Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 2969
Vi så det med strømstøtten, den virket ikke som planlagt. De som har mest får mest.

Nå skal regjeringen løse barnefattigdom med en liten økning av barnetrygden. Men det løser jo ikke barnefattigdom. Og også familier som ikke er avhengig av barnetrygden mottar jo økt barnetrygd.

Jeg skjønner det kanskje ikke politisk smart å feks innføre behovprøvd strømstøtte eller barnetrygd men alle monner drar om de virkelig ønsker å gjøre noe med fattigdomsproblematikken.

For da er det jo de som lever i fattigdom som må få økte inntekter.

Vi har jo holdt på helt likt med ENØK støtten i flere tiår nå. Der risikoen alltid står 100% på søkeren, og søker må også forskuttere ENØK tiltakene. Som i praksis betyr at de med lavest inntekt som kanskje er de som bor i de dårligste boligene er avskåret fra støtte. Selv om de skulle få finansiert ENØK tiltakene basert på inntekt og forventet nedgang i utgifter så vil ikke banker gi lån, fordi det aldri er sikkert at staten godkjenner ENØK tiltaket når det er ferdigstilt.

Jeg blir helt matt, forskjellene i Norge øker i rekordfart og ingen tar tak i problemene, vi velger heller å dele rundhåndet ut støtte til alle landets borgere enten de faktisk trenger pengene eller ei.
Sist endret av _abc_; 3. desember 2023 kl. 16:32.
Jeg vet ikke helt hvordan man skal best avhjelpe de som lever i fattigdom nå. Men en god investering i skole, psykisk helse og fritids tilbud tror jeg ville gjort at like mange havnet i fattigdomskrisa.

Høyere stønader vil vel i verste fall gjøre det mindre attraktivt å bære sekken sin selv (brannfakkel for diskusjonens del).
Universelle velferdsordninger har en rekke fordeler, men den største av dem er at selv om de treffer likt i befolkningen i første rekke, får de ulike reelle utslag for den enkelte avhengig av dennes økonomi. Tjener du to millioner og får barn? Gratulerer, her er barnetrygden din, men vi trekker ganske mye av den inn igjen gjennom skatten din. Tjener du 200 000 og får barn? Gratulerer, her er barnetrygden din, slit den med helsa.

Denne effekten vil forsterkes ytterligere (sånn at barnetrygden får enda større sosial effekt enn den har i dag, som allerede er stor) dersom barnetrygden økes og gjøres skattepliktig. Da vil marginalskatten sørge for at den med høy inntekt betaler ~50 % av barnetrygden tilbake til staten, mens lavinntektsmottakere får beholde en betydelig mye større del.

Og det beste? Det krever så godt som ingen saksbehandling og er ekstremt billig for staten å administrere, sammenlignet med hvor mye byråkrati som kreves for å gjennomføre behovsprøving av ytelser, klagebehandling av nevnte behovsprøving etc. Det er rett og slett skikkelig effektiv pengebruk!
Strømstøtten er en utrolig idiotisk løsning, enig. Den hjelper dem som bruker mest strøm aller mest, og gjør det til og med lønnsomt å bruke strøm av og til, for oss som har fastprisavtale.

Det er også en "sirkeløkonomi"-løsning, som ikke løser problemet på noen måte. Penger som går til strømstøtte kunne heller blitt gitt til f.eks helsesektoren.

Å gi støtte basert på forbruk er helt idiotisk. Jeg kommer ikke på en bedre løsning mens jeg sitter på toalettet her og nå, men jeg nekter å tro at politikerne ikke klarer å finne bedre løsninger.

Men dette er vel kanskje en av mange snarveiløsninger regjeringen gjør for populismens skyld?

En ting er ihvertfall sikkert: strømprisen hadde vært lavere i seg selv, hvis staten ikke subsidierte forbruk.

Ærlig talt, skulle ønsket vi hadde hatt politikere tøffe nok til å si "du er ikke fattig fordi du må bruke genser inne, men landet ditt er kanskje fattigt om 30 år hvis vi skal subsidiere alt forbruk.".
Sist endret av KrølleBølleBrur; 3. desember 2023 kl. 17:13.
Jeg syns flat støtte er mest rettferdig. Det blir mye mer drama hvis man sier at bare de som tjener under 400k skal få støtte. Hva med de som tjener 401k da? Da burde jo de be sjefen om å gi 2k mindre i lønn for å få en rekke fordeler.

Grunnen til at de rikeste får mest i strømstøtte er jo fordi de har gjerne større hus.
Hva med å gi alle borgere 1kW med gratis strøm?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hva med å gi alle borgere 1kW med gratis strøm?
Vis hele sitatet...
1kw, sånn konstant da eller?

Morro å skulle sett folk skru av og på elektriske enheter for å holde seg under 1kw forbruk til alle tider. Litt som endestrømstasjonsketsjen til Harald, Bård og Atle
Sist endret av Dodecha; 3. desember 2023 kl. 18:49.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
1kw, sånn konstant da eller?

Morro å skulle sett folk skru av og på elektriske enheter for å holde seg under 1kw forbruk til alle tider. Litt som endestrømstasjonsketsjen til Harald, Bård og Atle
Vis hele sitatet...
Han mente sikkert 1kWh månedlig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fremtidig Vis innlegg
Han mente sikkert 1kWh månedlig.
Vis hele sitatet...
Det er jo utrolig lite , kunne nesten latt være da.

Det er et par panelovner i en time ca.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvordan man skal best avhjelpe de som lever i fattigdom nå. Men en god investering i skole, psykisk helse og fritids tilbud tror jeg ville gjort at like mange havnet i fattigdomskrisa.

Høyere stønader vil vel i verste fall gjøre det mindre attraktivt å bære sekken sin selv (brannfakkel for diskusjonens del).
Vis hele sitatet...
Så du har egentlig svelget alt politikerne sier? Ta feks uføre, det er en grunn til at de er ufør, de er for syke og skadet til å stå i jobb. At stønaden de mottar i mange tilfeller gir et liv i fattigdom for de som havner på minstesats er jo noe vi som samfunn må ta tak i. Vi som samfunn må øke inntektene til de som har minst slik at barna deres ikke trenger vokse opp i fattigdom.

Det er jo forskjell på uføregrad og også hvilken inntekt uføre har. Men for de som er 100% ufør så er de per definisjon for syke til å arbeide. Lav uføretrygd holder jo bare dem nede i evig fattigdom. Pluss at de får en ekstra mental belastning med alt stresset som følger å konstant ha dårlig råd.

Hvorfor gir vi barnetrygd til familier som har langt over millionen i inntekt. Mens vi lar feks uføre lave i fattigdom? Burde vi ikke omfordelt disse midlene?

Og hva med minstepensjonister?

Vi må slutte å gi penger til de som har så de klarer seg også må vi heller gi mer til de som ingenting har.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
1kw, sånn konstant da eller?
Vis hele sitatet...
Jepp, gjerne rett i testiklene

Men ja, man får energi tilsvarende 1kW kontinuerlig i året. Altså 9000kWh i året. En form for krysning av hjemfallsretten og borgerlønn. Bruker du mer må du betale, bruker du mindre får du markedspris for resten.
Sitat av Snillorg Vis innlegg
Universelle velferdsordninger har en rekke fordeler, men den største av dem er at selv om de treffer likt i befolkningen i første rekke, får de ulike reelle utslag for den enkelte avhengig av dennes økonomi. Tjener du to millioner og får barn? Gratulerer, her er barnetrygden din, men vi trekker ganske mye av den inn igjen gjennom skatten din. Tjener du 200 000 og får barn? Gratulerer, her er barnetrygden din, slit den med helsa.

Denne effekten vil forsterkes ytterligere (sånn at barnetrygden får enda større sosial effekt enn den har i dag, som allerede er stor) dersom barnetrygden økes og gjøres skattepliktig. Da vil marginalskatten sørge for at den med høy inntekt betaler ~50 % av barnetrygden tilbake til staten, mens lavinntektsmottakere får beholde en betydelig mye større del.

Og det beste? Det krever så godt som ingen saksbehandling og er ekstremt billig for staten å administrere, sammenlignet med hvor mye byråkrati som kreves for å gjennomføre behovsprøving av ytelser, klagebehandling av nevnte behovsprøving etc. Det er rett og slett skikkelig effektiv pengebruk!
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper ikke det du selger sånn umiddelbart. Hvor stor post er barnetrygden på statsbudsjettet? Og hvor mye kunne vært spart inn om det var behovsprøvd?

Jeg er sikker på at barnetrygd søknad kan i stor grad automatiseres og kun bli manuelt behandlet ved feks anke. Det vil ikke koste mer å behandle søknader enn det som betales ut til folk som har penger nok fra før.
Sitat av Snillorg Vis innlegg
Og det beste? Det krever så godt som ingen saksbehandling og er ekstremt billig for staten å administrere
Vis hele sitatet...
Her jeg bor bruker kommunen ca 50mill i året på sosialstønad, og det koster de ca 50 mill i administrasjon.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvordan man skal best avhjelpe de som lever i fattigdom nå. Men en god investering i skole, psykisk helse og fritids tilbud tror jeg ville gjort at like mange havnet i fattigdomskrisa.

Høyere stønader vil vel i verste fall gjøre det mindre attraktivt å bære sekken sin selv (brannfakkel for diskusjonens del).
Vis hele sitatet...
Kan du vise til noe som støtter det siste der? Kjent refreng fra visse partier - men kildehenvisningene pleier å utebli, av en eller annen grunn.
I årevis har det vært snakket om at velferdsstaten er under press. Men det er jo ikke politisk vilje eller mot til å gjøre noe med det.
De rike blir rikere mens de fattige er blitt lutfattige de siste par årene.

Vi sløser vekk penger på generelle støtteordning når vi heller kunne omfordelt slik at kronisk syke, minstepensjonister og uføre kunne fått et anstendig liv. Og barn av fattige har ofte stått utenfor i hele oppveksten, det er jo ikke rart at de har større odds for å ende opp som fattige selv. Jeg er lei politikere som bare prater og ikke har mot til å gjennomføre tøffe reformer eller fatte beslutninger der de rikeste mister noen goder selv om de vil hjelpe de som trenger hjelpen mest.
Sitat av robhol Vis innlegg
Kan du vise til noe som støtter det siste der? Kjent refreng fra visse partier - men kildehenvisningene pleier å utebli, av en eller annen grunn.
Vis hele sitatet...
Det var en brannfakkel. I min verden betyr det ikke at jeg nødvendigvis er enig i utsagnet men sier det for å skape debatt.

Jeg mente i første post at investeringer i psykisk helse, skole og fritidsaktiviteter gjør at folk har bedre forutsetninger for å klare seg selv senere i livet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Nei" hadde vært kjappere, men tar poenget.

Spørsmålet mitt var for så vidt et forsøk på å videreføre den samme debatten ved å spørre hva, om noe, som får deg til å hevde det som mulighet... eller i hvert fall få det til å virke som det er det du gjorde.

Grunnen til at det skurrer for min del er at "trygd gjør folk late" stort sett er en ting man hører fra f.eks. republikanere i USA og tilsvarende upartiske folk - eller Frp, som visst ser "welfare queens"-retorikken som noe av det beste siden ferdig oppskjært brød. Mer moderate høyrefolk pleier heller å kode mer samme budskap som viktigheten av entreprenørskap, verdiskapning, og (min favoritt) "sKaPe ArBeIdSpLaSsEr", ol. i stedet.

Når det er sagt: jess, sosiale sikkerhetsnett, utdanning og psykisk helse er flotte. Der er vi enige.
Sist endret av robhol; 3. desember 2023 kl. 22:25.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vi sløser vekk penger på generelle støtteordning når vi heller kunne omfordelt
Vis hele sitatet...
Penger har vi nok av. For det første kan vi ikke gå tom, og problemet er at vi kaster de etter de som har mest fra før.

@robhol
Regelen er enkel: De på topp kan bare motiveres med belønning, de på bunn bare med straff.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 3. desember 2023 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg kjøper ikke det du selger sånn umiddelbart. Hvor stor post er barnetrygden på statsbudsjettet? Og hvor mye kunne vært spart inn om det var behovsprøvd?

Jeg er sikker på at barnetrygd søknad kan i stor grad automatiseres og kun bli manuelt behandlet ved feks anke. Det vil ikke koste mer å behandle søknader enn det som betales ut til folk som har penger nok fra før.
Vis hele sitatet...
Du kan få et argument til: Universelle velferdsordninger som reguleres over skatteseddelen med et progressivt skattesystem (som vi har i Norge) omgår hele problematikken med fattigdomsfeller, der det lønner seg å f.eks. holde seg rett under en inntektsgrense for å ikke bli kuttet i behovsprøvde stønader. Det gir perverse insentiver som vi ikke trenger å bekymre oss over når det gjelder f.eks. studiestøtte eller barnetrygd.
Sist endret av Snillorg; 3. desember 2023 kl. 23:38.
Vel du skal få mene det du gjør. Men den lille økningen i barnetrygden i neste års statsbudsjett avhjelper jo ikke fattigdommen for lavinntektsfamiler, aleneforeldre, uføre og minste pensjonister osv. For å løfte de som er under fattigdomsgrensen til et anstendig liv må det kraftig løft til.

Og når politikerne blir spurt om dette, så er svaret alt for ofte at folk har restarbeidsevne. Men det er jo nettopp det mange ikke har. Utslitte pensjonister, folk som er 100% uføre, de kan ikke øke inntekten ved å jobbe. Og de blir jo heller ikke friskere av leve som fattige.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel du skal få mene det du gjør. Men den lille økningen i barnetrygden i neste års statsbudsjett avhjelper jo ikke fattigdommen for lavinntektsfamiler, aleneforeldre, uføre og minste pensjonister osv. For å løfte de som er under fattigdomsgrensen til et anstendig liv må det kraftig løft til.

Og når politikerne blir spurt om dette, så er svaret alt for ofte at folk har restarbeidsevne. Men det er jo nettopp det mange ikke har. Utslitte pensjonister, folk som er 100% uføre, de kan ikke øke inntekten ved å jobbe. Og de blir jo heller ikke friskere av leve som fattige.
Vis hele sitatet...
De må du gjerne mene, men nå er i utgangspunktet ikke barnetrygden et fattigdomstiltak, men et tiltak som skal gjøre det både mulig og mer attraktivt å få barn, og avhjelpe med de økte utgiftene det innebærer – og det å få barn fører til økte utgifter i alle familier. Se for eksempel formålsbestemmelsen i barnetrygdloven:
§ 1. Formål

Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn.
Utvidet barnetrygd, jf. § 9, skal bidra til å dekke merutgifter en enslig mor eller far har som følge av at vedkommende bor alene med barnet i en egen husholdning.
Vis hele sitatet...
Når det er sagt har barnetrygden en vesentlig effekt spesielt for å forhindre fattigdom i barnefamilier, og en generell økning av barnetrygden finansiert ved at den skattlegges som inntekt vil forsterke denne effekten vesentlig. Se for eksempel den ferske rapporten fra ekspertgruppen for barn i fattige familier, som deler mine konklusjoner her.
Sist endret av Snillorg; 4. desember 2023 kl. 00:17.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nå skal regjeringen løse barnefattigdom med en liten økning av barnetrygden. Men det løser jo ikke barnefattigdom. Og også familier som ikke er avhengig av barnetrygden mottar jo økt barnetrygd.
Vis hele sitatet...
Hva er fattigdom? Jeg syns bl a at det er fattigdom at du sutrer over at alle får det samme.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Hva er fattigdom? Jeg syns bl a at det er fattigdom at du sutrer over at alle får det samme.
Vis hele sitatet...
Vel feks har jo EU klart definerte satser for fattigdom. Og det er mange aleneforeldre som er i den kategorien.

Det ble sagt at SV støttet budsjettet og at økningen i barnetrygden var et ledd i å bekjempe barnefattigdom.

Men det hjelper jo ikke de fattigste ut av fattigdommen.

Men om vi gjorde barnetrygden behovsprøvd kunne de som kvalifiserer få mer i barnetrygd.
Noen gangner lar jeg meg sjokkere over galskapen i offentlige kostnader; Koster det ikke mer å behovsprøve enn å gi alle likt?
Sist endret av ketoDaddy; 4. desember 2023 kl. 04:12.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Noen gangner lar jeg meg sjokkere over galskapen i offentlige kostnader; Koster det ikke mer å behovsprøve enn å gi alle likt?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å gi alle likt? Hvis jeg tjener 700k så skal du få det også selv om du ikke jobber?
Har tilgode å se noen regnestykker på hvorvidt det vil lønne seg å behovsprøve stønader som feks strømstøtte og barnetrygd. I tiår etter tiår har det vært en allmenn sannhet evt. urban myth at det beste er å gi samme støtte til alle, enten de trenger det eller ei. For meg virker det helt tullete.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Hva er fattigdom? Jeg syns bl a at det er fattigdom at du sutrer over at alle får det samme.
Vis hele sitatet...
Her må du nesten spesifisere litt bedre så man ikke automatisk antar at du er riv røskende gal, eller enda værre; mindre begavet.

At du mener at fattigdom, som er noe vi for det meste måler i betalingsevne og tilgang på økonomiske midler er sutring over ett spesifikt tema gjør deg neppe noen tjenester her.

Annet en å fremstille deg som endten a: komplett idiot eller b: komplett idiot uten evner for empati og sympati.

Have your pick 🙂
Mange har såpass god råd, at barnetrygden blir satt og spart i fond til barna blir store. Både jeg og min mann er i godt betalte jobber og har av den grunn mulighet til det, som også mange andre i vårt samfunn. Vi hadde ikke hatt problemer med å få denne støtten kuttet. Syns ikke det fungerer som det er nå, da det bare skaper enda større forskjell mellom fattig og rik. Syns absolutt ordningen bør være behovsprøvd. Evt bare avvikle det hele og kalle det noe annet og fordele skattepengene til de som virkelig har behov for det.
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Her må du nesten spesifisere litt bedre så man ikke automatisk antar at du er riv røskende gal, eller enda værre; mindre begavet.

At du mener at fattigdom, som er noe vi for det meste måler i betalingsevne og tilgang på økonomiske midler er sutring over ett spesifikt tema gjør deg neppe noen tjenester her.

Annet en å fremstille deg som endten a: komplett idiot eller b: komplett idiot uten evner for empati og sympati.

Have your pick ��
Vis hele sitatet...
Evt en som påpeker hvor mye dyrere det er å differensiere enn å gi alle likt.
Sist endret av ketoDaddy; 4. desember 2023 kl. 13:36.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Har tilgode å se noen regnestykker.
Vis hele sitatet...
Jeg har gitt ett eksempel, kommunen her bruker like mye i administrasjon som de betaler ut i sosialstønad. Og de er neppe et unntak.

Vi har som sagt et skattesystem som tar seg av slikt. Å kreve tilbake stønad med skattetrekk koster lite og eliminerer behovet for å stå med lua i hånden og tigge etter almisser.

PS: BORGERLØNN!
Sist endret av Prof. Vrøvel; 4. desember 2023 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Jeg har gitt ett eksempel, kommunen her bruker like mye i administrasjon som de betaler ut i sosialstønad. Og de er neppe et unntak.

Vi har som sagt et skattesystem som tar seg av slikt. Å kreve tilbake stønad med skattetrekk koster lite og eliminerer behovet for å stå med lua i hånden og tigge etter almisser.

PS: BORGERLØNN!
Vis hele sitatet...
Ja jeg så du skrev det, men du la ikke ved noe som dokumenterte det. Bare for at fyr på internett sier det, så betyr ikke det at det nødvendigvis stemmer.

Nå er heller ikke sosialstøtte og barnetrygd ytelser man kan sammenlikne på noe som helst vis. For sosialtrygd er det ingen faste beløp, det er veiledende beløp, men hver sak kan være unik, det kan være feks unikt sykdomsbilde og utgifter som blir dekket inn via sosialstøtte, og det kan kreve voldsomt med dokumentasjon og uttalelser fra spesialister som NAV da må vurdere.

Barnetrygd: har du pult uten dong Ja NEI? Hvor mange barn fikk du. Alle opplysninger er i utgangpunktet allerede i offentlige registre. Inntekt, hvor mange barn i riktig alder for barnetrygd osv. Søknader bør kunne automatiseres uten veldig store kostnader fordi data allerede eksisterer.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Evt en som påpeker hvor mye dyrere det er å differensiere enn å gi alle likt.
Vis hele sitatet...
Da får du vel heller ytre det da? så slipper man å tro feil om deg
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bare for at fyr på internett sier det
Vis hele sitatet...
Fair enough. Tallene er et par år gammelt, men har neppe endret seg stort. Og de kommer fra en tidligere stortingspolitiker som nå jobber i NAV, så jeg stoler på kilden.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Jeg har gitt ett eksempel, kommunen her bruker like mye i administrasjon som de betaler ut i sosialstønad.
Vis hele sitatet...
Det er noe forbanna piss alt sammen. Hadde man sluttet med sutring og ytringer om urettferdighet i en offerrolle og alle hadde betalt 20% faktisk skatt hadde det vært mer til fellesskapet enn denne smøringen av byråkratiet.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Fair enough. Tallene er et par år gammelt, men har neppe endret seg stort. Og de kommer fra en tidligere stortingspolitiker som nå jobber i NAV, så jeg stoler på kilden.
Vis hele sitatet...
Det er vel fortsatt bare noe en fyr på internett sier.
Joda, men nå vet du det :-)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Men det er jo ikke sånn det funker. Ditt ord for at du har noens ord for at noe er tilfelle er verdt ganske lite som "bevis" for et argument. Det har jeg nemlig hørt av noen som har skikkelig peiling på sånt. Lover.

Det er ikke det samme som å tvile på deg eller at hovedpoenget stemmer engang, det er bare at man faktisk ikke kan vite det.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Fair enough. Tallene er et par år gammelt, men har neppe endret seg stort. Og de kommer fra en tidligere stortingspolitiker som nå jobber i NAV, så jeg stoler på kilden.
Vis hele sitatet...
Vel du ga oss jo ingen kilde nå heller. Ikke at det er veldig viktig for min del, da det er fullstendig meningsløst å sammenlikne arbeidsbyrden på vurdering av sosialhjelp og barnetrygd.

Så ikke bare quoter du en for oss anonym kilde, du forsøker å bygge opp en argumentasjon at dersom sosialhjelp har like store administrative utgifter som selve støtten så vil det være likt for barnetrygd. Det er helt feil. Det kan ikke sammenliknes i det hele tatt.

Jeg tror at "de skremmende kostnadene" ved å behovsprøve barnetrygd i beste fall kan ha hatt noe for seg frem til digitaliseringen av offentlig sektor. Idag tror jeg det kun er en urban myth som politikere velger å holde fast på mot bedre vitende fordi de skjønner det vil bli mange sure velgere om de gjør om på barnetrygden.

Nå kan slike søknader behandles maskinelt og automatisk basert på data fra offentlige kilder.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2023 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror det er en veldig god sammenlikning om du kan finne administrasjonskostnader for barnetrygden.

At noen får et tilskudd de ikke trenger er ikke noe stort problem om de får like mye i ekstra skatt. Og å kreve inn litt ekstra i skatt koster ikke noe ekstra. Det som koster er når NAV må gjøre samme jobb som skattevesenet uansett gjør for å vurdere om du kvalifiserer til stønad.
edit
Sitat av _abc_ Vis innlegg
du forsøker å bygge opp en argumentasjon at dersom sosialhjelp har like store administrative utgifter som selve støtten så vil det være likt for barnetrygd.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare beklage om jeg har vært utydelig, for poenget mitt er det helt motsatte. Jeg argumenterer MOT behovsprøving fordi det alltid vil ende opp med dobbelt arbeid. Barnetrygden er fin fordi den ikke krever masse saksbehandling, evt urettmessig støtte kan lett tas tilbake over skatteseddelen.

Edit: Vi poster for fort begge to så det blir litt knot her. Men vi skjønner vel hva poenget er?
Sist endret av Prof. Vrøvel; 4. desember 2023 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men du må da forstå at det regnetstykket du la fram ikke fungerer som noe som helst.
Er det en liten kommune med nesten ingen søknader om sosialstøtte må jo administrative kostnader bli skyhøyt vs stønaden. Er det en svær kommune med mange søkere og mange fattige vil administrative kostnader bli relativt små i forhold til selve stønaden.

Og det vil variere fra kommune til kommune, og kanskje også fra år til år.

Jeg tror rett og slett ikke vi skal bruke mer tid på det utsagnet ditt. Det er ugyldig, det er dårlig matte, og selv om det skulle stemme for ett år i en kommune betyr det ikke at det kan overføreres til andre kommuner.

Og til syvende og sist er det uansett ubrukelig som sammenlikning mot en behovsprøvd barnetrygd da den prosessen kan automatiseres basert på offentlige data i offentlige kilder. Blir et barn født føres det inn i manntallet. Mor og fars inntekt finnes også der. Manntallet har også oversikten over hvor mange barn mor og far har, samt alder på barna.
Nei, med behovsprøving vil admin alltid bli en stor utgift siden alt må vurderes og godkjennes manuelt. Automatisering av behovsprøving høres ut som et IKT-prosjekt som vil koste en formue uten noe håp om å fungere.

Slik du beskriver behovsprøvd barnetrygd er vel omtrent slik det fungerer i dag, altså en flat støtte til alle med barn. Det er noen få detaljer som må på plass (omsorgsfordeling osv), men ellers er det ingen vurdering av behov eller inntekt/formue.

PS: Barnebidraget er ca 1% av statsbudsjettet. Jeg tror det er andre ting som er viktigere alt i alt.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 4. desember 2023 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Nei, med behovsprøving vil admin alltid bli en stor utgift siden alt må vurderes og godkjennes manuelt. Automatisering av behovsprøving høres ut som et IKT-prosjekt som vil koste en formue uten noe håp om å fungere.

Slik du beskriver behovsprøvd barnetrygd er vel omtrent slik det fungerer i dag, altså en flat støtte til alle med barn. Det er noen få detaljer som må på plass (omsorgsfordeling osv), men ellers er det ingen vurdering av behov eller inntekt/formue.

PS: Barnebidraget er ca 1% av statsbudsjettet. Jeg tror det er andre ting som er viktigere alt i alt.
Vis hele sitatet...
Nei jeg tenker data hentes automatisk fra nødvendige kilder når søknad leveres. Systemet får opp ant barn, og dersom mor evt. mor og fars samlede inntekt er lavere enn maks innslagspunkt innvilges barnetrygd.
Inntekt hentes fra ligningstall.

Søker må selv være ansvarlig for å rapportere avvik fra siste ligning.
Størrelsen på trygden er jo også da en fast sats per barn, bare at den blir vesentlig høyere for de som får innvilget barnetrygd.

Majoriteten av søknadene vil behandles helt automatisk, ved avvik feks på inntekt idag vs siste ligning må det kanskje kjøres manuell kontroll. Eller dersom det er spesielle barnefordelinger.

Det vil være edge caser som krever manuell behandling, flesteparten vil skli glatt igjennom helt automatisk.

Dette er ikke sci fi, en våt drøm eller noe som vil koste milliarder å utvikle over flere tiår. Slikt er relativt lavthengende frukt som kan implementeres relativt raskt. Nav sine systemer henter jo allerede inn data fra flere om ikke alle disse kildene.

Husk at slik systemet er idag så får NAV utbetalingsplikt for hvert barn frem til fylte 18 år. Det er helt umulig at vi ikke skal klare å behovsprøve barnetrygden langt billigere enn å betale barnetrygd hver eneste måned for hvert barn i 18 år.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2023 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Joda, vi kan helt sikkert gjøre det. Men det er helt unødvendig og betyr bare merarbeid. Det er mye enklere å gi til alle og heller ta noe tilbake noe på skatten. For skatten kreves uansett inn, det koster ingenting å justere noen trekk der.

Og uansett, problemene med fordeling skyldes ikke at alle får barnetrygd. Jeg mener barnetrygden er en ordning vi burde gjøre mer av, ikke mindre.
Når SV stemte for budsjettet blant annet fordi de ønsker å bli kvitt barnefattigdom og verktøyet er økt barnetrygd til at da skjønner enn jo at de ikke vil bekjempe barnefattigdom, det de egentlig ønsker er å blidgjøre et ganske bredt lag av velgere via økt barnetrygd.
Sånn med tanke på hvordan demografien er i Norge (og vesten generelt) så burde barnetrygden økt (enda mer). Ikke på grunn av å bekjempe barnefattigdom, men da har kanskje enkelte lavere terksel for å få et ekstra barn. Norge trenger det, og jeg tror de fleste her ville blitt fornøyd at vi har noen unge i Norge som vil ta vare på oss når vi blir gamle. Og utgiftene staten har til barna vil bli dekt igjen når barna begynner å jobbe.
Sist endret av IneartheDx; 5. desember 2023 kl. 14:19.
NORGE GJORDE FOR LITE FOR Å REDUSERE FAMILIEFATTIGDOM

Norge havner på Bunn 5 og kommer på 35. plass av totalt 39 OECD og EU-land når det gjelder å få flere barn ut av fattigdom i denne perioden.

De fleste land opplevde en stabil økonomiske vekst i perioden 2014-21. Likevel brukte ikke alle rike land, som Norge, denne muligheten godt nok til å prioritere tiltak som kunne redusert familiefattigdommen.

– En tapt mulighet for Norge og mange andre rike land til å tette gapet etter forrige resesjon og bygge gode sosiale støtteordninger for barnefamilier før neste krisen, sier rapporten.
Vis hele sitatet...
Noe må gjøres, og FN slår fast at Norge henger etter når det kommer til barnefattigdom. Kanskje vi bare skulle starte med behovsprøvd barnetrygd, slik at de som kvalifiserer faktisk får nok til at familien kan leve et anstendig liv?

Vi må slutte å omgi oss med floskler som "for gode ordninger gjør at folk ikke orker jobbe". Folk orker å jobbe, spør uføre, psykisk syke osv om de ville jobbet om de kunne. De aller aller fleste vil ingenting heller enn å ha en jobb å gå til. For verdighet, fellesskap, mestring og selvfølelse. Men noen er dessverre for syke til å klare å jobbe. Men de blir jo heller ikke friskere eller får verdighet av å alltid være bakpå økonomisk.

https://www.unicef.no/nyheter/oppvek...ge-finanskrise
Sist endret av _abc_; 7. desember 2023 kl. 13:52.
Hadde vi nektet innvandring til Norge i den perioden du snakker om så ville 50% av problemet vært løst.

Sist jeg var interessert i temaet så mener jeg det var 110 000 fattige barn i Norge. Ca 50 000 var norske, mens resten var av utenlandsk opprinnelse. De norske har ligget stabilt mens økningen av fattigdom har primært skjedd hos utlendingene.

Av de norske så er det gjerne de enslige forsørgerne som forårsaker fattigdomen i Norge.

Den eneste løsningen jeg ser per dags dato (som er en umulig løsning i praksis) er at barn har to forsørgere. Dvs to foreldre som har en inntekt i samme husstand.

En alenemor som jobber i hjemmesykepleien, eller en somalsk familie der pappaen er busssjåfør og mammaen er hjemme med barna tror jeg aldri klarer å komme seg ut av den definerte fattigdomsgrensa.
Det regnestykket må du gjerne ta i detaljer.
Det jeg har sett fra frivillig arbeid er at det er minst tre store grupper som en ser sliter økonomisk over tid. Aleneforsørgere, og de som er for syke/psyke til å stå i jobb og helt sikkert nye landsmenn som gjerne må ta til takke med jobber som er dårligere betalt.

Når FN er kritisk til hvordan Norge har håndtert fattigdomsproblemene er det kanskje på tide at vi gjør noe for å forsøke å bedre levekårene for de svakeste?

Behovsprøvd barnetrygd alene er kanskje ikke nok, men vi må begynne en plass. De som ikke kommer seg ut av fattigdommen trenger hjelp. Kanskje kan bedret økonomi alene være nok til at den totale belastningen minker såpass at de over tid klarer å endre sine livsutfordringer. Det er ikke enkelt å bli psykisk sterk når økonomien gjør at ca 14 dager hver måned leves i krisemodus.