Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 665
Hei, jeg kunne tenkt meg en linux distro som er rask å laste, og helst hvor det følger med et tekstredigeringsprogram og en web-browser (og helst ikke så mye mer).
At det er et grafisk desktop enviroment er også et must, men det trenger ikke se pent ut.

At alt funker right-out-of-the-box er også et pluss, men det viktigste er at det starter opp kvikt!

Jeg er nemmelig lut lei av å sitte å stirre i taket mens jeg venter på at OS'et skal laste bare for å sjekke nyhetene på nett eller skrive mail...

Så hva anbefaller dere?
Archlinux.

Eventuelt kompiler egen kjerne til en hvilken som helst distro med KUN modulene du trenger og ikke ha noe søkegreier i init etc. Av WMs kan du jo bruke fluxbox, det er rimelig enkle greier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Goophy
Archlinux.

Eventuelt kompiler egen kjerne til en hvilken som helst distro med KUN modulene du trenger og ikke ha noe søkegreier i init etc. Av WMs kan du jo bruke fluxbox, det er rimelig enkle greier.
Vis hele sitatet...
Å ha ulasta moduler tar opp diskplass, og har null for ytelse å sei.

Damn Small Linux hørest ut til å vere det OP er ute etter. 50MB, har firefox, rask, ser ikkje fin ut, grafisk...
slashdot, mente modulene bygd inn i kjernen, å bare ha de liggende har som du sier ingenting å si.
Hvis jeg ikke tar veldig feil blir det slik at alt kjøres og leter etter en enhet da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Goophy
slashdot, mente modulene bygd inn i kjernen, å bare ha de liggende har som du sier ingenting å si.
Hvis jeg ikke tar veldig feil blir det slik at alt kjøres og leter etter en enhet da.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at stortsett alle distroer eg veit om nyttar så modulariserte kjerner så råd. Tviler på at du vinn 1% i ytelse på å sjompilere kjerne sjølv... Eg har slutta med det for lenge sidan.
Sitat av slashdot
Damn Small Linux hørest ut til å vere det OP er ute etter. 50MB, har firefox, rask, ser ikkje fin ut, grafisk...
Vis hele sitatet...

Sier meg enig med Slashdot. DSL er en fantastisk distro. Kan faktisk lagre den på en USB pen (64 mb versjon) og faktisk kjøre et helt greit system.

Angående Ser ikke pen ut så er det en underdrivelse. Den ser for jævli ut, men den funker.
Ser jo ikke så altfor ille ut med jwm da.

Jeg synes det bruker altfor lang tid på å boote, går nok bedre om man slår av all autoconfiguring og detecting, men, men.

Uansett en utrolig bra distro til å være så liten.
Trådstarter
Takk for råd! Tenker jeg laster ned både DSL og archlinux nå etterpå.