Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 9728
Jeg lurte på om folk som betror seg til legen om narko bruk eller steroidebruk for å få oppfølging - er de pålagt å rapportere slike ulovligheter?
på forhånd takk
Sist endret av alanapoli; 4. oktober 2014 kl. 07:51.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
Jeg lurte på om folk som betror seg til legen om narko bruk eller steroidebruk for å få oppfølging - er de pålagt å rapportere slike ulovligheter?
på forhånd takk
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid vært veldig åpen når det gjelder personlig bruk av ulovlige substanser når jeg er hos legen, men det har aldri fått noen andre konsekvenser enn en liten alvorsprat i enkelte tilfeller.

Les mer om meldeplikt osv. her: http://tidsskriftet.no/article/858940
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har alltid vært veldig åpen når det gjelder personlig bruk av ulovlige substanser når jeg er hos legen, men det har aldri fått noen andre konsekvenser enn en liten alvorsprat i enkelte tilfeller.

Les mer om meldeplikt osv. her: http://tidsskriftet.no/article/858940
Vis hele sitatet...
takk for det.

jeg tolker dette slik at åpenhet rundt personlig bruk av medikamenter ( så sant det ikke er overveiene risiko for fare for egen eller andres sikkerhet) ikke rapporteres videre.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
Jeg lurte på om folk som betror seg til legen om narko bruk eller steroidebruk for å få oppfølging - er de pålagt å rapportere slike ulovligheter?
på forhånd takk
Vis hele sitatet...
I forhold til opplysninger om bruk av narkotiske stoffer har legen
100% taushetsplikt. Ingen grunn til bekymring.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
takk for det.

jeg tolker dette slik at åpenhet rundt personlig bruk av medikamenter ( så sant det ikke er overveiene risiko for fare for egen eller andres sikkerhet) ikke rapporteres videre.
Vis hele sitatet...
Dette KAN få konsekvenser for lappen. Det skjedde ihvertfall med en kompis
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
I forhold til opplysninger om bruk av narkotiske stoffer har legen
100% taushetsplikt. Ingen grunn til bekymring.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, legen har i utgangspunktet 100% taushetsplikt, men legen er også pliktig til å rapportere trafikkfarlige førere til fylkeslegen.

Legen avgjør selv om ditt rusmisbruk er nok til å regne deg som trafikkfarlig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Legen kan ha plikt til å rapportere hvis han finner det slik at ditt rusbruk gjør det potensielt farlig for andre. Du skal ikke se bort i fra at en lege som tidligere har tidd og sett en pasient påføre andre vold og skaper har en egen oppfatning av hvor grensen går..
Dersom du går til legen og forteller om rusmissbruk, er legen plink tug til og melde fra til fylkeslegen. Vis du har serfikat altså. Fordi du Ikke møtene kravene til og ha fører kort.

Selv gikk jeg til legen, for og søker om inklusjon i LAR.
Første Han så var at lappen gikk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om man melder behov til lege om behandling for rusmissbruk, så ryker lappen rimelig kjapt.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
Jeg lurte på om folk som betror seg til legen om narko bruk eller steroidebruk for å få oppfølging - er de pålagt å rapportere slike ulovligheter?
på forhånd takk
Vis hele sitatet...
Det kom nye regler for litt over et år siden der legene er pålagt å rapportere bruk av ulovlige substanser til fylkeslegen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Wild Vis innlegg
Det kom nye regler for litt over et år siden der legene er pålagt å rapportere bruk av ulovlige substanser til fylkeslegen.
Vis hele sitatet...
Vennligst henvis til kilder, meg bekjent har ikke reglene endret seg: legen gjør selv en vurdering om du er en fare for andre (f.eks kjører under påvirkning) og vil ut i fra det, rapportere til politiet.

Kilde:https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...-64#KAPITTEL_5
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vennligst henvis til kilder, meg bekjent har ikke reglene endret seg: legen gjør selv en vurdering om du er en fare for andre (f.eks kjører under påvirkning) og vil ut i fra det, rapportere til politiet.

Kilde:https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...-64#KAPITTEL_5
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen annen kilde enn et rundskriv fra helsedirektoratet/fylkesmannen som en av foreldrene mine som er lege viste meg.

Det var datert i desember 2012, og gyldig fra 1.1-13.

De som er i tvil kan jo spørre en lege når de er hos en, eller online anonymt.
Kan ikke du få tak i det skrivet da? Så scanner du og sensurerer personalia?

Merkelig at ingen andre har hørt om dette, siden det er en ganske stor endring i systemet.
Kan det vere dette rundskrivet det er snakk om?http://helsedirektoratet.no/publikas...ykisk-syke.pdf

Paragraf 5.3 er relevant for denne tråden...
Sist endret av snegler; 9. november 2014 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
For min del som har barn så sendes det alltid bekymringsmelding til barnevernet hver eneste gang jeg er i kontakt med helsevesenet og erkjenner rusmissbruk.
Jeg har alltid vært åpen ovenfor min lege om at jeg har benyttet meg av ulovlige substanser som for eksempel bruk av steroider. Jeg dro ofte til lege for sjekk av lever og nyreverdier etc. Dette har aldri medført problemer for min del, verken jobb eller bil lappen. I ettertid har jeg delt om daglig røyking samt store menger alkohol til tider. Dette har aldri medført problemer vedr noe som er nevnt i tråden.

Mulig det er strengere dersom man er forsørger for et barn?
Sist endret av $pliffeN; 12. januar 2015 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
PS til alle: Vært forsiktig med å nevne symptomer/bakglow som følger med syns-vrenging. Mener da tilfeller som du klarer å leve med uten at det forstyrrer/plager deg. F.eks. etter du har tatt et psykadelika, ting kan svaie litt i en god stund etter (Beklager om dette ikke gir mening, røyket nettopp for første gang på lenge!)


Kan også føye til at jeg var til fastlegen og snakket om fleinsopp forleden, jeg spurte henne om hun hadde taushetsplikt, og hun kan ikke si noe til noen ettersom jeg er over 18år sa hun.
Sist endret av Dodecha; 28. januar 2015 kl. 11:54.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Dette KAN få konsekvenser for lappen. Det skjedde ihvertfall med en kompis
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er faren. Legen har meldeplikt overfor fylkeslegen som igjen har meldeplikt overfor politiet. Så i verste fall ryker lappen i min. 6 mnd.
Jeg sa til legen at jeg røyka hasj et par ganger i måneden å nå må jeg gå på pissprøver får å beholde lappen. Jeg sa til legen at jeg røyka hasj når jeg samtilig sa jeg måtte ha hjelp (hjelp med noe helt annet enn rus) så jeg skal aldri si at jeg bruker rusmidler til legen eller noen i enn sånn stilling at de kan ta fra meg lappen.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
PS til alle: Vært forsiktig med å nevne symptomer/bakglow som følger med syns-vrenging. Mener da tilfeller som du klarer å leve med uten at det forstyrrer/plager deg. F.eks. etter du har tatt et psykadelika, ting kan svaie litt i en god stund etter (Beklager om dette ikke gir mening, røyket nettopp for første gang på lenge!)


Kan også føye til at jeg var til fastlegen og snakket om fleinsopp forleden, jeg spurte henne om hun hadde taushetsplikt, og hun kan ikke si noe til noen ettersom jeg er over 18år sa hun.
Vis hele sitatet...
De kan bryte taushetsplikten når du innrømmer at du røyker f. eks hasj. Da rapporterer de til politiet som tar lappen og du må bevise over en periode at du er rusfri.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
PS til alle: Vært forsiktig med å nevne symptomer/bakglow som følger med syns-vrenging. Mener da tilfeller som du klarer å leve med uten at det forstyrrer/plager deg. F.eks. etter du har tatt et psykadelika, ting kan svaie litt i en god stund etter (Beklager om dette ikke gir mening, røyket nettopp for første gang på lenge!)


Kan også føye til at jeg var til fastlegen og snakket om fleinsopp forleden, jeg spurte henne om hun hadde taushetsplikt, og hun kan ikke si noe til noen ettersom jeg er over 18år sa hun.
Vis hele sitatet...
De kan bryte taushetsplikten når du innrømmer at du røyker f. eks hasj. Da rapporterer de til politiet som tar lappen og du må bevise over en periode at du er rusfri.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg sa til legen at jeg røyka hasj et par ganger i måneden å nå må jeg gå på pissprøver får å beholde lappen. Jeg sa til legen at jeg røyka hasj når jeg samtilig sa jeg måtte ha hjelp (hjelp med noe helt annet enn rus) så jeg skal aldri si at jeg bruker rusmidler til legen eller noen i enn sånn stilling at de kan ta fra meg lappen.



De kan bryte taushetsplikten når du innrømmer at du røyker f. eks hasj. Da rapporterer de til politiet som tar lappen og du må bevise over en periode at du er rusfri.



De kan bryte taushetsplikten når du innrømmer at du røyker f. eks hasj. Da rapporterer de til politiet som tar lappen og du må bevise over en periode at du er rusfri.
Vis hele sitatet...

Min fastlege og psykolog har sagt at reglene for inndragelse av lappen ved ulovlige rusmidler er strengere. Legen sa at det er pga av folk som røyker hasj/bruker andre ulovlige rusmidler (selvom du bare bruker det er 1 gang i måneden) ofte bruker det så mye at de er rusa hele tiden.
Sist endret av NokErNok; 1. februar 2015 kl. 13:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Min fastlege og psykolog har sagt at reglene for inndragelse av lappen ved ulovlige rusmidler er strengere. Legen sa at det er pga av folk som røyker hasj/bruker andre ulovlige rusmidler (selvom du bare bruker det er 1 gang i måneden) ofte bruker det så mye at de er rusa hele tiden.
Vis hele sitatet...
For en sinnsyk påstand. En psykolog bør holde seg for god til å generalisere slik. En skulle tro en som jobber med mennesker på et så fundamentalt nivå er klar over nyansene og forskjellene mellom individer...