Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1910
Jeg går nå på en folkehøyskole, og snart er det på tide å komme seg ut i voksenlivet for fullt. Problemet er nå bare det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre?

Jeg har primærvitnemål fra Allmenn VGS, med et snitt på 3. (Har også plettfritt rulleblad)
Jeg tenkte jeg kunne ta elektro, og så bli elektriker. Men hvordan søker jeg på videregående? Jeg klarer virkelig ikke å huske det, ettersom alt ble gjort med hjelp av rådgiver på ungdomsskolen.


Noen andre jobber/utdannelser jeg kan ta som ikke krever altfor mye av meg og som praktisk talt garanterer jobb? Type fagskole eller noe?


Og nå har jeg et annet problem, jeg kan ikke bo hjemme. Så jeg må flytte for meg selv, hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Og hvor mye statlig støtte kan jeg få og hvordan søker jeg om slik?





Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette, ettersom det gnager skikkelig på hjernebarken.
Sist endret av nidhogg; 27. januar 2009 kl. 20:31.
Jeg bare stusser litt over at du har fullført allmenn og gått et år på folkehøyskole, men nå vil du starte fra bunn av igjen og gå elektro? Hva med å bestille en studiekatalog, sette deg ned og lese litt. Kanskje kunne du tenkt deg å gå videre med en utdannelse?

Så lenge du går på videregående har du rett til å bo hjemme, så om du virkelig tar elektrofag så er ikke det noe problem. http://www.finn.no om du føler arbeidslivet frister mer. Du kan også gå på http://www.nav.no eller besøke ditt lokale arbeidskontor. De får deg fort i jobb og kan ellers svare på endel spørsmål du lurer på og hjelpe deg med bosted.

Spør du meg så synes jeg du burde finne deg en skole du kommer inn på og ta opp et studielån. Tror du kan finne leiligheter/hybler på finn.no også. Om det ikke er noen ordning med skolen du skal gå på. Går også ann å lese i avisa og ringe rundt..

Eventuelt ta opp fag hos privatist om snittet ditt blir for lavt. (Kanskje litt seint nå, men) Du får vell noen studiepoeng for det du driver med nå også regner jeg med?
Sist endret av gulunderstrek; 27. januar 2009 kl. 20:55.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Du kan ta elektro grunn kurs og så søke læreplass etter det året, men da må du gå i lære i 7år før du kan få fagbrev.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Jeg bare stusser litt over at du har fullført allmenn og gått et år på folkehøyskole, men nå vil du starte fra bunn av igjen og gå elektro? Hva med å bestille en studiekatalog, sette deg ned og lese litt. Kanskje kunne du tenkt deg å gå videre med en utdannelse?

Rett og slett fordi jeg syntes det virker som noe jeg kan trives med som ikke krever så mye av meg og det at jeg mest sannsynlig kan slippe en god del av fagene da jeg har hatt de før.

Så lenge du går på videregående har du rett til å bo hjemme, så om du virkelig tar elektrofag så er ikke det noe problem.

Uansett alder? Men det er ikke aktuelt uansett, virkelig. Så jeg må flytte ut.

http://www.finn.no om du føler arbeidslivet frister mer. Du kan også gå på http://www.nav.no eller besøke ditt lokale arbeidskontor. De får deg fort i jobb og kan ellers svare på endel spørsmål du lurer på og hjelpe deg med bosted.

Jeg vil ha en eller annen form for utdannelse eller noe som kan gi meg en jobb jeg kanskje kan trives litt bedre med enn de jobbene man får via NAV.

Spør du meg så synes jeg du burde finne deg en skole du kommer inn på og ta opp et studielån. Tror du kan finne leiligheter/hybler på finn.no også. Om det ikke er noen ordning med skolen du skal gå på. Går også ann å lese i avisa og ringe rundt..

Skal definitivt se nærmere på utdannelser, problemet kan dog være snittet mitt, så jeg må nok da bosette meg et stykke utenfor oslo mest sannsynlig

Eventuelt ta opp fag hos privatist om snittet ditt blir for lavt. (Kanskje litt seint nå, men) Du får vell noen studiepoeng for det du driver med nå også regner jeg med?
Bare sånn 2-3stk, og jeg har vel enn 2-3 fra vgs også.
Rett og slett fordi jeg syntes det virker som noe jeg kan trives med som ikke krever så mye av meg og det at jeg mest sannsynlig kan slippe en god del av fagene da jeg har hatt de før.
Vis hele sitatet...
Som du leste over så betyr det et år på grunnkurs og sju år i lære eller 2(3)? år på skole og 2 år i lære. Lærling lønn er ikke store greiene å leve av.. Virker på meg som du er mer redd for å ta tak i en utfordring enn at du vil ha drømme jobben.. Ta ihvertfall og bestill en studiekatalog og eventuelt prat med en rådgiver på den nærmeste skolen din. Kan hende det er mye som er mindre krevende og lettere å trives med, enn å jobbe som elektriker resten av livet..

Jeg vil ha en eller annen form for utdannelse eller noe som kan gi meg en jobb jeg kanskje kan trives litt bedre med enn de jobbene man får via NAV.
Vis hele sitatet...
Da kan du bare krysse hele "Gå ut i arbeid å bli voksen nå" av lista di, for du trenger å fullføre utdanninga di. Inntil du har gjort det så er nok NAV veien å gå for å få en jobb..

Skal definitivt se nærmere på utdannelser, problemet kan dog være snittet mitt, så jeg må nok da bosette meg et stykke utenfor oslo mest sannsynlig
Vis hele sitatet...
Gjør det! Du kan jo som sagt også ta mye opp som privatist. Jeg hadde LANGT lavere snitt enn deg fra åttende til 2klasse, nå får jeg mye bedre karakterer. Det er ikke så vanskelig bare man sier til seg selv at det er noe man skal. Har også prata med rådgiveren angående utdannelser, fordi jeg er litt redd jeg henger for langt etter på mye til å klare det. (Prestasjons angst heter det vell) Hun sa at det ikke var så mye som skulle til så lenge man ikke valgte de prestisje fylte retningene..
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Som du leste over så betyr det et år på grunnkurs og sju år i lære eller 2(3)? år på skole og 2 år i lære. Lærling lønn er ikke store greiene å leve av.. Virker på meg som du er mer redd for å ta tak i en utfordring enn at du vil ha drømme jobben.. Ta ihvertfall og bestill en studiekatalog og eventuelt prat med en rådgiver på den nærmeste skolen din. Kan hende det er mye som er mindre krevende og lettere å trives med, enn å jobbe som elektriker resten av livet..


Er det noen studiekataloger som dekker de fleste yrker og slik? Og ikke er spesifikke for enkelte skoler og enkelte fag?

Da kan du bare krysse hele "Gå ut i arbeid å bli voksen nå" av lista di, for du trenger å fullføre utdanninga di. Inntil du har gjort det så er nok NAV veien å gå for å få en jobb..

Enig


Gjør det! Du kan jo som sagt også ta mye opp som privatist. Jeg hadde LANGT lavere snitt enn deg fra åttende til 2klasse, nå får jeg mye bedre karakterer. Det er ikke så vanskelig bare man sier til seg selv at det er noe man skal. Har også prata med rådgiveren angående utdannelser, fordi jeg er litt redd jeg henger for langt etter på mye til å klare det. (Prestasjons angst heter det vell) Hun sa at det ikke var så mye som skulle til så lenge man ikke valgte de prestisje fylte retningene..

Jeg har nok ganske store problemerm ed prestasjons angst når det kommer til skole, og av den grunnen at min selvtillit på skolebenken ble ganske knekt i løpet av vgs. De to første årene bare daffa jeg totalt, og det siste året innså jeg at jeg ikke kan gå ut med slike karakterer, men da var det forsent å motivasjonen var kanskje å øke snittet med minimalt siden de andre karakterene var fastslått uansett.
det stemmer ikke at du må ta 7 år i lære.....og den som mener noe annet får vise meg noen kilder før jeg går med på det.
Sånn som jeg har forstått det fungerer det sånn: har du 5 års relevant erfaring kan du ta fagbrev. Det vil si, hvis du klarer å få en bedrift til å ansette deg som hjelpearbeider (som har en helt ok lønn) og jobber som det i 5 år kan ta gå opp til fagprøven. For å gjøre dette trenger du ikke grunnkurs, men som sagt, du må få en bedrift til å ansette deg som hjelpearbeider e.l.

Men dobbeltsjekk gjerne dette....er ikke 100% sikker, det eneste jeg er nesten helt sikker på her er at det med 7 år er bullshit
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Hvor kan jeg skaffe en utdanningskatalog? Sånn der det står opptakskrav fra fjoråret til enkelte skoler og sånn. Hadde vært herlig, kan jo evt. bare bo et stykke utenfor oslo å ta en utdannelse på en skole som ikke har nok søkere, men som jeg kan syntes er interessant. Husker jeg fikk en sånn for 2 år siden eller noe på vgs. Må få tak i den igjen, å se mulighetene.

Får bare tvinge meg til å få meg en skikkelig utdannelse.
Hvis du skal søke på VGS så går du inn på www.vigo.no og registrerer deg. Regner med det var det du brukte da du søkte første gangen (da du gikk ut av 10. Klasse). Når du registrerer deg igjen der får du opp all informasjon ang. skole, karakterer, ordenskarakterer o.l fra 8.Klasse og ut dine VGS år.
Her kan du endre, legge til informasjon og søke videre på VGS linjer.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Takker Clr, KP gitt. Lo godt av sitatet ditt btw.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Tenkte litt på førskolelærer, det virker som et yrke jeg kan trives med.

har dog et lite spørsmål:

http://www.hio.no/Studietilbud2/Studieliv/Politiattest

Det kreves en politiattest, noe som ikke er et problem for meg da jeg har et plettfritt rulleblad, men hva skjer hvis jeg får noe narkotika relatert på rullebladet etter utdannelsen har startet eller før? Kan jeg fremdeles jobbe med barn? Hva hvis det bare er besittelse av cannabis? Skal jo ikke jobbe innenfor helsevesenet.
Tror ikke det skal være noe problem. Men les her eller søk på politiattest på forumet, da kommer endel opp. Forenklet forelegg kommer feks. ikke på politiattesten.
"Et viktig unntak er
arbeide med barn i godkjent barnehage,
arbeide med barn for barnevernstjenesten og
arbeide med barn i grunnskolen

Her uttaler politiet seg om forhold som har betydning for arbeidet med barn. Dette vil si at en person som har begått overgrep mot barn skal ikke arbeide med barn. Det vil også si at en person som er straffet for narkotika lovbrudd ikke skal arbeide med barn i noen år.

Er personen bøtelagt for narkotikalovbrudd vil dette stå på attesten i 2 år.
Er personen dømt til ubetinget fengsel i mer enn 6 måneder vil dette stå på attesten i 10 år etter løslatelse fra fengslet."

Funnet fra din link
"Da Mikael fikk boten, skrev han under på et forelegg. Han er i så fall heldig, da dette ikke vil vises på en vanlig politiattest. Hadde Mikael blitt dømt for en forbrytelse, vil den vises og registreres."

Fra samme linken, men jeg leste bare det øverste. Visste faktisk ikke at det var så strengt. Vi burde hatt en deling av narkotika alà england (a/b/c) der milde nakotikum ikke blir skjært over samme kam som heroin o.l. Men foreløpig er det bare å forholde seg til regelverket slik det er idag. Takk for at du sjekket opp i det crabman, leit av meg å ikke lese gjennom skikkelig.
sitter å tenker på at du har tatt vidregående. hvis du søker deg på nytt inn på vidregående så er du vel klar over at du ikke blir første prioritert? med tanke på at du har vel "brukt opp" din vidregående opplæring.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Crabman Vis innlegg
"Et viktig unntak er
arbeide med barn i godkjent barnehage,
arbeide med barn for barnevernstjenesten og
arbeide med barn i grunnskolen

Her uttaler politiet seg om forhold som har betydning for arbeidet med barn. Dette vil si at en person som har begått overgrep mot barn skal ikke arbeide med barn. Det vil også si at en person som er straffet for narkotika lovbrudd ikke skal arbeide med barn i noen år.

Er personen bøtelagt for narkotikalovbrudd vil dette stå på attesten i 2 år.
Er personen dømt til ubetinget fengsel i mer enn 6 måneder vil dette stå på attesten i 10 år etter løslatelse fra fengslet."

Funnet fra din link
Vis hele sitatet...

Vil man miste jobben dersom man blir får en bot for besittelse av cannabis?
De fører vell ikke en regelmessig sjekk av rullebladet ditt? Får du jobben og blir senere tatt for besittelse. Så vil ingen merke det så lenge du holder munn.

Men hva er greia egentlig? Sitter du å planlegger å bli tatt for besittelse i den nærmeste fremtid eller hva..?
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
De fører vell ikke en regelmessig sjekk av rullebladet ditt? Får du jobben og blir senere tatt for besittelse. Så vil ingen merke det så lenge du holder munn.

Men hva er greia egentlig? Sitter du å planlegger å bli tatt for besittelse i den nærmeste fremtid eller hva..?
Vis hele sitatet...

Ønsker bare å vite hva som kan skje, dersom man er så uheldig å bli tatt. Det handler ikke om hvor lav risikoen egentlig er, men hva som kan skje.
Sist endret av nidhogg; 30. januar 2009 kl. 21:31.
Jeg vil anta man da kan miste jobben, ved mindre det er et veldig spesielt tilfelle. Det står jo at man ikke skal kunne jobbe med barn på en stund hvis man har blitt dømt, og jeg regner da med at hvis du blir dømt er det en risiko for å miste jobben.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå som jeg fant ut at jeg ønsker å bli førskolelærer eller en lærer, hvordan skaffer jeg meg nå en bopæl? Jeg vet virkelig ikke hva slags søknader jeg må sende og hvordan jeg søker om slik

Hadde vært flotters med litt hjelp, eller en pekepinn på hvordan jeg skal finne mer info
Jobber man med barn under en viss alder. Tror de under 18 ellerno, i den dur.
Da må man skrive en politiattest. Har du noe på rullebladet får du ikke jobben.

Fotballtrenere må ihvertfall det, vet ikke åssen det er med lærere.
Bare for og ha det sagt, elektriker er 2 år på videregående og to år som lærling. Lærlingelønna dekker en litt kjip hybel, mat, og litt gøy. Her kan du også søke stipend som om du går på skole. Du vil ligge på ca 6-7000 første året å 10-11000 det andre året. Etterpå er du fagutlært.

Og det som ble sagt om 5 år i yrket så kan du ta fagbrev osv.. stemmer helt.

Hilsen en som er lærling