Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2614
Litt usikker på dette er riktig underforum men jeg prøver:
Har tenkt å gå til anskaffelse av elsykkel og bruke den i hovedsak i det daglige i stedet for bil. Noen anbefalinger? Evnt tips til nettsider hvor jeg kan lese meg litt opp om elsykler?
Trenger ikke lese deg opp så mye, bruk sunn fornuft. Ville heller brukt noen ekstra tusenlapper på en sykkel fra et kjent merkenavn enn de som er til salgs hos f.eks Biltema. Kjøpte forøvrig min via Scushi, med batteri og motor fra Bosch. Aldri hatt et problem med den, snarere tvert imot: takler all slags vær og terreng, strålende fornøyd med mitt kjøp iallefall.
Skal JEG ha el-sykkel MÅ jeg gå for den billigste da jeg ikke har "en drøss med tusenlapper" til overs. Sef er en dyrere bedre, men ikke alltid. Merkevare kan gi et uforståelig prispåslag.
Du får elsykler fra 6000 og oppover til sikkert 100 000 kr.

Bremser, batteri, hastighet, kvalitet, tilleggsutstyr +++ gjør forskjell på prisene.

Anbefaler denne linken for å lese litt:
https://prisguiden.no/artikler/elsyk...lene-i-2018-98
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Skal JEG ha el-sykkel MÅ jeg gå for den billigste da jeg ikke har "en drøss med tusenlapper" til overs. Sef er en dyrere bedre, men ikke alltid. Merkevare kan gi et uforståelig prispåslag.
Vis hele sitatet...
Bare å bestille noe fra Kina eller dra på din lokale Biltema isåfall. Fungerer sikkert like bra - men hvor lenge? Sparer ikke så mye om du må kjøpe samme sykkel om to måneder fordi batteriet kortsluttet da du syklet til jobben i regnvær. Food for thought
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Skal JEG ha el-sykkel MÅ jeg gå for den billigste da jeg ikke har "en drøss med tusenlapper" til overs. Sef er en dyrere bedre, men ikke alltid. Merkevare kan gi et uforståelig prispåslag.
Vis hele sitatet...
Jeg startet med en billig fra Biltema. Den var forsåvidt ok. Motoren kan justeres kun på fart, så når du har på maks hjelp er det 25 km/h den går i. Den trekker såpass kraftig at du egentlig ikke trenger å gjøre annet enn å bevege litt på pedalene, litt mopedfølelse. Men selve sykkelen er billig, bremsene er billige, det er dårlig fjæring osv. Batteriet holder greit i noen mil, men jeg fant etterhvert ut at det var litt lite, og når jeg hadde syklet til og fra jobben måtte jeg hjem og parkere sykkelen fordi jeg ikke hadde nok batteri til å fortsette. Men elsykkel ga absolutt mersmak, så jeg bestemte meg for å oppgradere litt.

Så jeg kjøpte en "ordentlig" sykkel til 30k. På den virker motoren helt annerledes, og dette er en av de store forskjellene på de billige syklene og syklene fra Biltema og Clas Olsson og de dyrere merkenen som f.eks. Kalkhoff eller Evo. Når du stiller inn hvor mye hjelp du vil ha er det snakk om hvor stor andel av kraften motoren skal stå for og hvor stor du skal stå for selv. Så jo hardere man tråkker på, jo mer hjelper den. Det er mye mer motiverende å tråkke på alt man klarer pga dette, og det fører i sin tur til at man kommer i bedre form (men uten å slite seg ut). I tillegg er jo selve sykkelen bedre på alle måter. Og den kan gå langt før man må lade. Sykkelen tåler også mye mer vekt. Der de billige tar maks 100 kg kan min ta 170 kg. Veldig greit at sykkelen ikke faller fra hverandre når man har lastet sykkelveskene fulle av matvarer.
Man sparer ekstremt mye ved å bygge selv. Har selv en elsykkel på 2kW med 20Ah batteri som tilsammen kostet rundt 7000 kr.
Den fungerer nærmest som en elektrisk scooter.
Sist endret av trikker95; 29. mars 2018 kl. 20:30.
Sjekk ut transportsykkel.no. Kanskje litt mye lastesykkel-fokus om man ikke er interessert i den slags, men også mye for/om "vanlige" sykler. Fokus på dagligsykkelen, ikke landevei, terreng, BMX osv. Som er forfriskende imo.

Men, spørsmålet er, hvor langt har du tenkt å sykle, er det mye bratte bakker, eller stort sett flatt? Har du tenkt noe på fraktmuligheter?

Om du bare skal sykle til og fra jobb så fungerer hva som helst, men om sykkelen skal erstatte bilen så må du kanskje ha en sykkel med plass til et par handlenett og kanskje en stor pakke fra postkontoret? Holder det med bagasjebrett eller må du også ha stor frontbærer? Da er det greit med en sykkel som er designet for den slags og da øker prisen ganske fort.