Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7468
foreldrene mine kan sende meg penger, ta vekk penger, se hva jeg kjøper og se hvor mye penger jeg har på bankkortet. hvordan fjerner jeg det her? jeg vil ikke at det skal være sånn. jeg vil ikke at de skal se/vite hva jeg kjøper eller hvor mye penger jeg har på bankkortet, det er ikke dems business. dette her er bare noe jævla tull. jeg vil at jeg skal være den eneste som har oversikt over bankkortet mitt. vet noen hvordan jeg kan fikse dette?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Er du over 18?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Gå i banken å sett opp din egen konto? Var det jeg gjorde når jeg ble 18.
Ta kontakt med banken din? Forutsatt at du er 18 år eller over, så tror jeg du lett kan be dem fjerne det, uten å opprette ny konto etc
Sist endret av Alzo88; 17. juni 2016 kl. 15:31.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Er du over 18?
Vis hele sitatet...
nei, 17 ###
Sitat av ACExDOGFIGHTER Vis innlegg
nei, 17 ###
Vis hele sitatet...
Da må du nok vente til du er 18 år, tror jeg. Skader ikke å ta kontakt med banken og spørre da. De har som regel veldig lang åpningstid på telefon, eller så har de som regel en support-chat på nettsidene sine.
De har oversikt over dette fordi de står som disponent av dine kontoer. I nettbanken din vil du finne en oversikt over hvem som disponerer kontoene dine. Det er mulig at du ikke kan fjerne disponenter når du er under 18 år.

En løsning er å opprette konto i en annen bank dine foreldre ikke benytter. Det er kostnadsfritt i de største bankene.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ACExDOGFIGHTER Vis innlegg
nei, 17 ###
Vis hele sitatet...
Da er du jo ikke myndig og har ikke spesielt mye du skal ha sagt. Jeg er ganske sikker på at foreldrene dine på en måte "bestemmer" over økonomien din frem til du er 18. Kanskje ikke til den grad at de har lov å stjele penger du feks har arvet akkurat.

Jeg har forsåvidt aldri vært i samme situasjon som deg, og jeg syns det er snodig at foreldre skal snoke inne på kontoen til barna sine som så og si er voksne.

EDIT: Kan hende han over meg har rett her og at jeg har bommet litt, men jeg er rimelig sikker på at foreldrene dine "bestemmer" frem til du er 18.
Sist endret av Dongerino; 17. juni 2016 kl. 15:36.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Da er du jo ikke myndig og har ikke spesielt mye du skal ha sagt. Jeg er ganske sikker på at foreldrene dine på en måte "bestemmer" over økonomien din frem til du er 18. Kanskje ikke til den grad at de har lov å stjele penger du feks har arvet akkurat.

Jeg har forsåvidt aldri vært i samme situasjon som deg, og jeg syns det er snodig at foreldre skal snoke inne på kontoen til barna sine som så og si er voksne.

EDIT: Kan hende han over meg har rett her og at jeg har bommet litt, men jeg er rimelig sikker på at foreldrene dine "bestemmer" frem til du er 18.
Vis hele sitatet...
Det er nok jeg som bommer. Husker at jeg opprettet konto i en annen bank ifb. med noe annet da jeg var under 18, men med nærmere ettertanke krevde dette underskrift av mine foreldre. Det førte riktignok til at de ikke hadde innsyn i mine kontoer i den banken, da de selv ikke var kunder der.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Veldig mulig, men jeg tror foreldrene har full rett til å se kontoene dine hvis de har lyst til det og evt oppsøker banken for å få innsyn eller noe.
når jeg fyller 18, må jeg ringe banken å si at jeg vil at foreldrene mine ikke skal ha oversikt over kontoen min, eller skjer dette automatisk?
Dere tar feil. I 2013 ble vergemålsloven endret, og en som er 15 kan ha sitt eget forhold til banken, og kan da opprette kontoer, bestille kort (primært electron) med mer. Om banken underretter verge når konto opprettes er opp til hver enkelt bank, samt om en verge må ha disposisjonsrett. Sjekk med banken din, og bytt om de krever at verge har innsyn og/eller disposisjonsrett. Men merk: dette gjelder kontoer som er lagd som forbrukskontoer, ikke sparekontoer og andre kontoer som ikke er lagd for at mindreårige skal disponere pengene selv. Sjekk ting før dere synser om lov og orden.

Edit: kan også legge til at dagen man blir 18, så faller disposisjonsretten til verger over kontoer som ikke er spesielt regulert bort. Eller, det skal, men feil skjer.

Kilde.
Sist endret av Xasma; 17. juni 2016 kl. 15:50.
Sitat av ACExDOGFIGHTER Vis innlegg
foreldrene mine kan sende meg penger, ta vekk penger, se hva jeg kjøper og se hvor mye penger jeg har på bankkortet. hvordan fjerner jeg det her? jeg vil ikke at det skal være sånn. jeg vil ikke at de skal se/vite hva jeg kjøper eller hvor mye penger jeg har på bankkortet, det er ikke dems business. dette her er bare noe jævla tull. jeg vil at jeg skal være den eneste som har oversikt over bankkortet mitt. vet noen hvordan jeg kan fikse dette?
Vis hele sitatet...
Beklager, men det er nok foreldres business hva ungene deres driver med. De har ansvar for deg til du er myndig, og har rett til innsyn i bankkontoen din, klesskapet ditt og skolesekken din. I hvilken grad de benytter seg av denne retten avhenger sikkert av hvor mye de stoler på deg. Å ta denne vurderingen er en del av ansvaret man har som forelder.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ACExDOGFIGHTER Vis innlegg
når jeg fyller 18, må jeg ringe banken å si at jeg vil at foreldrene mine ikke skal ha oversikt over kontoen min, eller skjer dette automatisk?
Vis hele sitatet...
Jeg har kompiser der foreldrene enda kan sjekke kontoen deres, og de er langt ut i 20-årene. Så jeg regner med at du må ringe og be om det spesifikt. Hvis det er foreldrene dine sin konto så må du kanskje lage en helt egen konto.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Dere tar feil. I 2013 ble vergemålsloven endret, og en som er 15 kan ha sitt eget forhold til banken, og kan da opprette kontoer, bestille kort (primært electron) med mer.
Vis hele sitatet...
Supert at vi har en som er oppdatert på temaet!

Sitat av entropi Vis innlegg
Beklager, men det er nok foreldres business hva ungene deres driver med. De har ansvar for deg til du er myndig, og har rett til innsyn i bankkontoen din, klesskapet ditt og skolesekken din. I hvilken grad de benytter seg av denne retten avhenger sikkert av hvor mye de stoler på deg. Å ta denne vurderingen er en del av ansvaret man har som forelder.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis har de ikke det lengre, siden vergemålsloven har blitt endret. At de skal ha kontroll når man er under 15 kan jeg fint se, men når man er blitt såpass voksen at man har startet på VGS så syns jeg man kan få lov å ha kontroll på sin egen økonomi uten noen storebror som overvåker deg.
Er null problem for deg å skaffe ny konto og bytte kontonummeret jobben din betaler til.

Hvis ikke da disse pengene kommer fra foreldrene dine? In which case du ikke har mye å klage på.
Sitat av entropi Vis innlegg
Beklager, men det er nok foreldres business hva ungene deres driver med.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart foreldrenes business hva barna driver med, men ikke å overvåke hvordan de bruker midler de selv har jobbet for, eller har fått lov til å disponere av foreldre i utgangspunktet. Dette har de ikke noe med. At folk er så dårlige foreldre at de ikke kan få poden til å oppgi hvor de skal, og dermed må sjekke elektroniske spor er en latmannsstrategi for et større problem. At overvåkning av egenopptjente midler er greit får du selv stå inne for. Det kan uansett unngås ved å ta ut kontanter, så tryggheten er i beste fall falsk. I verstefall en sovepute for at kiden er ute og er totalt rabiat, mens foreldrene tror at ingenting skjer.
blir forvirret av alle disse svarene

jeg er 17 år og vil være den eneste som har oversikt over bankkortet mitt / kontoen min. det betyr at foreldrene mine ikke skal kunne se/vite hva jeg bruker penger på eller hvordan jeg skaffer penger. må jeg vente helt til jeg er 18 for å gjøre dette??
Sitat av ACExDOGFIGHTER Vis innlegg
blir forvirret av alle disse svarene

jeg er 17 år og vil være den eneste som har oversikt over bankkortet mitt / kontoen min. det betyr at foreldrene mine ikke skal kunne se/vite hva jeg bruker penger på eller hvordan jeg skaffer penger. må jeg vente helt til jeg er 18 for å gjøre dette??
Vis hele sitatet...
Nei. Les svarene du får, fortrinnsvis mitt. Der får du forklart at det kommer an på banken din, og hvordan de opererer. Norsk lov sier ikke noe om at de må ha disposisjonsrett på brukskontoen din. Så ta kontakt med banken din.
Sitat av ACExDOGFIGHTER Vis innlegg
blir forvirret av alle disse svarene

jeg er 17 år og vil være den eneste som har oversikt over bankkortet mitt / kontoen min. det betyr at foreldrene mine ikke skal kunne se/vite hva jeg bruker penger på eller hvordan jeg skaffer penger. må jeg vente helt til jeg er 18 for å gjøre dette??
Vis hele sitatet...
Spør banken. Det er det beste og enkleste for alle parter.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Dere tar feil. I 2013 ble vergemålsloven endret, og en som er 15 kan ha sitt eget forhold til banken, og kan da opprette kontoer, bestille kort (primært electron) med mer. Om banken underretter verge når konto opprettes er opp til hver enkelt bank, samt om en verge må ha disposisjonsrett. Sjekk med banken din, og bytt om de krever at verge har innsyn og/eller disposisjonsrett. Men merk: dette gjelder kontoer som er lagd som forbrukskontoer, ikke sparekontoer og andre kontoer som ikke er lagd for at mindreårige skal disponere pengene selv. Sjekk ting før dere synser om lov og orden.

Edit: kan også legge til at dagen man blir 18, så faller disposisjonsretten til verger over kontoer som ikke er spesielt regulert bort. Eller, det skal, men feil skjer.

Kilde.
Vis hele sitatet...
Nye regler tydeligvis ja! Men man kan fortsatt ikke handle med kortet på nett eller ha nettbank uten samtykke. https://www.finansportalen.no/andre-...ille-bankkort/

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er helt klart foreldrenes business hva barna driver med, men ikke å overvåke hvordan de bruker midler de selv har jobbet for, eller har fått lov til å disponere av foreldre i utgangspunktet. Dette har de ikke noe med. At folk er så dårlige foreldre at de ikke kan få poden til å oppgi hvor de skal, og dermed må sjekke elektroniske spor er en latmannsstrategi for et større problem. At overvåkning av egenopptjente midler er greit får du selv stå inne for. Det kan uansett unngås ved å ta ut kontanter, så tryggheten er i beste fall falsk. I verstefall en sovepute for at kiden er ute og er totalt rabiat, mens foreldrene tror at ingenting skjer.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det burde være unødvendig. Når jeg engang får en 17 åring så håper jeg virkelig grunnlaget er lagt slik at jeg slipper å overvåke alt han/hun driver med. Tror aldri mine foreldre fulgte med på slikt heller. Men det er foreldre sitt ansvar at ungdommen er trygg, så hvis de f eks mistenker at han/hun driver med noe ulovlig eller farlig så er det jobben deres å følge opp. Synes ikke det er så rart at de har rett til det.
Sist endret av entropi; 17. juni 2016 kl. 16:20.
Sitat av entropi Vis innlegg
Nye regler tydeligvis ja! Men man kan fortsatt ikke handle med kortet på nett eller ha nettbank uten samtykke. https://www.finansportalen.no/andre-...ille-bankkort/
Vis hele sitatet...
Du lenker til samme side jeg oppgir som kilde, fordi..?

Sitat av entropi Vis innlegg
Synes ikke det er så rart at de har rett til det.
Vis hele sitatet...
Vel, det er opp til fylkesmannen når personen er over 15 om de kan kreve innsynsrett og/eller frata personen muligheten til å disponere egne penger som ikke er underlagt spesielle ordninger. Kan jo også legge til: det er særs lite sikkerhet i å se hvor penger blir brukt, når personen vet at du følger med. Man må jo da være stokk stein dum for å la de se noe annet enn det man vet foreldrene vil se. Absolutt ingen sikkerhet i en slik ordning.
Sist endret av Xasma; 17. juni 2016 kl. 16:35.
Det så jeg ikke. Jaja.

Nei, jeg tror heller ikke overvåkning er en smart oppdragelsesmetode for 17-åringer. En ting er hvor effektivt det er, men det må jo også nødvendigvis backfire litt når de plutselig skal være ansvarlige selv året etter. Men jeg ser for meg situasjoner der det er nødvendig med mer kontroll enn ungdommen liker, så jeg synes ikke det er så merkelig at det er lov. Trådstarter sier at det ikke er foreldrenes business hva han bruker penger på. Det er det jo, hvis han bruker penger på noe ulovlig og/eller farlig. Det er litt av poenget med å ha foreldre.
Hva om du bare tar ut alle pengene og ber dem om å slutte med å overføre noe til deg? Da ser dem ikke hva du bruker pengene til.