Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 10972
Anonym bruker
"Viss Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har tenkt å kjøpe fritøs for å kunne lage billig junk food hjemme.

Noen som vet hvor lenge man kan bruke den samme oljen?

Må oljen siles slik at partikler fjernes fra oljen mellom hver bruk?

Om oljen må siles vil kaffefilter i en trakt virke?

Skal oljen lagres i lystett container?

Bør oljen oppbevares i kjøleskap eller romtemperatur?

Ødelegges oljen om frityren stå på benken med all oljen i frityr selv når den ikke brukes?
Noen som vet hvor lenge man kan bruke den samme oljen?
Finnes liksom ikke noe fasitsvar her, men du kjenner det på smaken på produktet ditt. Det blir en veldig gjennkjennelig bismak på maten du lager i frityren når det er på tide å skifte.

Må oljen siles slik at partikler fjernes fra oljen mellom hver bruk?
Nope, det er ikke nødvendig. Men det er ikke noe negativt i å gjøre det heller, du får fort noe lenger levetid på oljen og maten din slipper å ta opp gammle partikler. Kommer an på hvor mye du gidder å jobbe med greiene, men overall mener jeg du fint kan bruke samme olje et par ganger før siling er nødvendig.

Om oljen må siles vil kaffefilter i en trakt virke?
Yeah.

Skal oljen lagres i lystett container?
Det skader ikke, men vet ikke om det ekstra skrittet er nødvendig altså.

Bør oljen oppbevares i kjøleskap eller romtemperatur?
Har ikke merket noe videre problemer ved oppbevaring i romtemperatur.

Ødelegges oljen om frityren stå på benken med all oljen i frityr selv når den ikke brukes?
Nope.
Jeg har en "gatekjøkken modell" og skifter olje allt for ofte

Jeg bruker billigste solsikkeoljen som jeg finner, 1 liter Eldorado solsikkeolje fra Kiwi virker bra.

Jeg kjøper alltid 4 liter, 3 liter går rett i frityren, så bruker jeg den siste for etterfylling. Når siste literen er oppbrukt på etterfylling så begynner det å nærme seg å skifte. Det er heller ikke farlig å smake på kald olje, smaker eller lukter det vondt er det bare å bytte tidligre.
Det er svært sjelden du trenger å sile oljen, men hvis du bare friterer fiskepinner så kan det lønne seg.
Mange "ekte frityroljer" blir faste når de er i kjøleskap. Har aldri hatt problemer med lagring i romtempratur, selv ikke på billigste oljene.

Hva du fritere har mye å si, fiskepinner, schnitsler og andre ting med "frityrbelegg" reduserer levetiden. Vann er enda værre, se opp for iskrystaller på påmmfrin. Unngå marinert kjøtt, avgir mye smak til oljen.

Jeg friterer hva somhelst, biff, kotletter, ribbe, grillpølser, allt som er kjøtt egentlig, grønnsaker, løk og det meste av fisk. Omtrent allt som er plass til i frityrn er prøvd hehe
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en slik selv, bytter ut oljen ca 1 gang pr måned.
Lager noe i den ca hver 2 dag
Ser ikke noen annen bruk for frityrkoker enn smultringer og pommes-frites, har du sett på Tefal sin Actifry? Kan nok lage mye av det du tenker på og er langt enklere og tryggere i bruk.
Anonym bruker
"Viss Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
mozarella
Skalldyr
torsk
kylling
vårruller
nøttepoteter
akkar
corn dog
innbakt mais
bacon
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Ser ikke noen annen bruk for frityrkoker enn smultringer og pommes-frites, har du sett på Tefal sin Actifry? Kan nok lage mye av det du tenker på og er langt enklere og tryggere i bruk.
Vis hele sitatet...
Har ActiFry Express XL, alle sa "Den er såååå mye bedre en vanlig frityr!!" ROFLMFAO
Greit nok den lager påmfrittz den og, men mye tregere og på langt nær så godt. Og langtfra enklere.
Min ActiFry blir bare brukt når jeg skal lage gryterett/kasserolle retter, resten går i vanlige fityrn.

1 kg påmfritz i ActiFry tar 45 min, samme i vanlig koker tar max 13 min
"1 kg påmfritz" Hard core!
Jeg kastet ut min gamle frityrkoker og investerte i en Philips Airfryer. Nå slipper jeg å slite med olje, og jeg synes resultatet er like bra som en vanlig frityrkoker.

Den koster 1600,- på Komplett, så det er dyrere enn en vanlig frityrkoker men jeg synes den var verdt prisen.

Det finnes andre produsenter som har airfryer også.