Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1887
Hei! Skrudde av den stasjonære pc'en min i går og gikk på jobb. Kom hjem og da var det absolutt ingen reaksjon når jeg trykte på power. Prøvde annen strømledning men ingen respons. Det lyser grønt på hovedortet men det får vel strøm fra det lille myntbatteriet? Antar kanskje det kan være strømforsyningen som er gåen, noen som har noen tips til å få testet ut hav som er feil?
Sist endret av Fleff; 21. september 2014 kl. 12:35.
Nei, myntbatteriet gir ikke strøm til den grønne lysdioden. Sjekk at ledningene fra påknappen sitter godt i hovedkortet.
Merkelige greier. Ingenting er blitt rørt innvendig på nesten 1 år. Koblingene sitter som de skal. Kan hovedkortet eller harddisken være gåen?
Ta ut alt av ikke-essensielle deler fra hovedkortet, én etter én, og se om det gjør noen forskjell.

Her er en lengre guide: howikis.com - Determine if Your Motherboard Is Dead

Kommer det noen lyder fra maskinen forresten? Noen små pip?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ta ut alt av ikke-essensielle deler fra hovedkortet, én etter én, og se om det gjør noen forskjell.

Her er en lengre guide: howikis.com - Determine if Your Motherboard Is Dead

Kommer det noen lyder fra maskinen forresten? Noen små pip?
Vis hele sitatet...
Er jo kanskje verdt et forsøk, men kan ikke helt se at andre elementer gjør at pc'en ikke får strøm? Får absolutt ingen lyder, hele greia virker død. Nå bygde jeg pc'en for 4,5 år siden så det begynner å bli på tide og skrote hele greia, men pleier hovedkort å bare dø sånn plutselig?
Sitat av williams123 Vis innlegg
men pleier hovedkort å bare dø sånn plutselig?
Vis hele sitatet...
Etter å ha jobbet for infocare noen måneder vil jeg absolutt si JA.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vet ikke om du har fått fikset problemet, men har opplevd noe lignende selv.
Det du kan sjekke er og ta ut strømkontakten og la strømmen tappes helt fra pcen (ingen lys osv). Når du setter den inn igjen vil hovedkortet lyse opp som vanlig. Når du da trykker inn startknappen, holder du et godt øye med vifta på PSUen. Dersom du ser denne rykke ørlite til men ingenting skjer har du muligens en kortslutning på en komponent.
Den store synderen her er komponenter med eldre kapasitatorer som har fått juling (temperatur og strøm) eller bare en dårlig komponent.
I mitt tilfelle var dette skjermkortet. Ta det ut av PCI porten og prøv og start pcen. Får du oppstartslyd, skru av pcen igjen og sett skjermkortet inn igjen. Alternativt en annen PCI slot.