Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 7635
Ble tatt i gjennomsnittsmåling og fikk ei jævlig bot. Sitter seriøst å lurer på om jeg skal velge fengsel istedenfor å betale boten.
Er grei dagsbetaling for å slippe å betale den.

Vil det få noen konsekvenser for reiser til utlandet eller jobber hvis jeg velger den løsningen?
Vil vel ta lang tid før jeg blir kalt inn til soning?
Subsidiær soning heter det. Det har ikke mer konsekvens om du skulle betalt den.
Vil du ikke tape mer på å være i fengsel?

Altså vil ikke lønnen de dagene er verdt overstige boten?
Du kan vel strengt tatt ikke velge? Poenget er vel om du ikke kan betale så må du i fengsel?
Sitat av Attrakt Vis innlegg
Er grei dagsbetaling for å slippe å betale den.
Vis hele sitatet...
500 om dagen? Du tjener jo mer i en hvilken som helst vanlig jobb og bare litt under halvparten i sosialstøtte. Om du jobber de dagene du vurderer å sone så får du lett betalt boten, pluss at du kan gjør hva du vil om resten av dagen isteden for å sitte og sture i fengsel.
dem trekker kr fra lønna di , hvis du ikke betaler bøter..
Trådstarter
48 1
Glemte å spesifisere at jeg kan ta ut ferie jeg har til gode. Antar at jeg blir varslet i god tid i forveien når jeg skal inn.
Ja, vet at det er betale eller fengsel.
Sitat av nomore Vis innlegg
Du kan vel strengt tatt ikke velge? Poenget er vel om du ikke kan betale så må du i fengsel?
Vis hele sitatet...
Jeg kunne velge om jeg skulle betale en bot på 2000kr eller 30 dager i fengsel.
fengsel er bare når du ikke har noe inntekt ...

Sitat av wahaj Vis innlegg
Jeg kunne velge om jeg skulle betale en bot på 2000kr eller 30 dager i fengsel.
Vis hele sitatet...
fikk nettopp en bot pa 7000 eller 14 dagers fengsel.. så hørtes rart ut
Trådstarter
48 1
Ja, det står betale kroner 5000 i bot subsidiært 7 dager fengsel.
Folk flest misforstår brevet de får i posten. Når det står x antall kroner i bot eller x antall dager i fengsel, så er det ikke et valg man får presentert, men at om man ikke kan betale boten på x antall kroner, så må man i stede sone x antall dager i fengsel.
Trådstarter
48 1
Så de kan trekke meg for de pengene hvis jeg ikke betaler?
Sitat av Attrakt Vis innlegg
Så de kan trekke meg for de pengene hvis jeg ikke betaler?
Vis hele sitatet...
La meg si det på denne måten: Om politiet vil ha pengene dine så får de tak i dem.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
fengsel er bare når du ikke har noe inntekt ...



fikk nettopp en bot pa 7000 eller 14 dagers fengsel.. så hørtes rart ut
Vis hele sitatet...
Hva hørtes rart ut?
Sitat av Attrakt Vis innlegg
Så de kan trekke meg for de pengene hvis jeg ikke betaler?
Vis hele sitatet...
ja. de sender brev til arbeidsgiveren din f.eks, og ber dem trekke beløpet.
dette er arbeidsgiver pliktig til å utføre.
Unlicensed Surgeon
La meg si det sånn, hvis statens innkrevningsentral ikke klarer å få solgt organene til bestemorra di på svartebørsen i Thailand, da kan fengsel være en mulighet. Statens innkrevningsentral vil selge bilen din, trekke deg i lønn, beslaglegge skattepenger du har til gode, og ja, gjøre alt som er teknisk mulig får å få inn pengene!

Hvis du ikke har lyst til å betale alt på en gang kan du ta kontakt med statens innkrevningsentral, og få avbetalingsordning på 500kr/mnd (rentefritt).
Sist endret av dafog; 23. april 2011 kl. 19:38.
Sitat av Attrakt Vis innlegg
Ja, det står betale kroner 5000 i bot subsidiært 7 dager fengsel.
Vis hele sitatet...
Hvis du jobber i 5 dager tjener du mer enn 5000 kroner....

Med mindre du regner med skatt på 39%
Sist endret av Katalysator; 23. april 2011 kl. 19:41.
Hvis du ikke har noen jobb i nær framtid, så kunne det jo vært en mulighet! Men absolutt bare hvis det ikke kommer på rullebladet, da vil du jo få problemer i mange jobber. De er kanskje litt snillere med fartsbøter (framfor vold, voldtekt, ran).

5000 er mye penger, det. Bare å ta med seg noen bøker du kunne tenke deg å lese, en laptop, så lenge du får egen celle så burde det jo være greit... bare du ikke kommer sammen med en homofil muskelbunt
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis du ikke har noen jobb i nær framtid, så kunne det jo vært en mulighet! Men absolutt bare hvis det ikke kommer på rullebladet, da vil du jo få problemer i mange jobber. De er kanskje litt snillere med fartsbøter (framfor vold, voldtekt, ran).

5000 er mye penger, det. Bare å ta med seg noen bøker du kunne tenke deg å lese, en laptop, så lenge du får egen celle så burde det jo være greit... bare du ikke kommer sammen med en homofil muskelbunt
Vis hele sitatet...
Hva har det å si at en person er homofil?
Vet at det er OT, men virket som om du mente det på en nedsettende måte, og da blir jeg provosert.
Sitat av sali Vis innlegg
Hva har det å si at en person er homofil?
Vet at det er OT, men virket som om du mente det på en nedsettende måte, og da blir jeg provosert.
Vis hele sitatet...
Du har sett alt for lite amerikansk film...
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Du har sett alt for lite amerikansk film...
Vis hele sitatet...
Forskjell på film og virkelighet
Sitat av sali Vis innlegg
Hva har det å si at en person er homofil?
Vet at det er OT, men virket som om du mente det på en nedsettende måte, og da blir jeg provosert.
Vis hele sitatet...
Har man sett mange filmer fra det store USA blir man fort redd for store homofile menn i en fengsel-setting. Det er jo også en viss sannhet i det hele, det er en god del overgrep i amerikanske fengsler. Og ingen vil vel bli overgrepsoffer, og ihvertfall ikke i en så presset situajson som fengsel er i utgangspunktet.
Dette tror jeg dog ikke er noe stort problem i norske fengsler da de etter min forståelse operer med enecelle.

Man får forøvering ikke lov til å ta med PC etter det jeg har lest av fengselsregler. correct me if i'm wrong.

Ediit: Fuckings ninjas.

Sitat av sali Vis innlegg
Forskjell på film og virkelighet
Vis hele sitatet...
Du har sett alt for lite NGC.
Sist endret av moret; 23. april 2011 kl. 19:59.
Sitat av sali Vis innlegg
Hva har det å si at en person er homofil?
Vet at det er OT, men virket som om du mente det på en nedsettende måte, og da blir jeg provosert.
Vis hele sitatet...
Du blir provosert fordi? Er da opp til hver enkelt om man liker / godtar buttpirates? No offence.

Men det var nok en spøk, er som nevnt standard at i amerikanske filmer blir man voldtatt av homofile muskelbunter
Sitat av moret Vis innlegg
Har man sett mange filmer fra det store USA blir man fort redd for store homofile menn i en fengsel-setting. Det er jo også en viss sannhet i det hele, det er en god del overgrep i amerikanske fengsler. Og ingen vil vel bli overgrepsoffer, og ihvertfall ikke i en så presset situajson som fengsel er i utgangspunktet.
Dette tror jeg dog ikke er noe stort problem i norske fengsler da de etter min forståelse operer med enecelle.

Man får forøvering ikke lov til å ta med PC etter det jeg har lest av fengselsregler. correct me if i'm wrong.

Ediit: Fuckings ninjas.



Du har sett alt for lite NGC.
Vis hele sitatet...
NGC? what what? :P

Sitat av ghettokid Vis innlegg
Du blir provosert fordi? Er da opp til hver enkelt om man liker / godtar buttpirates? No offence.

Men det var nok en spøk, er som nevnt standard at i amerikanske filmer blir man voldtatt av homofile muskelbunter
Vis hele sitatet...
Jauda, skjønner nok at det var en spøk

Men tror nok trådstarter skal klare seg helt fint i noen dager.
Du kan ikke velge mellom fengsel og betale. Det er hvis du absolutt ikke kan betale. De vil prøve seg på alt annet først. De tar bilen, pålegger arbeidsgiver og utføre lønnstrekk, får namsmannen på døra osv....
Det er ikke et reelt valg med mindre du ikke har noe som helst av verdi...
Sitat av sali Vis innlegg
Hva har det å si at en person er homofil?
Vet at det er OT, men virket som om du mente det på en nedsettende måte, og da blir jeg provosert.
Vis hele sitatet...
Da blir han sikkert antastet mot sin vilje. Er ikke så vakkert å være i fengsel, tenker jeg... Eller kanskje jeg bare har sett litt for mye amerikansk film xp
Bare for å oppklare, under åpen soning i ett norsk fengsel er det vanlig m 4manns rom.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Du kan ikke velge mellom fengsel og betale. Det er hvis du absolutt ikke kan betale. De vil prøve seg på alt annet først. De tar bilen, pålegger arbeidsgiver og utføre lønnstrekk, får namsmannen på døra osv....
Det er ikke et reelt valg med mindre du ikke har noe som helst av verdi...
Vis hele sitatet...
Sikker? Min bror fikk velge mellom bot og fengsel etter han kjørte ned postmannen med snøscooter på veien
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Bare for å oppklare, under åpen soning i ett norsk fengsel er det vanlig m 4manns rom.
Vis hele sitatet...
var 2manns rom på havnås fengsel når jeg var der å spikret paller..
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 04:04.
Der jeg var var det både 2 og 4 manns. Poenget mitt var at det er mer vanlig m flere på ett rom enn enecelle. Kommer jo ann på type dom også.
Man kan ikke velge å sone fremfor å betale.
Det vil si så lenge man har inntekt, eller har utsikter til inntekt de meste 12 mnd.

Statens innkrevninssentral er rovdyr.
jeg vil anta at det å ha et fengselbesøk på rullebladet ser dårligere ut med hensyn til jobb, enn det å ha fått en bot.
Whutt? Får man virkelig penger for og være i fengsel?!..
5000 er jo ikke mye penger i det hele tatt
Først har man gjort noe galt og kommer i fengsel, så skal man få penger får og sitte der?
Huff, Norge har en ordentlig bra rettsytem!
Sitat av UB3R Vis innlegg
Først har man gjort noe galt og kommer i fengsel, så skal man få penger får og sitte der?
Huff, Norge har en ordentlig bra rettsytem!
Vis hele sitatet...
Blir som en jobb der du ikke gjør noen ting. Drømmejobb tenker jeg <3
Sitat av UB3R Vis innlegg
Først har man gjort noe galt og kommer i fengsel, så skal man få penger får og sitte der?
Huff, Norge har en ordentlig bra rettsytem!
Vis hele sitatet...
Du får penger for og jobbe i fengselet.Nekter du og gjøre noe så får du ikke noe.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Du får penger for og jobbe i fengselet.Nekter du og gjøre noe så får du ikke noe.
Vis hele sitatet...
Oh, da misfårsto jeg..
Man får til og med pensjonspoeng for å sitte i fengsel
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Du har sett alt for lite amerikansk film...
Vis hele sitatet...
Du har sett altfor mye amerikansk film...
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Sikker? Min bror fikk velge mellom bot og fengsel etter han kjørte ned postmannen med snøscooter på veien
Vis hele sitatet...
Da er det sikkert ikke et forenklet forelegg eller fartsbot han fikk heller. Legemsbeskadigelse eller drapsforsøk blir noe helt annet og da kan du ikke bare velge og betale deg ut lenger....
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
jeg vil anta at det å ha et fengselbesøk på rullebladet ser dårligere ut med hensyn til jobb, enn det å ha fått en bot.
Vis hele sitatet...
Dette såkalte "rullebladet" er ikke et ark hvor alt står tilgjengelig for alle potensielle arbeidsgivere.
Det fungerer slik at man ved søknad på jobber som krever en slik attest må søke politiet om denne attesten.

Det finnes flere utgaver av en vandelsattest: "vanlig", "begrenset" og "utømmende". Hva slags jobb man søker avgjør hvilken type attest politiet utsteder.


For mer informasjon om akkurat hva som kommer på attesten, og hvor lenge:

http://www.ung.no/kriminalitet/1132_...attesten).html
Trådstarter
48 1
Når jeg tenker etter så skjønner jeg ikke den målingen. Må ha vært bare et kort stykke jeg var så mye over fatsgrensen så målingen må ha blitt foretatt på et veldig kort stykke. Kjørte inn i en 70 sone og der holdt jeg fatsgrensen.

Er det noen regler på hvordan sånt skal måles? tenkte å ringe til de å høre om jeg kan få se målingen og klage på det. Litt uoppmerksom en liten periode.
Han var også alene i bilen, men antar fotobevis holder.
Sist endret av Attrakt; 26. april 2011 kl. 19:42. Grunn: la til tekst