Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3256
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan timer dere jointene, hva kan dere forvente hvis dere blir stoppet og hvordan får dere bevist at dere ikke er påvirket? Virker som at man ikke kan røyke idetheletatt hvis man skal beholde førerkortet. Har jeg rett eller tar jeg feil?
Anonym bruker
"Svak Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Handler vel bare om uflaksen som er å bli stoppet og testet. Har hatt lappen i Norge i 9 år og aldri blitt stoppet i kontroll, utenom en gang, hvor jeg var så dum å faktisk kjøre mens jeg var påvirket sent om natta (var 18 år). Er fortsatt et totalt mysterium hvordan de ikke plukka opp at jeg hadde røykt. Ingen test eller noen ting. Bare spørsmål om hva jeg gjorde og sånn. Ellers har jeg altså aldri blitt stoppa. Jeg er ikke en kjenning av politiet, og har ikke noe på rullebladet. Kanskje større risiko for å bli stoppa om man er en kjenning.

Ellers så har jeg lastet ned "Politikontroll"-appen som kan hjelpe bittelitt for å unngå kontroller. Aldri fått bruk for det egentlig, men et nyttig verktøy hvertfall.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det beste tipset er nok å kjøre forsiktig. Kjører du for fort og er en ung mann er sannsynligheten svært stor for at politiet bare tar spyttprøve på deg. Politiet i Norge trenger ingen mistanke for å ta rustester på deg, og det virker som at politiet benytter rustester ganske så ofte nå som de har fått det.

Å være en daglig røyker samtidig som man kjører bil er risikosport. Sannsynlgheten for å teste positiv er veldig høy, og du kommer til å ha høyt THC nivå i blodet ditt, og som vi vet, er de verdiene domstolen bruker som utgangspunkt for ruskjøring i hasjrus helt idiotisk lave. Med andre ord, du risikerer en svært hard straff dersom du blir tatt.

Kjører du fint og passer på er sannsynligheten svært lav for å bli testet. Men hvis du vil være trygg kan et alternativ være å spise istedenfor å røyke. Slik jeg har skjønt det tester disse rustestene til politiet egentlig bare for rester av hasj/THC som ligger igjen i spyttet ditt. Det er altså ikke slik som med urin hvor THC vil ende opp som et avfallsstoff, men bare restene som blir testet for. Derfor vil man være betydelig mye mer trygg dersom man bare spiser det, fordi man ikke vil sitte igjen med restene. Et annet råd er nok å pusse tennene godt og bruke munnskyll
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjører ikke når jeg har røyka.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyker og kjører hver dag. Gjort i 20 år. Gått helt fint.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mistet lappen grunnet ruskjøring og krasja bilen, og da hadde jeg hatt lappen i rundt et år. Før den tid ble jeg aldri stoppet av politet. Nå som jeg fikk tilbake lappen i februar, ble jeg allerede i mars/april stoppet av politiet. Og 3 uker senere ble jeg stoppen, men dette var ruskontroll hvor de også stoppet alle som kjørte langs veien. Forskjellen var at jeg måtte ta alkotest, i tillegg til spyttprøve, mens de andre slapp unna med kun å blåse i alkotesten.

Så, med mindre du tidligere har mistet lappen, er det veldig sjeldent at de stopper deg. Og i rutinekontroll slipper du som regel unna med å kun blåse i alkotesten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Røyker og kjører hver dag. Gjort i 20 år. Gått helt fint.
Vis hele sitatet...
Håper inderlig du blir tatt.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du røyker hver dag, vil spyttprøven bli positiv uansett. Selv om du ikke kjører i rusa tilstand. Dette gjør at du er i risikosonen for å miste lappen om du blir stoppet. Selv om du ikke har røyket på noen dager så kan det fremdeles slå ut opptil 10 dager senere. Dette kommer ann på hvor ofte og hvor mye du røyker.

En bil som har blitt stoppet og slått positivt på alko-/rustest vil bli hyppigere stoppet. Så vær forsiktig om du kjører/kjøper ny bil da denne kan være utsatt for hyppigere kontroll.

Jeg røyka daglig og hadde en jobb som jeg kjørte på dagtid. Selv om jeg ikke kjørte under påvirkning ville jeg fått positivt utslag. Så angsten om å kjøre for å bli stoppet i tilfeldig kontroll gjorde at jeg sluttet å røyke.
Sitat av SnusBoks Vis innlegg
Håper inderlig du blir tatt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor da?
Hvilken kompetanse har du til å komme en slik uttalese?

Ja det er uglesett å kjøre bil når man har røyka, men farlig for trafikkanten og andre som ferdes?

Nei, ikke noe verre enn å møte på noen som har glemt å ta mårrakaffen sin, eller det å kjøre på mørke vinterveier.

Jeg har mistet lappen flere ganger for påvirket kjøring, jeg har fakkings diplom for gjennomført kurs mot ruspåvirket kjøring.
Jeg gir så langt faen for regelverket er skrudd helt skjeiv å jævlig, det går ikke an å støtte seg på det, vi har forskning som viser at rusen cannabis gir, ikke på noen som helst måte kan sammenlignens med alkohol, likevell velger Norge og bruke alkohol som måtestokk for cannabis, en målestokk de selv har kommet opp med, som ingen andre bruker, og toppen av kaka er at du trenger ikke være påvirket for å miste lappen.

Når staten kjører en slik stil så kan jeg ikke gjøre annet enn å le og riste på hode, det der gir ikke mening så det godtar jeg ikke, at du vil ta det med buksa nede for jo bare være opp til deg da.

Tar de meg så får de bare straffe meg da, jeg har 12år på veien og ikke en ulykke, det er bedre en folk flest det, og jeg har vært påvirket fra jeg tok oppkjøring, jeg er stein på bildet på førerkortet mitt.

Cannabis, norge og førerkort er sørgelig saga, ja - du kan være så stein at du ikke burde kjøre bil, men du er ikke påvirket av alkohol så din evne til å vurdere risiko er ikke svekket, og hvis du er frisk i skallen så vil du vente til du føler deg klar til å kjøre bil.

Staten Norge behandler voksne mennesker som barnehageunger, tydeligvis så er vi alle sammen for dumme til å vite hva som er bra og hva som er dårlig. Vi skal heller ikke være kritiske eller tenke om en hva, eller men, her i Norge så skal man høre etter og gjøre som det blir befalt.

Hadde det vært farlig å kjøre bil under cannabis så hadde jeg sluttet med det, jeg liker ikke å gjøre farlige ting, man kan skade seg alvorlig, hvem faen er det som vil det?

Kort sagt: Det er sjeldent farlig å kjøre bil når du er påvirket av cannbis.
Sist endret av Lyd-Same; 29. mai 2023 kl. 20:23.
På Folkeopplysningen på NRK fant dem ut at der statistisk er like farlig som å kjøre bil påvirket av hasj, som å kjøre på kvelden.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
På Folkeopplysningen på NRK fant dem ut at der statistisk er like farlig som å kjøre bil påvirket av hasj, som å kjøre på kvelden.
Vis hele sitatet...
Hvis baseline er 100%, så var cannabis 130% (1,3 ganger baseline) og alkohol 5000% (50 ganger baseline).
Sist endret av Superspurv; 29. mai 2023 kl. 22:31.
Du kan avslå spyttprøver og bli med på blodprøve isteden.


Jeg vil påstå at det er i enhver sin interesse å ta blodprøve over spyttprøve. Spyttprøver er notorisk for å vise feil og det legges for mye i de prøvene.

Ta heller blodprøve.

De jeg kjenner blander ikke kjøring og røyking.

Ville @snusboks sagt det samme til folk som hver dag fører maskiner under påvirkning av diverse medisiner med rød varselstrekant på ?
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg røyker en joint (ca 0.4) hver kveld og kjører ofte bil dagen etter. Har holdt på med dette i 25 år og tenker ikke noe over det lenger. Jeg røyker såpass lite pr dag og har såpass høy toleranse at jeg ikke føler meg bakstein dagen etter. Er over 50 år, ser streit ut og har rent rulleblad. Det er ingen grunn til at politiet skal mistenke at jeg kjører i bakrus hvis jeg skulle bli stoppet. Har aldri blitt stoppet av politiet heller.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
På Folkeopplysningen på NRK fant dem ut at der statistisk er like farlig som å kjøre bil påvirket av hasj, som å kjøre på kvelden.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på doseringen. Jeg ville aldri satt meg bak rattet hvis jeg var helt blæsta kort tid etter en stor joint. Uansett hvordan man vrir og vender på det, kan alle være enig i at da er man svært beruset.

Å kjøre hjem fra en 3 timers kinofilm etter å ha røya i forkant er noe litt annet, men fortsatt noe man bør unngå mener nå jeg.
Sist endret av Cheese; 31. mai 2023 kl. 08:11.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Det kommer jo helt an på doseringen. Jeg ville aldri satt meg bak rattet hvis jeg var helt blæsta kort tid etter en stor joint. Uansett hvordan man vrir og vender på det, kan alle være enig i at da er man svært beruset.

Å kjøre hjem fra en 3 timers kinofilm etter å ha røya i forkant er noe litt annet, men fortsatt noe man bør unngå mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Helt enig.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Det kommer jo helt an på doseringen. Jeg ville aldri satt meg bak rattet hvis jeg var helt blæsta kort tid etter en stor joint. Uansett hvordan man vrir og vender på det, kan alle være enig i at da er man svært beruset.

Å kjøre hjem fra en 3 timers kinofilm etter å ha røya i forkant er noe litt annet, men fortsatt noe man bør unngå mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Det kommer også an på hvor mye man har røyka. Jeg har røyka daglig i over 20 år. Jeg kan prestere alle oppgaver like bra ‘fjern’ som edru. Du hadde ikke engang merket at jeg hadde røyka.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Alle som snakker om at det er greit å røyke og å sette seg bak rattet og skilter med trafikk studien som sammenligner det med å ha sovet en time for lite...

Hvordan tror dere at det fremstår for andre

Tror det at dette positivt selger inn cannabruk, Ansvarlig bruk, regulering

Eller tror dere at dere signaliserer en uansvarlighet eller noe i den duren
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvordan er dette med å røyke dagen før å slikt da? Hvor ofte er det lurt å bruke cannabis for å unngå å miste førerkortet? Kan man røyke seg stein en lørdagskveld og så får det være med det eller er totalt avhold en løsning eller kan man røyke et par ganger i uka? Synes det er litt bak mål at det ikke går ann å ta seg en fjon et par dager før man kjører men alikevel bli sett på som ruspåvirket kjøring. Hvordan i helvette skal man kunne klare å røyke da om man vil unngå å få problemer med førerkortet? Jeg selv er avholds for tiden og trives med det, men jeg er veldig nysjerrig på hvordan man skal kunne røyke uten å være "farlig" i trafikken. Det virker som om at det ikke er veldig håndfast hva som er lurt og at det bare er synsing når det kommer til stykket.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Alkohol derimot er ganske rett frem, men man kan kan da pokker meg slå ut som beruset 3 dager etter man har røyket osv. HVA ER SVARET PÅ DETTE TULLET HER?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kjørte skadefritt i 11 år, mistet lappen i 3 år for thc.

Nå har jeg hatt lappen noen år igjen og kjører aldri om jeg har røyka.

Røyker nattings og venter 8-10 timer før jeg kjører.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alkohol derimot er ganske rett frem, men man kan kan da pokker meg slå ut som beruset 3 dager etter man har røyket osv. HVA ER SVARET PÅ DETTE TULLET HER?
Vis hele sitatet...
Jees, take a chill pill
Thc blir forsøkt sidestilt med alkohol i debatten og vi i Norge er visst de eneste i verden som måler thc i promille slik man gjør med alkohol.

Det kunne fort vært som med hvilken som helst varselstrekant medisin. At man følger avtalt dose gitt i samråd med lege og kan kjøre bil.

Mange kjører bil hver dag påvirket av valium, sentralstimulerende osv.

I Norge er det slik at man kan miste lappen på veldig tynt grunnlag.

Jeg fikk selv 5 års utsettelse på lappen da jeg ble tatt som 17åring med en joint/pipe i skogen.

Jeg gjorde ikke noe i bil eller trafikk. Bruker du cannabis kan du være uheldig og få slike reaksjoner. Men det hører kanskje fortiden til nå
Å kjøre på sentralstimulerende anser jeg egentlig som tryggere enn å kjøre uten sålenge du har det på resept.
Og med valium f. eks så er det kontrollert fra lege hvor mye du får noe som er umulig med cannabis da det ikke er regulert. Når det er sagt er det helt høl i hue at du kan ta 10mg valium hver dag å kjøre bil mtp på halveringstid vil det akkumulere i blodet regner jeg med? Og ei promillegrense på 0,2 er 0,2 for høyt. Sålenge det er rom får å ta seg en bitteliten pils før man kjører er det rom for feilvurdering av den som skal kjøre siden de fleste ikke tester eller blåser før de setter seg bak rattet (har man det behovet bør man ikke kjøre enkelt å greit)
Men at man må vente noen dager med å kjøre bil etter cannabis er for drøyt synes jeg. Men selv om man er innrøyka og ikke så påvirka har man ingenting å gjøre bak rattet. Har gjort det selv og kjørt helt fint men det hører ikke hjemme.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Men selv om man er innrøyka og ikke så påvirka har man ingenting å gjøre bak rattet. Har gjort det selv og kjørt helt fint men det hører ikke hjemme.
Vis hele sitatet...
Om man ikke er noe særlig påvirka og kjører helt fint - hva er egentlig problemet?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Om man ikke er noe særlig påvirka og kjører helt fint - hva er egentlig problemet?
Vis hele sitatet...
Fordi man har fortsatt inntatt et rusmiddel. Det bør holdes unna trafikk synes jeg. Det er nok endel som ikke føler seg påvirket men som fortsatt er det som kjører. Både av cannabis, legemidler osv. Så det er lett å si man ikke er påvirket fordi man skal ut å kjøre.
Sist endret av NokErNok; 1. juni 2023 kl. 17:28.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Fordi man har fortsatt inntatt et rusmiddel. Det bør holdes unna trafikk synes jeg. Det er nok endel som ikke føler seg påvirket men som fortsatt er det som kjører. Både av cannabis, legemidler osv. Så det er lett å si man ikke er påvirket fordi man skal ut å kjøre.
Vis hele sitatet...
Så det handler altså om hvordan det man inntar klassifiseres, ikke hvordan personen faktisk reagerer? Selvsagt bør ikke en helt fersk hasjrøyker ut å kjøre bil minuttet etter heftige bongtrekk, men for oss erfarne blir det annerledes. Akkurat nå er jo argumentet «du kan ikke kjøre fordi hasj er et rusmiddel». Altså, måten stoffet klassifiseres, ikke hvordan det faktisk påvirker.
https://rusinfo.no/fakta-om-rusmidle...oven-cannabis/

Legger kjedsommelig til denne lenken. Hvis du røyker 0,1g med 25% thc er du over "promillegrensa" mellom 6-12 timer, 0,2g så er det 8-15 timer.

Mer enn det så er du fucked om du blir stoppet i kontroll, eller spesielt om du havner i en ulykke.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Er det ikke i en episode av folkeopplysningen der de snakker med en engelsk forsker om akkurat dette?

Slik jeg husker det forklarte han at cannabis ga en delay i hjernen mens man var påvirket, men etter tid ble hjernen vandt til delayen.

De sammenlignet det med risikoen for en nykter person som kjører dag/kveld.

Mener dette var på folkeopplysningen på NRK.
Jeg røyker som regel hver dag og kjører bil hver dag, har mistet lappen en gang for mange år siden for fartsovertredelse ikke rus, men har noia for å møte på en kontroll når jeg er ute å kjører…