Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 813
Hei

Har akkurat lagt inn Ubuntu på den gamle dell-maskinen som søster disponerer. Spesifikasjonene er som følger:

Dell Dimension 4550
2.4ghz P4
512mb NonECC 333mhz DDR RAM(2x256)
Intergrated 10/100 Network adapter (Intel)
Creative Labs SB Live 5.1
Eicon Diva (Passive) 128k ISDN Modem (XP Only)
128mb ATi Radeon 9700 TX With TV-Out


Internett skal komme via ethernet fra en Linksys WRT54G v5 Router

Problemet er som nevnt at jeg ikke får koblet til internett. Jeg er helt grønn på linux så dere får bare prøve å hjelpe meg som best dere klarer
Det gir ikke noe mening at du ikke får nett på maskina. Ta en titt på network-manageren i ubuntu, og fikle litt rundt med ifconfig/dhclient. Nettverkskortet er garantert støttet, så det må være noe annet som er galt.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Noe spesielt jeg skal se etter?

Network manager viser bare at "The interface eth0 is active"

Fikk ikke særlig mye ut av ifconfig, men på dhclient sier den bl.a:

can't create /var/lib/dhcp3client.leases: Permission denied
can't create /var/run/dhcpclient.pid: Permission denied
Drop_privilegies: could not set group id: Operation not permitted

Kan det ha noe med saken å gjøre?
Det kan ha noe med saken å gjøre at du ikke kjørte dhclient som root. Forøvrig bør du sjekke ifconfig og se om du har fått en ip, og for den saks skyld prøve å pinge ruter og eksterne adresser fra terminalen.
er du logget inn som root?
har du installert ubuntu eller kjører fra cd?
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Aner ikke om jeg er logget inn som root, tror ikke det...

Har innstallert ubuntu, men det var ikke nett når jeg kjørte fra live-cd heller.

Jeg klarer ikke å finne noe som ligner en IP-adresse i resultatet jeg får opp fra ifconfig, om jeg prøver å pinge router eller eksterne adresser så får jeg meldingen "network unreachable" på routeren og "unknown host" på f.eks vg.no

Update: Når jeg ser ltt rundt i network tools ser jeg at all informasjon om "Ethernet Interface" er "not available". Betyr dette noe?
Sist endret av ZrP; 28. juli 2006 kl. 20:59.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
En liten update til, resultatet fra "route" ser ikke helt riktig ut:

audun@Audun:~$ route
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
audun@Audun:~$
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
kjør
sudo dhclient eth0
Og be om å hente IP via dhcp. Google it.