Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3069
Hei!

Driver å starter mitt egne lille hobby prosjekt med å lage min egen CNC maskin. Har ikke mye kunnskap om EL, men nok til å slenge sammen en servo-controller med litt hjelp av google.

Har fått bygd sammen et lite CNC-bord nå, men mangler noen servoer(steppermotorer?) så har et par spørsmål:

1. Hvor kraftige bør disse servoene/steppermotorene være?

2. Hvordan bør jeg gå frem for å feste noe til enden på de?

Er vel noen slike jeg bør bestille meg https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog
Sist endret av hayer; 14. august 2009 kl. 21:30.
Sitat av hayer Vis innlegg
Hei!

Driver å starter mitt egne lille hobby prosjekt med å lage min egen CNC maskin. Har ikke mye kunnskap om EL, men nok til å slenge sammen en servo-controller med litt hjelp av google.

Har fått bygd sammen et lite CNC-bord nå, men mangler noen servoer(steppermotorer?) så har et par spørsmål:

1. Hvor kraftige bør disse servoene/steppermotorene være?

2. Hvordan bør jeg gå frem for å feste noe til enden på de?

Er vel noen slike jeg bør bestille meg https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog
Vis hele sitatet...
1: Kommer an på hva du skal bruke CNC-en til. Skal du frese noe? Er det stål eller treverk du skal frese?

2: Kommer litt an på hva slag steppermotor du kjøper, tror de fleste merkene har forskjellige utforminger. Om du skal ha skikkelige tunge økter med CNC-en, så lønner det seg å borre et hull gjennom pinnen slik at du kan få festet motparten skikkelig.

3: Får ikke sett på etter som jeg måtte "logge inn" sto det.
Jeg kjøpte mine motorer fra han karen her i Sverige: http://www.brundin.biz/
skal du ha den manuell eller skikkelig automatisk og digital? vist styringen skal være digital må du lære deg å programere, vist du ikke kan det da


Du kan enten bruke servoer eller en slags skru mekansime eller pneumatikk

Btw! hvor mangen akser?
Sist endret av Xzip; 14. august 2009 kl. 23:25.
Sitat av mac 11 Vis innlegg
skal du ha den manuell eller skikkelig automatisk og digital? vist styringen skal være digital må du lære deg å programere, vist du ikke kan det da
Vis hele sitatet...
Nå finnes det mange programmer som gjør det meste for deg.
Du trenger bare tegne/skrive inn verdiene, med mindre det var dette du kalte "programmering".

Jeg anbefaler å kjøpe et skrustag (finnes også på siden jeg nevnte først), ettersom denne ikke nullstilles om strømmen blir kuttet f.eks.
Tror også det er lettere å kalibrere en CNC med skrue vs. noen av de andre, men nå vet jeg ikke, ettersom jeg bare har testet førstnevnte.
Sitat av mac 11 Vis innlegg
...
skal du ha den manuell eller skikkelig automatisk og digital?
...
Vis hele sitatet...
Gitt at CNC betyr Computer Numerical Control. Hvordan fungerer da en manuell CNC? Og finnes det analog CNC? Har aldri hørt om det. Kan du kaste litt lys over dette for en uvitende?

Til trådstarter:

Kongen av diskusjonsforum for CNC er http://www.cnczone.com/. Der finner du masse info om dimensjonering, vurdering av servomotor versus stegmotor, forskjellige typer kontrollere osv.

Siden du blander sammen servo og stegmotor - bevisst eller ubevisst, kan det kanskje lønne seg å lese litt basics først? Servoer er raske og relativt dyre. Stegmotorer er tregere, men forholdsvis sterke og rimelige. Og så er det vesentlig forskjell på hvordan kontrollerne fungerer.

Et annet sted er modellflyfolket. De har et forum, modellflynytt eller noe - hvor det er noen tråder om hjemmelaget CNC.

Det vanligste å bruke for å feste noe i enden på stegmotorer er såkalte "Oldham"-koblinger. De heter sikkert noe annet på norsk, men går under denne betegnelsen på internasjonalsk.

Jeg anbefaler deg å kjøpe utstyr fra eBay. Mange som har bygget CNC gjør dette. Kuleskruer, skinnestyringer, stegmotorer, koblinger, spindler og kontrollere og alt hva du trenger finner du der.

På softwaresiden anbefaler jeg deg Mach3 (http://www.machsupport.com/), selv om denne koster penger. Det finnes også gratis alternativer, spesielt til Linux.

Kontroller kan du bygge selv, selv om det kan være tvilsom kost/nytte når du regner på tiden du må bruke på det. Her finner du mange ideer: http://pminmo.com/. Kontrollere bygget på Allegro A3977 (bipolar stegmotor) er forholdsvis greie å lage selv, og egner seg til hobbyformål.

Et firma jeg har snakket med, men ikke handlet hos, er Aratron (www.aratron.no). De har mye snacks til en CNC-bygger. De påstod at de kunne selge til privatpersoner, men jeg antar det koster det hvite ut av øyet. Men de har katalog/produktblad online, så du kan sjekke før du eventuelt bestiller på eBay.
Sitat av capidog Vis innlegg
Gitt at CNC betyr Computer Numerical Control. Hvordan fungerer da en manuell CNC? Og finnes det analog CNC? Har aldri hørt om det. Kan du kaste litt lys over dette for en uvitende?
Vis hele sitatet...
Vel, det går ann å få kjøpt ombyggningsett til fres som gjør at du kan styre dette med "joysitck" du har da en skjerm med stav dioder som viser Y og X aksen over hvor pinne freset befinner seg på korodinat bordet!

Ikke akkurat cnc da!
hayer's Avatar
Trådstarter
Kan nok programmering. Men bruker bare en litt dyrdremmel tenkte jeg.
Servoene er for å flytte platene bortover. Så er vel egentlig bare å bruke fysikk for å regne ut for mye ting kommer til å veie etc.

Btw; plander ikke sammen stepp og servo - lurer på hvilken av de jeg bør gå for.
Sist endret av hayer; 15. august 2009 kl. 00:41.
Sitat av hayer Vis innlegg
Kan nok programmering. Men bruker bare en litt dyrdremmel tenkte jeg.
Servoene er for å flytte platene bortover. Så er vel egentlig bare å bruke fysikk for å regne ut for mye ting kommer til å veie etc.

Btw; plander ikke sammen stepp og servo - lurer på hvilken av de jeg bør gå for.
Vis hele sitatet...
Med ambisjonsnivå på en litt dyr Dremel som spindel, og egenutvikling av software - slik jeg tolker deg - så er stegmotor veien å gå. Dette koster brøkdeler av et oppsett med servomotorer.
hayer's Avatar
Trådstarter
Sammenlignet og fat et oppsett på det. Og har tenkt å bruke litt tid på dette prosjektet så kommer forhåpentligvis i mål etter hvert.

Egenutviklet software? Trenger ikke det. Finnes mange versjoner som kan brukes, justeres, konfigureres, etc.
Sitat av hayer Vis innlegg
Sammenlignet og fat et oppsett på det. Og har tenkt å bruke litt tid på dette prosjektet så kommer forhåpentligvis i mål etter hvert.

Egenutviklet software? Trenger ikke det. Finnes mange versjoner som kan brukes, justeres, konfigureres, etc.
Vis hele sitatet...
Ville absolutt anbefale deg å innrekne litt egenutvikling av software om du har plana om å gjere dette heilt frå scratch. Det finnast haugevis med software som tar seg av utskjering, men du må jo ha software som styra servoane og eventuelle sensora via ein PIC, ellers blir det jo ikkje meir enn et hol i bordet ditt
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har skrevet en bok om hjemmelagde CNC maskiner. Den er gratis og kan lastes ned fra min hjemmeside.
http://www.horneks.no

Trykk på bildet av boka så kommer du rett til nedlastingssiden, alternativt følg lenken "Elektroniske bøker".

mvh,
Ole Kristian Ek Hornnes
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg ønsker å laste ned boken, men din link fungerer ikke.