Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 14191
Hva syns du om offentlig drikking?

De aller fleste hadde nok reagert om man hadde åpnet en øl på bussen midt på dagen (eller på kvelden kanskje?).
Personlig liker jeg å blande noe godt oppi en cola flaske eller lommelerke og ta det med meg for å drikke det offentlig, i ny og ne.
Det jeg da lurer på, hvor akseptert er dette? Er det lovlig å drikke noe som ser ut som saft men som er alkohol offentlig? Er lommelerke lovlig offentlig? Hvis ikke, hvilken måte er mest diskret? Og sist, hva er ditt syn på offentlig drikking? Nå mener jeg ikke å drikke seg såpass at man blir irriterende som person.

Er forresten ikke interessert i å diskutere drikkevaner, da får dere ta det i en annen tråd.
Mitt syn er at det er forskjell på å ta seg en styrt på bussen og å drikke noen pils i en park.
Å drikke på bussen er harry.
Å drikke alkohol i en sosial setting offentlig er helt greit. Å drikke en øl på bussen når du tydeligvis gjør det for å ikke få abstinenser er noe helt annet..
Det kunne godt vært lov med offentlig drikking for min del. Jeg har selv vært sent ute til diverse anledninger og kastet ned på noen øl for å treffe fin formen. Feks, buss, tog, taxi, langs veien, i parken, og på byens beste kebabhouse. Så lenge du ikke opptrer overstadig beruset, har jeg ikke noe problem uansett hvor du skulle sette deg med ølen din.
Digital nomade
trippy's Avatar
Nå er ikke jeg noen særlig fan av alkohol uansett, men så lenge personen ikke er overstadig beruset eller til irritasjon for andre så letter jeg ikke på et øyebryn.
Sist endret av trippy; 18. juni 2014 kl. 15:33.
Det er helt greit om en vennegjeng tar seg en pils nede på brygga, ikke plager noen andre og faktisk bare hygger seg.
Samtidig er det særs uhyggelig med sterkt alkoholiserte, gamle menn som rølper rundt og skriker, nesten samtidig som de heller nedpå siste rest av sin Jeltzin-vodka. Nei, det er helt greit med et offentlig forbud mot offentlig drikking - samtidig burde politiet bruke skjønn (noe jeg vet de også gjør).
Sist endret av Life Goes On; 18. juni 2014 kl. 15:47.
Det er jo mot de norske lovene... Men her jeg bor er det helt normalt. Ser folk så å si hver dan som går rundt å drikker pils. Ingen som reagerer.
Så lenge jeg slipper å være vitne til personer som er overstadig beruset når jeg går gatelangs med barn så gjør det ingenting for min del. Folk kan gjerne ta seg en øl eller tre når de sitter i parken, mens de snakker med venner
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Å drikke på bussen er harry.
Vis hele sitatet...
Veldig bra argument. Hvis man ikke prøver å vise at man drikker, hvordan kan det da være harry?
Sitat av 0040oa Vis innlegg
Veldig bra argument. Hvis man ikke prøver å vise at man drikker, hvordan kan det da være harry?
Vis hele sitatet...
Øl i mozell flasker
Har ikke et problem med det så lenge det ikke skjer på senter og rundt barn. Barn skal skjermes så godt det kan gjøres for slikt, det er min mening.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Har ikke et problem med det så lenge det ikke skjer på senter og rundt barn. Barn skal skjermes så godt det kan gjøres for slikt, det er min mening.
Vis hele sitatet...
Barn ser en person som drikker, ikke noen som ruser seg.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Barn ser en person som drikker, ikke noen som ruser seg.
Vis hele sitatet...
Inntil en grense ja, da den er overgått vil barnet syns personen virker rar og vil begynne å bli skeptisk til den.
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Inntil en grense ja, da den er overgått vil barnet syns personen virker rar og vil begynne å bli skeptisk til den.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Drikker man så mye at det begynner å påvirke kroppen fysisk, så tror jeg ingen syns det er noe greit. Her er det snakk om kanskje en liten "oppvarmer" til en fest eller som sagt litt "saft" i en colaflaske.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av 0040oa Vis innlegg
Selvfølgelig. Drikker man så mye at det begynner å påvirke kroppen fysisk, så tror jeg ingen syns det er noe greit. Her er det snakk om kanskje en liten "oppvarmer" til en fest eller som sagt litt "saft" i en colaflaske.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker bare ta en 3-4 rolige øl eller drammer hjemme før jeg skal på fest, funker kjempefint og du slipper å sitte på bussen i finstas med en brusflaske som det åpenbart er alkohol i og se ut som en annen alkis. Tar til tider med meg en øl på bussen også, men da er klokken alltid over 23:00, alkohol på bussen før den tid gidder jeg ikke, men etter da har jo "alle" det.
Skjer ofte at jeg tar meg en øl på t-banen på vei til fest/konsert, som regel på kvelden. Aldri fått noen kommentarer på det. Men jeg lager heller ikke bråk.

For min del så reagerer jeg ikke med mindre det er veldig mye støy og folk som forsøpler og styrer. Mener det bør være lov å drikke offentlig så lenge det ikke er bråk og forsøpling. Vi har allerede en lov som omfatter ordensforstyrrelse, så da ser jeg ikke poenget med drikkeforbud offentlig. Folk som vil ta seg en pils i offentligheten gjør det uansett.
Sist endret av AkerUE; 18. juni 2014 kl. 19:15.
Det er jo bare å bruke hodet. Som flere sier, så lenge det ikke er til sjenanse for folk flest bør lista ligge forholdsvis høyt i forhold til hva man kan tillate seg. Jeg skjønner ikke hva man behøver denne loven for, når det eksisterer en lov angående ro og orden fra før.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Å drikke på bussen er harry.
Vis hele sitatet...
Mulig det, men er ikke dette veldig kulturelt?
Når øl-vognen kommer trillende gjennom togene i danmark er det alltid flere som bestiller seg noen kalde. Tror folk syns de smaker godt, og det er digg å slappe av med en øl når man bare sitter der uansett Noen ganger bidrar det til og med til litt løsere stemning.
I serveringsvognen på nsb kan man og kjøpe øl. Den er svindyr, men er det harry å drikke den? Eller er det mindre harry og drikke øl der enn på en vanlig sitteplass? Eller er øl mer harry på buss enn tog?
Faen, å drikke en øl uansett plass er ikke harry, men måten man gjør det på kan være det. Generelt sett burde vi drukket mye mer offentlig i norge. Sosialt, hyggelig og alle kan være med
syntes det er helt greit vis noen tar en pils rolig å ikke så åpenbart eller tar seg et par slurker av et lommelærke på en fredags kveld når de antageligvis skal på byen/fest. derimot har jeg opplevd noen unge personer som sitter å drikker helt tydelig for alle andre på bussen å lager mye negativ stemning for andre som sitter på samme buss, men så er det nesten som å møte folk som drar fra byen igjen å lager stemning, bortsett fra at de ikke drikker, så i min mening gjør det ingenting, så framt at det ikke er barn eller at de lager uhygge for andre passasjerer

irriterende å bli stoppet av politiet når man går fra fosh til fest, å fra fest til nash, der man gjerne tar seg noen på veien frem
Sist endret av qwop10; 18. juni 2014 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 0040oa Vis innlegg
Hva syns du om offentlig drikking?

De aller fleste hadde nok reagert om man hadde åpnet en øl på bussen midt på dagen (eller på kvelden kanskje?).
Personlig liker jeg å blande noe godt oppi en cola flaske eller lommelerke og ta det med meg for å drikke det offentlig, i ny og ne.
Det jeg da lurer på, hvor akseptert er dette? Er det lovlig å drikke noe som ser ut som saft men som er alkohol offentlig? Er lommelerke lovlig offentlig? Hvis ikke, hvilken måte er mest diskret? Og sist, hva er ditt syn på offentlig drikking? Nå mener jeg ikke å drikke seg såpass at man blir irriterende som person.

Er forresten ikke interessert i å diskutere drikkevaner, da får dere ta det i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
må være lov å ta seg litt så lenge du ikke er til sjenanse for noen.. Desverre så er det såpass mange som ikke tåler å drikke alkohol og derfor må vi ha restriksjoner..

uansett det går ikke Ann å drikke i smug.. Alle rundt deg lukter alkoholen.
Sitat av qwop10 Vis innlegg
irriterende å bli stoppet av politiet når man går fra fosh til fest, å fra fest til nash, der man gjerne tar seg noen på veien frem
Vis hele sitatet...
Politiet her bryr seg ikke Snakka med politiet sist helg med pils i handa, å en strandfest (som da var offentligt). De sa bare vi måtte dempe lydnivået å kose oss videre.
Sitat av Husnissen Vis innlegg
Politiet her bryr seg ikke Snakka med politiet sist helg med pils i handa, å en strandfest (som da var offentligt). De sa bare vi måtte dempe lydnivået å kose oss videre.
Vis hele sitatet...
mhm pleier å funke ganske greit det ja så som normale lenge man oppfører seg som normale folk

ihvertfall i drammen
Sist endret av susiserken; 19. juni 2014 kl. 00:56.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Håndhevingen i Norge er såpass slapp at det knapt er et problem. Det hadde vært greit med klarere regler, slik at det ikke alltid blir en skjønnsvurdering av politiet, som gjerne baserer seg litt på trynefaktor, men det fører sikkert bare til mer fjas enn det løser.

Holder man seg unna bykjernen så virker det egentlig som konsensus er at det går helt fint, med mindre man er bråkete eller sjenanse til andre. Jeg hadde stusset litt om noen drakk en øl på bussen midt på dagen alene. Om de var en liten gjeng så hadde jeg nok bare håpet at de ikke skulle bli så jævla bråkete.
Offentlig drikking kunne ikke brydd meg mindre.
Men husker en gang jeg satt å drakk sprit og juice av en juice flaske på toget, kompisene mine drakk pils, men når konduktøren kom så ba han de kaste pilsen i søpla, men ga meg props for at jeg prøvde skjule at jeg drakk, selvom det var ganske åpenlyst, hehe...
Sitat av EazyA Vis innlegg
Mulig det, men er ikke dette veldig kulturelt?
Når øl-vognen kommer trillende gjennom togene i danmark er det alltid flere som bestiller seg noen kalde. Tror folk syns de smaker godt, og det er digg å slappe av med en øl når man bare sitter der uansett Noen ganger bidrar det til og med til litt løsere stemning.
I serveringsvognen på nsb kan man og kjøpe øl. Den er svindyr, men er det harry å drikke den? Eller er det mindre harry og drikke øl der enn på en vanlig sitteplass? Eller er øl mer harry på buss enn tog?
Faen, å drikke en øl uansett plass er ikke harry, men måten man gjør det på kan være det. Generelt sett burde vi drukket mye mer offentlig i norge. Sosialt, hyggelig og alle kan være med
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ikke harry når det er servering på toget/bussen. Det er heller ikke harry på stranda/i parken/på brygga med en vennegjeng.

Men jeg synes helt klart det er harry å drikke på en vanlig rutebuss. Særlig når man er alene, faktisk. Det er lettere å ha forståelse for en vennegjeng på vei fra vorspiel.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Å drikke på bussen er harry.
Vis hele sitatet...
Måten man drikker øl på, avgjør imo om det er harry eller kult. Enig med EazyA. Øl er egentlig ikke harry, heller tradisjon og høykultur i mine øyne.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Men jeg synes helt klart det er harry å drikke på en vanlig rutebuss. Særlig når man er alene, faktisk. Det er lettere å ha forståelse for en vennegjeng på vei fra vorspiel.
Vis hele sitatet...
Okei, alene på en rutebuss er harry. Eller jeg tenker mer alkis jeg når jeg ser en som gjør det (spesielt på dagtid). Lol, stakkars folk de som gjør det.

Du har btw et litt mer kontinentalt syn på drikking, virker det som.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. juni 2014 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er selvfølgelig ikke harry når det er servering på toget/bussen. Det er heller ikke harry på stranda/i parken/på brygga med en vennegjeng.

Men jeg synes helt klart det er harry å drikke på en vanlig rutebuss. Særlig når man er alene, faktisk. Det er lettere å ha forståelse for en vennegjeng på vei fra vorspiel.
Vis hele sitatet...
jeg som har et alkohol problem kunne ikke brydd meg mindre om folk syntes det vra harry å drikke noe som helst sted. Gjør det somregel overalt,.
Men skjønner ikke hva som er så harry med å drikke på offentlig trafikk, enten du er misbruker eller bare skal feste litt?
I kristiansand er polisen fryktelig nazi på at det ikke skal være alkohol i gater og parker, så det var virkelig en fryd å se at det stikk motsatte gjelder i Oslo. Ta de som ikke kan oppføre seg og la resten kose seg. Drikking på transport oppleves annerledes fordi du ikke bare kan flytte deg og du opplever en full person som ubehagelig etc.
Har lyst til å stikke ut øynene til folk som sitter å pimper på bussen mens de slenger slibrige kommentarer.
Nå har heldigvis ikke jeg hatt behov for buss på mange år, men jeg husker hvor jævlig forbanna jeg blei på de ekle alkoholiserte gubbene som brauta løs mot alt og alle
Trådstarter
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Har lyst til å stikke ut øynene til folk som sitter å pimper på bussen mens de slenger slibrige kommentarer.
Nå har heldigvis ikke jeg hatt behov for buss på mange år, men jeg husker hvor jævlig forbanna jeg blei på de ekle alkoholiserte gubbene som brauta løs mot alt og alle
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Ingen liker ekle og forstyrrende personer uansett situasjon. Spørsmålet er vel mer om hva folk syns om offentlig drikking der personene som drikker klarer å oppføre seg pent.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
I kristiansand er polisen fryktelig nazi på at det ikke skal være alkohol i gater og parker, så det var virkelig en fryd å se at det stikk motsatte gjelder i Oslo. Ta de som ikke kan oppføre seg og la resten kose seg. Drikking på transport oppleves annerledes fordi du ikke bare kan flytte deg og du opplever en full person som ubehagelig etc.
Vis hele sitatet...
Det er utreget kristent område av Norge vettu, litt inn i innlandet fra Kristiansand bor det masse konservative lutheranere
I Oslo ha politiet for 36 århundrer siden(f.Kr) forstått at parkgjengere er hyggelige folk som bare vil kose seg og ha det gøy, så de bruker heller tid på å jage heroinister fra én gate til sidegata like ved - dag ut og dag inn. De går aldri lei.

Men de kan av og til kjøre med G-klasse Mercene sine i Slottsparken og likn, for å tøffe seg og flashe muskler.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Har lyst til å stikke ut øynene til folk som sitter å pimper på bussen mens de slenger slibrige kommentarer.
Nå har heldigvis ikke jeg hatt behov for buss på mange år, men jeg husker hvor jævlig forbanna jeg blei på de ekle alkoholiserte gubbene som brauta løs mot alt og alle
Vis hele sitatet...
Heldigvis finnes det folk som klarer oppføre seg når de drikker, samme hvor og når.
Men helt enig, rølpete jævler som skriker og skråler er ikke noe fun.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
jeg som har et alkohol problem kunne ikke brydd meg mindre om folk syntes det vra harry å drikke noe som helst sted. Gjør det somregel overalt,.
Men skjønner ikke hva som er så harry med å drikke på offentlig trafikk, enten du er misbruker eller bare skal feste litt?
Vis hele sitatet...
Nå forventer jeg ikke at folk skal bry seg om hva jeg mener, men det var nå det trådstarter spurte om. Og jeg ville holdt meningen min for meg selv, så du kunne fått sitte der på bussen og være så harry du ville i fred og ro for meg.

Det er mer stigmatiserende å drikke alene og utenom fest-sammenheng, og når man trenger alkohol så hardt at man ser seg nødt til å drikke på rushbussen på en vanlig tirsdag, så ville jeg tenkt at man var langt nede. Jeg har sikkert arvet noen holdninger fra opphavet som tydeligvis mener at det er helt ok å være dypt alkoholiserte, så lenge man drikker av fine krystallglass.
Nei var ikke sånn jeg mente, du kan bry deg så lite eller mye du vil for min del, hehe..
Men lurer bare på hva som er så harry med det?
Å jeg er jo somregel LANGT nede når jeg har behov for å drikke hvor det faller meg inn, men er ikke sånn at jeg setter meg på rushbussen bare for å sitte drikke :P
Holder meg somregel til kollektivtransport når den tiden er over.
Men er ikke sånn at jeg siyntes det er kult å drikke overalt, og jeg prøver skjule det til den grad jeg kan, setter altid drikka nedi posen eller sekken mellom slurkene.

Krystallglass dranker er jeg hvertfall ikke, det hadde gått hardt utover økonomien min :P Haha

Innlegg nr 1000! Wooo
Sist endret av KjellFresh; 21. juni 2014 kl. 07:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
I Oslo ha politiet for 36 århundrer siden(f.Kr) forstått at parkgjengere er hyggelige folk som bare vil kose seg og ha det gøy, så de bruker heller tid på å jage heroinister fra én gate til sidegata like ved - dag ut og dag inn. De går aldri lei.
Vis hele sitatet...
Før stod mesteparten av de narkomane på ''plata'' (som i og for seg er ganske sentralt) før de ble jaget bort derfra, så nå står de rett utafor hovedutgangen til Oslo S (ved trappene). Selv om det ikke så veldig mye mer sentralt så vil jeg påstå at de narkomane er mye mer synlige i bybildet nå enn de var før i Oslo.

I tillegg skremte politiet vekk alle horene fra skippergata og opp i Karl Johan.

Jeg syns IKKE taktikken til Oslo Politiet har vært veldig smart!

Vil påstå at bybildet i Oslo har forandret seg drastisk de 10 siste årene. Mye på grunn av dårlige beslutninger/tiltak fra politiets side.
Sist endret av Pandabjørn; 21. juni 2014 kl. 07:47.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Før stod mesteparten av de narkomane på ''plata'' (som i og for seg er ganske sentralt) før de ble jaget bort derfra, så nå står de rett utafor hovedutgangen til Oslo S (ved trappene). Selv om det ikke så veldig mye mer sentralt så vil jeg påstå at de narkomane er mye mer synlige i bybildet nå enn de var før i Oslo.

I tillegg skremte politiet vekk alle horene fra skippergata og opp i Karl Johan.

Jeg syns IKKE taktikken til Oslo Politiet har vært veldig smart!

Vil påstå at bybildet i Oslo har forandret seg drastisk de 10 siste årene. Mye på grunn av dårlige beslutninger/tiltak fra politiets side.
Vis hele sitatet...
Lite relevant til tråden fra min side. Men bare for og pirke, så står de ikke på trappa utenfor Oslo S lenger, de har vel "flyktet" mer mot Gunerius traktene.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Nei var ikke sånn jeg mente, du kan bry deg så lite eller mye du vil for min del, hehe..
Men lurer bare på hva som er så harry med det?
Vis hele sitatet...
Det blir som tennissokker og shorts, hockeysveis eller Sputnik.. noen ting bare er harry.

Harry vil si "smakløs" eller "vulgær".
Sist endret av Susa; 21. juni 2014 kl. 09:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det blir som tennissokker og shorts, hockeysveis eller Sputnik.. noen ting bare er harry.

Harry vil si "smakløs" eller "vulgær".
Vis hele sitatet...

Du har ikke store terkslen før at du anser noe for å være "harry". Men antar du har lever et liv i en litt stor by, der det er helt vanlig å være "soss". Men nå var det veldig offtopic. Men personlig syns jeg det er laaaaangt mer harry om en vennegjeng drikker på bussen eller et annet sted der det er lukket og svært synlig, enn om en person gjør det i "skjul", uten noen hensikt om å vise det. Og jeg kan personlig ta meg en liten dram på bussen eller i parken eller når jeg gjør hagearbeid osv. For å slappe av og for å "kose meg" med det. Jeg er ikke på noen måte alkoholiker, jeg liker bare ikke å begrense meg til helga.
Syns drikking på offentlig transport er harry som faen, punktum. Og det inkluderer alkoholservering på tog/fly etc! Å drikke på stranda/i parken osv med venner er helt greit så lenge man oppfører seg. Skillet for min del er at på transport har du gjerne folk i forskjellige aldersgrupper, slitne og trøtte mennesker etter/før jobb og det er ukomfortabelt med en eller annen raring som sitter å tror man er så lur med lommelerka si. Vi lukter det alle sammen... Å drikke sosialt med en gruppe med mennesker der alle/flerparten er med på det er noe helt annet.

Hilsen bygdetulling som overhodet ikke er en "storby-soss".
Sitat av yela Vis innlegg
Syns drikking på offentlig transport er harry som faen, punktum. Og det inkluderer alkoholservering på tog/fly etc! Å drikke på stranda/i parken osv med venner er helt greit så lenge man oppfører seg. Skillet for min del er at på transport har du gjerne folk i forskjellige aldersgrupper, slitne og trøtte mennesker etter/før jobb og det er ukomfortabelt med en eller annen raring som sitter å tror man er så lur med lommelerka si. Vi lukter det alle sammen... Å drikke sosialt med en gruppe med mennesker der alle/flerparten er med på det er noe helt annet.

Hilsen bygdetulling som overhodet ikke er en "storby-soss".
Vis hele sitatet...
Da syntes jeg nesten det er mer harry å sitte på uteservering midt i Karl Johan...

Sitat av Susanna Vis innlegg
Det blir som tennissokker og shorts, hockeysveis eller Sputnik.. noen ting bare er harry.

Harry vil si "smakløs" eller "vulgær".
Vis hele sitatet...
Ja veit hva harry betyr
Men syntes folk skal få gjøre som de vil uansett, ja til et fritt samfunn, der man kan ha hockey om man vil, eller ta seg en pils på bussen.
Sist endret av KjellFresh; 22. juni 2014 kl. 00:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Ja veit hva harry betyr
Men syntes folk skal få gjøre som de vil uansett, ja til et fritt samfunn, der man kan ha hockey om man vil, eller ta seg en pils på bussen.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i!