Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3606
Heihei, for å bare si det kjapt, jeg snakker ikke om de vanlige hovercraft som dytter seg opp av luft,

men Sci-fi typen, jeg så nettopp alle Back to the future filmene
og der gjore de tidsmaskinen så den kunne fly med hover-''ett eller annet''
og da dro de til år 2015!
det er bare 5 år til
og hvis du har fulgt med på ''future cars'' osv, så ser du flygende biler osv,
men tror du dette vil skje i vår leve tid?
ville vi få ''Hovercraft'' ?

eller er alt bare Film magi og kommer til å forbli film magi?

whops postet i feil avdeling. skulle egentlig i Forskning og Vitenskap tror jeg nokk!
Sist endret av Luxis4; 10. august 2010 kl. 18:00.
Vel, det er jo mulig, men det er nok alt for dyrt og forurensende til at det blir allmennseie.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I følge relativitetsteorien så er det høyst usannsynlig at det i det hele tatt er mulig, men folk har jo undret på diverse teknologier som skulle muliggjøre det: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti_gr...ical_solutions
Luxis4's Avatar
Trådstarter
83 6
forurensende? å hvordan? jeg sa ikke noe om olje, hehe
Sitat av MartinB Vis innlegg
Vel, det er jo mulig, men det er nok alt for dyrt og forurensende til at det blir allmennseie.
Vis hele sitatet...

Det har vel blitt sagt om både biler og datamaskiner og alt mulig annet vi nå bruker til vanlig også.
Jeg ser at jeg ikke leste tråden godt nok. Når jeg sier at det er mulig tenker jeg på teknologi vi allerede har, teknologi som f.eks er brukt i Harrier-flyene, men det var kanskje ikke denne typen teknologi du tenker på?
Det er såpass lenge siden jeg har sett Back to the future at jeg ikke husker det du henviser til.
Det finnes i dag.

link
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Det finnes i dag.

link
Vis hele sitatet...
Det blir vel strengt tatt noe ganske annet. Den er fortsatt totalt knyttet til skinnegangen, og har i så måte mindre bevegelsesfrihet enn en vanlig bil.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Luxis4 Vis innlegg
forurensende? å hvordan? jeg sa ikke noe om olje, hehe
Vis hele sitatet...
Selv om disse hovercraftene ikke bruker bensin eller diesel, vil de mest sannsynlig behøve store mengder energi for å kunne kjøres. Langt mer enn en vanlig bil. Det er derfor indirekte miljøskadelig, om det er lov å si.
Du får kjøpt det hos ARNGREN, her, eller her.
Og her en artikkel fra Januar 2009 om en bil med utbrettbare vinger.

Mener også å ha lest at Lamborghini (eller noe i den duren) skal slippe en fly-bil om mindre enn ett år, men har googlet litt, uten å finne noe om dette.

Uansett, tror jeg, det bare er et spørsmål om tid, før sveve/fly-bil blir tilnærmet alle-manns eie.
Sitat av methewall Vis innlegg
Du får kjøpt det hos ARNGREN, her, eller her.
Og her en artikkel fra Januar 2009 om en bil med utbrettbare vinger.

Mener også å ha lest at Lamborghini (eller noe i den duren) skal slippe en fly-bil om mindre enn ett år, men har googlet litt, uten å finne noe om dette.

Uansett, tror jeg, det bare er et spørsmål om tid, før sveve/fly-bil blir tilnærmet alle-manns eie.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er ekte, burde de i hvertfall på en ny web-designer!
Sist endret av Mini Me; 11. august 2010 kl. 04:09.
Dere får høre med Petterjfs om han ikke snekrer sammen ett hoverboard når han er ferdig med de andre prosjektene sine. Siden han har erfaring med både jetpacks og elektrisk skateboard mener jeg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
http://www.arngren.net/FLY-UFO.pagina.jpg

Noen gang hatt den følelsen av at du har gått glipp av noe? ...
Er dette et skikkelig bilde? Eller er det shoppet eller?

Edit: Min ukvalifiserte mening er at det ikke ser helt ekte ut.
Sist endret av Sio; 11. august 2010 kl. 04:46.
Sitat av Sio Vis innlegg
http://www.arngren.net/FLY-UFO.pagina.jpg

Noen gang hatt den følelsen av at du har gått glipp av noe? ...
Er dette et skikkelig bilde? Eller er det shoppet eller?

Edit: Min ukvalifiserte mening er at det ikke ser helt ekte ut.
Vis hele sitatet...
Hva med dette? http://www.socialtimes.com/2010/05/l...ideo-campaign/
Ser ekte ut det og...

Nei ingen av disse er ekte, men mange velger å tro det :P
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av amber Vis innlegg
Hva med dette? http://www.socialtimes.com/2010/05/l...ideo-campaign/
Ser ekte ut det og...

Nei ingen av disse er ekte, men mange velger å tro det :P
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at det ikke så ekte ut, men det kunne jo ha vært. Liquid running eller hva de kalte det er forøvrig en reklame for en skokrem og de springer på grunt vann
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
I følge relativitetsteorien så er det høyst usannsynlig at det i det hele tatt er mulig, men folk har jo undret på diverse teknologier som skulle muliggjøre det: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti_gr...ical_solutions
Vis hele sitatet...
Det han nevner har da ingenting med relativitetsteorien å gjøre, "hovercraft" kan da bruke annet enn antigravitasjon som i dag er reneste sci fi. Det som trengs er bare nok thrust nedover. Prinsipper som i dag får helikoptere til å fly. De farkostene i Avatar f.eks, er ikke umulige...
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Det han nevner har da ingenting med relativitetsteorien å gjøre, "hovercraft" kan da bruke annet enn antigravitasjon som i dag er reneste sci fi. Det som trengs er bare nok thrust nedover. Prinsipper som i dag får helikoptere til å fly. De farkostene i Avatar f.eks, er ikke umulige...
Vis hele sitatet...
Sitat av Luxis4
Heihei, for å bare si det kjapt, jeg snakker ikke om de vanlige hovercraft som dytter seg opp av luft, men Sci-fi typen
Vis hele sitatet...
Han gjør det vel ganske klart at han ikke sikter til den typen farkoster.
Fremdeles noe uklart hva han legger i det. Om han snakker om anti-gravitasjon så ser jeg fremdeles ikke koblingen til relativitetsteorien, som jo omhandler tid/rom eller masse/energi. Vi har vel ingen gode nok forklaringer på gravitasjon til at vi kan begynne å spekulere i antigravitasjon. "Gravitoner" er vel fremdeles ikke påvist, så vi er langt unna noen løsning på hvordan å motvirke dem :-P

De motorene i Back to the Future ligna jo mest på små turbiner, i hvertfall de på DeLorean´en.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Generell relativitetsteori omhandler gravitasjon. Den du tenker på er den spesielle relativitetsteorien.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Om han snakker om anti-gravitasjon så ser jeg fremdeles ikke koblingen til relativitetsteorien, som jo omhandler tid/rom eller masse/energi.
Vis hele sitatet...
Det er den generelle relativitetsteorien som er den ledende teorien for gravitasjon. Forholdet mellom tid/rom og masse/energi er en del av det, men dekkes normalt av den spesielle relativitetsteorien.

Sitat av NorwayBM
Vi har vel ingen gode nok forklaringer på gravitasjon til at vi kan begynne å spekulere i antigravitasjon. "Gravitoner" er vel fremdeles ikke påvist, så vi er langt unna noen løsning på hvordan å motvirke dem :-P
Vis hele sitatet...
Problemet ligger i å koble den generelle relativitetsteorien opp mot kvantemekanikken. Uansett er den generelle relativitetsteorien en så god beskrivelse av observasjonene vi gjør angående tyngdekraft at de aller fleste fysikere ville blitt svært overrasket hvis anti-gravitasjon viste seg å være mulig.

Sitat av NorwayBM
De motorene i Back to the Future ligna jo mest på små turbiner, i hvertfall de på DeLorean´en.
Vis hele sitatet...
Kanskje han tenkte på hoverboardet? I hvert fall det jeg så for meg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er den generelle relativitetsteorien som er den ledende teorien for gravitasjon. Forholdet mellom tid/rom og masse/energi er en del av det, men dekkes normalt av den spesielle relativitetsteorien.


Problemet ligger i å koble den generelle relativitetsteorien opp mot kvantemekanikken. Uansett er den generelle relativitetsteorien en så god beskrivelse av observasjonene vi gjør angående tyngdekraft at de aller fleste fysikere ville blitt svært overrasket hvis anti-gravitasjon viste seg å være mulig.


Kanskje han tenkte på hoverboardet? I hvert fall det jeg så for meg.
Vis hele sitatet...

Jeg er klar over hva de inneholder, men det brukes da for å forklare gravitasjon på himmellegmer, mulig jeg roter her, men hvordan det kan settes i sammenheng med noe så lite skjønner jeg ikke helt. Benytte seg av krumningen i romtid på en så liten målestokk :-/

Jeg har en viss oversikt over de forskjellige teoriene som forsøker å forene det litte og det store, men det er forsåvidt litt off topic :P

De sier ingenting er umulig, men pr i dag har vi for liten forståelse av tyngdekraft til å i det hele tatt spekulere, det var det jeg forsøkte å få fram.

Må si jeg ikke helt husker det hoverboardet, men greit nok, det fungerte kanskje annerledes...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har tenkt mye på dette for en ungdom å være. Vi vet at et objekt som står på "Bakken" som har magnet på seg kan holde en annen med "magnetisk kraft". Men et eksempel: Hva om vi hadde to objekter som vi klarte å stabilisere for så å holde opp hverandre uavhengig av noe annet som står å "bakken" fra før av. Jeg er jo ganske uvitende angående fysikk, men en slik kreativitet som jeg har så kan vi kanskje få noe nyttig fakta ut om det
Sitat av Mini Me Vis innlegg
Hvis dette er ekte, burde de i hvertfall på en ny web-designer!
Vis hele sitatet...
Jah! Noe av det mer rotete jeg har sett.
Sitat av Talabo Vis innlegg
Jeg har tenkt mye på dette for en ungdom å være. Vi vet at et objekt som står på "Bakken" som har magnet på seg kan holde en annen med "magnetisk kraft". Men et eksempel: Hva om vi hadde to objekter som vi klarte å stabilisere for så å holde opp hverandre uavhengig av noe annet som står å "bakken" fra før av. Jeg er jo ganske uvitende angående fysikk, men en slik kreativitet som jeg har så kan vi kanskje få noe nyttig fakta ut om det
Vis hele sitatet...
Mange som spør om slike merkelige ting har jeg sett. Har også sett noen som har foreslått å feste en stor magnet på taket til et fly for "uendelig" flytid etc.

For at noe skal ha akselerasjon må det virke en kraft på gjenstanden, og det må gjøres et arbeid, altså bruke energi. Det finnes ingen magiske triks. Må også tenke på at den nederste magneten (i ditt tilfelle) drar like mye på den øverste magneten, så den øverste blir dradd ned også.

Her er et fin illustrasjon på slikt "tull":
http://bildr.no/thumb/722820.jpeg
Sitat av bronze Vis innlegg
Mange som spør om slike merkelige ting har jeg sett. Har også sett noen som har foreslått å feste en stor magnet på taket til et fly for "uendelig" flytid etc.

For at noe skal ha akselerasjon må det virke en kraft på gjenstanden, og det må gjøres et arbeid, altså bruke energi. Det finnes ingen magiske triks. Må også tenke på at den nederste magneten (i ditt tilfelle) drar like mye på den øverste magneten, så den øverste blir dradd ned også.

Her er et fin illustrasjon på slikt "tull":
http://bildr.no/thumb/722820.jpeg
Vis hele sitatet...
hmm, jeg fikk kanskje en aha opplevelse av å se bildet da, men hva om det tilføres energi gjevnt til to objekter som jobber rundt hverandre å får (sitteplassen eller transport plassen) rundt de objektene til å flytte på seg, og deretter skape en slags kontroll av de bevegelsene som blir gjort. Men nok snikk snakk om det jeg sa. Vi vet ikke helt hva fremtiden bringer
Sist endret av Talabo; 21. september 2010 kl. 16:21.