Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4755
Har en kalesje som er angrepet av jordslag. Pga fargen (mørk) kan jeg ikke bruke ship shape eller klor.

Har googlet mange gode tips, både eddik, sitronsyre etc. Men dette kan også gjøre noe med fargen.....

Hva med salt? Kan jeg rett og slett (tørr eller lake(?) salte kalesjen? Jordslag er vel en slags sopp, og trenger fuktighet for å formere og leve. Soppsporer er jo notoriske luringer som kan "ligge i dvale og vente på bedre tider", men om sporene kommer i kontakt med salt så tørker de kanskje ut? Vet ikke om det er celler i sporene som faktisk KAN tørke ut? Men kanskje noen vet?

Evt. kan jeg kjøre sterk saltlake med noe sitronsyre?

Om det ikke er noen vei utenom klor, hvor sterk klorløsning skal jeg bruke og hvor lang kontakttid trenger løsningen for å knekke jordslag?
Noen som vet om jeg evt. må impregnere på nytt etter kloring evt. salting?
Sist endret av frtoretang; 11. juni 2016 kl. 23:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke fargen forsvinner selv om du dreper soppen. Dessverre tror jeg det er lite å gjøre for å fjerne det, jeg har i alle fall ikke klart det på klær og sånt. Hva med å prøve å farge kalesjen?
Uten Filter
Trådstarter
Vet at ship shape fjerne jordslag, brukt det før men da på lys kalesje. Å farge vil ikke hjelpe, da sporene vil sitte i og straks det blir fuktig nok vil dævelskapen starte å spre seg igjen. Problemet mtp farge er jo at midler som bleker har en lei tendens til å bleke ujevnt - noe som vil se skikkelig dumt ut på mørk kalesje.
Ja, tenkte ikke å drepe soppen med farge, bare få det finere. Etter at du f eks har kloret. Hvis du ikke liker batikk da, var jo in en gang det også☺

Har ikke hørt om ship shape før, men det skal sjekkes ut neste gang.
Sist endret av entropi; 11. juni 2016 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv Nylonvask, eldgammelt produkt som fremdeles er i vaskehylla i matbutikkene (liten tube). Har fikset et par barnevogner og en del utemøbler med denne. Har slått alle andre kjerringråd jeg har prøvd...
Uten Filter
Trådstarter
Skal forsøke Nylonvask. Kan såvidt erindre det er på tube? Hvor sterk blanding (hvor lang strek ) trenger jeg, og hvor lenge må løsningen virke før jeg skyller av med vann?

Om det ikke hjelper så skal jeg forsøke 96% sprit i en lavtrykkskanne og spraye hele kalesjen med ren 96. Har hørt 96 dreper soppsporer.
Har flere ganger sølt 96 og aldri opplevd at noe farger av etterpå.
Sist endret av frtoretang; 12. juni 2016 kl. 01:13.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skal forsøke Nylonvask. Kan såvidt erindre det er på tube? Hvor sterk blanding (hvor lang strek ) trenger jeg, og hvor lenge må løsningen virke før jeg skyller av med vann?

Om det ikke hjelper så skal jeg forsøke 96% sprit i en lavtrykkskanne og spraye hele kalesjen med ren 96. Har hørt 96 dreper soppsporer.
Har flere ganger sølt 96 og aldri opplevd at noe farger av etterpå.
Vis hele sitatet...
Det er oppskrift i pakken. Tror jeg fulgte den sånn roughly, men har ikke pakken her nå.
Vil ikke forundre meg om 96% dreper soppsporene, men den tar ikke flekkene.
Jeg har solgt de to barnevognene jeg hadde jordslag i uten kommentarer hverken under salg eller etterpå. :-)


Edit:

Fant tuben. Brukte fremgangsmåten som 'flekkfjerning'. Fuktig klut med litt Nylonvask i, gni skikkelig. Tørke over grundig med våt klut etterpå for å fjerne det som evt ligger igjen. Det har ikke gitt flekker eller fargetap på de stoffene/flatene jeg har brukt det på, men det er jo som vanlig greit å teste først på et lite synlig sted.
Sist endret av SuperT; 12. juni 2016 kl. 12:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.