Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1636
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Hei,

Jeg får daglig mange 10-tallstusen besøk innom nettsiden jeg driver, noe som betyr mye båndbredde og at det preger serveren.

Jeg leier i dag et webhotell hos en norsk leverandør, og betaler under 100 kroner i måneden for dette. I og med at jeg nå driver vellykket, er jeg nødt til å oppgradere serveren.

Jeg har sett på VPS, men det er ganske dyrt å leie. Greit, jeg får nok dekt det med inntektene jeg får på siden - men alikavel.


Har dere noen tips på hva jeg kan gjør? Kan jeg hoste serveren hjemme, og hvor mye koster dette sånn ca? Har 70/70 linje.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Har dere noen tips på hva jeg kan gjør? Kan jeg hoste serveren hjemme, og hvor mye koster dette sånn ca? Har 70/70 linje.
Vis hele sitatet...
For å svare på det jeg kan: ikke host hjemme hvis du har såpass mange besøkende. Du vil ha null beskyttelse mot nettfeil og/eller strømfeil.
Hvis du har en effektiv løsning og stort sett statisk innhold trenger du ikke spesielt mye hardware.
Det kan godt være en VPS i utlandet til en hundrelapp i måneden holder.

Så hva trenger du egentlig? Er det båndbredde som er det største problemet eller maskinkraft?
Å leie virtuelle servere er ikke dyrt. Å leie de i Norge kan fort bli dyrere, men med mindre du har krav om å lagre data innenlands eller syns det er problematisk med 40ms latency i stedet for 30ms så kan du fint velge tilbydere i Europa.

Det du derimot trenger er oversikt over hvor mye båndbredde du har behov for, og om det er evt andre tekniske behov som må løses. Klarer du deg med 2tb båndbredde i mnd koster f.eks en virtuell server med 1gb minne, 1 cpu-kjerne og 30gb lagring fra digitalocean $10 i mnd

Å drive nettsiden hjemmefra er lite fornuftig. 70mbps er ikke all verden, du har ingen SLA som garanterer rask feilretting dersom nettlinjen din går ned, trolig ingen redundans, og dersom du driver en kommersiell tjeneste bryter det nesten garantert med vilkårene fra din ISP. Noe som betyr at leverandøren fint kan be deg om å enten betale blodpris for å velge en bedriftslinje, eller bare stenge aksessen din
tja. bor du i Røyken og har 1gbit fra Altibox og har en passe grei rigg selv kan du jo hoste hjemmefra. (redudans, UPS, backupserver, cluster kanskje)2 speilede servere med VMware er jo en kjekk ting om du skulle trenge å komme deg kjapt fra en kræsj evt. For å korte svaret noe da. Å hoste ting med så mye trafikk hjemme er ikke lurt med mindre du faktsikt har en stabil løsning du vet du kan garantere oppetid på. og en annen ting, linjebrudd hos privatkunder har crappy SLA hos levrandører. så om det er en tulling med gravemaskin i hagen til naboen som tar linja di, har du ikke krav på stort. en strørre levrandør har gode slaer og backuplinjer. Jeg ville heller leid serverplass i en serverpark om du selv har utstyr, da blir det ikke nødvendigvis så dyrt i mnd om du har eget utstyr, da kan du også justere opp eller ned etter trafikkbruk på hvor mye du betaler i mnd
Her vil jeg definitivt anbefale deg å hoste dette på en VPS.
DigitalOcean kan anbefales på det varmeste.

Her kan du velge fritt mellom 5 datasentere/lokasjoner, deriblandt Nederland og London som gir deg ganske god responstid mot Norge.

Stabiliteten er upåklagelig og servicen god. Dyrt trenger det heller ikke være.
Du får 1gb ram, 30gb ssd lagring og 2tb transfer for $10 USD/mnd.

Du kan også evt. vurdere å kjøre 2 vps'er på forskjellige lokasjoner og speile disse for så å balansere trafikk mellom dem med f.eks DNS round-robin. Dette vil både gi deg høyere ytelse og backup.

En side med mye trafikk vil også nyte godt av at du kjører en caching løsning i front av web-serveren. Her kan jeg anbefale Varnish.
helt enig med Stigma. For å hoste websider er det garantert noe av den enkleste og beste løsningen ^^