Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 10337
Enemy of the snut
Som tittelen sier; jeg trenger hjelp med å få overført lyden fra for TV-en til forsterkeren slik at jeg får lyden fra anlegget!

TV-en: Samsung UHD SmartTV 55" med 3xHDMI-porter inn + 1 HDMI-port ut.
Forsterkeren: Sony (ukjent hvilken serie..) med 2xHDMI-porter inn + 1 ut.

Jeg har en bærbar pc, PS4 og TV-tuner koblet til en HDMI-switch (3 HDMI inn) som har en HDMI-port ut som er koblet til TV-en.

Jeg har allerede prøvd å overføre lyden ved å sette inn en HDMI i ut-porten på TV-en inn til én av inn-portene på forsterkeren men dette virket ikke..

Den forrige TV-en jeg hadde var en eldre Samsung som hadde headset-utgang på venstre side, som lot meg overføre lyden gjennom en AUX-kabel. Men den nye TV-en min har ikke slik headset-utgang så alt er så å si via HDMI.. Noen som har tips/råd?
"Jeg har allerede prøvd å overføre lyden ved å sette inn en HDMI i ut-porten på TV-en inn til én av inn-portene på forsterkeren men dette virket ikke.."

Om jeg ikke misforstår problemet ditt, så er dette løsningen

Out porten på forsterkeren skal kobles til Out porten på Tv´n!
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av FeilFreak Vis innlegg
"Jeg har allerede prøvd å overføre lyden ved å sette inn en HDMI i ut-porten på TV-en inn til én av inn-portene på forsterkeren men dette virket ikke.."

Om jeg ikke misforstår problemet ditt, så er dette løsningen

Out porten på forsterkeren skal kobles til Out porten på Tv´n!
Vis hele sitatet...
Er ikke den porten ment for å koble videre lyd fra forsterkeren til et-eller-annet? Høres rart ut syns jeg mulig du har rett, skal ikke påstå du har feil ettersom jeg ikke har prøvd dette, men at løsningen blir å koble HDMI fra ut-porten på TV-en til ut-porten på forsterkeren høres nesten rart ut ettersom begge portene er ut-porter.. Men får prøve dette så får man se om det blir noe lyd på anlegget vil oppdatere
Poenget er at Tv og forsterker samarbeider hele tiden, på den måten vil alt fra dvd, dekoder og spill konsoller etc
som er koblet til INN porten på forsterkeren kunne få både lyd og bilde samtidig på ønsket apparat.

Lykke til, håper du får det til

Basic måte å koble sammen anlegget på, i bilde form (google søk) om det føles lettere å stole på

http://columbiaisa.50webs.com/avr_hookup_dvd_stb.jpg
Sist endret av FeilFreak; 11. mars 2017 kl. 16:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av FeilFreak Vis innlegg
Poenget er at Tv og forsterker samarbeider hele tiden, på den måten vil alt fra dvd, dekoder og spill konsoller etc
som er koblet til INN porten på forsterkeren kunne få både lyd og bilde samtidig på ønsket apparat.

Lykke til, håper du får det til

Basic måte å koble sammen anlegget på, i bilde form (google søk) om det føles lettere å stole på

http://columbiaisa.50webs.com/avr_hookup_dvd_stb.jpg
Vis hele sitatet...
Gikk ikke bruker en egen HDMI-kabel fra PC, én fra PS4 og én fra tuneren til en HDMI-switch som der igjen har en HDMI-kabel fra switchen til TVen.. Får vel bare vente til jeg får de nye fronthøyttalerne så jeg får koblet opp surroundanlegget har fått receiveren, senterhøyttaleren, subben og begge bakhøyttalerne så går bare og venter til tirsdag da PostNord kun kjører ut varer på tirsdager og torsdager her jeg bor.. Hadde det ikke vært for den ene lille forsinkelsen med den ene bilen som hadde fronthøyttalerne i lasten sin hadde jeg hatt ALT koblet opp nå. Skal koble alt som skal til TVen, til forsterkeren og deretter bare én HDMI-kabel fra forsterkeren til TVen
Har du aktivert lyd ut via hdmi på tven?
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Har du aktivert lyd ut via hdmi på tven?
Vis hele sitatet...
De eneste alternativene jeg har for å velge lydutgang er TV-høyttalerne, streame lyd fra TVen til lydenhet med bluetooth og optisk utgang for lyd (har ikke kabel for optisk overføring av lyd)..

Ikke finner jeg noe alternativ om at jeg kan aktivere lyd ut via HDMI på Tven heller..
1. Finn ut modellnummer på TV og Forsterker
2. Finn ut hvilke features begge faktisk støtter
3. Rydd opp i kabelsalaten du har klart å lage for deg selv. Koble alt i forsterkeren, inkludert hdmi-switchen fordi ghetto-forsterkeren din har for få inputs
4. Finn ut at alt blir mye enklere om man bare kjøper seg utstyr som støtter både HDMI-ARC og HDMI-CEC på fornuftig vis, og har nok inputs og kjøp nytt
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Du må nok se etter ARC (Audio return channel).
https://www.cnet.com/news/what-is-au...n-channel-arc/
Vis hele sitatet...
Koblet PC og PS4 til 2 av portene på TVen, deretter en HDMI fra HDMI (ARC)-porten til HDMI-utporten på forsterkeren men det løste ingenting:/ vet helt ærlig ikke om jeg har noen HDMI-kabler med ARC-funksjon så tror det beste er at jeg venter til jeg får kobla opp anlegget..
Sleit med det samme en gang selv, kjørte lyd via optisk fra tv en og rett i recieveren, ikke bruk hodetlf utgang, du får ikke surround da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av KingPin Vis innlegg
Koblet PC og PS4 til 2 av portene på TVen, deretter en HDMI fra HDMI (ARC)-porten til HDMI-utporten på forsterkeren men det løste ingenting:/ vet helt ærlig ikke om jeg har noen HDMI-kabler med ARC-funksjon så tror det beste er at jeg venter til jeg får kobla opp anlegget..
Vis hele sitatet...
Hvilken forsterker er det snakk om?
Har du aktivert ARC på tv-en?
Er forsterkeren stilt inn på riktig lydkilde?

De fleste HDMI kabler skal klare Audio return, tror den eldste jeg har på mitt oppsett er HDMI 1.3 og den funker fint.
Ehm, kobler du alle HDM-greiene til TV også TV til receiver? Tror det er enklere å koble alt til receiveren også receiveren til TV-en. Evt. med optisk fra TV til receiver om det ikke er nok HDMI på receiveren. Så kan du kaste HDMI-switchen i boss.