Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1850
Hei !

Jeg er helt ny innen linux, har installert ubuntu, når jeg velger oppløsning før jeg bare muligheten til å velge 1024 x 768, men har brukt windows xp før å da har jeg kjøret 1280x800

Bruker det på en laptop, så jeg er ikke sikker på hvordan skjermkort det er i den.
Noe måte å finne ut det på i ubuntu, vis det er nødvendig for dere å vite det ?

Håper dere kan hjelpe meg.
Det er essensielt å vite hvilket skjermkort som er i laptopen. Om du ikke vet dette, kan vi finne ut av det hvis du forteller hvilken laptop du har.

Edit: Du kan forøvrig ta en tur innom Device Manager (skriv "hal-device-manager" i konsollen), og let etter ord av typen Integrated Graphics Controller.
Sist endret av raze; 23. juli 2006 kl. 23:25.
Da anbefaler jeg deg å lete grundig her: http://www.ubuntuforums.org/
Prøv å finne hva du lete etter før du poster ditt problem.
Ministry of Love
sptz's Avatar
i xorg.conf gå til seksjonen "screen" og sørg for at det står
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024"
EndSubSection
Vis hele sitatet...
i en terminal skriver du "sudo lspci" også poster du outputten her om du ikke selv greier og finne skjermkortet ditt.
Sist endret av sptz; 23. juli 2006 kl. 23:31.
Trådstarter
det står:

SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
Du må nok bruke et program som heter '915resolution' for å 'hacke' inn oppløsningen.
Trådstarter
når jeg skriver sudo Ispci i terminal får jeg bare sånn passord: men jeg kan ikke skrive noe passord
Joda, du kan skrive passord, det bare kommer ikke opp noe * eller tegn.
Trådstarter
når jeg prøver på det kommer det bare at den ikke finer commanden.

Det er passordet jeg bruker for alt annet, som jeg skal skrive ?
Skal knækkes
Golder's Avatar
Ja, root-passordet som du bestemte når du installerte systemet skal brukes når du bruker sudo kommandoen.



Og foresten: (jeg vet ikke om dette er riktig)

Når du først er i gang med sudo
Sitat av Spirax
det står:

SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
Vis hele sitatet...
Bruk denne kommandoen når du skal endre xorg.conf:
sudo nano xorg.conf

Så legger du til "1280x1024" i modes-rekka.
Mao:

SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection


Da er du iallefall et steg videre.

Se ellers
https://help.ubuntu.com/community/Fi...esolutionHowto
https://wiki.ubuntu.com/
Sist endret av Golder; 24. juli 2006 kl. 00:04.
Trådstarter
ok, men oppløsningen jeg skal ha er 1280x800 for jeg har widescreen skjerm.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Da skal det vel ikke mye tenking til før du vet hva du skal gjøre?
Trådstarter
jaha ?

Men når jeg skriver sudo ispc i terminal, å jeg skriver passord så kommer det :

preben@ubuntu:~$ sudo ispci
Password:
sudo: ispci: command not found
Ministry of Love
sptz's Avatar
Spirax ok beklager trodde lspci fantes overalt. Men siden raze allerede har foreslått at du bruker kommandoen "hal-device-manager" så vil det sikkert fungere. Siden jeg ikke husker noe av Ubuntu installasjonen, må man kjøre xorgconfig selv eller er alt "automagisk"?

har du foresten ingen linjer i xorg.conf som sier Depth 24 ? (dette er det man i windows kaller 32 millioner farger elns) Modes bestemmer oppløsningen. Der det første tallet er deafult mens de neste kan byttes til med en tast kombinasjon i X (ctrl,alt,+)

Jeg anbefaler at du leser dokumentasjonen til ubuntu.
LSPCI, ikke ISPCI (men skriv det med små bokstaver).
Trådstarter
jo da jeg har depht 24, men det står akkurat det samme der.

går ut fra at enhetshåndtering er det samme som Device Manager.
er det bare å skrive det med en gang man går inn der, når man begynner å skrive kommer det opp en rute nederst, men det skjer ikke noe når jeg skriver det der å trykker enter.
som sagt jeg er helt fersk innen linux så jeg er sikkert veldig dum

Edit.
nå fikk jeg opp mer ja:

preben@ubuntu:~$ sudo lspci
0000:00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 760/M760 Host (rev 03 )
0000:00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SG86C202
0000:00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS964 [MuTIOL Media I O] (rev 36)
0000:00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev 01)
0000:00:02.6 Modem: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Modem Controller (rev a0)
0000:00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] Sound Controller (rev a0)
0000:00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
0000:00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
0000:00:03.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
0000:00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
0000:00:09.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG (rev 05)
0000:00:0a.0 CardBus bridge: Ricoh Co Ltd RL5c476 II (rev ac)
0000:00:0a.1 CardBus bridge: Ricoh Co Ltd RL5c476 II (rev ac)
0000:00:0a.2 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C552 IEEE 1394 Controller (rev 04)
0000:00:0b.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C /8139C+ (rev 10)
0000:00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Hyp erTransport Technology Configuration
0000:00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Add ress Map
0000:00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRA M Controller
0000:00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Mis cellaneous Control
0000:01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 661/741 /760/761 PCI/AGP VGA Display Adapter
preben@ubuntu:~$
Sist endret av Spirax; 24. juli 2006 kl. 00:21.
Ok, skal være rimelig greit å fikse dette.

Det første du gjør, er å åpne terminalen (Main menu -> Accessories -> Terminal). Her skriver du "sudo gedit /etc/X11/xorg.conf". Nå skal du få opp en editor (som heter gedit), som åpner filen xorg.conf. Skroll deg ned til overskriften "Section "Screen"". Herunder blir det listet opp en del mulige skjermoppløsninger. Under depth 24, er det du vil føre på din oppløsning. Hvis vi sier at din ser ut slik:

SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768"
EndSubSection


blir du nørdt til å endre til:

SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1400x1050" "1280x800"
EndSubSection


Nå gjenstår det bare å lagre filen, så skal du kunne finne din nye oppløsning under System -> Preferences -> Screen Resolution.
Sist endret av raze; 24. juli 2006 kl. 00:40.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg vil igjen anbefalle deg og lese dokumentasjonen til ubuntu for å sette deg inn i hvordan ting bør gjøres der. Men for å løse alle dine problemer så endrer du bare xorg.conf slik at det står

DefaultDepth 24

SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x800"
EndSubSection

Da vil du få en oppløsning på 1280x800. Jeg trodde foresten at det var omtrent det jeg sa i den første posten. Testet du det?
Sitat av spetznaz
Jeg trodde foresten at det var omtrent det jeg sa i den første posten. Testet du det?
Vis hele sitatet...
Det var nok det. Gikk bare litt mer detaljert gjennom prosedyren, iom. at han selv sa han er nybegynner, og sikkert ikke vet hva xorg.conf er for noe
Ministry of Love
sptz's Avatar
raze det var forøvrig ikke til deg, siden ditt svar hadde jeg ikke sett enda, men til trådstarter.
Regnet egentlig med det, men var bare en type "uten sammenligning forøvrig"
Trådstarter
Takk, da fikk jeg til bedre oppløsning

Isteden for å lage ny tråd, kan jeg kanskje spørre her, hvordan man legger inn a msn ?
Det ligger i menyen og heter Gaim.
Trådstarter
ser der ja. men kanskje litt teit spørsmål, finner ingne sted å skrive inn mail adressa min ?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Det finner du ut : accouts -> add -> screen name.

Kopete er også en god en. Bare å skrive i terminal: sudo apt-get install kopete. Man kan starte den med å trykke alt+f2 og skrive inn kopete.
Trådstarter
takk, fik det til, bare en ting til, jeg får ikke spilt av .mp3 filer, noen som vet hvordan jeg kan fikse det ?
(Sorry for engelsk tastatur, er i spania)

Du sier du ikke fAr spilt av .mp3?

Hvilket program bruker du?
Har du instalert codex?
Trådstarter
nop har ikke installert noe, det jeg trenger hjelp med.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Jeg er selv like uviten som deg spirax når det kommer til ubuntu. Allikevel vil jeg tipse deg:
Prøv å lete litt selv. Google og ubuntu sine sider.
Det lærer du langt mer av.

med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Last ned xmms og spill av med den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Spirax
nop har ikke installert noe, det jeg trenger hjelp med.
Vis hele sitatet...
http://www.debian.org/doc/manuals/apt-howto/
Howto for APT. Den der er laga for Debian, men systemet er det samme. Sjå ubuntu sine nettsider for kva repos du skal nytte.
Sitat av Spirax
takk, fik det til, bare en ting til, jeg får ikke spilt av .mp3 filer, noen som vet hvordan jeg kan fikse det ?
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å installere EasyUbuntu eller Automatix så får du alt du trenger installert. Programmene er egentlig kun en automasjon av slik installasjon, de henter filene du trenger og installerer det du måtte ønske.

Easyubuntu: http://easyubuntu.freecontrib.org/index.html
Automatix: http://www.getautomatix.com/

Du trenger bare et av disse programmene for å komme i gang, hvilket får bli opp til deg. Bruker selv EasyUbuntu for tiden.