Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2892
Older brother
Levex's Avatar
Hei, jeg har bruk for et aluminiumshjul som har 158 kanter. Hver av kantene skal være på ca 6/7 millimeter. I tillegg skal det være et hull i senter av hver av kantene. Diameteren blir vel da rundt 30/40cm på hjulet. Hvordan skal jeg få tak i et slikt hjul? Det smarteste er vel å frese? Noen som har erfaringer med firmaer som gjør det for en grei pris? Eller eventuelt har en annen løsning? Det må være relativt solid.
Vil tro at fresing blir den enkleste metoden. Men pris er litt vanskelig å svar på. Søk på Google, etter mekaniske verksted osv.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Her trur jeg du nå høre med forumets store CNC mester, thebigt
Lag ei CAD-tegning av det, og send denne rundt til forskjellige verksteder med cnc og spør om pris.
Kan sikkert hjelpe med CAD om du trenger det.. Det er nok måten å gjøre det på for så å få pris.

Disse hullene, skal de være inn fra siden vil det nok komplisere fresing betraktelig, hvis ikke kan du enkelt få det laserskjært så med mindre du må ha maskintoleranser på de bør du vurdere å bore opp de hullene selv. Diameter blir henholdsvis 302 og 352 med 6 og 7mm kanter.
Hvis du først har et alu-hjul som skal ha frest mange små flater rundt så er det ikke så store jobben om du har tilgang på fresemaskin og et delehode.

Hvordan et delehode fungerer kan du se her:

http://www.youtube.com/watch?v=MXV7eV_WNEI

Å bruke et delehode krever litt regning for å finne index-plate med antall hull som går opp i antallet du trenger (pga utveksling i vinkeldrevet inni delehodet).

Har du først funnet riktig indexplate-tall så er det ikke store jobben å frese dine 158 kanter.

Lagde en gang ei lita måleskive med et hundretalls prikker boret med ca 1 mm bor for å kontrollere hastighet på platespiller 33 1/3 rpm (og muligens 45 rpm).
(ved hjelp av strobe-effekten fra 50 Hz i strømnettet....lysstoffrør osv).
Da var deleskiva et must.

Delehodet i filmen ser ut til å ha 1:1 utveksling eller 1:2 eller noe.
Den jeg har brukt hadde 1:40 og var lettere å gjøre nøyaktig deling med.
Overskuddsmateriell
Å kjøre med delehode er en mulighet men det er mye lettere og raskere og bruke en CNC maskin og frese ovenfra og kjøre alle sider med z-ramping. Skal du også finne et delehode som kan ta 300 - 400mm diameter må du nok også lete litt.

Vet ikke nøyaktighet og tykkelse på dette men skjæring kan også være en mulighet, plasmaskjærern på jobben har en nøyaktighet på +-0.2mm og tar opp til 35mm tykke plater som eks
Eventuelt skjære utvendig og maskinere hullet i senter er også en mulighet. Da kan man jo bruke dreiebenk i stedet for fres
Hei Levex får svare selv men jeg har sett på dette for han og det må nok i ett fresebord og freses ovenfra med hjulet liggende tenker jeg. Oppspenning får de som kan ta seg av. Skjæring er uaktuelt da det er detaljer som ikke er gjennomgående. Uansett en interessant utfordring.

Er det andre som har CAD-utfordringer, ta kontakt.