Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 7504
jeg har ett lite problem som jeg tenkte å dele med dere, siden jeg ikke har noen andre å snakke med.

jeg har nå vært nykter og holdt meg fin uten noen sprekker siden 25 oktober 2009. men i den siste tid har jeg merket ett sterkt russug, ikke ett slikt ett som jeg kjenner og merker på hele tida. det vil jo alltid være ett tomrom der, noe som mangler, men i den senere tid har jeg begynt å merke på hele kroppen min at den "skriker" etter rusen igjen, og det har gått fra å være psykisk, til å bli kroppslig også, har ikke lyst til å begynne med stoff igjen, men er redd for at jeg ikke klarer å stritte imot mer...

så jeg spør dere: hva i alle dager kan jeg gjøre ? jeg føler meg helt hjelpeløs, for jeg har ingen å snakke med om akkuratt dette.
Kanskje greit å beskrive hvilke stoffer du misbrukte som førte til at du måtte bli avholds?
Som bronsky skriver, er dette et sug etter ett spesifikt stoff som du har vært avhengig av, elle et generelt ønske/behov for å ruse deg?

Uansett hva svaret er på det overnevnte handler det vel om å fylle et tomrom, som du sier, eller i alle fall om å flytte bevisstheten og oppmerksomheten din over på noe annet. Har du hobbyer? Hvordan er det med omgangskrets? Venner, familie?
Begynn å trene! f.eks løping eller styrketrening, gå en tur for den slags skyld. Det pleier å få tankene over på andre ting.
Pilli's Avatar
Trådstarter
oops. beklager, jeg var litt stresset da jeg skrev så fikk ikke skrevet det ned.
hovedsakelig sleit jeg med daglig misbruk av speed, knips, og piller. har aldri rørt sprøyter.
Jeg har ingen erfaring med stoffene du nevner, men kjenner plenty av folk som har brukt det. Fellesnevneren er at vel at ting ikke blir så morsomme som de var da man ruset seg. En fest er ikke en fest når man ikke jogger osv.

Så jeg tror du bare må innse at livet i utgangspunktet er ganske kjedelig, og at man faktisk må jobbe litt for å holde seg selv underholdt. Som nevnt tidligere; hobby, idrett osv.
Sitat av Pilli Vis innlegg
oops. beklager, jeg var litt stresset da jeg skrev så fikk ikke skrevet det ned.
hovedsakelig sleit jeg med daglig misbruk av speed, knips, og piller. har aldri rørt sprøyter.
Vis hele sitatet...
Ok. Har du vært helt nykter helt siden du sluttet, eller bruker du andrestoffer, som cannabis, alkohol, nikotin etc.?

Det å ha noe annet å tenke på og bruke tiden sin på er viktig! Ting som trening, lagidrett, skole, jobb, hobbyer og relasjoner til andre mennesker er sunne ting å bruke tiden din på, som ikke skder deg og som gir deg mestringsfølelse og en eller annen form for økonomisk, helsemessig, sosialeller emosjonell avkstning.
Pilli's Avatar
Trådstarter
jeg tror ikke det er noe spesielt stoff egentlig. har bare en intens trang til å ruse meg. bli vekke og la tankene fare. hva omgangskrets angår så har jeg ikke noen stor sirkel rundt meg her oppe ettersom jeg flyttet fra stavanger til kopervik for å starte med blanke ark. har vært innlagt på senter her fra 27 oktober 2009 til 1 desember 2010 da jeg ble kasta ut. bor i min egen leilighet, men har ikke noe særlig med venner her, og dama mi kan jeg ikke snakke med dette om ettersom hun har nok med sine egne problemer. foreldrene mine og min lillebror bor i stavanger, og dem kan jeg ihvertfall ikke snakke med. jeg har en hobby da: trener veldig mye, det har jeg alltid likt å gjøre da jeg var liten og i de periodene jeg var nykter. men nå er jeg stygt redd for at de indre demonene vinner denne omgangen.

ja, jeg har vært nykter helt siden jeg slutta i oktober i 2009. ingen sprekker. har drukket alkohol 3 ganger på 2 år. utenom det ingen rusing i det hele tatt, røyker vanlig røyk da, uten at det har skapt noen former for problemer annet enn dårlig kondisjon.

takk for svar til dere som har svart. setter pris på at dere gidder å lese innlegget mitt og komme med konstruktive svar. ønsker dere en hyggelig dag videre.
Sitat av Pilli Vis innlegg
jeg har en hobby da: trener veldig mye, det har jeg alltid likt å gjøre da jeg var liten og i de periodene jeg var nykter.
Vis hele sitatet...
Hva med å ta denne interessen et hakk videre? Sett deg noen mål og tren aktivt opp mot en konkurranse i bodybuilding eller fitness. Eller hva med å begynne med en form for konkurranseidrett (vektløfting, kampsport, strongman, lagsport, konkurransesvømming etc.). Eller hva med å utdanne deg til personlig trener? Jeg har jobbet litt som treningsinstruktør og det var veldig givende, variert og kult!
Sitat av Pilli Vis innlegg
røyker vanlig røyk da, uten at det har skapt noen former for problemer annet enn dårlig kondisjon.
Vis hele sitatet...
Var jeg deg ville jeg kuttet siggen også, frigjort meg helt fra disse uvanene.

Du vil helt sikkert kunne få støtte til noe av det overnevnte eller annen form for utdannelse eller kursing.
Sist endret av felix_poker; 28. februar 2011 kl. 15:19.
Hvis, du ikke klarer mer. Røyk cannabis, ikke begynn å speed igjen eller noe av det andre du holdt på med. Iallefall blir du ikke avhengig av cannabis, og hvis det at livet er kjedelig er problemet hjelper det å ta seg en joint av og til. Lykke til da, bare du vet hva du vil!
Hei kompis. Om du ikke vil gjøre det for andre, så gjør det for deg selv. Det er ikke ett spesielt glamurøst liv du muligens er på vei inn i. Gjør heller noe med de underliggende årsakene til at du ruser deg, så kan du heller kose deg litt ekstra når ting faktisk blir bra
Det å gå fullstendig avholds er jo ikke alltid den beste løsningen.. de fleste av oss trenger vel en eller annen form for avkobling. enten det er trening, ferie, drikking eller røyking. cannabis i kontrollerte mengder er et veldig bra tiltak mot tobakk... sier bare at det finnes gode og dårlige rusmidler. speed og sterke piller er ikke godt for noen!
Jeg tror ikke det er noen god ide å røyke cannabis for å fylle et russug og et savn, da cannabis kan bli det nye problemet, grunnet store vansker med å kontrollere bruken. Hadde prøvd å fylle dagene med noe altoppslukende, som med din treningsinteresse eller kanskje en utdannelse. Cannabis kan heller bli en slags bonus når du føler at du har kommet deg ovenpå igjen.
Og jeg ville helst hatt Cannabis som ett problem, skulle jeg hatt problemer med rus. Det blir personlige meninger igjen. Det som er trikset er å fjerne underliggende årsaker til at man har det dårlig. Føler man fortsatt for å ruse seg litt er det helt greit. Men ikke rus deg fordi du har det dårlig, dette er roten til alt vondt når det gjelder rus spør du meg.
Jeg tror heller ikke det er noe lurt å lefle med cannabis. Cannabis er det fort gjort å bli avhengig av.

En tanke jeg gjør meg er at en kraftig dose naturlig psykedelia (som f.eks meskalin-kaktus eller sopp - ideelt sett ibogain hos en erfaren ibogain terapeut) godt forberedt mentalt og i naturlig omgivelser kan mette rus-behov uten at du med dette trenger å hoppe på en ny karusell. Psykedelika tatt i riktig set og setting kan også få en til å innse hvor meningsløst og destruktivt de fleste rusmidler er for både kropp og sjel.
Sist endret av Bearass; 28. februar 2011 kl. 23:57.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Og jeg ville helst hatt Cannabis som ett problem, skulle jeg hatt problemer med rus.
Vis hele sitatet...
Han ville ikke hatt noen garanti for at cannabis forble det eneste rusproblemet. Er ganske idiotisk å satse på å få et cannabisproblem, da det kanskje også ikke tilfredsstiller suget hans etter rus.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Så jeg tror du bare må innse at livet i utgangspunktet er ganske kjedelig, og at man faktisk må jobbe litt for å holde seg selv underholdt. Som nevnt tidligere; hobby, idrett osv.
Vis hele sitatet...
Livet er i utgangspunktet et fantastisk matfat du kan forsyne deg av nærmest hva du vil, rus gjør det kjedelig uten rus.

Det handler bare om å tenke på andre ting. Dra ut på reiser, opplev nye ting, oppdag at livet har mye mere spennende enn rus og by på.
Det er sannere enn sant.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
som mange andre skriver her (og du selv forsåvidt), det du er ute etter er å fylle et tomrom.

jeg merker det selv når jeg kjeder meg over litt lengre perioder, da kan fort tankene gå mot rusmidler.
det er nettopp i slike tilfeller jeg står over, og fokuserer mer på å finne meg noe interessant og konstruktivt å gjøre, og det tror jeg vil være ett steg i rett retning for deg og.

om jeg får slike tanker som deg, og føler at jeg begynner å "miste kontroll" (miste kontroll i den grad at jeg ikke ønsker å gi etter for en trang til å ruse meg på noe), får jeg en enorm trang til å ta meg selv i nakken, og sparke meg bak.
Sist endret av somnium; 1. mars 2011 kl. 00:29.
Pilli's Avatar
Trådstarter
tusen takk for de svarene dere har kommet med. jeg tenker å holde oppe treningen og det kurset jeg tar for øyeblikket. da går det jo en del tid. hasj har jeg røyka fast så å si hver dag fra jeg begynte å ruse meg, så er nok ikke aktuelt i og med at jeg synes ikke det er tilfredsstillende lenger, og jeg tror absolutt at hvis jeg begynner med hasj/cannabis igjen, så er terskelen mye lavere for at jeg får ett skikkelig hardt tilbakefall.
Sitat av Pilli Vis innlegg
tusen takk for de svarene dere har kommet med. jeg tenker å holde oppe treningen og det kurset jeg tar for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Smart move! Hva slags kurs er det du tar?
Sitat av Pilli Vis innlegg
er nok ikke aktuelt i og med at jeg synes ikke det er tilfredsstillende lenger, og jeg tror absolutt at hvis jeg begynner med hasj/cannabis igjen, så er terskelen mye lavere for at jeg får ett skikkelig hardt tilbakefall.
Vis hele sitatet...
Smart move x 2! Jeg tror heller ikke det å gjøre seg til vanebruker av cannabis løser noe som helt for deg.
Pilli's Avatar
Trådstarter
jeg tar datakurs. går igjennom alle office modulene samt windows 7, og ett par andre ting.
Jeg tror du takler dette bra, utifra hva jeg har lest fra deg. Men prøv å gjør deg så sosial som mulig, ikke sitt mye inne alene på kvelden når du er ferdig meg trening etc, finn på noe med noen. Ellers bør du holde deg unna ett stort forbruk av cannabis og spesielt alkohol. Kos deg innimellom, men om du merker at kontrollen skyves i feil rettning, hold deg nykter helt til livet ditt går bedre "på skinner".

Det og utvikle ett stort forbruk av cannabis, vil mest sannsynlig gjøre deg deprimert og asosial muligens, ingen god ide i det hele tatt. Og ett stort forbruk av alkohol vil bare gjøre deg mere rusavhengig garantert.
Sitat av Pilli Vis innlegg
jeg tar datakurs. går igjennom alle office modulene samt windows 7, og ett par andre ting.
Vis hele sitatet...
Ok. Det kommer sikkert godt med
Pilli's Avatar
Trådstarter
jo takk for tipset. trener sikkert 5 ganger i uka for å komme meg ut av leiligheten, snakker litt med folk der nede, men det er vanskelig å komme i kontakt med folk pga angst, men det går litt framover da. har fått meg ett par "trenings-kompiser" som jeg sosialiserer med der nede.

og så er dama mi og hennes familie til stor hjelp, ettersom hun forstår hva jeg går igjennom. så hun støtter meg gjennom prosessen. ser henne ivertfall 3-4 dager i uka som regel.

utenom det så har jeg en venn til, men hun har en 2 år gammel sønn, og er mye opptatt med sine ting da, så det blir litt vanskelig. må bare prøve å utvide sirkelen rundt meg i alle de sosiale settingene jeg befinner meg i, og så prøve å stå på videre.
Du må mestre sinnet ditt. Hvordan? google meditasjons teknikker. Høres litt weird ut kanskje. Men får du det til så er det en indre sjels ro og fred jeg tipper du ikke har opplevd før=) Fortsett med treningen. En sunn sjel i et sunt legeme er alfa og omega skal du bli herre over deg selv. Men varierer den, skift treningsprogram så ofte du kan..

and btw; "serenity is within your reach. Just grab it"
Pilli's Avatar
Trådstarter
ja det skal jeg absolutt prøve ! har jort det litt innimellom før i forbinnelse med trening og andre ting. takk for tipset!
Sitat av Pilli Vis innlegg
jeg har ett lite problem som jeg tenkte å dele med dere, siden jeg ikke har noen andre å snakke med.

jeg har nå vært nykter og holdt meg fin uten noen sprekker siden 25 oktober 2009. men i den siste tid har jeg merket ett sterkt russug, ikke ett slikt ett som jeg kjenner og merker på hele tida. det vil jo alltid være ett tomrom der, noe som mangler, men i den senere tid har jeg begynt å merke på hele kroppen min at den "skriker" etter rusen igjen, og det har gått fra å være psykisk, til å bli kroppslig også, har ikke lyst til å begynne med stoff igjen, men er redd for at jeg ikke klarer å stritte imot mer...

så jeg spør dere: hva i alle dager kan jeg gjøre ? jeg føler meg helt hjelpeløs, for jeg har ingen å snakke med om akkuratt dette.
Vis hele sitatet...
jeg ser du kommenterer en del rusrelaterte tråder her inne, å slutte å lese/kommentere ting rundt rus kan være sikkert lurt
Pilli's Avatar
Trådstarter
jeg prøver å dele min egen erfaring med andre som kanskje kan dra nytte av den, ettersom jeg har vært igjennom en del ting og sånt selv. greit å føle at jeg kan bidra/opplyse med noe som jeg faktisk har erfart selv tenker jeg. rus er en del av fortida mi, og jeg kan ikke bare skyve den under teppet. så kan like godt bruke kunnskapene mine til noe konstruktivt (iallefall det som var tanken med det)
Sitat av Pilli Vis innlegg
ja det skal jeg absolutt prøve ! har jort det litt innimellom før i forbinnelse med trening og andre ting. takk for tipset!
Vis hele sitatet...
Vet hva du er igjennom. Vært der selv. Trikset med det skal du komme noe vei (meditasjon) så gjør det på faste tidspunkter hver dag. Da starter omprogrammering du selv i gangsettet av tanker og væremåte. Eneste tipset i forhold til det er å la det bli en vane for deg, og aldri noe du tvinger deg selv til...

Lykke til
Vet akkurat hva du snakker om her Pili, fordi jeg sitter med den samme følelsen akkurat for øyeblikket. Og har selv rangla ganske hardt den siste tia, og kjenner suget blir litt og litt sterkere for å fylle hverdagene med søppel også.

Det jeg gjør når jeg kjenner at ting har gått litt for langt så pleier jeg å komme meg bort litt. Få tankene i perspektiv. Som jeg ser mange her skriver, fyll hverdagen din med noe. Prøv å luft tankene dine med noen som kan hjelpe deg å se ting fra en litt annen synsvinkel. Trening er også gull. hverdagslige forpliktelser til folk som ikke er i rusmiljøer er også supert. Tving fokuset bort på noe annet.
håper ting ordner seg. Funker sjeldent å ruse seg hvis man har en tung periode.

Just my two cents
ta deg 14 dager ferien med dama og bare slapp av....

hvis du har sinne (som står lengre opp) boksesekk.. slå løs på deg og få ut følelser... få de ut så du ikke føler at du må ruse deg for og glemme de.
jeg blir litt sjokert når jeg leser tipsene om hvilke "milde" rusmidler han kan bruke istede for amfetamin. fyren vil holde seg rusfri folkens,fikk dere ikke med dere det?
trikset med å slutte å røyke sigaretter er å ikke tenke på at man skal slutte å røyke sigaretter men heller å la være å tenke på noe som har med sigaretter å gjøre.

ikke gi suget fokus, alt som får fokus vokser. vend fokus mot noe positivt, en hobby, dama eller whatever.
les litt om Zen, å klare å holde tankene på ingenting gjør deg istand til å takle nuet, fordi du ikke er distrahert av alt tankemaset. putt suget i søppla, og ikke gi det en eneste tanke.
Sitat av Kattekvinna Vis innlegg
jeg blir litt sjokert når jeg leser tipsene om hvilke "milde" rusmidler han kan bruke istede for amfetamin. fyren vil holde seg rusfri folkens,fikk dere ikke med dere det?
Vis hele sitatet...
Mange mennesker tar seg heller en "J" enn et klipps fordi det er mindre skadelig, men gir rus.

Om man er rus sugen så er det en indikasjon på at man begynner å sprekke. For å klare og holde seg nyktern gjennom en slik tid kreves det masse energi og stahet, ikke alle er født med dette. Derfor foretrekker noen å heller dempe suget med svakere rus midler.

Når man spør om råd må man også forvente råd fra mennesker som ikke takler slike "sug" uten å kunne helt avstå fra rus middler.

Rådene man får på freak er mange og varierende, noen passer kanskje for han, hvem vet.

For å være helt ærlig, blir du sjokkert over slike tips er ikke Rusmidler underforumet noe for deg.
Sitat av Edited Vis innlegg
Mange mennesker tar seg heller en "J" enn et klipps fordi det er mindre skadelig, men gir rus.

Om man er rus sugen så er det en indikasjon på at man begynner å sprekke. For å klare og holde seg nyktern gjennom en slik tid kreves det masse energi og stahet, ikke alle er født med dette. Derfor foretrekker noen å heller dempe suget med svakere rus midler.

Når man spør om råd må man også forvente råd fra mennesker som ikke takler slike "sug" uten å kunne helt avstå fra rus middler.

Rådene man får på freak er mange og varierende, noen passer kanskje for han, hvem vet.

For å være helt ærlig, blir du sjokkert over slike tips er ikke Rusmidler underforumet noe for deg.
Vis hele sitatet...
Slik er det med råd, noen er gode og noen er dårlige. De dårlige har en tendens til å skille seg ut for en oppegående person.
Mange gode tips her, og jeg tror at de som foreslår noe å fylle fritiden med er inne på noe..
Kanskje det å få seg et kick kan hjelpe, f.eks. paragliding eller noe annet der du strekker dine egne grenser?

Nå aner jo ikke jeg hva slags type du i utgangspunktet er og hva du liker/ikke liker, men jeg ville anbefalt en hobby man kan sette seg inn i og lære noe rundt, som det også er et miljø innenfor. Det er også en bra måte å bli kjent med folk på, fordi man da har noe til felles.

Hva med dykking eller fotografering?

Anyways, lykke til
Pilli's Avatar
Trådstarter
takk for all responsen. suger til meg og sorterer det dere skriver. ja jeg kommer nok til å tilbringe mye tid med dama, og så fortsette med vektløftinga, og kampsporten etter hvert når jeg har fått opp kondisen tenker jeg. men som sagt så kommer jeg nok ikke til å røyke cannabis eller ta noen mildere stoffer ettersom det ikke vil føles tilstrekkelig (snakker ut ifra tidligere forsøk på å bli rusfri) og mest sannsynlig føre til at jeg begynner med værre ting igjen nokså fort. veien til himmelen er så sykt lang, men andre veien er det så ekstremt mye kortere. sprøtt det der altså.
Hei

Man ruser seg for og slippe unna alt det vonde i livet, det er alltid underliggende problemer som er årsaken. Ta tak i dette snakk med en psykolog finn ut hvorfor du har behov for og flykte fra livet. Det er ikke lett og være ett menneske og hjernen vår er ett organ som kan repareres. Det er mange som sliter, men vet det ikke. Jeg klarte aldri og ta meg sammen før jeg konfronterte meg med de mørke sidene i meg. Jeg trodde det var normalt at man skulle ha det yævlig.
Sist endret av Stubbemannen; 11. mars 2011 kl. 22:38.
Ikke det at jeg skal påstå jeg har noe slags bakgrunn med narkotiske stoffer, men har vært seriøst avhenging av brus, spill og snus!

Ingenting er som å sitte foran datamaskinen, drikke kald brus å spille wow.

Om du leter etter andre avhengigheter, er vel ikke dette det skumle du kan gjøre?
Og jeg kan garantere, når du først kommer deg "inn" på wow, så slipper det ikke på en god stund!

Har prøvd meg en måned uten nå, det er jævlig hardt! Slutta med brus gjorde jeg å, drakk ca 4 1,5 liters flasker pr dag før!

Håper dette løser seg for deg ;-p

Denne posten er kanskje litt off-topic, men alt kan jo hjelpe deg med å ungå å gå tilbake til dopet, så hvorfor ikke! :-D
Sitat av Stubbemannen Vis innlegg
Man ruser seg for og slippe unna alt det vonde i livet, det er alltid underliggende problemer som er årsaken.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig du har lært hva du kan om rusmidler på skolebenken eller på fanget til bestemor.


Sitat av tails Vis innlegg
Har prøvd meg en måned uten (WOW) nå, det er jævlig hardt! Slutta med brus gjorde jeg å, drakk ca 4 1,5 liters flasker pr dag før!
Vis hele sitatet...


På skolebenken med en dårlig lærer som driver med skremselspropaganda burde jeg vel si. Det finnes da heldigvis noen lærere som fremdeles har peiling.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Det er tydelig du har lært hva du kan om rusmidler på skolebenken eller på fanget til bestemor.
Vis hele sitatet...
Du jobber vel i Lar du da kanskje du er en av de som nettopp var med på og legge ned ettervernet i Fredrikstad. Alle kan slutte og ruse seg men det og holde ut det er det vanskeligste.
Du tenker vel at junkiene bare bør ta seg sammen, "få deg en jobb og gå på tur" slutt med det der fysjameg. Det er det dummeste jeg hører, men på grunn av det har vi den høyeste overdosestatistikken i Europa.
Jeg har hatt min tid på plata, jeg har sitti på plenen med nåla i armen og levd bare for det. Det er helt forferdelig, ingen vil ha det sånn. Når man velger det er det fordi man har det vondt og har aldri hatt det noe godt, det er faktisk bedre sånn. Skyldfølelsen driver deg videre, det man trenger er forståelse og terapi. Når jeg innså dette kom jeg meg ut av det, kun sånn kan man hjelpe.

Voks opp du, legg fra deg jointen din og les litt om rusmisbruk og psykiske lidelser, alle er ikke like heldige her i livet.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Det er tydelig du har lært hva du kan om rusmidler på skolebenken eller på fanget til bestemor.






På skolebenken med en dårlig lærer som driver med skremselspropaganda burde jeg vel si. Det finnes da heldigvis noen lærere som fremdeles har peiling.
Vis hele sitatet...
Det gjør meg blodig irritert at noen kan uttale seg så rett og slett barnslig og uviten.
Pilli's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stubbemannen Vis innlegg
Hei

Man ruser seg for og slippe unna alt det vonde i livet, det er alltid underliggende problemer som er årsaken. Ta tak i dette snakk med en psykolog finn ut hvorfor du har behov for og flykte fra livet. Det er ikke lett og være ett menneske og hjernen vår er ett organ som kan repareres. Det er mange som sliter, men vet det ikke. Jeg klarte aldri og ta meg sammen før jeg konfronterte meg med de mørke sidene i meg. Jeg trodde det var normalt at man skulle ha det yævlig.
Vis hele sitatet...
jeg har som sagt vært i behandling i litt over ett år før jeg blei kasta ut (var nesten ferdigbehandlet på senteret jeg bodde), men fikk da ettervern i form av poliklinisk behandling.

det har egentlig ikke hjulpet meg noe særlig ettersom jeg ikke tør si noe om russuget til behandleren min, i frykt av at hun forteller foreldrene mine dette. vanskelig å si det til foreldrene mine også pga de har det ganske bra nå med tanke på hvordan ting var før, og kan endelig senke skuldrene litt. dersom jeg forteller dem om det, så blir de ekstremt nervøse og urolige igjen, og det unner jeg dem ikke. hvis du forstår.
Sitat av Stubbemannen Vis innlegg
Du jobber vel i Lar du da kanskje du er en av de som nettopp var med på og legge ned ettervernet i Fredrikstad. Alle kan slutte og ruse seg men det og holde ut det er det vanskeligste.
Du tenker vel at junkiene bare bør ta seg sammen, "få deg en jobb og gå på tur" slutt med det der fysjameg. Det er det dummeste jeg hører, men på grunn av det har vi den høyeste overdosestatistikken i Europa.
Jeg har hatt min tid på plata, jeg har sitti på plenen med nåla i armen og levd bare for det. Det er helt forferdelig, ingen vil ha det sånn. Når man velger det er det fordi man har det vondt og har aldri hatt det noe godt, det er faktisk bedre sånn. Skyldfølelsen driver deg videre, det man trenger er forståelse og terapi. Når jeg innså dette kom jeg meg ut av det, kun sånn kan man hjelpe.

Voks opp du, legg fra deg jointen din og les litt om rusmisbruk og psykiske lidelser, alle er ikke like heldige her i livet.
Vis hele sitatet...
"Man ruser seg for og slippe unna alt det vonde i livet, det er alltid underliggende problemer som er årsaken." og "det er alltid underliggende problemer som er årsaken"

Er dette et utsagn du står for? For jeg prøver ikke å slippe unna alt det vonde i livet mitt selv om jeg ruser meg. Hvis dette er den eneste nytten du ser med rusmidler så er det din sak. Når du har vært på plata og hatt nåla i armen må jo du ha møtt på personer på veien dit som ikke alle hadde et like lite kontrollert rusbruk som det du hadde.

De to setningene dine jeg hentet frem er kanksje relevante for de som kjører seg selv helt til helvete og blir sittende på plata, men det er det en svært liten prosentandel av de som ruser seg som gjør. Godt mulig det var det du mente, men mener du folk som ruser seg generelt så må jeg si meg uenig.

Og før du får meg til å høres ut som en junkiehatende dust og alle de andre atributtene du tilga meg så skal du vite at jeg er fullt klar over viktigheten av ettervern da jeg skrev hovedoppgave på dette og har jobbet i feltet.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
"Man ruser seg for og slippe unna alt det vonde i livet, det er alltid underliggende problemer som er årsaken." og "det er alltid underliggende problemer som er årsaken"

Er dette et utsagn du står for? For jeg prøver ikke å slippe unna alt det vonde i livet mitt selv om jeg ruser meg. Hvis dette er den eneste nytten du ser med rusmidler så er det din sak. Når du har vært på plata og hatt nåla i armen må jo du ha møtt på personer på veien dit som ikke alle hadde et like lite kontrollert rusbruk som det du hadde.

De to setningene dine jeg hentet frem er kanksje relevante for de som kjører seg selv helt til helvete og blir sittende på plata, men det er det en svært liten prosentandel av de som ruser seg som gjør. Godt mulig det var det du mente, men mener du folk som ruser seg generelt så må jeg si meg uenig.

Og før du får meg til å høres ut som en junkiehatende dust og alle de andre atributtene du tilga meg så skal du vite at jeg er fullt klar over viktigheten av ettervern da jeg skrev hovedoppgave på dette og har jobbet i feltet.
Vis hele sitatet...
Din noe sleivhendte/spydige arrogante og lite gjennomtenkte kommentar fikk meg til og reagere. Du aner ikke hva du skriver om.
Jeg er veldig glad for at du er så tøff og ikke prøver og slippe unna det vonde i livet ditt ! Flink er du !!
og
Det er absolutt ikke den eneste nytten jeg ser med rus, det har jeg aldri sagt, tvert i rus har hjulpet meg mye. Dette skrev jeg fordi han som startet denne tråden hadde visst slitt mye med rus og fikk tilbake ett russug.

Du sier at det er "kanskje relevant" for de som er på plata ??? så du mener de bør bare ta seg sammen. Når man vet hva det vil si og få juling av faren sin fra man er bitteliten og i tilegg sliter med medfødte psykiske lidelser. Så er det umulig og ta seg sammen, du har det bare yævlig hele tiden. Hvis du ante hvor forferdelig det er og skade seg selv uten og kunne stoppe. Hjernen styrer handlingene våre og når den er dårlig kondisjonert og syk /skadet i tillegg så er du hjelpesløs. Det hjelper noe veldig og forstå at det ikke er din skyld og at det var faktisk helt umulig og ta seg sammen, skyldfølelsen er det som driver det videre. Man trenger varme medmenneskelighet og forståelse, først da kan man ta seg sammen, bli tatt på alvor. Hjernen er ett organ som kan repareres og lovlige medisiner er bedre enn gateheroin. Er ikke noe "kanskje" der, kun desperasjon som leder deg fram til første nålestikk.
Du kan ikke anta at alle har det som deg det er bare så veldig naivt. De har ikke valgt det livet der, de er der fordi de har det bedre sånn. Hvis jeg hadde bytta ut foreldra mine med noen bra og kjærlige personer hadde jeg ikke hatt det så vondt og hadde klart og ta bedre vare på meg selv, det er helt sikkert.
Jeg tror nok de fleste ruser seg for og ta seg en fest og ha det gøy - en pause i livets tjas og mas, hvor man kobler ut, rus hjelper til, altså slippe litt unna og de fleste har kontroll over dette.

Antar at du skal jobbe i rusomsorgen siden du har skrevet om hovedoppgave om dette, vel du passer perfekt inn der, du har den perfekte forståelse av den menneskelige psyken. Norge kommer til og toppe overdose statistikken i Europa i mange år fremover med sånne som deg på laget.

Sitat av Pilli Vis innlegg
jeg har som sagt vært i behandling i litt over ett år før jeg blei kasta ut (var nesten ferdigbehandlet på senteret jeg bodde), men fikk da ettervern i form av poliklinisk behandling.

det har egentlig ikke hjulpet meg noe særlig ettersom jeg ikke tør si noe om russuget til behandleren min, i frykt av at hun forteller foreldrene mine dette. vanskelig å si det til foreldrene mine også pga de har det ganske bra nå med tanke på hvordan ting var før, og kan endelig senke skuldrene litt. dersom jeg forteller dem om det, så blir de ekstremt nervøse og urolige igjen, og det unner jeg dem ikke. hvis du forstår.
Vis hele sitatet...
Forstår deg veldig godt, gjør det samme selv nå, sier så lite som mulig til moren min for og spare henne. Nå er hun bedre og vi kan endelig snakke sammen og forstå hverandre og hvis jeg vil kan jeg fortelle henne alt, hun stoler på meg det hjelper.
Jeg prøver og tenker på russuget som en sorg som en kjær venn jeg har mistet, noe som er borte, som jeg savner det er en del av meg som er borte, men jeg har det bedre uten. Russuget mitt kommer ettersom hvor mye angst jeg har og terapi og medisiner hjelper meg til og mestre angsten.
Må være kjipt og ikke kunne fortelle behandleren din ettersom hun skal hjelpe deg med dette... Håper du har noen andre du kan snakke med. Syns ofte at jo mere jeg skjuler ting jo verre blir det, det blir en greie liksom. Tenk på deg selv og hva som er viktig for deg, hvis du ikke gjør det kan det jo være vanskelig og stå i mot hvis du skjønner hva jeg mener. Må ta vare på seg selv for og kunne ta vare på andre på en måte.

Sikker på at du fikser det her, det er jo helt normalt at man har ett sug når man har rusa seg mye, det er en prosess og man må aldri gi opp skyldfølelsen den verste fienden. Stå på !!!
meditasjon skal hvere fint for å få andre ting å tenke på