Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6742
Hei

Har fått 2 stk icom ic-f10 walki'er av en bedrift som skulle bytte til noe nyere.
Problemet nå er at de er låst, og jeg finner ingen måte og låse de opp igjen på.
Skulle gjerne hatt vekk firmanavnet som står i displayet. Men finner ingen måte og gjøre det på.
Noen som har peiling?
Hva skal du med det?

Uansett, så må du åpne de med kabel og programvare. Og det finner du ved å google, muligens på ebay. Søk, finner masse rart da.

Edit: Det er ikke walkier, det er VHF. Derfor jeg lurer på hva du skal med det, det er jo åpenlyst, at du ikke er radioamatør. Og de/den radioen går på radioamatør frekvenser.
Sist endret av Dæng; 12. august 2013 kl. 01:19.
Trådstarter
Takk, de skal kun brukes på fisketur av alle ting.
Mulighet til og ha kontakt med en kompis lengre opp/ned i elven forholdsvis enkelt.
Dessuten var de gratis, så hvorfor ikke?
Hva mener du med "låst"? De fleste Icom radioer som er laget for "lukket nett"-bruk programmeres via software og tilhørende programmeringskabel. Ofte, men ikke alltid, så legger leverandøren inn ett passord som gjør at man ikke får lest ut config'en eller skrevet inn ny. Eneste mulighet da er å sende radioene tilbake til denne leverandøren og få de til å programmere de om for dere. For betaling, naturligvis.

Men, disse er laget for ett frekvensbånd hvor det kreves konsesjon for å bruke en eller flere frekvenser. Det virker lite trolig at dere har en egen konsesjon for dette til bruk for fisking, og det vil derfor være brudd på lovverket. Forstyrrer dere andre med disse så vil NPT(Post og teletilsynet) bli lite glad, peile dere inn og anmelde bruken. Politiet vil sannsynligvis både konfiskere utstyret dere ikke har lov til å bruke, og gi dere bot.

I tillegg er nok NPT lite glad for at bedriften der har gitt dere radioutstyr som er knyttet opp mot konsesjonen som bedriften har. Dette er nok i strid med betingelsene for konsesjonen, og kan i ytterste konsekvens føre til at bedriften ikke lenger får lov til å bruke frekvensene(eller kjøpe ny konsesjon).
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Noen som vet hvor jeg kan få tak i programvare til disse? Prøvde å søke en gang og fant mange som ville selge programmeringskabel, men ingen som hadde programvare eller instruksjoner.
steg 1: skaff VHF/SRC-sertifikat: http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=584 pensum er på 80-100 sider og er temmelig lett å lære seg
steg 2: skaff lisens: http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=23

Hvordan man endrer eier på en VHF-radio står forøvrig i FAQ: http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=1196

Uten lisens og gyldig sertifikat vil man som nomore skriver potensielt havne i trøbbel og i verste fall bli anmeldt og få utstyr konfiskert.

funfact: Er bare et par uker siden Tjøme Radio peilet inn en båt som sendte støy på kanal 16 og det endte med at et redningshelikopter som oppholdt seg i området firte ned en redningsmann til båten og fortalte skipperen at han måtte få gjort service på radioen sin
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Takk, de skal kun brukes på fisketur av alle ting.
Mulighet til og ha kontakt med en kompis lengre opp/ned i elven forholdsvis enkelt.
Dessuten var de gratis, så hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Kjøp dere heller en PMR radio da, eller en god gammel walkie talkie. Ikke bare ta en radio og bruk den i god tro. Oppdager jeg som er en radioamatør at noen driver på radioamatør frekvenser ut å ha lov. Så tipser jeg NPT med engang, det er enkelt å ta lisens (nesten for enkelt). Og er du maks uheldige, så legger du deg på en frekvens, som hører til politi, AMK eller brannvesenet. Og da har du/dere virkelig lagt gullegget. Da får dere som det svir, fra NPT og Politi.

Dessuten var de gratis, så hvorfor ikke? Så hvis noen gir deg et fly, du kan ikke fly det, ei ha lov til å fly det. Så da flyr du det ikke, det sier seg selv egenlig.

Nei, ta og selg de, selg de til noen som har lov å bruke de. Så kjøp dere PMR radio eller Walkie Talkie. Så slipper dere masse problem.

Edit: Ikke ment som et kvast innlegg. Ønsker bare å opplyse og komme med gode råd. Slik at du slipper masse problemer.
Sist endret av Dæng; 13. august 2013 kl. 14:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av moridin Vis innlegg
steg 1: skaff VHF/SRC-sertifikat: http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=584 pensum er på 80-100 sider og er temmelig lett å lære seg
steg 2: skaff lisens: http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=23
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal de skaffe seg sertifikat for maritim VHF, når de skal bruke dette på land?
Da er det enklere og billigere å søke PT om egen konsesjon, slik jeg har gjort.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hva skal du med det?

Uansett, så må du åpne de med kabel og programvare. Og det finner du ved å google, muligens på ebay. Søk, finner masse rart da.

Edit: Det er ikke walkier, det er VHF. Derfor jeg lurer på hva du skal med det, det er jo åpenlyst, at du ikke er radioamatør. Og de/den radioen går på radioamatør frekvenser.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om de er på radioamatørfrekvenser da?
De er mest sansynelig progget på 154 MHz som IKKE er radioamatørfrekvens!

Legg heller inn frekvensene:

Lystbåt 1 155,500 MHz
Lystbåt 2 155,525 MHz
Lystbåt 3 155,650 MHz

som ikke krever lisens
Sist endret av LI6537; 6. juli 2014 kl. 16:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LI6537 Vis innlegg
som ikke krever lisens
Vis hele sitatet...
Nuvel. Det krever VHF/SRC-sertifikat.
Sitat av LI6537 Vis innlegg
Hva vet du om de er på radioamatørfrekvenser da?
De er mest sansynelig progget på 154 MHz som IKKE er radioamatørfrekvens!

Legg heller inn frekvensene:

Lystbåt 1 155,500 MHz
Lystbåt 2 155,525 MHz
Lystbåt 3 155,650 MHz

som ikke krever lisens
Vis hele sitatet...
Det der, ser ut som maritime frekvenser. De har du ikke lov å bruke på land. Selv om du skulle være på vann/sjø og bruke de frekvensene der, så trenger du VHF/SRC sertfikant, som Scampi skriver.

Så, beklager. Der tok du feil.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Dæng Vis innlegg
Det der, ser ut som maritime frekvenser. De har du ikke lov å bruke på land. Selv om du skulle være på vann/sjø og bruke de frekvensene der, så trenger du VHF/SRC sertfikant, som Scampi skriver.

Så, beklager. Der tok du feil.
Vis hele sitatet...
Må innformere at disse frekvensene også brukes som lisensfrie frekvenser på jaktradioen.

Sitat av Scampi Vis innlegg
Nuvel. Det krever VHF/SRC-sertifikat.
Vis hele sitatet...
Fullstendig feil, de brukes også som lisensfrie frekvenser på jaktradioen. (Svensk jaktradio)
Sist endret av LI6537; 17. juni 2016 kl. 04:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Unnskyld meg, jeg må bare le litt av hvor alvorlig enkelte tar dette. Det er bare snakk om å åpne en radio her, ikke misbruk av nødkanaler eller betaling av tullete avgifter og lisenser.
Dra på en jaktbutikk som selger Icom og spør om de kan låse den opp for deg mot betaling. Noen sier nei, andre sier ja. Det koster ikke mye og er fort gjort hvis de tar jobben.
Jeg har en radio (ikke icom) som jeg har låst opp bare for å lure meg unna avgiften på jakt/sikringskanaler. I mitt tilfelle ville ikke selgeren åpne den ettersom det ikke var lov, men han fortalte meg hvordan jeg skulle gjøre det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LI6537 Vis innlegg
Fullstendig feil, de brukes også som lisensfrie frekvenser på jaktradioen. (Svensk jaktradio)
Vis hele sitatet...
Javel? Einaste på 155MHz som er skildra i fribruksforskrifta er to frekvenser (155.450 og 155.475MHz) tillat brukt for peileutstyr, og det vil dermed ikkje vere lov å nytte på talesamband.

Heile bandet er oppgitt som maritim VHF, og lisenspliktig.