Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5114
Hei .. er fersk på dette forum, og også veldig fersk på CNC.
Men har veldig lyst på en CNC-stasjon som jeg kan bruke til å lage noen enkle alu-deler og slikt med.

Har vært på litt "vindu-shopping" og funnet div deler, men er ikke sikker på om oppsettet vil fungere til feks alu, og om delene passer sammen etc etc.
også lurer jeg også på om jeg har glemt noe vesentlig.

Har Mach3 og Rhino 3D som jeg tenker å bruke opp mot dette..

Alle innspill fra noen som kanskje har litt peiling, eventuelt har bygget noe slikt selv. (har lest tråden om CNC her inne fra før, men valgte å starte en ny)

Handlelista:
Spindel http://www.bzt-cnc.de/product_info.p...39a2a8a456a509
CNC Router: http://modularcnc.flyingcart.com/ind...&pid=3&cat_id=
Step-motor og driver: http://www.goodluckbuy.com/cnc-kit-3...ontroller.html

Noe jeg har glemt? blir å bestille 4 step-motorer for å senere lage den til 4-akser
Du har igrunn alle hoveddeler du trenger.
"spindel"en din har egentlig litt vell høy RPM, burde kunne gått lengre ned på den.


Generelt en fin tråd jeg håper du vil holde aktiv =)
Skal sånn smått starte å bygge en CNC selv snart så.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg vile valg annen router. Ser det en nylon/plast..

Jeg ville hatt stål/alu, siden du skal maskinere harde materialer.
Trådstarter
18 0
Høres bra ut
CNC virker i allefall utrolig spennende, og er vel bare fantasien og kunnskap i CAD som setter hindringer
Ja tenkte litt på det med RPM på spindel, men trodde det var fordel men er vel mest egnet til gravering kanskje.
Denne vil vel være bedre egnet kanskje http://www.bzt-cnc.de/product_info.p...39a2a8a456a509

Skal nok holde tråden åpen ja Du kan jo bidra til det samme når du begynner med din
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvor store kutt vil du ha?
Og hvor store emner vil du jobbe med?

Alu er egentlig ett litt teit stoff og frese, kan klabbe en del på fresehode.
Kjøleveske er lurt.

Men det spørs jo hvor store kutt du vil ha da.
Trådstarter
18 0
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg vile valg annen router. Ser det en nylon/plast..

Jeg ville hatt stål/alu, siden du skal maskinere harde materialer.
Vis hele sitatet...
De har en i stål/alu, men etter det jeg har forstått så var den "plast" saken bedre egnet pga den tar opp mye vibrasjoner fra maskinering på metall.
Den skulle vistnok tåle ganske så mye også, men skal undersøke saken

Takker for innspill
Trådstarter
18 0
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvor store kutt vil du ha?
Og hvor store emner vil du jobbe med?

Alu er egentlig ett litt teit stoff og frese, kan klabbe en del på fresehode.
Kjøleveske er lurt.

Men det spørs jo hvor store kutt du vil ha da.
Vis hele sitatet...
Ser for meg noe små deler i alu til RC-heli etc.. blir litt i carbon og plast også vil jeg tro
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Så da kan jeg komme med bestillinger til bajan da?
Trådstarter
18 0
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så da kan jeg komme med bestillinger til bajan da?
Vis hele sitatet...
Når jeg blir god og alt går som smurt ifra ide og ut til ferdig produkt så skal vel det la seg gjøre hehe, men er vel lenge til jeg er på det nivået
Cnc er spennende har du maskina og kunnskapen er det ingen hindringer. Vilken styring og srpåk skal du bruke og kan du å programmere. Kan være behjelpelig her.
Hold oss oppdatert.

Lykke til!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Da hører jeg fra deg da

Har lyst på cnc maskin selv, men det blir for dyrt..

Har masse prosjekter på gang, så det hadde vert veldig kjekt å ha..
Bajan bruker jo mer deler en bensin nesten.
Driver med masse forskjellig, så hadde hatt god bruk for den, men..
Trådstarter
18 0
Sitat av thebigt Vis innlegg
Cnc er spennende har du maskina og kunnskapen er det ingen hindringer. Vilken styring og srpåk skal du bruke og kan du å programmere. Kan være behjelpelig her.
Hold oss oppdatert.
Vis hele sitatet...
Mach3 til styring, og etter det jeg har forstått så er Rhino 3D ganske greit å bruke til å lage G-code eller hva det het igjen (har også autodesk)
Har aldri brukt noen av disse programmene, og kan ingenting innen CAD osv, men jeg er såpass sta at jeg lærer det bare jeg holder på lenge nok, også finnes det jo mange fine tourtorials på nett

Men kunne vært greit å få innspill underveis om det skulle gå helt i vasken

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Da hører jeg fra deg da

Har lyst på cnc maskin selv, men det blir for dyrt..

Har masse prosjekter på gang, så det hadde vert veldig kjekt å ha..
Bajan bruker jo mer deler en bensin nesten.
Driver med masse forskjellig, så hadde hatt god bruk for den, men..
Vis hele sitatet...
Ja er litt dyrt, men ganske kjekk vil jeg tro bare det funker da.

Du får konvertere til Lipo og el-motor da hahaha
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kommer aldri no el i bajan nei! Sverger til totakts lukt
Trådstarter
18 0
Denne burde jo være mulig å få til å lage med 3-akser, bortsett fra den akslingen som driver drevet kanskje?
Fått til det så hadde det jo vært 4-akser på et blunk
http://modularcnc.flyingcart.com/ind...pid=57&cat_id=
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det hadde jo vert helt supert da!
Bedrje jo fler akser
Ser ikke helt vitsen med 4 akser, blir bare ekstra utgifter.
Du kjører jo uansett fresen over hele stykket anyway, og det er såpass nøyaktig at du vil klare å lage fine runde former.

4 akser kommer til nytte om man skal lage ekstremt mange runde ting.


Hvor god er din tilgang på utstyr / verksted? i forhold til å lage routeren selv?
Er generelt ikke det vanskligste å lage så =)
hvilke toleranser snakker vi om her? du kunne jo bygget din egen: http://www.instructables.com/id/How-...Cheaply-and-/3
Trådstarter
18 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ser ikke helt vitsen med 4 akser, blir bare ekstra utgifter.

4 akser kommer til nytte om man skal lage ekstremt mange runde ting.

Hvor god er din tilgang på utstyr / verksted? i forhold til å lage routeren selv?
Er generelt ikke det vanskligste å lage så =)
Vis hele sitatet...

den fjerde aksen koster ikke mer en den ene step-motoren (ca 400kr)
Får komplett sett med 4 step-motorer og driver for 200$,
Og monteringen til den tenker jeg å lage selv.

Det og lage routeren tenkte jeg på først, men la det fra meg da det nesten blir like dyrt som en ferdig. (pluss at det blir litt vel komplisert for meg, er mest interessert i å få lage ting med den ferdige CNC-maskina)

Når jeg har laget det 3D-fila i Rhino, fått kjørt tool-path og konverter til passende format for Mach3, er det da bare å stille inn CNC-en med riktige parametre for oppsettet (avstander osv) også er det tutt og kjør eller?
Tror jeg har fått til å lage ei fil som kunne bli feks en første "test".
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hva trur du hele opplegget kommer til å koset? når alt er ferdig?
Trådstarter
18 0
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hva trur du hele opplegget kommer til å koset? når alt er ferdig?
Vis hele sitatet...
Tipper nok at det blir på rundt 7k ja
Men om den funker som det skal så er det verdt det i mine øyne

Har sett litt på en ferdig maskin http://www.3d-print.no/index.php?pag...emart&Itemid=1 den virker litt "handy" siden den også har 3D-scan, men den er så veldig liten igjen, også koster den fjerde-aksen til den 1800$ så det blir uaktuelt.

Vil ha muligheten for en fjerde-akse om jeg skulle finne ut at jeg fikk bruk for det
Sitat av Rognlund Vis innlegg
Mach3 til styring, og etter det jeg har forstått så er Rhino 3D ganske greit å bruke til å lage G-code eller hva det het igjen (har også autodesk)
Har aldri brukt noen av disse programmene, og kan ingenting innen CAD osv, men jeg er såpass sta at jeg lærer det bare jeg holder på lenge nok, også finnes det jo mange fine tourtorials på nett

Men kunne vært greit å få innspill underveis om det skulle gå helt i vasken



Ja er litt dyrt, men ganske kjekk vil jeg tro bare det funker da.

Du får konvertere til Lipo og el-motor da hahaha
Vis hele sitatet...
Ok, selv så sverger jeg til ISO og siemens men nå er ikke akkurat det jeg driver med til hobbybruk heller. Men lykke til videre. Du bør skaffe deg ett utdrag om programmering fra verkstedhåndboka der allt basics av koder står!
Du må tenke på at du trenger fresekroner også. =)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om du er interesert i det, og føler selv att du har bruk for den, så er det jo verd det.

Trenger ikke så store pinnefreser her da, så det er ikke der den største utgifta ligger.
Har du tenkt på kjøling?
Trådstarter
18 0
Har etter 2dagers leting nå, kommet over en hjemmelaget brukt maskin som en kar er villig til å selge, er snakk om 250$ og da er step-motor inkludert, eneste som mangler er driver Dette frista veldig da maskina så velbygd ut og ikke minst at de tre -stepperne var med

Videre har jeg kommet over denne siden http://www.zenbotcnc.com/merchant2/m..._Code=Products og det er jo faktisk en helt fornuftig pris på ferdig-pakke, er bare å montere sammen, men blir vel ikke helt DIY lengre
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skulle ønske jeg hadde mer penger!
Sitat av Rognlund Vis innlegg
Har etter 2dagers leting nå, kommet over en hjemmelaget brukt maskin som en kar er villig til å selge, er snakk om 250$ og da er step-motor inkludert, eneste som mangler er driver Dette frista veldig da maskina så velbygd ut og ikke minst at de tre -stepperne var med

Videre har jeg kommet over denne siden http://www.zenbotcnc.com/merchant2/m..._Code=Products og det er jo faktisk en helt fornuftig pris på ferdig-pakke, er bare å montere sammen, men blir vel ikke helt DIY lengre
Vis hele sitatet...
Skeptisk til den der asså, se på "spindlene" da en dremmel og en drill? Du har jo fint lite kontroll på turtall da noe som er essensielt for å få et godt resultat. Mtp skjærehastigheter, ulyder, levetid på verktøy, osv.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Så lenge konstruksjonen er stiv og stabil så ser jeg ingen problemer med den der.
Skjerehastighet kan man helt sikkert justere i progammet.
Men kuttdybde er jo veldig begrenset med dremel da.

Men på små jobber er jo denne grei. Gravering og sont småtteri..
Borren er jo ikke det største problemet å bytte ut da.

Værre å endre på vandring på en slik ferdig rigg uten å nesten lage en ny en ifra grunn av igjen.
Overskuddsmateriell
Jeg har selv programert en del CNC og vil annbefale et program som heter GibbsCAM, du kan både tegne 3D og lage ISO koder for CNC-fresen din der

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg vile valg annen router. Ser det en nylon/plast..

Jeg ville hatt stål/alu, siden du skal maskinere harde materialer.
Vis hele sitatet...
Vil heller ikke annbefale den der, en sak av plast vil være veldig ustabil og gi en dårlig overflate grunnet viberasjoner. Søpejern er det du bør se etter.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ser ikke helt vitsen med 4 akser, blir bare ekstra utgifter.
Du kjører jo uansett fresen over hele stykket anyway, og det er såpass nøyaktig at du vil klare å lage fine runde former.

4 akser kommer til nytte om man skal lage ekstremt mange runde ting.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang brukt en CNC maskin før?
http://www.youtube.com/watch?v=EOXPkJ-g_90
Se der så ser du hvorfor en 4 akset maskin er greit
Du kan få kjøpt opp til 9-akset maskiner om du vil så noe nytte må det ha
Nå er det der da en CNC dreiebenk.
TS er ute etter en 4-akse scanner. Med andre ord så kan du kun rotere stykket loddrett, og borr kun ifra oversia. (Du har med andre ord samme side opp hele tiden, og det vil igrunn ikke gjøre noen forskjell rent funksjonsmessig)

9 akser er fin når man har mange pene vinkler =)


Og ja, har brukt en CNC maskin =) Har CNC dreiebenk tilgjengelig på verkstedet så.
Og holder på med planlegging av en CNC scanner.
Sist endret av Blackkoz; 18. januar 2011 kl. 20:11.
Overskuddsmateriell
Han skal lage deler i alu skriver han i sin første post

men det jeg linker til er ingen dreiebenk men en 4 akset fres
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
http://www.youtube.com/watch?v=Fjzhygzafr0 Veldig tøft!

Men, tråstarter er jo ikke ute etter noe sånt da..
Trådstarter
18 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nå er det der da en CNC dreiebenk.
TS er ute etter en 4-akse scanner. Med andre ord så kan du kun rotere stykket loddrett, og borr kun ifra oversia. (Du har med andre ord samme side opp hele tiden, og det vil igrunn ikke gjøre noen forskjell rent funksjonsmessig)

9 akser er fin når man har mange pene vinkler =)


Og ja, har brukt en CNC maskin =) Har CNC dreiebenk tilgjengelig på verkstedet så.
Og holder på med planlegging av en CNC scanner.
Vis hele sitatet...
Jeg kan uten problem se fordelen med 4-akser
med kun tre akser vil du feks ikke kunne skjære ut mønster på et rundt objekt ... teit eksempel men men ... gravering på la oss si en kopp vil være meget enkel i forhold til med kun 3 akser ... med tre akser må du legge inn i G-kode Z-høyde for hele graveringen, mens med 4 akser kan du bare rotere rundt den aksen feks mens Z er lik hele veien rundt noen som tok den?

Er enig i at den dremel-saken er meget simpel, men kunne vært en grei sak å begynne med ... jeg blir nok å gå for den hjemmesnekkra routern ... hadde arbeidsområdet på 9x6x4" ... og ca 10cm på Z-aksen er mer en nok for meg ... også er jo ramma i stål

Her er en video med bilder av den http://www.youtube.com/watch?v=hmRWfDK1jf0

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Og holder på med planlegging av en CNC scanner.
Vis hele sitatet...
En laser-scanner eller en probe du lager?
Har sett litt på en billig probe, men må få det elementære på plass først
Kjører du på med en vannrett akse, kan jeg forstå deg. men loddrett ser jeg ikke nytteverdien tho.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det spørs jo hvordan den er montert det da...
Trådstarter
18 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kjører du på med en vannrett akse, kan jeg forstå deg. men loddrett ser jeg ikke nytteverdien tho.
Vis hele sitatet...
Den må selvfølgelig være horisontal ja, vertikal er det Z som tar seg av, skulle jeg har en 5-akse feks ville den måtte stå på 4-aksen og styre den vertikalt igjen ... om du skjønner

Uansett, 4-akser er ofte overflødig, men veldig kjekk til sine ting vil jeg tro
Sitat av Rognlund Vis innlegg
Den må selvfølgelig være horisontal ja, vertikal er det Z som tar seg av, skulle jeg har en 5-akse feks ville den måtte stå på 4-aksen og styre den vertikalt igjen ... om du skjønner

Uansett, 4-akser er ofte overflødig, men veldig kjekk til sine ting vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Er ikke helt ening i den G-kode i z-høyden din men. Viss vi går ut ifra ISO som er det beste å lære fra scratch så vil alltid med mindre annet er definert, høyden være den amme inntil den defineres igjen.

Eksempel.

G90 G54
S2000 F0.4
G01 X0 Z0

Nå skal du fint kunne skrive så mye du bare vil av radier i det samme planet(flaten) eller X og Y koordinater uten å måtte definere z i hver single block eller "kommando"

Eksempel

Fortsettelse fra forrige program
X10
Z10
X0
Z0
Du har noe frest/gravert en firkant med sider på 10x10 mm

Du skal heller ikke behøve å definere med G-koder før du eventuelt vil ha en endring.
Trådstarter
18 0
Sitat av thebigt Vis innlegg
Er ikke helt ening i den G-kode i z-høyden din men. Viss vi går ut ifra ISO som er det beste å lære fra scratch så vil alltid med mindre annet er definert, høyden være den amme inntil den defineres igjen.

Eksempel.

G90 G54
S2000 F0.4
G01 X0 Z0

Nå skal du fint kunne skrive så mye du bare vil av radier i det samme planet(flaten) eller X og Y koordinater uten å måtte definere z i hver single block eller "kommando"

Eksempel

Fortsettelse fra forrige program
X10
Z10
X0
Z0
Du har noe frest/gravert en firkant med sider på 10x10 mm

Du skal heller ikke behøve å definere med G-koder før du eventuelt vil ha en endring.
Vis hele sitatet...
Tror jeg skjønner hva du mener, men vil du ikke da måtte definere Z-verdien for nesten hvert step om du skulle feks gravere siden på en kopp? siden den er buet i formen? (i allefall hver gang den måtte høyere/lavere på siden av koppen)

Er langt fra noen ekspert på dette området
Sitat av Rognlund Vis innlegg
Tror jeg skjønner hva du mener, men vil du ikke da måtte definere Z-verdien for nesten hvert step om du skulle feks gravere siden på en kopp? siden den er buet i formen? (i allefall hver gang den måtte høyere/lavere på siden av koppen)

Er langt fra noen ekspert på dette området
Vis hele sitatet...
Det spørs helt hvordan du programmerer. For å få et godt resultat vil jeg annbefale å bruke CAM technoligien eller Vcarve Pro.
Overskuddsmateriell
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kjører du på med en vannrett akse, kan jeg forstå deg. men loddrett ser jeg ikke nytteverdien tho.
Vis hele sitatet...
En C-akse er som regel lite brukt ja, er som regel en A-akse man monterer på først.

Sitat av Rognlund Vis innlegg
Tror jeg skjønner hva du mener, men vil du ikke da måtte definere Z-verdien for nesten hvert step om du skulle feks gravere siden på en kopp? siden den er buet i formen? (i allefall hver gang den måtte høyere/lavere på siden av koppen)

Er langt fra noen ekspert på dette området
Vis hele sitatet...
Helt riktig, har laget ett eksempel her på koder ved gravering på runde ting med 3-akset fres

Diameter er 100mm
Lengde er 200mm
Teksthøyde er 50mm
http://img89.imageshack.us/img89/1633/gibbs.th.png
Ville vært skeptisk til den stepmotor driverkretsen fra goodluckbuy, er påpekt mange designfeil på den, og de fleste innlegg på cnczone handler om at den gir veldig dårlige resultater, hopper over mange steps bla. Søk på TB6560 på cnczone forumet så skjønner du fort hva jeg mener.
Makemagazine har et slikt prosjekt, Make an CNC machine for under 600$ eller noe lignende, kun 60kr for tilgang til alle makemagazine bladene online