Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2144
Er det bare meg eller er inkassobyrer umoralsk. Jeg mener, hvis en person ikke kan betale regningene sine så straffes vedkommende med høyere regninger. Det setter jo stakkaren i enda større knipe.

Jeg skjønner jo at man må ha et ris bak speilet for de som ikke bryr seg om å betale, men det får da være grenser...

Jeg kjenner en som endte opp med en regning på 4000 kr for en for sent levert vidiofilm. Det er i mine øyne ren svindel på høyde med ran.

Og så vidt jeg vet kan stort sett hvem som helst starte inkasso selskap, der det eneste de faktisk gjør er å sende regninger til fattige folk og gjør kjempeprofitt av det. Skjønner ikke åssen de folka får sove om natta.

Man skulle kun hatt et inkassoselskap og det skulle vært statsdrevet og det skulle vert begrensinger for hvor mange prosent av den opprinnelige summen man kunne inndrive. Og overskuddet man fikk på den virksomheten skulle gått til veldedige formål. Hater tanken på at noen skor seg på andres nød.

Nevner også private P-selskaper. FYSJ!
Vel, umoralsk er vel ikke ordet.

Hvordan hadde det blitt hvis folk bare kunne velge selv om de ville betale regningene sine?
Det et inkassobyrå gjør er å kjøpe opp folks gjeld fra ulike instanser som butikker, utleiere osv, slik at disse firmaene ikke blir sittende med for mye penger utestående.

Litt dårlig forklart, men jeg er desverre ikke økonom. Problemet er at selskaper ol. ikke kan leve med at folk skylder dem en masse penger fordi det går kraftig ut over selskapets økonomi. Det er helt klart behov for inkassobyråer og andre som utfører denne tjenesten i et kapitalistisk system.

Det man naturligvis kan sette spørsmålstegn ved er inkassobyråenes arbeidsmetoder. Nå et inkassobyrå overtar gjelden øker som oftest renten dramatisk. Dette er helt nødvendig fordi inkassobyrået tar en stor rissiko ved å overta gjeld fra noen som er kjent for å ikke betale for seg, men mange mener at rentene inkassobyråene oppererer med er for høye.

Når det gjelder de felste inkassobyråene er dette seriøse selskaper. Hvis man har havnet i et uføre kan man som oftest ta kontakt med dem og avtale en betalingsordning.

Som en avsluttende kommentar så vil jeg bare si at hvis man bruker hodet så klarer man å unngå inkassobyråer... Hvis man sliter med en regning er det lurt å ringe dem man skylder penger og forklare situasjonen. Som oftest vil man da få til en utsettelse. Det skal mye til for at noe havner hos inkassobyråene og bruker man hodet vil man lett konne unngå det. Hvis man derimot bruker penger man ikke har og setter seg i gjeld hos inkassobyråer ved å oppføre seg idiotisk, så fortjener man det!

Og når det gjelder kompisen din som klarte å få 4000 i gjeld for en videofilm... Han kan da ikke være veldig lur...

Statlig inkassobyrå... Tja, det kunne jo vært noe, men da kan man jo liksågodt hatt kun en statlig bank, kun et statlig forsikringsselskap, kun et statlig teleselskap og så videre. Ingen lur ide.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Saken her er jo at det skal en del til før en regning havner til inkasso. Man har gjerne 1mnd+ etter forfall i enkelte tilfeller.

Har man lite penger en mnd, så er det ikke verre enn å ta en telefon til de man skal betale regningen til for å be om en betalingsutsettelse. Alt for mange velger å bare skyve fakturaen lengre inn i skuffen for å "glemme" problemet. Men saken er at dette er en utrolig dårlig løsning.

Så men andre ord. Man kan vel egentlig si at om man lar en faktura gå til inkasso, så er det 100% selvforskyldt. Og på den måten så kan man forsvare inkassobyråenes høye rente og kyniske måte å innkreve de på.
Sitat av catch21
Jeg kjenner en som endte opp med en regning på 4000 kr for en for sent levert vidiofilm. Det er i mine øyne ren svindel på høyde med ran.
Vis hele sitatet...
Hvordan han klarte det er et mysterium for meg.. Gjerne forklar.

Vet du hva svindel er? Svindel er blant annet å kjøpe noe du ikke har tenkt eller klarer å betale for.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskilf
Hvordan han klarte det er et mysterium for meg.. Gjerne forklar.
Vis hele sitatet...
Tja... ignorere å betale dei hundrelappane han fikk regning på, ignorere gjentatte inkassovarsel, la saka gå til forliksrådet, få uteblivelsesdom der, og til slutt la pengane bli krevd inn av namsmannen.

I.e glippe på samtlige av dei mulighetene han hadde til å få saka ut av verden, evt. finne ei ordning på det. Har ikkje så ekstrem sympati...
Jeg har nå noen få bøter på rundt 2500-3500kr som jeg ikke har betalt. De har nå vokst kanskje til det dobbelte, og purringer fra inkasso får jeg ganske ofte, men orker ikke og gjøre noe med det.
Hva er neste steg? Har hørt noen sier at de kan ta ting jeg eier, som f.eks en bil, hvis jeg ikke betaler. Men jeg har en god del venner som har mange flere bøter enn meg, som ikke har blitt betalt på 5-10år, men ingenting skjer.

På bøterne står det at jeg må betale ****kr, og hvis jeg ikke gjør det må jeg i buret i 3-5dager istedenfor. Har håpet på dette hele tiden, men er litt usikker på hva som skjer. Noen som vet?
Sist endret av rbt; 15. april 2008 kl. 12:34.
Du har kanskje et poeng, men har brukt noen utrolig dårlige eksempler. Den saken med videoutleien er jo åpenbart så selvforskyldt som man får det. Det som derimot er betenkelig med inkassobyråer er når de brukes for å inndrive gjeld noen har satt seg i til et shady forbrukslån. Vi prater ikke om et hyggelig forbrukslån fra banken, men et av disse useriøse firmaene som livnærere seg på at folk ikke klarer å regne oppi skallen sin. Her mener jeg folk blir utnyttet grovt, siden noen spekulerer i deres manglende evne til å regne på renter. At disse spekulantene er så sterkt beskyttet av loven er uheldig.
Sitat av Nichotin
Du har kanskje et poeng, men har brukt noen utrolig dårlige eksempler. Den saken med videoutleien er jo åpenbart så selvforskyldt som man får det. Det som derimot er betenkelig med inkassobyråer er når de brukes for å inndrive gjeld noen har satt seg i til et shady forbrukslån. Vi prater ikke om et hyggelig forbrukslån fra banken, men et av disse useriøse firmaene som livnærere seg på at folk ikke klarer å regne oppi skallen sin. Her mener jeg folk blir utnyttet grovt, siden noen spekulerer i deres manglende evne til å regne på renter. At disse spekulantene er så sterkt beskyttet av loven er uheldig.
Vis hele sitatet...

Men her går du fra inkassobyråer til "lånehaier" kledd som banker.

Inkassobyråer tar seg av innkreving av gjeld der selskapene ikke orker. De har et bedre system for den videre behandlingen av slike saker og selskaper er glade for å slippe. Selv har jeg bare fått inkasso en gang som følge av glemt omadressering. Jeg har ikke særlig sympati for de som lar regningene sine bli større og større. Det er bare en følge av manglende oppfyllelse av en avtale. Lar du være å betale for strøm lar du mao være å betale for en tjeneste du allerede har motatt.

Men er enig i at det burde være et større regelverk for forbrukslån og andre typiske gjeldsfeller. Dette har dog ikke direkte relevans med inkassobyråer.
Det er ikke hvem som helst som får drive inkassoselskap heller, en må ha bevilgning fra Kreditttilsynet, som igjen krever sitt. De overvåker og besøker også inkassoselskapene.

De må følge svært strenge regler, og får mye pes, for å gjøre en viktig jobb.
Uten inkassoselskapene, hadde maaange bedrifter gått under, og liste for å kunne kjøpe tjenester hadde måttet være mye høyere.

Tenk deg at du ikke fikk kjøpe vare på nedbetaling, eller tegne medlemskap på sats, fordi du hadde for dårlig kreditthistorie.

At folk ikke betaler, ikke tar kontakt med selskapene, og lar humla suse, det har jeg som andre her, ingen sympati for.
Sitat av catch21
Er det bare meg eller er inkassobyrer umoralsk. Jeg mener, hvis en person ikke kan betale regningene sine så straffes vedkommende med høyere regninger. Det setter jo stakkaren i enda større knipe.

Jeg skjønner jo at man må ha et ris bak speilet for de som ikke bryr seg om å betale, men det får da være grenser...

Jeg kjenner en som endte opp med en regning på 4000 kr for en for sent levert vidiofilm. Det er i mine øyne ren svindel på høyde med ran.

Og så vidt jeg vet kan stort sett hvem som helst starte inkasso selskap, der det eneste de faktisk gjør er å sende regninger til fattige folk og gjør kjempeprofitt av det. Skjønner ikke åssen de folka får sove om natta.

Man skulle kun hatt et inkassoselskap og det skulle vært statsdrevet og det skulle vert begrensinger for hvor mange prosent av den opprinnelige summen man kunne inndrive. Og overskuddet man fikk på den virksomheten skulle gått til veldedige formål. Hater tanken på at noen skor seg på andres nød.

Nevner også private P-selskaper. FYSJ!
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Det er velfortjent. Klarer du ikke betale noe, så la vær å kjøp det. Herregud, det er lov å tenke. Er du fattig, må du ta ansvar for det.
Sitat av catch21
Er det bare meg eller er inkassobyrer umoralsk. Jeg mener, hvis en person ikke kan betale regningene sine så straffes vedkommende med høyere regninger. Det setter jo stakkaren i enda større knipe.
Vis hele sitatet...
Nei, hvis en person ikke kan betale regningene sine etter dem har tatt saken videre til inkasso så setter de ikke han i større knipe.

Man kan søke om å få utsatt saken og beløpet blir fryst. Det vet jeg da jeg har 2 saker som er fryst. Ikke noe umoralsk med det.
Sitat av syre
Nei, hvis en person ikke kan betale regningene sine etter dem har tatt saken videre til inkasso så setter de ikke han i større knipe.

Man kan søke om å få utsatt saken og beløpet blir fryst. Det vet jeg da jeg har 2 saker som er fryst. Ikke noe umoralsk med det.
Vis hele sitatet...
Ikke minst fører inkasso til at folk betaler regningene sine "sånn i det hele tatt"! Ikke umoralsk, nei. Ganske moralsk.