg ville anbefalt det.
Det er vel bare å si det du fortalte i første innlegg. Jeg også hadde litt kvaler for å foreslå medisiner selv, i tilfelle jeg skulle mistenkes for å bare skulle ruse meg. Jeg hadde med de resterende Imovanene mine til legen og tok de frem når jeg hadde fortalt alt, og sa jeg ikke ville ha dem. Regnet da med det ville være et slags bevis på at jeg ikke bare knasket alt som sukkertøy. Lege foreslo Stilnoct før jeg rakk å si noe om det selv, så regner med nesten med det er et vanlig alternativ i slike situasjoner.
Trådstarter
13 0
Okei, tusen takk for så god hjelp!
Vet noen forresten om legene har lov å «konfiskere» medisiner? Tenker siden jeg har så mange forskjellige typer og om de kan ta de ifra meg. Selvom jeg ikke bruker alle nå så tenker jeg at jeg garantert har bruk for de etterhvert
Not that we needed all that for the trip, but once you get locked into a serious drug collection, the tendency is to push it as far as you can.” ― Hunter S. Thompson
Sitat av 123pia Vis innlegg
Okei, tusen takk for så god hjelp!
Vet noen forresten om legene har lov å «konfiskere» medisiner? Tenker siden jeg har så mange forskjellige typer og om de kan ta de ifra meg. Selvom jeg ikke bruker alle nå så tenker jeg at jeg garantert har bruk for de etterhvert
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men hvis du av og til blir fortvilet over din situasjon, kan det jo tenkes at du i et øyeblikks ubetenksomhet skylte ned alle dine medisiner i dass. I så fall kan legen vanskelig konfiskere noe. Jeg har forklart noe lignende til legen før, og ikke fått noe påpakk for det.
Hvis du ønsker en langsiktig løsning på dine søvnvansker er den dessverre neppe medikamentell. Forsøk tiltak rettet mot søvnhygiene og regelmessig mosjon?
Trådstarter
13 0
Jaa, prøvd å gjort alle søvnhygene tingene, men hjelper bare til en viss grad men takk for tips
Hvor stor er dosen din med Imovane? Halliser er vanlig på høye doser imovane, men trodde ikke det var så vanlige på "normale" doser.
Trådstarter
13 0
Tror jeg har den laveste dosen, altså 5 mg