Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6308
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Hei, kjære Freaks og god 1. mai!

Det nærmer seg med stormskritt stortingsvalg og jeg har nok en gang plassert godstolen i tankeboksen for å komme til enighet med meg selv over hvilket parti som skal få min stemme i år. Tidligere har jeg stemt Arbeiderpartiet og var i stor grad fornøyd med Stoltenberg I og Stoltenberg II. Har også vært veldig fornøyd med Erna de fire årene hun har hatt makten, med kanskje noen tvilende spørsmål over hvordan vår kjære finansminister stokker kortene sine.

Uansett, i de siste årene har det skjedd ting som har fått meg til å forandre politisk ståsted, eller, jeg føler hvertfall det. Noe som kommer til å spille en viktig rolle for meg under årets valg er hvert enkeltmenneskes frihet.

Tenkte på det senest i sted da samtlige av politifolka i bygda jagde vekk ungdom og russ fra strandfester som tidligere her har vært en tradisjon. Natt til 1. er det bål, gitarspill, grilling og god stemning, men nå er dette svartelistet og politiet driver nærmest en heksejakt på ungdommer (les: over 18 år) som nyter en kald pils rundt bålet mens de synger sammen på Wonderwall og Idyll.

Det jeg er ute etter er et parti som setter hver enkeltmenneskes frihet i sentrum, gi politiet mindre makt enn det de har nå, ha en human innvandringspolitikk, kutte ned på avgifter, skatter og lignende og samtidig passe på de svakeste i samfunnet slik som langtidssyke, eldre, uføre, arbeidsledige og trengende. Føler at jeg beskriver meg selv som en fremtidig FrP'er med det jeg nevner over her, men er ganske mange ting FrP står for som jeg ikke føler er riktig.

Noen som har lyst til å hjelpe meg på vei?
Har jeg blitt FrP'er?

Beklager for dårlig formulering, mange tanker i hodet etter å ha lest ti kapitler i VG-serien "det hvite raseriet"

Ønsker alle en fin kveld videre!
Hva med venstre? Som det største liberale partiet i Norge ticker de en del av boksene dine - i teorien alle fall.
Venstre er det liberale partiet i norsk politikk. Vi er en del av en internasjonal idétradisjon som går tilbake til opplysningstidas humanisme og 16- og 1700-tallet med krav om frihet fra tvang og vilkårlig styre. Men formelle friheter alene ga ikke alle virkelig frihet og et verdig liv. Derfor vokste den sosiale liberalismen fram på 1800-tallet med krav om en aktiv stat for å skape sosial rettferdighet og reell frihet for alle.
Når Venstre dannes i 1884 er frihet for den enkelte supplert med ansvar for hverandre som den sosiale liberalismens kjerne. Dette danner grunnlaget for innføringen av folkestyret, utbyggingen av den offentlige skolen og begynnelsen på velferdsstaten.
Vis hele sitatet...
https://www.venstre.no/om/
https://www.venstre.no/assets/Venstr...g-02.04.17.pdf
Du har hvertfall ikke blitt en FRP'er. Dagens regjering har jo akkurat stått for de argumentene du er i mot. De har etter mitt syn ikke en human innvandringspolitikk, snarere en politikk som er tuftet på patriotisme og egoisme, generelt en strammere innvandringspolitikk. For selv om grensene i Europa generelt har blitt strengere, har ikke Norge gjort en dritt med kvote- og FN-flyktninger. Aldri før har vi tatt i mot færre enn i år.

FrP har kuttet ned på avgifter og skatter, men ikke for de du beskriver som vanskeligstilte og svake. De har kuttet ned skatt på arv og toppskatt, angivelig for å stimulere arbeidsmarkedet. Det har neppe ført med seg flere arbeidsplasser(uten at politikken i seg selv ikke kan få all skyld for det), men generelt kan man si at de med mest får mer.

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i FrP politikk, men de lovendringer som har komt den siste tiden med å ikke drikke på offentlige steder er som alle andre lovforslag avgjort i stortinget. Jeg vet ikke hvilke partier som har støttet et slikt forslag, men det er jo flertall på høyreflanken. Kanskje KrF (som forøvrig er blitt et viktig vippeparti) får mye og kanskje på noen områder for mye makt?

Når det gjelder bålkosen natt til 1.mai, merker jeg en endring. Jeg er over 30, nærmer meg 40 - og mitt inntrykk er at det er mer pøbel, hærverk og lavere terskel for vold enn tidligere. Vi så senest et tilfelle for noen uker siden, hvor ungdom sparket politiet som pågrep noen. Kanskje det er behov for mer kontroll fra politiet?

Forøvrig såg jeg at Hege Storhaug hadde kommentert intervjuet VG hadde hatt med Listhaug, og om det er å spille åpenbart offer eller berettiget kritikk klarer jeg ikke vurdere, men at intervjuet ikke er noe annet enn et makkverk av journalistikk har hvertfall jeg inntrykket av. Så ikke bruk det som utgangspunkt i å velge politisk ståsted, uavhengig om du så er frp'er eller ikke.
Sitat av reklame Vis innlegg
Du har hvertfall ikke blitt en FRP'er. Dagens
Forøvrig såg jeg at Hege Storhaug hadde kommentert intervjuet VG hadde hatt med Listhaug, og om det er å spille åpenbart offer eller berettiget kritikk klarer jeg ikke vurdere, men at intervjuet ikke er noe annet enn et makkverk av journalistikk har hvertfall jeg inntrykket av. Så ikke bruk det som utgangspunkt i å velge politisk ståsted, uavhengig om du så er frp'er eller ikke.
Vis hele sitatet...
Siterer Kjetil Rolness sitt innlegg på facebook om VG`s serie "Det hvite raseriet";

RØDT KORT TIL VG for sitt "forhør" av Sylvi Listhaug. Kanskje det mest bedritne intervjuet jeg noensinne har lest av en politiker, og det er ikke politikeren sin skyld.

Jada, selvsagt og herregud: Man kan si mye om Listhaugs retorikk og medieutspill (jeg har selv kritisert henne flere ganger). Men hun er satt til å gjennomføre en politikk som har oppslutning av nesten hele Stortinget, og meningsmålinger viser at brede lag av folket er fornøyd med jobben hun gjør (hele 55 prosent i følge en Dagbladet-måling for et snaut år siden). Men VG vil altså stille henne til ansvar fordi hun får støtte fra en politisk gruppering som hun selv tar sterk avstand fra - og som har noen promilles oppslutning i befolkningen - NYNAZISTENE.

Hvilke andre medier kunne tenkes å gjøre noe sånt? Kanskje Radikal Portal, som VG selv bruker som sannhetsvitne i dette intervjuet. Men jeg tror selv ikke dette venstreradikale nettstedet ville ha mage til å stille så mange latterlig ladete og ledende spørsmål som det Ronny Berg og Stian Eisenträger gjør her. Eller - egentlig stiller de bare det samme spørsmålet om og om igjen, på stadig nye måter: Er det noe ved deg, Sylvi, som gjør at nazister liker deg?

Dette kalles altså journalistikk, og presenteres under den pretensiøse tittelen "Maktens nye språk." Men VG får ikke fram noe som helst nytt om statsrådens språk. Det refereres til "gullstoler" og "lykkejegere" for hundrede gang. Og vi lærer dette om Listhaugs kroppsspråk under det timelange forhøret:

"Hun smiler stadig, og det virker oppriktig. Kun en gang i løpet av intervjuet legger hun armene i kors. Det virker som om hun tar seg i det, for straks legger hun hendene i fanget igjen." <- ??????

Tenkte vi det ikke. Igjen bruker Listhaug KORSET! Før hun "tar seg i det". Særdeles mistenkelig!

Listhaug sier noe veldig enkelt, som preller av på VGs tribunal: I Sverige har politikere ikke snakket åpent om problemene, men sliter likevel med mange flere høyreekstreme enn vi gjør i Norge. Norske terrorforskere har pekt på at disse to tingene henger sammen. Sammenhengen er den motsatte av hva VG forsøker å mane fram.

I dette intervjuet slår også VG fast som et faktum at hatkriminaliteten er den eneste kriminaliteten i Norge som øker, fordi antall anmeldelser ble fordoblet fra 2014 til 2015. Hadde journalistene fått med seg den siste rapporten som kom for et par uker siden - om 2016 - kunne de faktisk vise til en tredobling av anmeldelsene på tre år. Men skyldes dette en reel økning av denne kriminaliteten? Eller skyldes den økt anmeldelsestilbøyelighet og/eller økt etterforskning fra den nye hatkrimgruppen opprettet ved Manglerud politistasjon i 2014? Politet selv skriver: "Oslo politidistrikt har hatt som mål å få opp antallet anmeldelser for hatkriminalitet, og har etablert en egen gruppe som håndterer og etterforsker alle slike saker i politidistriktet." De skiller klart mellom antall anmeldelser og faktiske lovbrudd. Men ikke VG. Dette kalles journalistikk.

Intervjuet med Listhaug kommer på toppen av en kjempelang VG-serie om "Det hvite raseriet". 22 artikler, der avisen utsendte har reist igjennom "det brune Europa". Vel og bra å dukke ned i grumset der det koker og øker. Men serien har også fokusert på totalt marginale og kuriøse skikkelser som "Anna den Grusomme" og ABB-forsvarere fra Egersund som synger salmevers og går ut i naturen for å få energi. VG har brukt store ressurser på å dekke høyreekstremisme en tid der islamistisk terror øker sterkt og kommer stadig nærmere, mens den høyereekstreme nesten ikke finnes. Avisen greide også resirkulere en flere uker gammel artikkel og kommentar fra serien dagen etter terrorangrepet i Stockholm. Maken til malapropos har vi aldri sett på forsiden av noen nettavis. Og hva slags seriøsitet og troverdighet har en journalistikk som forsøker å klebre en restriktiv innvandringspolitikk til nynazisme?

Innlegget i sin helhet kan du lese her: https://www.facebook.com/kjetil.roln...55093952610499
Intervjuet av Sylvi Listhaug: http://pluss.vg.no/spesial/2017/det-...page/maktsprak

Uansett hvilket parti du stemmer så ikke la VGs serie "Det hvite rasieriet" ha innvirkning på valget ditt. Makan til søppel-journalistikk skal man lete lenge etter. Intervjuet med Listhaug er bare trist, og den enormt lange reportasjeserien om høyreekstremismen i Europa er bare latterlig. Midt i en periode med det ene islamistiske terrorangrepet etter det andre presterer avisen å lage en serie med over 20/TYVE reportasjer om høyreekstreme! Det er, selvsagt, en provokasjon av dimensjoner mot enhver noenlunde balansert leser. Og dermed et selvskudd av dimensjoner av VG. Hva f... tenker de ansvarlige i avisen med?
Sist endret av mr_rager; 1. mai 2017 kl. 12:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Uansett hvilket parti du stemmer så ikke la VGs serie "Det hvite rasieriet" ha innvirkning på valget ditt. Makan til søppel-journalistikk skal man lete lenge etter. Intervjuet med Listhaug er bare trist, og den enormt lange reportasjeserien om høyreekstremismen i Europa er bare latterlig. Midt i en periode med det ene islamistiske terrorangrepet etter det andre presterer avisen å lage en serie med over 20/TYVE reportasjer om høyreekstreme! Det er, selvsagt, en provokasjon av dimensjoner mot enhver noenlunde balansert leser. Og dermed et selvskudd av dimensjoner av VG. Hva f... tenker de ansvarlige i avisen med?
Vis hele sitatet...
Nettopp å balansere litt kanskje, og minne om kva som historisk har utgjort ein markant valdstrussel i Europa? Og tidlegare konsekvenser av nasjonalisme ute av kontroll?

Høgreekstremisme er ikkje svaret på islamisme. Høgreekstremisme er del av bakgrunnen for islamisme. IS lever av ei polarisering - oss mot dei. Det samme gjer høgreekstreme. Auka vald frå høgreekstreme vil antakeleg auke oppslutninga om IS i muslimske miljø, som igjen antakeleg vil auke oppslutninga om høgreekstremisme.

Viare så er det generelt viktig å avkle og stille ut ekstremisme, og synleggjere problemet.
Liberalistene! Står for fred og frihet, ditt liv - ditt valg. Er litt et kardemommeparti, du får gjøre som du vil så lenge det ikke går utover andre. Vil senke alle skatter og avgifter, fjerne tullete reguleringer. Gi mer frihet til folk istedenfor politikere. Legalisere all kriminalitet uten offer, øke straff på ekte kriminalitet. Fri innvandring for folk som forsørger seg selv og er fredlige. Står for personvern. Ut av eøs, tip, tipa osv. Mye sterkere eiendomsrett.

Jeg synes vi trenger forandring i norge, og ser på det slikt at man burde henge på liberalist toget til ting får en endring. Så evnt hoppe av når det er nok, og da gå til de andre partiene som sannsynligvis er godt mint på hva de står for når liberalistene har komt med mange gode ting

https://www.liberalistene.org/politikk/
Sist endret av mollypolly; 1. mai 2017 kl. 13:35.
Vidarlo: Siterer Kjetil Rolness igjen: VG har brukt store ressurser på å dekke høyreekstremisme en tid der islamistisk terror øker sterkt og kommer stadig nærmere, mens den høyereekstreme nesten ikke finnes.i Avisen greide også resirkulere en flere uker gammel artikkel og kommentar fra serien dagen etter terrorangrepet i Stockholm. Maken til malapropos har vi aldri sett på forsiden av noen nettavis.

"Balansere litt kanskje?" - At VG publiserer en 5 uker gammel artikkel om høyereekstremistme dagen etter angrepet i Stockholm provoserer meg. Hvor reelt er denne promillen av høyre ekstreme - kontra den økende radikaliseringen av islam? Hva er formålet til VG? Balansere? Serien har også fokusert på totalt marginale og kuriøse skikkelser som "Anna den Grusomme" og ABB-forsvarere fra Egersund som synger salmevers og går ut i naturen for å få energi. Har VG noen sinne gjort en serie om islam-ekstremister i Norge eller Europa? Glem serie - når var sist de i det hele tatt publiserte en islam-kritisk artikkel? Hva er mest reelt og hvor er balansen du snakker om?
Sist endret av mr_rager; 1. mai 2017 kl. 13:36.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Trådstarter
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Vil senke alle skatter og avgifter, fjerne tullete reguleringer. Gi mer frihet til folk istedenfor politikere. Legalisere all kriminalitet uten offer, øke straff på ekte kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Senke samtlige skatter og avgifter?
Legalisere all kriminalitet uten offer?
Øke straff for "ekte" kriminelle?

Tvilsomt at disse får min stemme
Sitat av Hydra Vis innlegg
Senke samtlige skatter og avgifter?
Legalisere all kriminalitet uten offer?
Øke straff for "ekte" kriminelle?

Tvilsomt at disse får min stemme
Vis hele sitatet...
Det menes da å legalisere rusmiddler, pengespill, prostitusjon, at det er lov å male huset sitt i den fargen man vil uten å få straff feks. Og lignende.

Da vil man øke straffer på voldtekt, ran, drap osv og politiet får mye mer ressurser dit det virkelig behøves.

Det er jo ingen hemmlighet at når man legaliserer rusmidler og prostutisjon vil det bli mye tryggere og pengene havner ikke i hender på kriminelle som ofte bruker dem på værre kriminalitet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som alltid ender slike tråder opp med at alle anbefaler sitt parti, istadenfor å ta tre steg tilbake, og vurdere kva trådstarter opplyser. T.d. fell jo liberalistane gjennom på omsorgsfunksjoner, all den tid liberalistane vil ha ein nattvektarstat.

Trådstarter bør jo lese gjennom prinsipprogramma til eit par parti, og sjå på kva politikk dei seier dei vil føre. Viare er det verdt å notere seg at politikk ofte handler om kompromiss - du kan ikkje få lågare skatter og avgifter og betre offentleg omsorg for dei svakaste i samfunnet - helsevesen og trygd koster penger.

Å stemme på liberalistane, eller liknande småparti er effektiv sett å ikkje stemme.
Sist endret av vidarlo; 1. mai 2017 kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare er det verdt å notere seg at politikk ofte handler om kompromiss - du kan ikkje få lågare skatter og avgifter og betre offentleg omsorg for dei svakaste i samfunnet - helsevesen og trygd koster penger.
Vis hele sitatet...
Minner meg om Rødt. Ting de vil skal være gratis er:

Sitat av Aftenposten
Barnehage, skole, SFO, høyere utdanning, helsetilbud til lærlinger og elever på videregående, norskopplæring, prevensjon, voldsalarm, dokumenter man ber innsyn i, ferger, kollektivtransport i store byer, kulturskole, leie av instrumenter og aviser og tidsskrifter på nett.
(...)
I tillegg vil de fjerne egenandelen på helse- og tanntjenester, etterskoletilbud fra ungdom med særskilte behov og sterilisering av både kvinner og menn. Samtidig ønsker de å heve minstepensjonen, reversere pensjonsforliket, fullstipendiere alle studenter og doble barnetrygden.
Vis hele sitatet...
Kostnadene har de ikke regnet på:

– Det skal vi be Finansdepartementet regne på når vi er inne på Stortinget.
Vis hele sitatet...
Rødt har et godt hjerte, men vil nok gå for et parti med et hakket mer realistisk partiprogram.
Sist endret av kallisti; 1. mai 2017 kl. 14:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kallisti Vis innlegg
Minner meg om Rødt. Ting de vil skal være gratis er:
Vis hele sitatet...
Det er rimelig universelt at trygd koster pengar. Eg argumenterte hverken for eller imot høgare skatter i innlegget, eg noterte meg at det fort vert ei motsetning mellom det å ønske seg lågare skatter/avgifter, og det å ønske seg betre støtteordninger for dei svakaste, og meir liberal innvandringspolitikk. Ein eller annan plass må ein ofre noko. Liberalistene ofrer all støtte til dei svakaste, og ingenting på skatte- og avgiftsspørsmålet. Rødt ofrer alt på skatte- og avgiftsspørsmålet, og ingenting på støtta. Så har du den store hopen av parti, som er ein plass midt i mellom i ulik grad.
Men liberalistene kommer til å kutte veldig mye i unødvendig byråkrati - altså skape en mer effektiv stat. Kutte i bistad til tull, feks hillary, soros, bygging av fulgekasser i polen og latvia for kultur. Bistand til korrupte ledere og bistad til bygging av brasils svømmehaller til ol. Sinnsykt dyre kulturhus i norge. Så det er veldig mye å kutte i før man trenger kutte i velferd i norge. Jeg ønsker ikke 100% liberalistisk. Men vi trenger virkelig balanse, sånn det foregår nå kommer staten til å lage en sinnsyk gjeld til våre barn.. Liberalistisk politikk vil hjelpe med å skape masse nye og flere jobber, istedenfor å stramme inn så det bare blir færre.. Jeg ønsker mere makt over mitt eget liv.

Og forresten så er det ingen som kommer til å miste trygden sin med liberalistene. Det kommer fra en "forsikring" man har kjøpt fra staten.
Liberalistene ungdomsparti er nesten like stort som FPu, libUng er norges 5. Største ungdomsparti
Sist endret av mollypolly; 1. mai 2017 kl. 15:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Men liberalistene kommer til å kutte veldig mye i unødvendig byråkrati - altså skape en mer effektiv stat. Kutte i bistad til tull, feks hillary, soros, bygging av fulgekasser i polen og latvia for kultur. Bistand til korrupte ledere og bistad til bygging av brasils svømmehaller til ol. Sinnsykt dyre kulturhus i norge.
Vis hele sitatet...
Ut frå det eg ser så ønskjer liberalistane seg nattvekterstaten. Staten skal ta ansvar for lov og orden. Resten skal vere privat. Dvs. dei vil ikkje ha vekk dyre kulturhus. Dei vil ha vekk offentlege kulturhus, og la det private iniativ styre. Det er vesentleg skilnad på dyre og ingen kulturhus...
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Og forresten så er det ingen som kommer til å miste trygden sin med liberalistene. Det kommer fra en "forsikring" man har kjøpt fra staten.
Liberalistene ungdomsparti er nesten like stort som FPu, libUng er norges 5. Største ungdomsparti
Vis hele sitatet...
Det er ikkje det dei påstår. Dei vil at trygd skal vere ei privatsak. Du får forsikre deg eller spare. Det gjeld og for pensjon. Iallefall om vi skal tru partiprogrammet. Dei er åpne om at det ligg eit stykke fram i tid, men det er dit dei vil. Vi ser jo braksuksessen det er i USA, med ganske mange utan forsikring, eller med så dyre eigendeler at dei ikkje har råd til å nytte forsikringa.

For all del, ver liberalist, men ver i det minste ærleg om partiet sin politikk.

Og sjølvsagt står trådstarter fritt til å stemme det vedkommande måtte ønskje, men eg synst det er ein tanke uredeleg å legge fram eit parti som noko anna det er for å få folk til å stemme på det. Difor har eg og sagt at trådstarter bør lese i det minste prinsipprogramma, og aller helst dei fullstendige programma, for å finne ut kven han er einig med.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Det er ikkje det dei påstår. Dei vil at trygd skal vere ei privatsak. Du får forsikre deg eller spare. Det gjeld og for pensjon. Iallefall om vi skal tru partiprogrammet. Dei er åpne om at det ligg eit stykke fram i tid, men det er dit dei vil. Vi ser jo braksuksessen det er i USA, med ganske mange utan forsikring, eller med så dyre eigendeler at dei ikkje har råd til å nytte forsikringa.

For all del, ver liberalist, men ver i det minste ærleg om partiet sin politik
Vis hele sitatet...
Ja, men de som allerede har trygd kommer ikke til å bli tatt fra dette. Utenom det så har du rett om at de vil at forsikringer skal ta av seg dette. Ang usa så er et mye bedre eksempel Singapore, det har de et veldig bra system. Det finnes mange andre måter å gjøre det på enn usa.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og sjølvsagt står trådstarter fritt til å stemme det vedkommande måtte ønskje, men eg synst det er ein tanke uredeleg å legge fram eit parti som noko anna det er for å få folk til å stemme på det. Difor har eg og sagt at trådstarter bør lese i det minste prinsipprogramma, og aller helst dei fullstendige programma, for å finne ut kven han er einig med.
Vis hele sitatet...
Såklart står han fritt, er helt enig at man burde lese programmet. Jeg snakker ikke om partiet annerledes enn det er. Jeg sa jeg ønsker balanse i politikken, og fortellte om ting de kan bidra med, litt som svar på innleget ditt. Om man stemmer på dem blir det ikke 100% liberalistisk over natta. Alt det jeg sa er basert på partiets prinsipper.
Sist endret av mollypolly; 1. mai 2017 kl. 16:44.