Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2674
Hei
Vet at man får prøvetid på 2 år når man tar billappen, men såvidt jeg vet er det ikke prøvetid på MC (A1-A2 og A), men hvis man tar utgangspunkt i et slikt scenario:

Man har mc-lappen (mellomtung-mc) og blir tatt mens man kjører sykkel, men har fersk prøvetid på bil, vil prøvetida også gjelde/gå utover en hvis en blir straffet med f.eks bot? Har prøvd å søke dette opp men ikke funnet noe særlig god informasjon så langt..
Prøvetida gjelder bare om du mister førerkortet.

§ 4-2.Prøveperiode for førerett i klasse B
Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet.

Den som taper føreretten i prøveperioden som følge av brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge ny full førerprøve, jf. forskrift 19. desember 2003 nr. 1660 om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 8-4. Etter bestått førerprøve utstedes førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Tilsvarende gjelder også ved senere gjentagelser. Ny prøveperiode skal gjelde, selv om det i dom eller forelegg ikke er fastsatt krav om ny prøve.
Så hvis man feks får bot på mc med fersk prøvetid på bil, gjelder dette ikke for bota/prikkene man evt får på mc? synes dette opplegget er sinnsykt forvirrende.
Det blir vel forvirrende når du spekulerer i det i stedet for å akspetere det å kjøre sånn det er forventet.

Bøter har ikke noe med dette å gjøre.

Prikker belastes dobbelt i prøvetid, uansett kjøretøy sånn jeg tolker det.
Prøvetid gjelder uansett hva du kjører. Jeg kjørte med lettsykkel et halvår etter jeg kjørte opp til bil, da onkel blå tok meg på gjennomsnittsmåling så fikk jeg dobbel prikkbelastning pga prøvetid.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Prøvetid gjelder bare på bil klasse B. Det får alle første gang de tar det og det varer i to år. det gjelder ikke for mc
Litt ulike svar og meninger her ser jeg. Men jeg tenker selv at det er naturlig at prøvetiden gjelder uansett hva du kjører ETTER at man har tatt klasse B og fått prøvetida. Hmm...