Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6694
Er litt nysgjerring..

Har hørt noen rykter om at man ikke kan komme inn i militæret hvis du er allergisk. Er dette bare vås eller er det riktig?

Og er det mye som skal til for og komme i militæret? eventuelt, kan man nekte det?

takk!
Egentlig nok å bare si at du ikke har lyst å dra i militæret. Jeg var tjenestedyktig, men de tar bare inn de beste og de som virkelig er motivert for militæret.
Jobber på militær sykestue. Utrolig mange vernepliktig som er allergiske mot div ting. Du får tabletter mot det eller kenacort sprøyta inn i den muskelen du bruker å sitte på.
Sist endret av mo3; 4. august 2010 kl. 23:00.
De vil ha ''Norsk sunn ungdom''. Det er nesten vanskelig å komme inn i militæret nå til dags
Sitat av Catchy Vis innlegg
De vil ha ''Norsk sunn ungdom''. Det er nesten vanskelig å komme inn i militæret nå til dags
Vis hele sitatet...
Må avkrefte dette. Er du blitt stemplet som tjenestedyktig, noe som ikke skal alt for mye til, så er det ikke bare å gråte over at du savner ho mor så får du dra hjem.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Må avkrefte dette. Er du blitt stemplet som tjenestedyktig, noe som ikke skal alt for mye til, så er det ikke bare å gråte over at du savner ho mor så får du dra hjem.
Vis hele sitatet...
Det er nesten ikke nok lenger å bare bli stemplet som tjenestedyktig. De vil ha top folka som scorer bra på testen og er i bra psykisk og fysisk stand. Og kanskje det mest viktigste om personen har motivasjon til å gjennomføre.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Om du vil komme unna militæret, fortell dem at du har allergi mot penicillin.
Sitat av Refshal Vis innlegg
VAR JO DET HAN SA! LES INLEGGET!
Vis hele sitatet...
han sa at det er nesten vansklig å komme seg inn i militæret, jeg sier at det ikke er.

Sitat av Catchy Vis innlegg
Det er nesten ikke nok lenger å bare bli stemplet som tjenestedyktig. De vil ha top folka som scorer bra på testen og er i bra psykisk og fysisk stand. Og kanskje det mest viktigste om personen har motivasjon til å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært sånn nå, så Hadde bare FSK-gutta vært igjen.

Sitat av Takub Vis innlegg
Om du vil komme unna militæret, fortell dem at du har allergi mot penicillin.
Vis hele sitatet...
så vil man gjerne ha en bekreftelse på dette, så har du ikke det og må vandre ut av legens kontor, fortsatt påført i Kongens klær.
Sitat av mo3 Vis innlegg
han sa at det er nesten vansklig å komme seg inn i militæret, jeg sier at det ikke er.

Hadde det vært sånn nå, så Hadde bare FSK-gutta vært igjen.
Vis hele sitatet...
Varierer kanskje fra plass til plass. Jeg ble selv tjeneste dyktig og scoret nesten fullt på alle testen og fikk 2 spørsmål på slutten av sesjonen:
1: vil du i militæret?
2: Tror du at du hadde klart å fullføre tjenesten?

svarte nei på de to, fikk beskjed om at jeg mest sansynlig ikke ville bli kalt inn da de ville ha motiverte folk. Og har ikke hørt noe siden, og det er en del år siden

og hadde flere venner som måtte møte opp, fordi de ikke klart å lure seg helt unna før inkallelsen, men de snakket bare med psykologen og forklarte hvor kjipt de hadde det hjemme og at de ville hjem til psykologen pga noe krangling i familien. Disse ble da sendt hjem samme dag uten noen form for dokumentasjon på det de fortalte.
Sist endret av etse; 4. august 2010 kl. 23:27.
Du er en av de heldige ja. Men sånn er det ikke for alle. Jeg vet om folk som har takket nei, men alikevel blir innkalt. Noen plasser må fylles, og noen er de uheldige som må fylle de plassene.
takk for svar. Jeg vill inn i militæret, men har pollenallergi, så jeg kommer da inn eller?
Ja det gjør du. Du har også krav på Medisin mot det.
Støv allergi da? Som eg har, er ingenting mot det, og må ha støvfritt rom stort sett for og kunne puste
Litt usikkert på det, men kan spørre legen Imorgen om hva han sier.
Det hadde vert flott. Grett og fått det avklart. For tenker vell at det ikkje er akuratt støvfritt der, så litt dumt for meg
Jeg kom ikke inn pga dårlig syn (bruker linser/briller). Hadde topscore på alt annet. Så jeg tror neppe de tvinger deg inn hvis du har allergi. Fort gjort å miste medisinen sin ute i felten.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg kom ikke inn pga dårlig syn (bruker linser/briller). Hadde topscore på alt annet. Så jeg tror neppe de tvinger deg inn hvis du har allergi. Fort gjort å miste medisinen sin ute i felten.
Vis hele sitatet...
Er som oftest noe annet også. Med mindre du har fryktelig dårlig syn, så kunne du fint ha avtjent vernepliktien din med bruk av briller.
Som alt annet av skavanker er det en gradering av alvorlighet som avgjør om du er tjenestedyktig eller ei.

Har du kraftig pollenallergi (gress,bjørk,burot) kan du av naturlige grunner ikke tjenestegjøre i hæren, men det er ingen stor hindring for sjøtjeneste.

Har du dårlig syn er du automatisk diskvalifisert fra en del stillinger som f.eks pilot, marinejeger (dog aksepterer MJK synskorrigering med laser, det gjør ikke flyskolen) mens de fleste andre stillinger i forsvaret ikke har større krav til syn enn at du ser forskjell på farger og ikke er tilnærmet blind uten briller.

Forsvaret ser nok etter de beste kandidatene, men som alle som har avtjent førstegangstjeneste vet; hva forsvaret vil og hva forsvaret faktisk gjør er ikke nødvendigvis det samme. Hvert år er det noen som faktisk ønsker å tjenestegjøre som ikke blir innkallt, og en del som ikke ønsker/ikke er i stand til å utføre tjenesten som blir kallt inn. Det sikreste stikket dersom man vil inn i forsvaret er å søke befalsutdanning, selv om du ikke kommer inn på befalskole vil offiserene på opptak gi deg et tilbud om vanlig fgtj.

Dersom du ikke vil avtjene fgtj og nekter er du fritt frem til å gjøre det og istedet avtjene sivil verneplikt (også kjent som siviltjeneste). Blir du innkalt til fgtj og nekter å møte opp kan dette medføre inntil 90 dager (betinget) fengsel.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
Støv allergi da? Som eg har, er ingenting mot det, og må ha støvfritt rom stort sett for og kunne puste
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke noe problem. I militærert vasker man rommet sitt hver eneste dag.
Jeg er nå akkuratt ferdig med førstegangstjenesten nå, har vært i Luftforsvaret. Jeg har bjørkepollen, burot og diverse mat-allergier (ikke farlige). Jeg har ikke hatt noe problem med dette annet en ved kondisjonstestene de har i militæret (som ikke er særlig viktige med mindre du vill gjøre noe spessielt, der det krever god form for å komme inn) og ikke spist maten dersom jeg så det var noe jeg kunne reagere på.

På sesjonen forklarte jeg alt bare som det var, at jeg trodde det ville gå greit selv om jeg vill få problemer med å løpe i perioder på høsten og våren.
Jeg valgte selv å gå inn i militæret, siden jeg kunne ha sluppet dersom jeg hadde overdrevet med kraftigheten på allergiene.
Det som betyr mest er om du virker positivt innstilt på å komme inn eller ikke, dersom du ikke vill så er sansynligheten stor for at du slipper hvis du er allergisk.
Lykke til
Sitat av Trondvn Vis innlegg
Støv allergi da? Som eg har, er ingenting mot det, og må ha støvfritt rom stort sett for og kunne puste
Vis hele sitatet...
Spurte Legen nå. Han sa både ja- og nei. Kommer egentlig ann på hvor kraftig den er. Men som regel så skal det gå greit sa han, i om med at rom vaskes hver dag, noe som også er poengtert tidligere i tråden.