Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2772
Jeg bare lurer på litt basics bak disse tablettene.

F.eks om det er noe å ruse seg på? Leste litt på felleskatalogen men jeg klarte egentlig ikke å tyde hva de mente.

Noen som har erfaringer?
Jeg skal oversette felleskatalogsk til norsk for deg

Edronax (reboxetin-metansulfonat) er et antidepressiva, og det er en kraftig selektiv noradrenalin reopptaks-hemmer. Som vil si at den hemmer reopptaket av signalstoffet noradrenalin i hjernen, effekten det har på kroppen er at det gir økt energi, lyst, osv (rett og slett en del antidepressive effekter logisk nok). Du må bruke det over tid for å få noe effekt av det, selv om det et kraftig preparat i sin klasse gir det ingen rus på linje med andre stoffer som sentralstimulerende (Amfetammin, metylfendiat osv), benzodiazepiner (Valium, Rivotril, Xanor osv) eller opioider (Dlcontin, Paralgin Forte osv). En høy dose av dette preparatet kan gi sterke kramper og anfall, blandt annet. Her er full liste med mulige bivirkninger og resultater overdosering:

Vanlige bivirkninger som forårsaket seponering inkluderer insomnia, svimmelhet, munntørrhet, kvalme, svetting, vannlatingsproblemer/urinretensjon (hos menn) og hodepine.

Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Munntørrhet, konstipasjon. Hud: Svetting. Nevrologiske: Insomnia.

Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Mangel på eller tap av appetitt.
Hjerte/kar: Takykardi, hjertebank, vasodilatasjon, postural hypotensjon.

Nyre/urinveier: Urinretensjon (vanligere hos menn enn hos kvinner), følelse av ufullstendig tømming av blæren, urinveisinfeksjon. Erektil dysfunksjon, forsinket eller smertefull ejakulasjon, testikkelforstyrrelse (smerte). Øye: Unormal akkommodasjon.

Øvrige: Vertigo, lett forkjølelse. Aggressiv oppførsel, kalde ekstremiteter, kvalme, oppkast, allergisk dermatitt/utslett, parestesi og hypertensjon er rapportert. Tilfeller av selvmordstanker og selvmordsrelatert atferd er rapportert i forbindelse med behandling eller like etter behandlingsstopp. Symptomer etter brå seponering forekommer sjelden. Økt hjertefrekvens er observert.

Overdosering/Forgiftning: Dyrestudier indikerer svært lav toksisitet, med en bred sikkerhetsmargin mht. farmakologisk aktive doser. Kliniske tegn og dødsårsak relateres til CNS-stimulering (hovedsakelig konvulsive symptomer).

Symptomer: Ved dosering av 12-20 mg daglig til pasienter, i perioder fra et par dager til noen uker, er postural hypotensjon, angst og hypertensjon sett. Eldre kan være spesielt følsomme for overdosering. Det er få rapporter på overdosering hos pasienter som tar reboxetin alene, og ingen fatale.

Ikke-fatale overdoser er rapportert hos pasienter som har tatt opptil 240 mg reboxetin. Én fatal overdose hos pasient som tok reboxetin i kombinasjon med amitriptylin (doser ukjent). Behandling: Overvåkning av hjerte og andre vitale funksjoner i tillegg til symptomatisk behandling og/eller fremkalling av brekninger.
Sist endret av Totskalle; 10. januar 2011 kl. 14:32.
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

Så man får ikke noen nevneverdig rus av å ta 2-3 slike, og sette seg til i sofaen?
Sitat av ElPepe Vis innlegg
Takk for svar!

Så man får ikke noen nevneverdig rus av å ta 2-3 slike, og sette seg til i sofaen?
Vis hele sitatet...
Nei absolutt ikke, du vil heller føle ubehag. Om du har fått de av lege så anbefaler jeg på det sterkeste å bruke de som du ha fått beskjed om.
Sist endret av Totskalle; 10. januar 2011 kl. 15:12.
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Nei absolutt ikke, du vil heller føle ubehag. Om du har fått de av lege så anbefaler jeg på det sterkeste å bruke de som du ha fått beskjed om.
Vis hele sitatet...
Eg fattar! Tusen takk for svar! Da havner de i medisinskapet, og ikke i meg