Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5089
Heisann godtfolk!

Har søkt meg til UBHV (utskrevet befalskurs heimvernet) og lurer på om de kommer til å nekte meg å snuse der. Er godt avhengig, og tenkte det hadde vært lurt å slutte nå som det er en mnd igjen til jeg blir innkalt, med mindre det er lovelig/ingen bryr seg.

og btw. Er det lov å ta med seg eindeler? aka mobil etc.?
Sitat av zaph Vis innlegg
Heisann godtfolk!

Har søkt meg til UBHV (utskrevet befalskurs heimvernet) og lurer på om de kommer til å nekte meg å snuse der. Er godt avhengig, og tenkte det hadde vært lurt å slutte nå som det er en mnd igjen til jeg blir innkalt, med mindre det er lovelig/ingen bryr seg.

og btw. Er det lov å ta med seg eindeler? aka mobil etc.?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare slutte uansett? Du tjener på det, uansett hvordan du ser på det.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Du trenger ikke slutte å snuse nei..
Når jeg var inne i forsen var det sånn at hvis du ikke snusa når du kom inn, gjorde du det når du gikk ut. Alle snusa!

Åja du har lov å ha med egne ting som mobil og lignende. pc kan det være litt lokale regler på, vi fikk ikke lov å bruke det den første perioden(2-3 månder)
Sist endret av Skauman; 24. mai 2011 kl. 23:38.
Jeg har aldri vært, og skal aldri, i militæret.
Til og med jeg vet at man kan ha med mobil, snuse og røyke om man vil. Hvorfor skulle man ikke få lov til det?
Sitat av zaph Vis innlegg
Heisann godtfolk!

Har søkt meg til UBHV (utskrevet befalskurs heimvernet) og lurer på om de kommer til å nekte meg å snuse der. Er godt avhengig, og tenkte det hadde vært lurt å slutte nå som det er en mnd igjen til jeg blir innkalt, med mindre det er lovelig/ingen bryr seg.

og btw. Er det lov å ta med seg eindeler? aka mobil etc.?
Vis hele sitatet...
Haha, du kan ta det med ro! Ja det er lov og snuse Ta med deg mobil,data eller hva du enn måtte trenger. Skal du på øvelse må du legge det i skapet ditt, du har fortsatt ett liv selvom du er i militæret ;-)
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
De tar ikke fra deg sånt nei :P De fleste befal snuser, og enda flere vernepliktige.
Militære er ikke verre enn kommunisme, selv om det kan virke sånn, så får du utrolig nok lov å snuse.
Sist endret av Dr.Feelgood; 24. mai 2011 kl. 23:42.
Sitat av Skauman Vis innlegg
Du trenger ikke slutte å snuse nei..
Når jeg var inne i forsen var det sånn at hvis du ikke snusa når du kom inn, gjorde du det når du gikk ut. Alle snusa!
Vis hele sitatet...
Peke på meg selv.
Som sagt tidligere i tråden, det er fullt lovlig å ha snus og diverse eiendeler med seg. Man blir oppfordret til å ikke ta med seg elektronikk ut i felt, men man har selvfølgelig lov til å ha dette utenom. Snus og det norske forsvaret er to ting som bare hører sammen. Røyking blir derimot sett ned på og er ikke lov under en del øvelser.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Forskjellen på røyk og snus er vel at for å røyke så må man ta seg pause, mens snus kan man ha under leppa hele tida. Får ihvertfall håpe at det er pausen de ser ned på, og ikke røyken i seg selv. Isåfall er det helt latterlig... Sorry for at jeg ikke bidrar til tråden men jeg har ikke vært i militæret! "Sosial angst" hehe
Er nok mer det med røykingen som er sett ned på, ettersom innhalering av røyk påvirker lungene og deretter kondis, men i felt er det fordi en sigarettglo er utrolig synlig i mørket, blir som å ha en laserprikk i trynet.
"Rekruttperioden", som det som regel kalles 3 - 6 uker +/-, får du sannsynligvis ikke bruke laptop, ettersom du da skal venne deg til de regler osv som gjelder. Litt usikker på om HV gjør dette også men.
Ta den med, du får oppbevare det på eget låst rom sammen med andre's sivile ting om det er slik.
Telefon, ja, de forventer at du ønsker og kanskje t.o.m sier at du skal ringe hjem jevnlig i begynnelsen.

Hva som er lurt å ta med ut i felt og ikke er da logisk nok for enhver som har vært ute mer enn 4 timer i strekk, i kneppetelt som lekker som ei sil når det regner er ikke en 2 - 4 kg's laptop noe man vil dra med seg når sekken allerede veier 30 - 40 kg.
Vi ble faktisk oppfordra av befalet til å snuse

Under oppstilling en av de første dagene fikk vi spørsmål om hvem som røyka. En del strakk henda i været. Beskjeden var da at det kun var drittunger som røyka så det burde folk slutte med.
Så kom spørsmålet om noen snusa. Vi var en del som litt motvillig stakk hånda i været. Da fikk vi ett bredt glis fra befalet med beskjed om at snus var barskt, før han selv la opp en god pris. De som ikke snusa fikk beskjed om å begynne med en gang.
Alt med en gooood dose humor selvsagt.
Trådstarter
13 2
Takk for mange herlige svar
Ja du BØR slutte å snuse! Men forcen er et føkking snus-akademi. Jeg og en til var de eneste som ikke snuset ved dimming. 2 av ca 150 mann. Absolutt ALLE befal (fra UB-fitteskinn til kaptein) snuset, så siden du skal bli sjant og muligens gå videre oppover så er det bare så snuse på!
Sitat av Nutterz Vis innlegg
Røyking blir derimot sett ned på og er ikke lov under en del øvelser.
Vis hele sitatet...
Nå må du passe på å ikke være så bastant i uttalelsene dine, det er langt i fra alle steder hvor røyking blir sett ned på. I flere leirer så er røyking på øvelse en tradisjon, og flere (som ikke røyker) tar seg ofte en feltrøyk! Med mindre du har slått leir rundt jerry-kanner, eller har OP-tjeneste så er det ingenting som forhindrer deg i å røyke.

(Jeg har forøvrig vært inne i Forsvaret i to år, og snuser ikke)