Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 629
Heisann!

I og med at iriver ikke har linuxstøtte per se, har enkeltpersoner stått frem og laget en virkende driver. GUI-programvarene er dog veldig knotete, som f.eks. ifp-gnome, som bare kan overføre kataloger, ikke enkeltfiler. Nå finnes det imidlertid en patch som gjør at MP3-spilleren blir mountet som et filsystem (UMS). Syns det hørtes kjekt ut, men sliter litt når det kommer til å "implementere" denne patchen til kjernen (hvis jeg har forsått det riktig).

Jeg står altså med en *.patch-fil, som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Noen som kan lede meg i riktig retning?
Gå inn i katalogen til modulen i linux-kildekoden du skal patche, kjør 'patch -Np1 foobar.patch' og kompiler kjernen.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Ok, nå står jeg litt på ukjent grunn
Først av alt, modulen jeg skal endre, regner jeg med er en USB-modul, siden dette dreier seg om USB Mass Storage. Second, fant en katalog som har bane /lib/linux-restricted-modules/2.6.15-26-386/fcusb. Kan dette stemme?
Hvis, så, skal jeg bare kopiere patchen hit, for så å kjøre 'patch -Np1 iriverfs-r0.1.0.1.patch'?
Til slutt, hvordan rekompilerer man kjernen?
Hvis du er helt fersk på dette blir det veldig ofte mye problemer med å kompilere egen kjerne og snekre egen initfs og blabla.

Men først av alt må du laste ned kildekoden til linux-kjernen, den finner du på kernel.org.
Så pakker du ut og og finner katalogen til modulen du skal patche i det du har pakket ut.
Hadde nok vært greit å finne ut nøyaktig hvilken modul du må patche, finnes ganske mange USB-moduler.

For å kompilere kjernen og slikt kan du google etter 'linux kernel compile howto' feks. Finner nok mye bedre enn jeg greier forklare da.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Ok, takk for hjelpen så langt. Skal ta en titt på det i morgen. Ble litt mer arbeid enn jeg hadde regnet med
Bare huske for all del å ikke slette den gamle kjernen eller modulene.
Uansett hvor mye du fucker opp den nye kjernen du lager kan du alltids laste den gamle i bootloaderen din.
Har du prøvd amarok da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er ikke sikkert han må inn i katalogen til modulen, ofte holder det å være i kernel source mappen (som du helst legger til /usr/src/, f.eks /usr/src/linux-2.6.12 ) og kjøre patch komandoen der ifra