Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1669
Hei! Jeg og kjæresten min har ett problem.. vi er i rusbehandling og behandlingsstedet vi er på godtar på en måte ikke at vi er ett par, vi ønsker derfor å søke oss ett annet sted hvor vi kan få parbehandling.

Noen som vet om ett BRA sted vi kan få det?

Jeg tar i mot alle tips med stor takknemlighet. Om det er noe mer dere lurer på så bare spør, og gjerne skriv litt om din erfaring fra parbehandling om du har det. Vi er litt stressa og ønsker at ting skal gå så glatt som over hode mulig.
Hvilket sted er det du har vært? Origo har hvertfall par behandling, da får dere en egen liten leilighet sammen bare dere to.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hmm... Hva med Molde Behandlingssenter? Jeg var der og fullførte 6 mnd. De hadde en ganske strict policy på at folk ble til par der inne, men jeg tror personer som allerede var et par ble akseptert sådan... De var strict på det på grunn av "rus i huset", og slikt (med god grunn, siden det var ganske mye stoff i omløp innpå huset, en periode). De vil ikke ha "allianser", om man kan kalle det det.

Det jeg kan si om behandlingsstedet ellers er at det er veldig mye opplegg der angående rutiner. Man skal vaske alle toalettene i huset tre ganger daglig, man skal vaske alle vasker og servanter tre ganger daglig, man skal rullere på kjøkkenmannskap, vedlikeholdsmannskap (folk som tar seg av renhold på institusjonen), og man skal rullere sjefer på diverse steder i huset.
Selv har jeg opplevd at besøkende (både familie- og folk som søker behandling) har oppfattet stedet som nærmest hjernevaskende. Dette er noe jeg forstår, med tanke på at vi måtte si diverse setninger på kommando, stå i "giv akt" i enkelte tilfeller og slikt, men nå i ettertid kan jeg si at det var for en grunn. For å lære seg disiplin, og det å ikke miste "hodet" i enkelte situasjoner (sånn som oss knarkere lett kan gjøre). Blir du bedt om noe av en som er i høyere hierarki enn deg, så gjør du det.

Ellers har behandlingssenteret fritid klokka 6-8 om kvelden, der du stort sett kan gjøre hva du føler for. Føler du for å sitte på rommet og se på Netflix får du det, men ønsker du besøk av noen du kjenner, så må du ha skrevet en velformulert søknad om det, som både "sjefen" av de innlagte må godkjenne, pluss de ansatte som har vakt den dagen.

Det er også tre grupper man obligatorisk må møte på hver uke, bl.a "mannsgruppe/kvinnegruppe" hvor man prater om problemer man har, som kanskje ikke er så lett å dele med det motsatte kjønn (gjerne psykiske problemer), husgruppe hvor man tar opp problemer med hverandre face to face, og rusmestringsgruppe hvor man snakker om følelser angående rus.

Jeg vil påstå jeg har blitt et bedre menneske av dette behandlingsstedet. Det var veldig tøft, men det var verdt det.
freakywomen
Freakywomen's Avatar
Trådstarter
Sitat av gn0meb3kka Vis innlegg
Hvilket sted er det du har vært? Origo har hvertfall par behandling, da får dere en egen liten leilighet sammen bare dere to.
Vis hele sitatet...
Vi er på Færingen (rusbehandling ung) i Tromsø.. Sånn helt egentlig trives vi begge svært godt her, men vi kan ikke være her sammen da de ansatte konstant forsøker å splitte oss.. Tusen takk for tips, skal søke opp Origo!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hmm... Hva med Molde Behandlingssenter? Jeg var der og fullførte 6 mnd. De hadde en ganske strict policy på at folk ble til par der inne, men jeg tror personer som allerede var et par ble akseptert sådan... De var strict på det på grunn av "rus i huset", og slikt (med god grunn, siden det var ganske mye stoff i omløp innpå huset, en periode). De vil ikke ha "allianser", om man kan kalle det det.

Det jeg kan si om behandlingsstedet ellers er at det er veldig mye opplegg der angående rutiner. Man skal vaske alle toalettene i huset tre ganger daglig, man skal vaske alle vasker og servanter tre ganger daglig, man skal rullere på kjøkkenmannskap, vedlikeholdsmannskap (folk som tar seg av renhold på institusjonen), og man skal rullere sjefer på diverse steder i huset.
Selv har jeg opplevd at besøkende (både familie- og folk som søker behandling) har oppfattet stedet som nærmest hjernevaskende. Dette er noe jeg forstår, med tanke på at vi måtte si diverse setninger på kommando, stå i "giv akt" i enkelte tilfeller og slikt, men nå i ettertid kan jeg si at det var for en grunn. For å lære seg disiplin, og det å ikke miste "hodet" i enkelte situasjoner (sånn som oss knarkere lett kan gjøre). Blir du bedt om noe av en som er i høyere hierarki enn deg, så gjør du det.

Ellers har behandlingssenteret fritid klokka 6-8 om kvelden, der du stort sett kan gjøre hva du føler for. Føler du for å sitte på rommet og se på Netflix får du det, men ønsker du besøk av noen du kjenner, så må du ha skrevet en velformulert søknad om det, som både "sjefen" av de innlagte må godkjenne, pluss de ansatte som har vakt den dagen.

Det er også tre grupper man obligatorisk må møte på hver uke, bl.a "mannsgruppe/kvinnegruppe" hvor man prater om problemer man har, som kanskje ikke er så lett å dele med det motsatte kjønn (gjerne psykiske problemer), husgruppe hvor man tar opp problemer med hverandre face to face, og rusmestringsgruppe hvor man snakker om følelser angående rus.

Jeg vil påstå jeg har blitt et bedre menneske av dette behandlingsstedet. Det var veldig tøft, men det var verdt det.
Vis hele sitatet...
Veldig bra informasjon du kommer med her, skal tenke litt på dette men vi trenger aller helst ett sted hvor vi faktisk kan være ett par også, høres veldig likt ut som det stedet vi allerede er på.
Sist endret av Freakywomen; 12. februar 2019 kl. 12:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Det stedet med så strenge regler hørtes veldig gammeldags ut.

Gå for et sted som ikke er kristent men som tilbyr 12 trinns behandling.

Så finn et sted som har 0 toleranse for stoff. Det er viktig. Mange steder folf får for mange sjanser så sprekker hele huset. Det er altid kjipt å kan fort koste liv.

Man anbefaler par å ta behandling hver for seg. Jobbe med seg selv. Når. Man er friskere kan man bygge opp forholdet igjen.

Dere kjenner hverandre antekligvis best som rusa og dere blir forhåpentligvis en ny og bedre person nykter.

Lykke til.