Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6883
Grunnet en noe underlig dopaminubalanse i hjernen har jeg nå stått på ritalin i ett år. Fungerte strålende en stund, men nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg bare har måttet innse at den ikke fungerer lenger. Ikke kan dosen økes heller for jeg står allerede på max dose, d.v.s. 80 mg.

Kjipt nok så har dette medført at jeg nå er tilbake på daglig bruk av amfetamin akkurat som før jeg ble satt på ritalin. Og tro meg; jeg er så uendelig lei av det stoffet, men jeg kan ikke bare slutte heller for uten amfetamin eller amfetaminlignende stoffet kan jeg bli så dårlig at det krever innleggelse.

Derfor har jeg nå tenkt å be om å bli satt på et annet preparat, et som er sterkere enn ritalin. Gjerne det sterkeste som finnes på markedet for jeg har skyhøy toleranse.

Spørsmålet er bare; hvilket preparat burde jeg spørre etter?

Har lite peiling på adhd-medisiner så hvis noen her har noe info å komme med blir jeg glad. Så langt er ritalin det enste jeg har prøvd.

Kan forresten legge til at grunnen til at ritalin ikke lenger fungerer kan være at jeg har skutt den litt for ofte. Blir jeg satt på noe annet skal jeg definitivt ta det sånn som det skal tas.
Vet du, eller legen din, hva som har forårsaket denne dopamin-ubalansen? Jeg har aldri hørt om denne lidelsen tidligere. Hva er kalles den, hvordan påvises den og (som sagt) hva forårsaker den?
Trådstarter
8 3
Diagnosen er schizofreni og det ble utløst da jeg fikk barnet mitt. Men ulikt de fleste andre med schizofreni så har ikke jeg bare for mye av en type dopamin jeg har også for lite av en annen type dopamin. Derfor nytter det ikke bare å pøse på med antipsykotisk sånn som de gjorde en stund, jeg må i tillegg ha amfetamin e.l. for å øke nivået av den dopaminen jeg har for lite av. Hvis ikke kan jeg bli psykotisk. Amfetamin funker altså antipsykotisk på meg.

Dette er i hvertfall teorien. Har en mistanke om at legene egentlig ikke har helt peiling, men det kan være det samme så lenge de medisinene jeg får faktisk hjelper.

Slo meg plutselig at dette spørsmålet muligens hadde passet bedre inn i et psykiatriforum, men shit au, det finnes vel folk her med peiling også.
Dette høres ut som bare svada. Det finnes bare én type dopamin, og den er det for mye av ved schizofreni.

Å gi amfetamin høres helt tåpelig ut, da det forverrer symptomene.
Wikipedia-artikklene om denne lidelsen sier ingen ting om bruk av amfetaminer brukt i behandlingen. Det hevdes også at de aller fleste blir friske igjen etter noen uker, om tilstanden behandles.

Hvis jeg forstår deg riktig, har dette var ganske lenge? Hvis dette stemmer ville jeg vurdert å oppsøke en annen lege. Kanksje det er noe annet som er galt, eller kanksje du ikke trenger medisner lenger i det hele tatt?
Sist endret av felix_poker; 23. januar 2010 kl. 22:21.
Dette høres bare merkelig ut ja, ser ikke hvordan det skal hjelpe på schizofrenien å behandle den som ADHD?

Kan aldri tro den retningen du er på vei nå er en gunstig en - men, jeg er heller ikke medisinsk personell og kjenner ikke til din situasjon - så det får du finne deg en kompetent lege som kan gi deg et skikkelig svar på.

Få deg en annen lege som kan gi deg en behandling som funker!
Helt sikker på at det er schizofreni du har da? Du har ikke misforstått legene på en eller annen måte? En postpartium/puerperal psykose som felix_poker linker til ligner veldig på schizofreni symptomsmessig, og er mer plausibel.

Uansett er amfetaminer ikke noe man behandler med, da de har den motsatte effekten som er ønskelig ved behandling av psykotiske lidelser. Amfetaminer øker mengden av dopamin i hjernen, antipsykotiske legemidler blokkerer dopaminreseptorer.

Det er godt mulig at din "behandling" med Ritalin har forverret tilstanden. Vanligvis går en slik postpartium psykose over av seg selv uten behandling etter et par måneder, men på grunn av det nevnte ovenfor kan det ha forlenget sykdomsforløpet.


Snakk med legene dine, eventuelt bytt lege hvis du føler at de ikke har peiling.
Sist endret av exocytose; 23. januar 2010 kl. 22:50.
Trådstarter
8 3
Jeg har hatt diagnosen siden 2005 og etter 15-20 innleggelser på akuttpsykiatrisk og to år på lukka langtidsavdeling er jeg så gjennomutredet som det går ann å få blitt. Jeg nevnte ikke diagnose i den første posten min nettopp fordi folk har det med å henge seg opp i den og komme med en masse piss de har fanget opp et eller annet sted som ikke stemmer.

Og at amf virker antipsykotisk på meg, det merket jeg lenge før avdelingsoverlegen der hvor jeg var innlagt i to år kom og fortalte meg at jeg hadde rett for så å forklare meg dette med for lite og for mye dopamin. For å få starte opp med ritalin måtte jeg legges inn i en måned til en utredning som førte til at de bestemmte seg for å gi meg ritalin, deretter måtte jeg være der tre måneder til til observasjon så man skulle tro de vet hva de gjør.

Mulig forklaringsmodellen deres om hvorfor amf virker antipsykotisk på meg er feil, for dette med at schizofreni er forårsaket av for mye dopamin er i seg selv bare en teori. Men det det ikke hersker noen tvil om er at amf har den virkningen på meg. Grunnen til at det ikke står noe om behandling med adhd-medisiner hos schizofrene på steder som wikipedia o.l er at det er en såpass utradisjonell behandling som sjeldent brukes i.o.m at de fleste schizofrene kun har for mye dopamin og ikke både/og sånn som meg.

Ingen vits i å bytte lege, jeg har vært borti en mengde av dem og de sier det samme.

Og til deg som skriver at schizofreni er en sykdom som går over etter noen uker med behandling; du burde lese hjemmeleksa di. Schizofreni er en kronisk sykdom som i mange tilfeller varer livet ut. Medisiner kan ikke gjøre en frisk, de kan bare holde de værste symptomene under kontroll.

Men kutt ut preiket nå. Jeg har ikke spurt dere om deres meninger ang. diagnose og behandling, det overlater jeg til behandlerne mine, dessuten er dette et forum om rusmiddler ikke et psykiatriforum. Jeg har stilt et enkelt spørsmål; hvilket adhd-preparat er det sterkeste? Det er det enste jeg er interessert i å vite, men typisk nok, når ordet schizofreni dukker opp stjeler det all oppmerksomhet fra det som egentlig er saken. Burde aldri ha nevnt det.

Så... kan noen svare?
Sitat av November Vis innlegg
Derfor har jeg nå tenkt å be om å bli satt på et annet preparat, et som er sterkere enn ritalin. Gjerne det sterkeste som finnes på markedet for jeg har skyhøy toleranse.

Spørsmålet er bare; hvilket preparat burde jeg spørre etter?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du burde spørre etter, men DEXEDRINE
(dextroamphetamine) er det sterkeste du får på markedet her i landet ihvertfall.
Det er flere hypoteser for schizofreni. En av de viktigste og den mest sannsynlige er dopaminhypotesen for schizofreni(at denne forklaringen virker alene er dog alment akseptert at den ikke gjør. Glutamathypotesen finnes også, og sannsynligvis utfyller de hverandre).

Dopaminhypotesen for schizofreni går ut på at det er en mye høyere andel av D2-reseptorer i høyaffinitet-modus i det mesolimbiske systemet. Det betyr at det blir for mye dopaminerg påvirkning i nervesystemet. Derfor virker antipsykotiske midler og andre legemidler for schizofreni antagonistisk(blokkerer, slik at dopamin ikke får binde seg) på disse reseptorene. Et av bevisene for denne hypotesen er at amfetaminer kraftig forverrer symptomene. Dette er fordi de fører til økt utslipp av dopamin som igjen betyr at mer dopamin binder seg til reseptorene.

Og igjen: det finnes bare én type dopamin, det er ikke noe å diskutere. Jeg mistenker at du snakker om dopaminreseptorer, og da har du rett, grovt sett finnes det to typer, og det er for mye av den ene typen ved schizofreni. Men metylfenidat(Ritalin) og andre amfetaminlignende stoffer øker mengden av dopamin i synapsene og derfor øker mengden av dopamin som binder seg til reseptorer. Denne dopaminen har ikke noen selektiv binding til reseptorer, og vil derfor påvirke D2-reseptorene og forverre symptomene kraftig.
At det er en alternativ behandling er bare tull, det er ingen behandling.

Hvis Ritalin fungerer på deg har du ganske enkelt ikke schizofreni.


Det er ingen som har skrevet at schizofreni går over av seg selv. Da har det vært snakk om puerperale sinnslidelser, altså psykoser og andre sinnslidelser som oppstår i ettertid av en fødsel. Disse pleier å gå over av seg selv, men kan ha blitt forverret med Ritalin-behandling(hvis du har dette, vel å merke).
Trådstarter
8 3
Herregud! Drit i hele diagnosen. Ritalin har hjulpet meg i ett år og det har både leger og mine nærmeste + meg selv merket. Nå er jeg interessert i å vite hva annet jeg kan be om å bli satt på som er sterkere siden ritalinen ikke har effekt lenger. Kort og godt.

Nei, forresten. Drit i hele spørsmålet. Jeg finner ut av det selv.
Sitat av November Vis innlegg
Herregud! Drit i hele diagnosen. Ritalin har hjulpet meg i ett år og det har både leger og mine nærmeste + meg selv merket. Nå er jeg interessert i å vite hva annet jeg kan be om å bli satt på som er sterkere siden ritalinen ikke har effekt lenger. Kort og godt.

Nei, forresten. Drit i hele spørsmålet. Jeg finner ut av det selv.
Vis hele sitatet...
Og hva skal du gjøre når det du finner som er sterkere enn ritalin ikke har noen effekt lengre? Finne noe enda sterkere? Nei vent litt, da kan det være du allerede bruker det sterkeste som da er tilgjengelig...

Hvis det er slik at du har vært hos ørten forskjellige leger så får du snakke med de eller en ny lege igjen og si du trenger noen medisiner som fungerer - de er stortsett bedre egnet til det enn vi er.
Sitat av November Vis innlegg
Herregud! Drit i hele diagnosen. Ritalin har hjulpet meg i ett år og det har både leger og mine nærmeste + meg selv merket. Nå er jeg interessert i å vite hva annet jeg kan be om å bli satt på som er sterkere siden ritalinen ikke har effekt lenger. Kort og godt.

Nei, forresten. Drit i hele spørsmålet. Jeg finner ut av det selv.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt. Hvis du vil ha korte og konsise svar, spør deretter. Ikke begynn å bable om utrolige ting som at du har flere typer dopamin. Da har du fått noen på kroken med en gang. Hvis du vil ha det så presist, trenger du vel ikke å ta med ting som at du ble psykotisk i forbindelse med fødsel, at du ikke tror legene dine har peiling, osv.

Når du kommer med de mest stupide historier som at du får Ritalin utskrevet for schizofreni må du forvente svar på tiltale.


Men for å svare på spørsmålet ditt, så er nok Dexedrine(inneholdene deksamfetamin), som Sluzz sier, det sterkeste man får i Norge. Av grunner nevnt tidligere i tråden vil jeg anbefale deg å vente med videre behandling med amfetaminer før du får greie på hva du har.

Sitat av hideout Vis innlegg
Effedrin? Har ikke den villeste aning tho.
Vis hele sitatet...
Efedrin virker ved å etterligne virkningen av noradrenalin. Men det er ganske svakt, samt at det ikke fører til utslipp av dopamin, som Ritalin og andre amfetaminer gjør. Det er derfor ikke yndet for formålet(hun sier tross alt at hun trenger dopamin).
Hvis det er en trøst så er det ikke alltid at schizofreni utvikler seg og blir kronisk. Nå har du riktignok hatt en god del tilbakeanfall (blitt psykotisk), men vi vet fortsatt svært lite om schizofreni til tross for at det er en relativt utbredt forstyrrelse. Det er masse forskning som foregår nå på dette området og jeg vil råde deg til å forhøre deg med legen din, selv om du sier at du har vært gjennom haugevis av utredninger og har sett flere leger så kan det lønne seg å fortsette å prate med flere, netopp fordi det alltids kan hende at noen sitter på nyere og bedre informasjon om akkurat din tilstand. Det er ikke verdt å fortsette med noe som kan forverre situasjonen din i hvertfall.
exocytose og Felix poker vet at dere har god peiling, men dere kan ikke basere alt på teorier. tipper at amfetaminer fungerer for trådstarter akkurat som ketorax/kodein funger på min angst, selvom det ikke finnes noen vitenskaplig rapport på at det fungerer.
Sist endret av 4858fkggjf; 25. januar 2010 kl. 16:59.
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
exocytose og Felix poker vet at dere har god peiling, men dere kan ikke basere alt på teorier. tipper at amfetaminer fungerer for trådstarter akkurat som ketorax/kodein funger på min angst, selvom det ikke finnes noen vitenskaplig rapport på at det fungerer.
Vis hele sitatet...
At beroligende midler som ketorax og kodein virker angstdempende er jo ikke SÅ far fetched, da. Selv om dette ikke er disse stoffenes primære anvendelsesområde, så tror jeg de fleste vil være enige i at om man har angst, vil slike stoffer dempe symptomene.

Når det gjelder schizofreni MÅ man basere seg på teorier, da vi ikke vet med sikkerhet hvordan denne lidelsen oppstår. Vi kjenner rett og slett ikke mekanismene som ligger bak, men dopamin-hypotesen er nok en av de beste kortene vi sitter med.
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
exocytose og Felix poker vet at dere har god peiling, men dere kan ikke basere alt på teorier. tipper at amfetaminer fungerer for trådstarter akkurat som ketorax/kodein funger på min angst, selvom det ikke finnes noen vitenskaplig rapport på at det fungerer.
Vis hele sitatet...
At opioider virker mot angst er jo akkurat noe banebrytende. Det handler tross alt om sterk eufori, som følge av sterkt utslipp av dopamin. Det finnes utallige vitenskapelige rapporter på at det fungerer.

Like mange rapporter finnes av hvordan amfetaminer forverrer psykotiske tilstander og schizofreni. Som jeg sa ovenfor er det et av argumentene for dopaminhypotesen for schizofreni. Denne teorien er også den sikreste innen hypotesene for schizofreni, selv om den ikke nødvendigvis virker alene(glutamat, se ovenfor).
greit det var kanskje et litt dårlig eksempel, men ting virker veldig inviduelt noen mener cannabis er at kjempe preparat mot angst mens andre mener det skaper angst.

dexedrine er det du er ute etter trådstarter lykke til videre.
Sitat av 4858fkggjf Vis innlegg
greit det var kanskje et litt dårlig eksempel, men ting virker veldig inviduelt noen mener cannabis er at kjempe preparat mot angst mens andre mener det skaper angst.
Vis hele sitatet...
heller ikke dette er en veldig god sammenlikning, iom. at det ikke er slik at noen mener amfetamin forverrer schizofreni, mens noen mener det kan kurere/dempe symptomene ved schizofreni. Tvert imot, det er stor enighet i fagmiljøet om at amfetamin og andre stoffer som øker dopaminmengden i hjernen, fører til en forverring av tilstanden hos majoriteten av schizofreni-pasienter (ca 75%). Det er heller ikke slik at de resterende 25%blir bedre av slike stoffer.
Til Exocytose: Jeg er selv schizofren og har vært det en god stund, du sier at amfetaminer gjør pyskotiske tilstander værre og jeg kan si meg enig i det. Men gjelder dette svakere stimulanter også, som f.eks kaffe?

Nå som jeg blir eldre begynner jeg sikkert å drikke kaffe, så hadde vært greit å vite.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Til Exocytose: Jeg er selv schizofren og har vært det en god stund, du sier at amfetaminer gjør pyskotiske tilstander værre og jeg kan si meg enig i det. Men gjelder dette svakere stimulanter også, som f.eks kaffe?

Nå som jeg blir eldre begynner jeg sikkert å drikke kaffe, så hadde vært greit å vite.
Vis hele sitatet...
Wooooooow. Vent litt! Det er INGEN grunn til å begynne å drikke kaffe. Og heller intet problem å holde seg unna. Det smaker jo gammal tang og tare!

Sitat av steroider.net
Koffein er strukturellt lik adenosin og binder seg til adenosin reseptorer på overflaten av celler uten å aktivere dem. Dette blokkerer effekten av adenosin, noe som gir en økt aktivitet av neurotransmitteren dopamin.
Vis hele sitatet...
Ser ut som om koffein øker mengden dopamin og kan derfor være smart å holde seg unna...
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Til Exocytose: Jeg er selv schizofren og har vært det en god stund, du sier at amfetaminer gjør pyskotiske tilstander værre og jeg kan si meg enig i det. Men gjelder dette svakere stimulanter også, som f.eks kaffe?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet, virker ikke koffein på dopamin-systemet, og vil dermed ikke nødvendigvis ha de samme effektene hos pasienter med schizofreni, som amfetaminer og kokain (som begge er gir økt mengde dopamin i hjenen).

Edit: Ser ut som jeg tok feil, se posten over.
Sist endret av felix_poker; 26. januar 2010 kl. 17:35.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Av grunner nevnt tidligere i tråden vil jeg anbefale deg å vente med videre behandling med amfetaminer før du får greie på hva du har.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=78675

Det er direkte uansvarlig av deg å anbefale trådstarter å avslutte et medikamentregime som er utarbeidet av behandlende lege.

Det er forsåvidt også uansvarlig av trådstarter å søke å gå ut av det samme regimet. Om medisinen ikke virker, bør du diskutere dette med legen din. Om du begynner å selvmedisinere med kraftige amfetaminer, vil dette kunne føre til at du vil få problemer med å få riktig medisin på et senere tidspunkt.

Jeg er fullt klar over at det må være forverdelig å føle at medisinen ikke virker lenger, og at påfølgende desperasjon øker lysten til selvmedisinering. Om du ikke ønsker å leve i en slik desperasjon, bør du tenke over konsekvensene av selvmedisinering, uansett hvor ille du har det nå...
Sitat av November Vis innlegg
Grunnet en noe underlig dopaminubalanse i hjernen har jeg nå stått på ritalin i ett år..
Vis hele sitatet...
hvordan definerer du underlig dopaminubalanse?

Jeg har gått på cipralex i ett halvt år nå og sluttet,får en forbanna merkelig følelse av svak svimmelhet og "blodmangel"i leppa/ansiktet iblandt osv,en merkelig forbanna følelse som har vedvart i ett parr uker nå etter jeg sluttet

lurer på om det noen gang går over

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Så vidt jeg vet, virker ikke koffein på dopamin-systemet, og vil dermed ikke nødvendigvis ha de samme effektene hos pasienter med schizofreni, som amfetaminer og kokain (som begge er gir økt mengde dopamin i hjenen).

Edit: Ser ut som jeg tok feil, se posten over.
Vis hele sitatet...
Koffein kan bidra til mer serotonin mener jeg å ha hørt,en bedrefølelse av å bruke det.

junkfoood frigjør jo også dopaminer,og trening..endorfiner..mye man kan føle seg bedre på

ubalanse i dopamin nivået forbinder jeg med bergogdalbane humør,helt jævlig deppa en uke og ok i neste uke
Sist endret av Cannaman; 26. januar 2010 kl. 18:21.
Sitat av snegler Vis innlegg
Det er direkte uansvarlig av deg å anbefale trådstarter å avslutte et medikamentregime som er utarbeidet av behandlende lege.
Vis hele sitatet...
exocytose anbefaler ikke trådstarter å avslutte et medikamentregime som er foreskrevet av legen. Han anbefaler trådstarter å ikke bruke amfetaminer, noe hun aldri har fått foreskrevet av legen. Jeg mener det umulig kan anses som uansvarlig å anbefale en psykisk syk person å slutte med ulovlig selvmedisinering med amfetaminer. Thats just me though...
Hør om Dexedrin eller Dexamin
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er flere hypoteser for schizofreni. En av de viktigste og den mest sannsynlige er dopaminhypotesen for schizofreni(at denne forklaringen virker alene er dog alment akseptert at den ikke gjør. Glutamathypotesen finnes også, og sannsynligvis utfyller de hverandre).

Dopaminhypotesen for schizofreni går ut på at det er en mye høyere andel av D2-reseptorer i høyaffinitet-modus i det mesolimbiske systemet. Det betyr at det blir for mye dopaminerg påvirkning i nervesystemet. Derfor virker antipsykotiske midler og andre legemidler for schizofreni antagonistisk(blokkerer, slik at dopamin ikke får binde seg) på disse reseptorene. Et av bevisene for denne hypotesen er at amfetaminer kraftig forverrer symptomene. Dette er fordi de fører til økt utslipp av dopamin som igjen betyr at mer dopamin binder seg til reseptorene.

Og igjen: det finnes bare én type dopamin, det er ikke noe å diskutere. Jeg mistenker at du snakker om dopaminreseptorer, og da har du rett, grovt sett finnes det to typer, og det er for mye av den ene typen ved schizofreni. Men metylfenidat(Ritalin) og andre amfetaminlignende stoffer øker mengden av dopamin i synapsene og derfor øker mengden av dopamin som binder seg til reseptorer. Denne dopaminen har ikke noen selektiv binding til reseptorer, og vil derfor påvirke D2-reseptorene og forverre symptomene kraftig.
At det er en alternativ behandling er bare tull, det er ingen behandling.

Hvis Ritalin fungerer på deg har du ganske enkelt ikke schizofreni.


Det er ingen som har skrevet at schizofreni går over av seg selv. Da har det vært snakk om puerperale sinnslidelser, altså psykoser og andre sinnslidelser som oppstår i ettertid av en fødsel. Disse pleier å gå over av seg selv, men kan ha blitt forverret med Ritalin-behandling(hvis du har dette, vel å merke).
Vis hele sitatet...
Du er 15 år var det ikke?

Jeg foreslår derfor du utdyper hvordan og hvorfor du uttaler deg så skråsikkert om disse temaene, rett og slett så folk forstår på hvilket grunnlag du har uttalt deg. Jeg er all for at du er entusiastisk og lærer deg om ting du er interessert i, men det er litt drøyt å stille diagnoser på denne måten for hvem som helst, og et tungt ansvar som burde forbeholdes spesialister.

Så vær så snill å gjør litt rede for hvor dette kommer fra?
Sitat av H2O Vis innlegg
Du er 15 år var det ikke?

Jeg foreslår derfor du utdyper hvordan og hvorfor du uttaler deg så skråsikkert om disse temaene, rett og slett så folk forstår på hvilket grunnlag du har uttalt deg. Jeg er all for at du er entusiastisk og lærer deg om ting du er interessert i, men det er litt drøyt å stille diagnoser på denne måten for hvem som helst, og et tungt ansvar som burde forbeholdes spesialister.

Så vær så snill å gjør litt rede for hvor dette kommer fra?
Vis hele sitatet...
Det er ingen her som har stillt noen diagnose. exocytose og undertegnede har kun satt spørsmålstegn ved at trådstarter bruker stoffer som øker dopaminnivået, for å behandle en lidelse som i de aller fleste tilfeller forverres kraftig ved bruk av slike stoffer.

Vi har også stillt spørsmålstegn ved diagnosen som er stillt av legen hennes, ettersom hun har hatt en psykisk lidelse som trigges ved fødsel, i flere år. Slike lidelser går vanligvis over etter noen uker, om de blir behandlet.
Dexidrine kan være veldig vanskelig å få skrevet ut...
Sitat av Trude Vis innlegg
Dexidrine kan være veldig vanskelig å få skrevet ut...
Vis hele sitatet...
Hvis det mot formodning skulle være slik at trådstarter får en paradoksal effekt av amfetaminer, og dette kan hjelpe henne å holde en kronisk schizofreni i sjakk, tviler jeg ikke på at en fornuftig lege vil skrive det ut til henne.

Hvis så skulle være tilfelle ville kanske Levodopa vært et alternativ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av H2O Vis innlegg
Du er 15 år var det ikke?

Jeg foreslår derfor du utdyper hvordan og hvorfor du uttaler deg så skråsikkert om disse temaene, rett og slett så folk forstår på hvilket grunnlag du har uttalt deg. Jeg er all for at du er entusiastisk og lærer deg om ting du er interessert i, men det er litt drøyt å stille diagnoser på denne måten for hvem som helst, og et tungt ansvar som burde forbeholdes spesialister.

Så vær så snill å gjør litt rede for hvor dette kommer fra?
Vis hele sitatet...
Uttalelsene hans kommer fra ledende teorier innen fagfeltet, han leser seg rett å slett opp på medisinske journaler og relevante artikler, noe jeg skulle ønske flere her på forumet gjorde.
Han har som sagt ikke stillt noen diagnose, men når forsknings resultater som disse, disse og disse konkluderer med at amfetamin forverrer symptomene mens dopaminreseptorantagonister minker symptomene uttaler han seg basert på kjent forskning, og vil da selvfølgelig stille spørsmål til denne behandlingen.

Vi beveger oss på tynn is her når vi diskuterer en diagnose og behandling utført av fagfolk, men det lukter mildt sagt ugler i mosen av hele situasjonen når behandlingen er stikk i strid med generell praksis.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sikker på at du ikke heller lider at katatoni, nedstemthet, og mangel på konsentrasjon/oppmerksomhet? noe som betyr mangel på dopamin? Og som de andre sier her, schizofreni, tvangsnevroser og andre lidelser, er symptomer på for mye dopamin utløselser. Og amfetamin frigjør domapin og noradredalin. Men skal ikke be deg slutte/starte på noe stoffer, for guds skyld, gå til noen som har peiling, og ikke oss som leser på fritiden.

ps: unnskyld om jeg tar feil her, men er ikke også adhd også et tegn på for lite dopamin i en av kanalene?
noe som trådstarter nevner at h*n lider av i første post?

edit: unnsyld om noe jeg har kommet med her er litt feil, og hadde vært flott om noen kunne korrigert meg om det i så fall er tilfellet. er som sagt bare hobby interisert
Sist endret av Johnny B; 28. januar 2010 kl. 22:22.
Problemet er vel heller at det ikke er legen som har skrivi ut amf her... det er derfor det er så risky det som blir gjort. Selvmedisinering er sjelden en god ide, selv om ritalin fungerte er det ikke sikkert at amf vil. Man kan riktignok få utskrevet amf (i pilleform), men tviler på at det er tilfelle her. En skal ikke tulle med schizofreni, grensen mellom kronisk og å ha hatt psykose et par ganger er hårfin fordi ingen VET akkurat hva som skjer og hvorfor..... kjenner jeg blir lei meg her.
Svar: første gangen jeg prøver å svare så sorry om feil Den max dosa er bare tull.. Jeg har kranglet med systemet om det lenge hvor jeg til slutt vant saken: man skal diskutere å prøve ut hvilen dosering som passer deg! Ikke hva som står i boka. Legene Har den for å ha noe å forholde seg til. Jeg er ei jente på 19år som fikk diagnosen for 3år siden. Begynte på 60mg men funke t lite så økte til 80mg men diskuterte med legen at ikke det funket noe særlig heller. Detta var da kapsler. Da prøvde jeg ut på egen hånd med vanlige rit. 10mg tabletter å økte dosa frem til jeg kjente at denna dosa passer meg. Jeg går på 2 x 30mg kapsler om morran siden funksjon ikke er mer enn 4-6timer på meg deretter tar jeg 6 x 10mg vanlige rit tabletter utover dagen for å fungere ut hele dagen. Så jeg går nå på 120mg om dagen. Legen kontaktet deretter fylkeslegen for å høre å detta var fullt mulig ta en titt på adhd forumet å les om flere... Fastlegen skal ikke bestemme hvilen dosering du skal ha for han veit ikke hva som føles best for deg! håper detta Går ann å skjønne skriver med tlf så ble litt mye. Håper du finner ut! Mvh Jenny
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Trollungen Vis innlegg
Fastlegen skal ikke bestemme hvilen dosering du skal ha for han veit ikke hva som føles best for deg!
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt greit, men når man begynner å dosere så kraftig så kan det helserisiko involvert, og det er DERFOR legen "bestemmer" over deg.

Han vil selvsagt hjelpe deg, men om han er usikker på om såpass store doseringer kan ha innvirkning på helsen din ellers, så er det hans plikt å sette foten den til han finner ut det motsatte er bevist.
Sitat av somnium Vis innlegg
Det er forsåvidt greit, men når man begynner å dosere så kraftig så kan det helserisiko involvert, og det er DERFOR legen "bestemmer" over deg.

Han vil selvsagt hjelpe deg, men om han er usikker på om såpass store doseringer kan ha innvirkning på helsen din ellers, så er det hans plikt å sette foten den til han finner ut det motsatte er bevist.
Vis hele sitatet...
Ja det forstår jeg men er så mange jeg kjenner som går på doseringer de er satt av legen som de absolutt ikke funker på fordi dosa er for lav å mange tør ikke si fra at de har funnet en som passer den enkelte for dem er da redd for at legen mistenker de for misbruk.. Klart, man skal jo ha oppfølging og sjekkes jevnlig uansett da man går på dem for tror ikke dem er så bra å gå på for lenge om gangen heller. Jeg har tatt et par opphold innimellom for å se hvordan det er men siden jeg fikk de såpass sent trur jeg de blir i livet mitt i lang tid fremover. Men såklart, jeg tar ikke 120mg hver dag. Jeg tar etter det jeg føler behov for hver enkelt dag. Noen dager trenger jeg såpass å andre dager trenger jeg ikke halvparten engang.. Det var jo også viktig å forklare legen også.. Jeg høres kanskje dum ut men veit mange har prob med detta
jeg tenkte jeg bare ville si at noen kan kanskje måle rivotril opp imot følelsen av amf, det mener jeg at ikke stemmer og rivverter er bare søppel. Jeg fyrte det en fredag, våkna på mandag uten å huske noe jeg har gjort i helga. ( kjørte bil i 20timer uten å vite om det liksom) :/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fiaraga Vis innlegg
jeg tenkte jeg bare ville si at noen kan kanskje måle rivotril opp imot følelsen av amf, det mener jeg at ikke stemmer og rivverter er bare søppel. Jeg fyrte det en fredag, våkna på mandag uten å huske noe jeg har gjort i helga. ( kjørte bil i 20timer uten å vite om det liksom) :/
Vis hele sitatet...
Rivotril inneholder clonazepam, et benzodiasepin som er det stikk motsatte av stimulerende stoffer som amfetamin.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå har jeg dopamin-mangel p.g.a ADHD, ikke Schizofreni, men jeg får hjelp av Wellbutrin, et medikament som hjelper mot dopamin-defiency. Det er vel et c-preparat, så det burde være enkelt å få det utskrevet.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis det mot formodning skulle være slik at trådstarter får en paradoksal effekt av amfetaminer, og dette kan hjelpe henne å holde en kronisk schizofreni i sjakk, tviler jeg ikke på at en fornuftig lege vil skrive det ut til henne.

Hvis så skulle være tilfelle ville kanske Levodopa vært et alternativ?
Vis hele sitatet...

Helt riktig.. den legen som skriver ut ritalin, dexedrin etc til schizofrene menesker burde kanskje vurdere ett annet yrke
Sitat av Trude Vis innlegg
Helt riktig.. den legen som skriver ut ritalin, dexedrin etc til schizofrene menesker burde kanskje vurdere ett annet yrke
Vis hele sitatet...
Ja, i de aller fleste tilfeller ville noe slikt være galskap. Trådstarter hevder imidlertid hardnakket at hun får en paradoksal effekt av disse legemidlene, og at det stabiliserer tilstanden hennes. En god lege må kunne reglene, og se unntakene.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, i de aller fleste tilfeller ville noe slikt være galskap. Trådstarter hevder imidlertid hardnakket at hun får en paradoksal effekt av disse legemidlene, og at det stabiliserer tilstanden hennes. En god lege må kunne reglene, og se unntakene.
Vis hele sitatet...
kanskje trådstarter bare vil skaffe seg sympati for å få utskrevet A-preparater.. never know kun spekulasjoner... Har vært i gamet såpass lenge nå, at tror nok en dyktig lege heller ville ha gått for f.eks. strattera til en med dobbeltdiagnose.
Klem Trude