Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1271
Jeg sitter og drømmer om litt bedre lyd fra TV-en, men min samboer synes ikke det er en like god investering for øyeblikket. Ettersom jeg har null peiling på lyd får jeg håpe at det er noen snille medfreaks som kunne svart meg på et par spørsmål.

Hvor mye må jeg ut med for et ålreit system som gir bedre lyd fra TV-skjermen? Skal i hovedsak bli brukt til TV-titting, men er en fordel om jeg kan høre på musikk der uten at det høres helt jævlig ut.

Setter også stor pris på konkrete tips til hva jeg kan kjøpe for å oppnå dette.

TLDR: Må jeg ut med 10k, 5k eller 1k for å få et brukbart anlegg til TV-en?
Det er et vanskelig spørsmål, mest fordi det varierer hva folk synes er tilfredstillende lyd og ikke. Jeg vil si at du må opp i 4-5000,- for å få noe som er veldig bra men at du får noe som er ok/bra til 2000,-

Det som flesteparten gjør er å kjøpe et alt-i-ett-hjemmekinosystemer hos sin nærmeste elektrobutikk. Da får man fem høyttalere og en reciever med enten DVD eller Blu-ray til ett sted mellom 2500 og 5000,- Du får lete selv om du finner anmeldelser av noen gode. Dette er et helt greit valg men det gir deg ofte få muligheter senere. Som regel er det få tilkoblingsmuligheter på slike og har man en spillkonsoll, en tv-dekoder, en mediespiller osv går man raskt tom.

En enda billigere mulighet er en soundbar/lydplanke. Du får helt greie ting til 2-3000,-

Det jeg ville ha gjort, men som er det minst samboervennlige er å kjøpe en ok 2.1-pakke og en separat reciever På den måten står du fritt til å koble hva som helst til anlegget. Hvis du eventuelt har lyst på mer lyd senere kjøper du en senter og to store fronthøyttalere og bruker disse to til bakhøyttalere.
Som DonTomaso ville jeg kjøpt en receiver og et par høyttalere, som en begynnelse. Om du vil ha surround, har plass til det, og kjerringa ikke blånekter på å ha stua full av høyttalere kan du kjøpe senter- og bakhøyttalere senere. Velger du å kjøpe et ferdig "hjemmekino"-anlegg får du ikke denne fleksibiliteten og må gjerne oppgradere hele smørja når noe ryker eller du vil oppgradere.

Da vi skulle lage en liten stuekrok på jobb endte jeg opp med å kjøpe Pioneer 527-K og JBL Studio 180. Hele greia kom på rundt 5500,-. spiller høyt nok til å overdøve støvsugeren uten å høres jævlig ut, gir deg flere hdmi-inputs enn du trolig trenger, og om du bruker iphone eller ipad kan du bruke airplay til å sende musikk til den trådløst (hvis du ikke liker epleprodukter har receiveren en bluetooth-dongle som ekstrautstyr)
Tusen takk for to gode svar! Nå fikk jeg litt å tenke på, så får vi se hvor det ender, og hva jeg får forhandlet meg frem til