Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1105
kanskje denne tråden finnes allerede, har søkt men fant ingenting.
har akkurat kjøpt meg mitt første speilrefleks for skattepengene. siden det er mitt første og jeg har ingen aning fra før av ble det en billig modell - canon 1100d.
jeg er for øyeblikket ut å tar landskapsbilder og leker meg med innstillingene. men lurte om dere hadde noen tips å gi ?
jeg vil prøve meg fram innen portrett, og lurte på om det er noe knep der?
jeg er spesielt interrisert for å ta slike portretter du kan se fra 30-60 tallet, svarthvit med mye skygge.. ?
Noen i familien min har et Canon EOS 1100D og jeg liker veldig godt å leke meg rundt på funksjonen som heter 'TV', der kan du stille lys med samme vri-knapp som du stiller lyd med rett ovenfor "ta bilde" knappen. Holder du inne "AV" knappen samtidig som du stiller på den, vil det også skje noe som har med lys å gjøre. Har ikke satt meg veldig godt inn i det, men du kan jo eksperimentere litt om ønskelig. I "TV" kan du også stille på ISO, som jeg tror har noe med hvor mye lys kameraet skal ta inn før bilde taes (Ikke quote meg på den :P)
Ellers et veldig kjekt kamera og ha med å gjøre, bra kjøp!
Det finnes massevis av gode videoer om emnet på YouTube, sitt å kikk litt der så får du mye god tips. Scott Kelby har også noen fine bøker hvor man kan lære ganske mye.

Om du ikke kan det allerede bør du lære om lukkertid, blenderåpning og ISO innstillinger. Når du skjønner hva det er og hva det gjør ville jeg lekt meg litt med det mens kameraet står på manuell.

Alt dreier seg så og si om å få kontroll på lyset. Er du ute i sollys kan du fort få store problemer med overeksponerte områder(Enkelte deler blir for lyse). Derfor bør man prøve seg litt frem i forskjellige lyssettinger, gjerne lese litt om emnet. Man ønsker som regel myk lys, dvs. lys fra store lyskilder som er nært(derfor bruker man softbox, paraplyer ol.). Solen er riktignok stor, men som lyskilde blir den pitte liten med så stor avstand.

Ønsker du f.eks en blurry bakgrunn bør man zoome, stille seg relativt nært objektet/personen, ha en veldig lav F verdi(dvs. stor blenderåpning) og så lav ISO som mulig for minst mulig støy. Da vil bildet få veldig lite dybde og det resulterer i at det er kun personen som er i fokus. Dette var bare et av mange eksempel. Med for lav F verdi kan bildet også bli mindre skarpt enn ved litt høyere.

Du burte prøve å fokusere på øynene til personen, er de uskarp blir ikke bildet bra. Kan være greit å lære seg å bruke fokuspunktene på kameraet, det er mulig å bruke bare et om gangen, dette er veldig ofte nyttig.

Om du er villig å investere noen kroner i utstyr vil jeg definitivt anbefale deg å kjøpe deg en reflektor/diffuser. Det finnes massevis av gode videoer om emnet på YouTube, sitt å kikk litt der så får du mye god tips. Scott Kelby har også noen fine bøker hvor man kan lære ganske mye.

Om du ikke kan det allerede bør du lære om lukkertid, blenderåpning og ISO innstillinger. Når du skjønner hva det er og hva det gjør ville jeg lekt meg litt med det mens kameraet står på manuell. Dette åpner en helt ny verden innenfor fotografi, hvor man ikke lenger trenger å gå for "full auto" hele tiden.

Alt dreier seg så og si om å få kontroll på lyset. Er du ute i sollys kan du fort få store problemer med overeksponerte områder(Enkelte deler blir for lyse).

Ønsker du f.eks en blurry bakgrunn bør man zoome, stille seg relativt nært objektet/personen, ha en veldig lav F verdi(dvs. stor blenderåpning) og så lav ISO som mulig for minst mulig støy. Da vil bildet få veldig lite dybde og det resulterer i at det er kun personen som er i fokus. Dette var bare et av mange eksempel. Med for lav F verdi kan bildet også bli mindre skarpt enn ved litt høyere.

Du burte prøve å fokusere på øynene til personen, er de uskarp blir ikke bildet bra. Kan være greit å lære seg å bruke fokuspunktene på kameraet, det er mulig å bruke bare et om gangen, dette er veldig ofte nyttig.

Om du er villig å investere noen kroner i utstyr vil jeg definitivt anbefale deg å kjøpe deg en reflektor/diffuser. Det finnes en del billige varianter med f.eks 5 i en. Noe ala. dette(Dette var en helt random sak jeg fant som eksempel). Det er også fullt mulig å bruke fantasien bare du finner noe som reflekterer lys(vær obså på at fargene du bruker kan vise igjen i bildet). Men dette fine verktøyet blir det utrolig mye lettere å jobbe med å få korrekt lyssetting. Det trenger heller ikke å koste noe særlig.

Lag, finn eller skaff deg en bakgrunn av noe slag. Til portretter tenker jeg det er greit å ha noe enkelt som ikke blir rotete. Er det snakk om å klippe ut bildet kan det være lurt med noen litt klare kontrastfarger.

Viktig å prøve seg frem, leike seg litt. Studer bildene dine og spør gjerne andre hva de syntes. Trenger man inspirasjon stikker man på YouTube en tur eller slår seg sammen med noen andre som driver med dette.

Håper noe av dette kan være til hjelp.

Hups.. måtte logge inn på nytt, ble noe rot med klippinga og liminga her, en god del som er dobbelt postet... Sorry :/