Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2274
Etter en samtale med en butikkarbeider på Statoil fant jeg ut at de akuratt har byttet fra Mandag til Mandag jobbing til Torsdag til Torsdag.

Dette grunnet en lov om krav til 100% betaling de 2 siste dagene i uka ved jobbing mandag tom. mandag, så de hadde klaget og fått tilbakebetalt alle de timene det gjaldt før de byttet turnus.

Jeg jobber som vekter, mandag til mandag i turnus. 7 dager på og 7 dager av. 10,5 timers vakter natt.

Noen som vet noe om denne loven? Har jeg egentlig krav på 100% de 2 siste dagene?
Prøvd å søke på Google, men finner ikke noe om akuratt det.
Sist endret av Source; 13. januar 2009 kl. 03:05.
Uten at jeg kan si nøyaktig hva som står der så burde det være under denne du finner de paragrafene du evt skulle trenge.
http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html

§10.4.4
Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for:

a) døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid,
b) arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager,
c) arbeid som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag,
d) arbeid som hovedsakelig drives om natten.

vet ikke om dette er noe hjelp jeg?
Hvis du er organisert så kontakt Norskarbeidsmand forbund eller din lokale tillitsvalgt, er du ikke organisert, synd for deg
Du har vel krav på overtidsbetalt på alt over 37,5 timer. Men ikke nødvendigvis 100%, det er kun på helligdager og søndager. Jeg ville tatt det opp med tillitsvalgt og fått han til å ta det opp med fagforeningen (som du burde være medlem av).