Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1574
Okei har jobba på burger king for 75 kr timen i et halvt år. grei nok for meg. trenger penger og det var lett å få jobb der. men nå begynner de jeg jobber med å prate om vi har krav på mer en 75 kr. når man er under 18. Stemmer dette ?
Det er ingen lovfestet minstelønn i Norge. Er du organisert kan det være det fins en tariffavtale, og da har du i så fall rett til lønn iht avtalen.
Okei.. hvordan blir man organisert ? Er ikke sikkert Burger King har sånn ordning.
Alle har rett til å organisere seg. Det er en del lover og regler som LO kan hjelpe deg med, slik at du får den lønnen, ferien og andre ting du har rett på!

Les mer her: http://www.lo.no/u/ungdom1/?tabid=571
Sist endret av reklame; 9. oktober 2008 kl. 19:50.
Sitat av reklame
Alle har rett til å organisere seg. Det er en del lover og regler som LO kan hjelpe deg med, slik at du får den lønnen, ferien og andre ting du har rett på!

Les mer her: http://www.lo.no/u/ungdom1/?tabid=571
Vis hele sitatet...
Vi har ikke fått noen tilbud om å melde oss inn hvis dette skal gå gjennom jobben da..

Btw folka på jobben sier at BK har ikke signert tariffavtale
Jo. Det finnes organiserte i Burger King. Du kan jo lese mer på side 3 i denne PDF-filen.

http://multimedia.api.no/www.frifagb...r_1393353a.pdf
det kommer jo helt an på hvor gammel du er!
Jeg fikk 78.- betalt når jeg var 17, 98 om du er 18. Jeg får 115, men det pga jeg er serviceleder... Dette kan naturligvis være forskjellig på bk resturanter, men råder deg til å snakke med sjefen din. om du har arbeidet der ett halvt år, skulle du vel også gått opp noen kr, da du er ikke ansatt på prøve lengre...
Det er viktig å nevne at du ikke må være en dust her, og trå varsomt i terrenget. Om du løper til sjefen din og sier "jeg KREVER xx,xx i lønn!" og du gjør en jobb som er helt gjennomsnittlig, tror jeg ikke han har problemer med å finne noen andre som godtar den timelønnen du får. Du kan likevel lufte det for sjefen, det ville jeg gjort.

Det er riktig at du blir betalt mindre når du er under 18, når du er over 18 stiger lønnen din litt og den stiger enda noen kroner når du er ferdig med videregående skole. Har du hørt hva de andre på din alder (om det er noen) får i timelønn? Hvis den er den samme som din er det ikke sikkert det har så mye å si om du snakker med sjefen eller ikke, fordi om du plutselig får mer vil selvsagt de andre ha mer også, og da kan det fort bli en dyr affære for ham. Som sagt sliter han nok ikke med å skaffe ansatte.
var ikke det ganske lite?
En i klassen min er 15 år og jobber på pizzaplanet, hun har timeslønn på 110kr.
Organiser deg og unngå arbeidsplasser som utnytter den oppfatningen av at folk under 18 skal ha mindre betalt.

Lik lønn for likt arbeid!
Har akkurat gått opp i lønn til 80 kr. Dette er fordi at jeg har "holdt ut" i 6mnd. og får da en lønnsøkning. alikevel ligger jeg i gjennomsnitt rundt en 10er bak alle jeg kjenner som er på min alder.

Når man snakker om lik lønn for likt arbeid. kan vi ta en titt på de som jobber på posten. Alle som jobber på "bunn" får 150 kr timen uansett alder.
Sist endret av Fredriker; 10. oktober 2008 kl. 00:08.