Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 592
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hei,

Har et par servere som for tida kjører 2.4.27 kjerne, samt en ruter som kjører 2.2-secure-treet. Eg har lurt litt på å oppgradere 2.4-boksane til 2.6-kjerner, men er litt usikker på kor stabile dei er. Kjører 2.6 på workstations, men har egentleg aldri fått testa stabiliteten på dei. Serveren det er snakk om er en Apache www-server, med mySQL og php, samt en NFS-server.

Nokon som har erfaring med 2.6 på server?
Fra 2.0-kjerner til 2.2-kjerner måtte en jo bytte en del toolkits o.l, fordi det var ganske store endringer i kjerna (m.a kom vel /proc med 2.2?). Korleis er dette ved overgang fra 2.4 til 2.6? Og fra 2.2 til 2.6, evt 2.2 til 2.4?

Hardware-støtte regner eg med ikkje er hokus-pokus, all HW er støtta i 2.4 på dei serverene, og kan neppe tenke meg at der har forsvunne noko...

Takk for alle innspel
Skulle vel egentlig gå veldig bra med oppgradering fra 2.4 til 2.6; jeg oppdaterte en boks med god støtte i: http://linuxdevices.com/articles/AT3855888078.html. Gikk tilnærmet knirke fritt, foruten teite feil fra min side (Det er som dem sier; den største feilen med enhver datamaskin sitter mellom skjermen og stolryggen!)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Hmm, sjølve oppgraderinga blir nok gjort ved hjelp av apt Trur ikkje eg skal kjøre custom kernel.

Men litt nyttig link. Då veit eg iallefall at eg ikkje treng skifte store biter av systemet Takk

Men hovedspørsmålet mitt var egentleg stabiliteten. Kor stabile er 2.6-serien vs. 2.4-serien? Eg har ikkje hatt nedetid på dei aktuelle serverene enda (bortsett fra en scsi-disk som tok kvelden for 3 dager siden), så 2.4 er tydlegvis relativt stabil.
Mitt spørsmål blir vel strengt talt da trenger du 2.6 ? Eller er det bare for å få en utfordring. Jeg liker best å leve etter "Better safe than sorry" prinsippet.

Ellers kan jeg ikke si at jeg har lest noe negativt om 2.6 kjernen når det kommer til stabilitet, dvs det var litt problemer i begynnelsen men dette skal være rettet på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Treng 2.6 gjer eg vel strengt tatt ikkje, men har en følelse av at 2.6 er fokus, og sikkerhetspatcher blir backported etter kvart, samt at ifølge en del artikler i ;Login: så er 2.6 en del bedre på ytelse.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Eneste gangen jeg har opplevd en hardlock på min desktop maskin med 2.6 kjerne er med særdeles ustabilt X kode (alfa) og det er strengt talt ikke kernelen sin feil Desktop maskinen står på 24/7 men den har ikke alverdens oppetid pga jeg oppdaterer kjernen kontenuelig. Men har iløpet av det siste året ikke opplevd noe som kan minne om uforklarlige crash. De to store enterprise distroene har jo i tur og orden byttet over til 2.6 kjerne. (Red Hat, Novell SUSE) Sammen med en meget stor del av de andre distroene.

Jeg mener du er meget trygg om du oppgradere systemet ditt til 2.6. Jeg deler ditt intrykk av at 2.6 blir patchet først. (det går likevel ikke særlig mye tregere før du finner dem i 2.4)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av spetznaz
Jeg mener du er meget trygg om du oppgradere systemet ditt til 2.6. Jeg deler ditt intrykk av at 2.6 blir patchet først. (det går likevel ikke særlig mye tregere før du finner dem i 2.4)
Vis hele sitatet...
Hmm, får sjå om det blir i løpet av neste helg Ser at mange eg kjenner fortsatt kjører 2.4 på servere... menmen, nokon må gå i fronten