Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 696
Forsøker å sentrere en wrapper, noe som går fint i alle nettlesere med unntak av kjæreste Internet Explorer.

Koden er simpelthen:

Kode

#wrapper2{
width: 900px; 
margin: 0 auto; 
}
Hvorfor dette ikke skal funke for IE aner ikke jeg, men det vet kanskje dere?
Hvilken IE-versjon er det dèt ikke fungerer på?
Legende's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvilken IE-versjon er det dèt ikke fungerer på?
Vis hele sitatet...
Nyeste utgave, altså 9.
Jeg trodde dette bare var et problem i de gamle versjonene, men der kunne man bruke "text-align: center;".
Basically:

body {text-align: center;}
#div {width: 900px; margin: 0 auto; text-align: left;}

Her står det mer detaljert hvordan man fikser det: http://www.webdevelopment2.com/ie-hack-css-centering/
Hvilken doctype bruker du?
Limited edition
Moff's Avatar
Fuzzy76 er på sporet av saken. Problemet er at IE åpner fila di i "quirks mode" (kompabilitetsvisning), en fiffig funksjon designet for å fikse problemer i enkelte gamle nettsider. Altså, hvis en nettside er gammel og merkelig kodet, så skal quirks mode korrigere koden slik at den vises på den måten det var tenkt. Noe av dette går ut på å bruke en eldre CSS-standard, som uheldigvis ikke støtter for eksempel "margin: auto". Needless to say, så fungerer ikke dette alltid like bra. Så vidt jeg vet, aktiveres quirks mode hvis nettsida ikke er valid etter IE sin (omdiskuterte) HTML- og CSS-standard. Derfor, hvis nettsida di er valid, bør koden din fungere helt fint. Her er et eksempel som bør få vekk quirks:

Kode

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
div {
width: 200px;
border: 1px solid #f00;
margin: 0 auto;
}
//-->
</style>
</head>
<body>
	<div>
		Fisk.
	</div>
</body>
</html>
Her har jeg brukt inline-styling (<style>) for enkelhets skyld, du bør selvsagt bruke et eksternt stilark med <link>-elementet i stedet. Doctypen jeg bruker her er HTML 4.01 Transitional.

Et lite tillegg:
Ut av ren nysgjerrighet testet jeg nettopp hvordan IE vil reagere på en alternativ måte å sentrere på, og det ser også ut til å fungere, uten validering:

Kode

<style type="text/css">
<!--
div {
position: absolute;
left: 50%;
width: 200px;
margin-left: -100px;
border: 1px solid #f00;
}
//-->
</style>
<div>
	Fisk.
</div>
Her bruker jeg fire statements i CSS-en: Position, width, left og margin. Teorien her er å bruke position: absolute og left: 50% for å plassere elementet midt på skjermen. Det er en gang slik at left: 50% flytter elementets venstre kant midt på skjermen, ikke midten på elementet - derfor må vi korrigere bittelitt. Det gjør jeg med width og margin. Margin-left står på minus halvparten av elementets bredde. Siden elementet er 200 pixler bredt, og elementets venstre kant er på midten av skjermen, må vi flytte det 100 pixler mot venstre for å få midten av elementet på midten av skjermen. Derav margin-left: -100px. Jeg bruker også siste utgave av IE, men jeg tror denne teknikken skal være ganske stabil på eldre utgaver også, samt de fleste mobiltelefoner. Faktisk.