Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1630
Hei, jeg har lyst til å bli spillprogrammerer, er det best å gå elektro -> data eller medier og kommunikasjon? Tenkte jeg skulle prøve å komme inn på HiHm (Høgskolen i Hedmark) på spill programmering. Hva er lurest?
Det enkleste er vel å gå et fag som har mye matte og gir deg studiekompetanse da de fleste høgskolefag krever begge disse.
Det viktigste er jo generell studiekompetanse. Og jeg vil tro det er greit å ha matematikk sterkt i ryggen. Du kan vel alltids gå første året elektro eller mk, også gå videre til IKT andre året, for så å ta påbygg 3. året?

Står hvertfall litt mer om yrket her: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/spillprogrammerer
Glem yrkesfag.
Uten sterk matte og fysikkbakgrunn kommer du til å slite med et slikt studie.
Vanlig allmennfag med fordypning i matte og fysikk er sikkert lurt. Jeg vet ikke om disse tingene eksisterer lenger slik det gjorde da jeg gikk på vgs, men det finnes sikkert noe tilsvarende
Studiespesieliserende med realfag er det du er ute etter. Gir deg også spesiell studiekompteanse, så skulle du ombestemme deg senere er fortsatt alle veier åpne.
men studiespess er såååååå kjedelig! Er det heeeelt umulig hvis jeg går medier og kommunikasjon?
Sist endret av Pumazz; 5. november 2008 kl. 19:04.
Data handler mye om matte, fysikk og ellers realfag spesielt. Dersom du vil konkurrere med alle de andre som vil inn, er nok realfag tingen Etter det jeg har skjønt i alle fall
Hva kan jeg bli innen for data hvis jeg velger m&k da?

kan jeg få realkompetanse av medier og kommunikasjon?
Sist endret av Pumazz; 5. november 2008 kl. 19:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan bli alle slags typer designer med media vil jeg tro. Nei du kan ikke få spesiell studiekompetanse med medier og kommunikasjon.
Sitat av Pumazz Vis innlegg
Hva kan jeg bli innen for data hvis jeg velger m&k da?
kan jeg få realkompetanse av medier og kommunikasjon?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på. Dersom du velger å gå et treårig kurs på MK har du få muligheter når det kommer til slike studier. Media er typisk web-utvikler, grafisk designer, film, journalistikk o.l.

Dersom du velger påbyggning siste året vil du ha muligheten til å ta opp endel av fagene du eventuelt trenger. Tenker da på matte og fysikk .

Merk deg da at tredje året blir et helvetes kjør, med tanke på at du må ta opp alt de andre har brukt tre år på å lære, på kun ett år. (Ja, man har matte og naturfag i 1. klasse MK (ikke andreåret tho.))
Sist endret av Restyle; 5. november 2008 kl. 19:27.
Restyle: Man har full mulighet til å bytte matten på GK med vanskeligere matte sålenge man bruker av valgfagtimene. Vi var flere som gjorde det når jeg gikk media. Så tar man norsk, naturfag og nyere historie som allmenn påbygning. Da kan du eventuelt ta litt fysikk hvis det er et krav der du skal gå.

Jeg hadde gått for MK hvis du ikke har lyst til å gå allmenn, godt mulig du har endret mening etter 3 år på vgs.
finnes det noe annet enn studiespess jeg kan velge for å tå matt2xy (eller hva det nå heter) Jeg synes matte er kjempe gøy (det vil si, ikke når mattelæreren vi har nå sprøver å lære oss å tegne graf ved å fortelle at Ola og Kari har vert på bærtur), men jeg synes det blir så kjedelig å gå tre år med; "nå har vi matte" og "nå her vi engelsk"... det er mye morsommere hvis jeg kan ha det sånn at alt glir i hverandre (eks. du skal lage en film om kriminalitet i Norge: temaet er samfunnsfag, matte er å lage en graf over kriminalitet, engelsk er å tekste filmen osv...) kan jeg gjøre noe sånt, men allikevel få matt2xy?

Sitat av nimandi Vis innlegg
Restyle: Man har full mulighet til å bytte matten på GK med vanskeligere matte sålenge man bruker av valgfagtimene. Vi var flere som gjorde det når jeg gikk media. Så tar man norsk, naturfag og nyere historie som allmenn påbygning. Da kan du eventuelt ta litt fysikk hvis det er et krav der du skal gå.

Jeg hadde gått for MK hvis du ikke har lyst til å gå allmenn, godt mulig du har endret mening etter 3 år på vgs.
Vis hele sitatet...
Så kan ta matte som "tilvalg" på en måte? (hva er GK? )
Sist endret av Pumazz; 5. november 2008 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er fult mulig å bli dette ved å gå media!
Er ikke en fordel med allmen..
Du kommer inn på fagbrev!(o.l.)

er bare positivt og ha media i stedet..
Sist endret av Woum; 5. november 2008 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Woum Vis innlegg
er fult mulig å bli dette ved å gå media!
Er ikke en fordel med allmen..
Du kommer inn på fagbrev!(o.l.)

er bare positivt og ha media i stedet..
Vis hele sitatet...
Hvis faget krever såpass med fysikk og matematikk så vil en elev med FY1-2 og R1-2 bli prioritert fremfor en person med fagbrev i medier og kommunikasjon anyday.
ikke tenkt på det... en kompis a meg gjikk påbygg... han sa så lenge du var med i timene å deltok litt der så gjikk det fint.... men seff vist du vill ha stålkarakterer må du nok stå på og slite litt vist du ikke er super smart :P
@nimandi:
Med GK, vil jeg anta du mener grunnkurs. Uansett; jeg går nå tredje året media og har ikke fått muligheten til å velge mer avansert matte gjennom noen av årene. Det eneste alternativet jeg fikk; var å gå PÅA (allmenn påbyggning) det tredje året.

Og fagbrev i media? Det skal hjelpe deg inn på en linje som krever tonnevis av matte og fysikk? ...Jeg ler..

Edit:
Dessuten har man vel ingen valgfagstimer? Våres timeplan er booket til helvete med maxa ut timeplan. 8.00-15.00 hver sabla dag. Ser ikke helt hvor det skal være plass til ekstra fag. Med mindre man går påbygg, ofc.
Sist endret av Restyle; 5. november 2008 kl. 20:53.
Sitat av Restyle Vis innlegg
@nimandi:
Med GK, vil jeg anta du mener grunnkurs. Uansett; jeg går nå tredje året media og har ikke fått muligheten til å velge mer avansert matte gjennom noen av årene. Det eneste alternativet jeg fikk; var å gå PÅA (allmenn påbyggning) det tredje året.

Og fagbrev i media? Det skal hjelpe deg inn på en linje som krever tonnevis av matte og fysikk? ...Jeg ler..

Edit:
Dessuten har man vel ingen valgfagstimer? Våres timeplan er booket til helvete med maxa ut timeplan. 8.00-15.00 hver sabla dag. Ser ikke helt hvor det skal være plass til ekstra fag. Med mindre man går påbygg, ofc.
Vis hele sitatet...
Du kaller det booket til helvete?

heh..
Mandag slutter jeg 15:40
Tirsdag slutter jeg 17:30
Onsdag slutter jeg 16:35
Torsdag slutter jeg 17:30
Fredag slutter jeg 14:45

Plass til ekstra fag? åjooooda.. I tillegg til dette tar jeg ekstra fysikk, slik at jeg får ta eksamen i 3FY(Fysikk 2) til sommeren..
Sendte mail til Bjørnholdt og elvebakken om det med matte i går, men har ikke fått svar enda...
Det er klart at du lærer litt om ting som kan være relatert til spill på MK, men helt seriøst tror jeg at du må høre på gutta som ber deg ta den vanskelige veien. Jeg går 3 Påbygning etter 2 år MK nå, og jeg kan bare si at det skal godt gjøres å være sterk i vanskelig matte. Dette siden vi faktisk ikke har spesielt mye matte. Er vel 2-3 timer på Vg1, 0 på Vg2 og 5 timer på 3PB.
På nith (norges informasjonsteknologiske høgskole) står det at kravene for å komme inn på spillprogrammering er: "3-årig fullført og bestått utdanning fra videregående skole med oppnådd generell studiekompetanse." (link)
Hvis jeg går medier og kommunikasjon og får generell studiekompetanse blir de som har gått studiespess med fordypning i matte prioritert foran meg?
NITH er privatskole. Privatskoler er vanligvis lettere å komme inn på, men det koster. Er vel rundt 60.000 i året for å gå på NITH. Ser ikke ut som de kommer til å prioritere folk med matte/fysikk først.

Men du kommer uansett til å dra god nytta av matte når du skal programmere. Når det gjelder spillutvikling og 3D-design, så er kommer fysikk svært godt med. Hvis du vil bli skikkelig god på å lage spill så bør du unngå snarveier

Anbefaler deg å lese litt på denne tråden også: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=717535
Sist endret av danielsk; 6. november 2008 kl. 15:25.
Sitat av danielsk Vis innlegg
NITH er privatskole. Privatskoler er vanligvis lettere å komme inn på, men det koster. Er vel rundt 60.000 i året for å gå på NITH. Ser ikke ut som de kommer til å prioritere folk med matte/fysikk først.

Men du kommer uansett til å dra god nytta av matte når du skal programmere. Når det gjelder spillutvikling og 3D-design, så er kommer fysikk svært godt med. Hvis du vil bli skikkelig god på å lage spill så bør du unngå snarveier

Anbefaler deg å lese litt på denne tråden også: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=717535
Vis hele sitatet...
Takk Det stod mye nyttig der
Sitat av Pumazz
På nith (norges informasjonsteknologiske høgskole) står det at kravene for å komme inn på spillprogrammering er: "3-årig fullført og bestått utdanning fra videregående skole med oppnådd generell studiekompetanse." (link)
Vis hele sitatet...
Hehe, det er artig at du kun kopierer halve linken da. På linken din står det nemmelig følgende:
Sitat av Opptak spillprogrammering
For studieprogrammet Spillprogrammering kreves generell studiekompetanse + matematikkfordypning (2MY, 2MX eller 3MZ). Dersom du mangler fordypning i matematikk kan du ta kurs i 2MX samtidig med første studieår, slik at du oppfyller opptakskravet innen du starter på spesialiseringen i det andre studieåret.
Vis hele sitatet...

Ja, du kommer inn. Men du må spesialisere deg med de fagene første året i utdanningen.
Hvordan de prioriterer aner jeg ikke.
Sist endret av Restyle; 6. november 2008 kl. 15:43.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hehe, det er artig at du kun kopierer halve linken da.
Vis hele sitatet...
Jeg klarte på mystisk hvis å overse det der ... aner ikke hvordan jeg klarte det

Blir nok studiespess med fordypning i matte og fysikk ja...

Finnes det noen andre offentlige høgskoler enn hihm som har spillprogrammering (eventuelt bare programmering)?
Sist endret av Pumazz; 6. november 2008 kl. 15:58.
Du finner nok programmering på de fleste høyskoler og universiteter. Under fag som informatikk o.l.

Hørte rykter om at det skulle komme noe innen spillutvikling på NTNU etterhvert. Står litt her (artikkel fra 2007): http://www.idg.no/bransje/bransjenyh...ticle41684.ece

Er jo mulig at det vil komme noe på NTNU innen du er ferdig med VGS
Sist endret av danielsk; 6. november 2008 kl. 16:08.
NTNU har allerede spillutvikling som retning ved mastergrad i datateknikk.
http://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygging/spill
Det er også ganske mange fag som går på spillteori, spilldesign og spillprogrammering på både UiO og NTNU, så det kan være like greit å bare ta en Bachelor/Master/Ingeniør-utdannelse der og fylle på med de fagene.