Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3873
Nei, dette er ikke enda en tråd om å ikke bli busta på sesjon/innrykk.

Har en kompis som er i militæret i Oslo, akkurat ferdig med rekrutten.
Han har jevnlige permisjoner på 2-4 dager, vanligvis i helger, og har lyst til å røyke.
Er det noen som har erfaringer med doping-tester i forsvaret? Tar de tilfeldige prøver etter perm?

Takk for svar
Ja og nei. Det testes tilfeldig hvis de har lyst, og det kommer antagelig vis an på oppførsel, tjenestested osv.
Det er ikke noe fasitsvar på dette. Min erfaring er at det gikk helt greit å røyke i militaret, både på perm og i leiren.
Meg bekjent blir det ikke tatt noen prøve uten at det er mistanke om narkotikabruk, vi hadde leiren våres gjennomsøkt to ganger av narkohunder. Skulle en hunde markere på feks. noen klær som din kompis er i eie av vil jeg tro det er grunnlag for prøve.
Forsvaret burde være narkofritt, så tror den tlf samtalen ikke er så dum..
Sitat av Edited Vis innlegg
Enda en av dem "Hail me, I'm all mighty."

Hvem tror du du er? Jesus?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg deler samme arbeidsgiver og er i mot at soldater skal bruke narkotika under sin tjeneste. Hvor du får at jeg sammenligner meg selv med Jesus vet jeg ikke, men jeg kan forsikre deg om at det ikke stemmer
Kommer vel litt an på type tjeneste? Og evt potensielt skadeomfang. Jeg vil også tro at soldater som tjenestegjør f eks i nærheten av en hundepatrulje får gjennomgå slik at hundene skal få mest mulig trening.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
De tester ofte rett etter første perm.

Eller vil jeg anbefale å "stay clean" i militæret.
Oscarius's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Jeg tror jeg deler samme arbeidsgiver og er i mot at soldater skal bruke narkotika under sin tjeneste. Hvor du får at jeg sammenligner meg selv med Jesus vet jeg ikke, men jeg kan forsikre deg om at det ikke stemmer
Vis hele sitatet...
Det er snakk om slappe av med god pot en gang i blandt under perm, ikke stå med AG'en i hånda og jointen i kjeften.

Til dere andre, takk for svar.
Ja, det kan bli mye mas av sånt, en jeg kjenner vedgikk i et intvju i forsvaret at han hadde prøvd hasj i studietida, og han ble sendt rett ut.
Sist endret av fxxked; 12. mars 2011 kl. 23:11.
Sitat av Oscarius Vis innlegg
Det er snakk om slappe av med god pot en gang i blandt under perm, ikke stå med AG'en i hånda og jointen i kjeften.

Til dere andre, takk for svar.
Vis hele sitatet...
Vel, det er litt rart at det skjer i militæret, men så kan nå alle lure seg unna med å svare nei på om du har tatt rusmidler osv. for sesjon del 1.
Sitat av booboo Vis innlegg
Det er ikke noe fasitsvar på dette. Min erfaring er at det gikk helt greit å røyke i militaret, både på perm og i leiren.
Meg bekjent blir det ikke tatt noen prøve uten at det er mistanke om narkotikabruk, vi hadde leiren våres gjennomsøkt to ganger av narkohunder. Skulle en hunde markere på feks. noen klær som din kompis er i eie av vil jeg tro det er grunnlag for prøve.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke. Urinprøver kan tas uten noen som helst mistanke, og det gjøres jevnlig. Det skrev man under på at kan gjøres på rekruttskolen.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Forsvaret burde være narkofritt, så tror den tlf samtalen ikke er så dum..
Vis hele sitatet...
Jaså? Forsvaret burde da, etter din mening, vært fritt for alle mulige slags stimulanter altså. Koffein, er det greit å nyte i militæret? Ambivalens, æsj..
Det er vel ikke helt ulovlig å nyte alkohol når man er i forsvaret heller?
Litt teit at forsvaret sier de har nulltoleranse, da de ikke spør om hvorvidt noen har prøvd alkohol eller ei. Det kalles dobbeltmoral! Men selvsagt, så er det bare sånn rent juridisk.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Jaså? Forsvaret burde da, etter din mening, vært fritt for alle mulige slags stimulanter altså. Koffein, er det greit å nyte i militæret? Ambivalens, æsj..
Det er vel ikke helt ulovlig å nyte alkohol når man er i forsvaret heller?
Litt teit at forsvaret sier de har nulltoleranse, da de ikke spør om hvorvidt noen har prøvd alkohol eller ei. Det kalles dobbeltmoral! Men selvsagt, så er det bare sånn rent juridisk.
Vis hele sitatet...
Når ble alkohol og koffein definert som et narkotisk stoff i det norske lovverket?
Sitat av Alphanio Vis innlegg
De tester ofte rett etter første perm.

Eller vil jeg anbefale å "stay clean" i militæret.
Vis hele sitatet...
Henger meg på denne. Når jeg var inne hadde vi en pisseprøve rett etter første perm. Så hadde vi en prøve til rett etter siste perm. Mange som røyk på den siste testen. Bittert...
Sitat av Moorater Vis innlegg
Når ble alkohol og koffein definert som et narkotisk stoff i det norske lovverket?
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, så er det kun rent juridisk, i og med at loven tillater disse.
Men satt litt på spissen, så er forsvaret dobbeltmoralsk til de grader.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Jaså? Forsvaret burde da, etter din mening, vært fritt for alle mulige slags stimulanter altså. Koffein, er det greit å nyte i militæret? Ambivalens, æsj..
Det er vel ikke helt ulovlig å nyte alkohol når man er i forsvaret heller?
Litt teit at forsvaret sier de har nulltoleranse, da de ikke spør om hvorvidt noen har prøvd alkohol eller ei. Det kalles dobbeltmoral! Men selvsagt, så er det bare sånn rent juridisk.
Vis hele sitatet...
Du skriver hvor mye og hvor ofte du drikker når du er på sesjon. På samme skjema svarer du også på om du har prøvd narkotiske stoffer. Har du planer om en fremtid i militæret kan det være en ide å krysse av på nei .
Sitat av petterdass Vis innlegg
Du skriver hvor mye og hvor ofte du drikker når du er på sesjon. På samme skjema svarer du også på om du har prøvd narkotiske stoffer. Har du planer om en fremtid i militæret kan det være en ide å krysse av på nei .
Vis hele sitatet...
Men det forandrer ikke det faktum av at militæret er dobbeltmoralsk
Lovens lange arm er igrunn det, på mange måter. Ingen diskusjon, kun fakta.
Nei, de er ikke dobbeltmoralske.

At loven kanskje burde vært skjerpet slik at alkohol også ble forbudt er en annen sak.

Politiet og Forsvaret er desverre bundet av loven, og de kan ikke uten videre gå over den.
Hvis du skal skylde på noen får det bli politikerne som lager lovene.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Nei, de er ikke dobbeltmoralske.

At loven kanskje burde vært skjerpet slik at alkohol også ble forbudt er en annen sak.

Politiet og Forsvaret er desverre bundet av loven, og de kan ikke uten videre gå over den.
Hvis du skal skylde på noen får det bli politikerne som lager lovene.
Vis hele sitatet...
Politikerne lager ikke lover.
Sitat av Iwantcandy Vis innlegg
Politikerne lager ikke lover.
Vis hele sitatet...
I Norge er den lovgivende makten Stortinget, som de fleste vet består av folkevalgte politikere.
Jeg kjenner en som ble busta i under tjenesten sin i marinen. Han sa han hadde feiret bursdag og at det var en engangs greie. Han slapp helt greit unna. Men det er selvsagt mange faktorer som spiller inn. Verneplikts sted, tjeneste og skjønn spiller stor rolle.

Men stiller meg enig med de som sier at om du ønsker og bli i militæret er nok det beste og holde seg unna.

Når det er sagt så vil man normalt kunne pisse reint etter 3 dager om man røyker meget sjeldent og ikke overdriver det. Om det er verdt og sjanse på blir en annen sak.

Og så lenge hasj er definert som ulovlig av norsk lov, så kan ikke militæret gjøre noe annet en og følge den.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Myhre Vis innlegg
Stemmer ikke. Urinprøver kan tas uten noen som helst mistanke, og det gjøres jevnlig. Det skrev man under på at kan gjøres på rekruttskolen.
Vis hele sitatet...
Når det er sagt så opplevde jeg aldri en urinprøve, enten direkte eller indirekte. Så det er veldig avhengig av tjenestested.

Jeg så derimot en god del få sterke reaksjoner for å være påvirket av alkohol i tjenestetid.
Ha de alltid på deg, ikke leg de fra deg i skape, For de har hunder å snuser oftere en du tror.
Jeg opplevde testing bare én gang under hele min tjeneste, og det var ved innrykket. Vi var en del som røyket i Stavanger sentrum første helgen vi ble sluppet, og som fortsatte med dette gjennom hele rekrutten, og så vidt jeg vet var det ingen som fikk pes for det. Etter at jeg kom ut til mitt faste tjenestested, Kystvakten, ble det bare til at jeg røyket i permisjonene. Var en på båten hvor jeg tjenestegjorde som ble tatt for å oppbevare brunt på båten, men han fikk likevel gjøre ferdig tjenesten sin.
Sitat av qtippz Vis innlegg
Ha de alltid på deg, ikke leg de fra deg i skape, For de har hunder å snuser oftere en du tror.
Vis hele sitatet...
Eventuellt ikke ha det på deg men gjem det heller en annen plass. Vi måtte stå på oppstillingsplass samtidig som hunder fikk gå en runde blandt soldatene for derreter å undersøkte kasernen. Hadde ikke jeg gjemt det i ventilasjonsrøret på toalettet så hadde jeg vel hatt større problemer enn muligheten for at hundene skulle finne det på toalettet. Det gjorde de forresten ikke
Sist endret av booboo; 14. mars 2011 kl. 19:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
OK Men tror du har et fri område uttforbi leiren,Som bare er ditt
,




OK ,Men de er vel et fri område utforbi leiren,NERMERE SIVIL BEFOLKNIN , Der har du en fin plass.Men pass på å ha de i syltetøy glass da mus er fele til å forsyne seg av penger å anet,,!
Offtopic:
Uten noen egen erfaring fra hasj, så synest jeg at rusmidler generelt har lite gjøre rundt våpen og plasser der våpen blir håndtert. Uten å dømme noen for det i denne posten. Håper værtfall bruk foregår til helger/permer.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Ja, det kan bli mye mas av sånt, en jeg kjenner vedgikk i et intvju i forsvaret at han hadde prøvd hasj i studietida, og han ble sendt rett ut.
Vis hele sitatet...
På innrykk innrømmet jeg at jeg hadde prøvd hasj. Jeg sa jeg bare hadde prøvd det én gang, jeg måtte avlegge urinprøve, og nå sitter jeg her etter 7 måneder... Vi har hatt én urinprøve i løpet av tjenesten her i ESK 6, Panserbataljonen, og det var rett etter første perm. Det har også vært noen narkohunder her et par ganger, men ikke noe mer enn det.

Råder alle til å egentlig holde seg unna når de er i forsvaret.
Sist endret av boblesaft; 1. april 2011 kl. 07:59.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Myhre Vis innlegg
Stemmer ikke. Urinprøver kan tas uten noen som helst mistanke, og det gjøres jevnlig. Det skrev man under på at kan gjøres på rekruttskolen.
Vis hele sitatet...
Opplevde dette selv. Hele kompaniet ble brått testet, urinprøver ble tatt der det til og med var folk til å observere at du ikke hadde slanger eller jukset på noen måte... Så det er ikke anbefalt å drive med slik i militæret generelt. Du vet aldri når du blir testet. Dette skjedde mot slutten av førstegangstjenesten.