Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 12746
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ser mange bli litt nostalgiske når de prater om the good old days her på bruket og det er tydelig at det har vært et
viktig sted for mange. Begynte selv ganske tidlig å lese her, mange år før jeg skrev noe, og husker at brukarene var
flere ( i hvert fall de aktive) og innholdet mer variert så det er litt trist at det har kokt ned til "bare" rus selv om det fra
tid til annen dukker opp spennende tråder.
Vis hele sitatet...
Veldig kjipt når det dukker opp noe gøyalt. Så skal folk krangle som vanlig og tråd blir slettet.
Husker jeg klagde på mengden rus-tråder for over 10 år siden, så.. velkommen!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tror mye av mangelen på aktivitet på annet enn rus er at alt av debatt blir så jævla dass.

Mye på nettet ble ganske merkbart mer giftig ca. 2015-16 i forbindelse med en viss sirkustilstelning, og en del veldig plutselig "amerikanifisert" retorikk begynte å ende opp i alt av diskusjoner. Freak holdt en streng linje mot de tendensene lenge, men moderasjonen bukket til syvende og sist under all driten. Det er forståelig nok, moderasjon og vedlikehold er en jobb som høster lite takknemlighet, og å deale med en konstant flom av bullshit er lite fristende, for ikke å nevne som frivillig.

Dessverre ble takhøyden for bullshit, hersketeknikker og uredelig argumentasjon praktisk talt høyere da en del av staben enten har blitt mindre aktive eller ganske enkelt sagt fra seg jobben - som igjen er helt forståelig. Diskusjoner om Rogan, Tate, COVID, vaksiner, Trump, Biden ol. har en veldig påfallende tendens - mye av "debatten" (et ord jeg her bruker 100% feil) bar kraftige preg fra USA, russiske trollfabrikker eller begge samtidig, og folk sluttet engang å late som om de gadd å delta i god tro og diskutere sak.

Ikke at alt var fryd og gammen før, folk var folk da også, og både troll og genuint idiotiske meninger florerte. Jeg bare tror ting toppet seg veldig raskt da folk helimporterte den amerikanske måten å "debattere" på, som hadde nådd et direkte febrilsk, psykotisk, psykopatisk, skingrende hysterisk og aktivt faktafiendtlig nivå der borte - og så ble sluppet løs på resten av oss. Akkurat som om politisk diskurs ikke hadde problemer nok fra før.
BRAND ∞ STRONG
Var ikke (er ikke) "debatten" omtrent den samme her som ellers i samfunnet, altså to steile fronter?

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Var ikke (er ikke) "debatten" omtrent den samme her som ellers i samfunnet, altså to steile fronter?
Vis hele sitatet...
..og det er ikke ment som noe negativt om freak, men det er sånn jeg stort sett opplever det man kaller debatt samme
hvor det måtte være. Kan ikke huske å sett en debatt ende i enighet eller en (uttalt) forståelse av hverandre.
Sist endret av vindaloo; 21. mai 2023 kl. 18:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Når man først kaller noe en debatt eller diskusjon, antyder man ofte at det er noe uenighet. Vi forandrer ikke mening lett, så steile fronter blir det ofte/som hovedregel/uunngåelig alt ettersom hvor engasjert man er. Likevel handler det ikke så mye om å få folk til å skifte mening, som gjerne er et ubrukelig prosjekt, men å representere meninger og argumentere for dem på en ordentlig måte. Da har folk i hvert fall grunnlaget til å ta riktig beslutning, selv om de ikke gjør det. "You can lead a horse to water" og så videre.

Hvis folk ødelegger diskusjonen med usakligheter, løgn, villedelse, sabotasje osv. får man ikke noe særlig ut av det - og det er trist, for mange gjør dessverre dette hele tiden, mange med fullt overlegg, og jeg synes ikke "vi som samfunn" er spesielt gode på å takle det. Det burde ikke være så enkelt å score poeng på å ta veldig høylytt og aggressivt feil.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er jeg eneste som har fått nok av knark-preik her inne?

Jeg sier ikke at vi skal kaste de på dør, men hva med en mulighet til å blokkere under-forum? Evt at tråder startet av blokkerte brukere ikke vises?
Vis hele sitatet...
Får not in my backyard følelse av det du skriver.

https://snl.no/NIMBY

Du er åpen for at det skal være knarkpreik på www.freak.no men blir indignert når du opplever det på din digitale ferd, uten at du i det hele tatt har gjort rede for metoder for å skåne deg.

Om ikke Knarkprat, myter, doser, oppturer, nedturer, tvil og glede rundt rus skal kunne deles og drøftes på denne merkelige digitale møteplassen som er som en heptagonformet multikulturell mutant skapt i den digitale skjærsilden, hvor skillet mellom virkeligheten og kyberrom stadig viskes ut.

Så kjenner jeg at jeg blir ganske indignert. Med så mange strømlinjede tjenester på internett så er nettopp freak.no et sted med bred appell, men også med rom for, og kanskje til og med spesialdesignet for de som bryter med storsamfunnets normer.

Om Norge er verdens beste land å bo i, så tør jeg faktisk påstå at freak.no er verdens beste nettside å surfe på. Da siden er tuftet på de samme prinsippene som har gjort dette landet bærekraftig. Gjør din plikt, krev din rett.



Behovet er der åpenbart, så en krysning mellom Brugata i Oslo, en behandlingsinstitusjon, nettsiden klaraklok.no, en universitetsaula, et bibliotek, en norsk offentlig etat og
selve monarken av norske møteplasser hvor vi samles og skilles på tvers av kulturer, grendehuset, er tilgjengelig hvor du vil, når du vil, bare du har tilgang til kyberrommet.


For at de som trenger freak.no mest, skal kunne dra maks nytte av det, så må vi alle bidra og være rause med hverandre og ha tillitt til både systemet og rammene rundt, og alle andre brukere her inne. Likt som vi blir oppfordret til å gjøre for sosialdemokratiet.

Ikke minst så er åpenbart freak.no en institusjon som stimulerer på tvers av behov, kulturer, kunnskapsnivå og øvrig tilknytning til storsamfunnet.


Den der reaksjonære holdningen din om at du vil skånes for uinteressant pjatt og ruspreik ved selveste kronjuvelen i kyberrommet synes jeg du skal bruke til å kanalisere krefter til å designe ditt perfekte forum, som du kan utforme helt selv.

Så koser alle vi oss andre her, med uinteressant pjatt og ruspreik, i fellesskapet.

Alle skal med.
Jeg synes forumet har bedret seg litt i løpet av de siste månedene, mulig det bare er meg men har observert flere brukere som ikke har vært aktive på en mannsalder som har returnert i det siste.

Savner virkelig Myoxo, Vidarlo og Dodecha men livet går videre, folk har jobb, barn og hele pakka. Skjønner at det er vanskelig å bruke mye tid på forumet da.
Bare for at ingen skal tro at vi (crew) ikke tar inn til oss tilbakemeldinger, vi arbeider litt i bakgrunnen med å "dele opp" forumet. Det må bare finnes en måte å gjøre det på og noe tid, siden veldig mange av oss har annet i livet også.

Generelt sett, dele opp forumet i tre synlige biter: Bit1, strengt tatt forumet som det er i dag. Bit2, alt som er barnevennlig. Bit3, alt som burde ha en aldersgrense.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bare for at ingen skal tro at vi (crew) ikke tar inn til oss tilbakemeldinger, vi arbeider litt i bakgrunnen med å "dele opp" forumet. Det må bare finnes en måte å gjøre det på og noe tid, siden veldig mange av oss har annet i livet også.

Generelt sett, dele opp forumet i tre synlige biter: Bit1, strengt tatt forumet som det er i dag. Bit2, alt som er barnevennlig. Bit3, alt som burde ha en aldersgrense.
Vis hele sitatet...
Og bare fordi vi vil dere skal vite at dere GJØR en fabelaktig jobb og som moderator på semi store forum for mange år tilbake så er jeg veldig klar over at det er en fin linje mellom det å ha stormannsgalskap som diagnose og holde en viss standard på innlegg. Selv har jeg fått slettet en hel haug av poster og stort sett vet jeg hvem det er snakk om og hvorfor. MEN; jeg vil si dette: Jeg vet mange inkludert meg selv ville gjerne sett en bedre statistikk på grunnlag til sletting, det kan forsåvidt bli lagt inn for eks 4-5 generiske grunner som; Liten verdi av innhold (one liners som bare er for å prøve å være morsom)

Ikke bare kan det være kjekt for de som har fått slettet sin post til å vite hva man må jobbe med men det kan kanskje hjelpe til med å vise oss at det SOM REGEL ikke blir slettet på måfå.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Får not in my backyard følelse av det du skriver.
Vis hele sitatet...
Du misforstår jo helt, da. For å ha nevnt det, snakker du til noen som ikke er her lenger engang. Utover det bommer du på kritikken. Du og flere andre leser jævlig mye mer inn i Fulmens post enn det det er - et helt enkelt ønske om å kunne blokkere underfora for seg selv. Var dette ikke klart?

Sitat av 1000bein Vis innlegg
Du er åpen for at det skal være knarkpreik på www.freak.no men blir indignert når du opplever det på din digitale ferd, uten at du i det hele tatt har gjort rede for metoder for å skåne deg. [...] Så kjenner jeg at jeg blir ganske indignert.
Vis hele sitatet...
Det ble du helt tydelig! For å ha nevnt det: OP viser ikke tegn til indignasjon overhodet. Det gjør derimot du og de andre som tar "kan jeg få mulighet blokke dette underforumet for meg selv" og fremstiller det som "alt dette skal vekk, og føkk dere".

Det har blitt påpekt at rusdelen oversvømmer forumet, hvilket den gjør.
Ingen har tatt til orde for å fjerne den. Det er et rent stråmannsargument, og jeg skjønner ikke hvordan dere kom frem til det. Det er da ikke som om noen ville tvunget dere til å bruke den foreslåtte funksjonen.

Sitat av 1000bein Vis innlegg
Med så mange strømlinjede tjenester på internett så er nettopp freak.no et sted med bred appell, men også med rom for, og kanskje til og med spesialdesignet for de som bryter med storsamfunnets normer.

Om Norge er verdens beste land å bo i, så tør jeg faktisk påstå at freak.no er verdens beste nettside å surfe på. Da siden er tuftet på de samme prinsippene som har gjort dette landet bærekraftig. Gjør din plikt, krev din rett.
Vis hele sitatet...
Og det er fantastisk at du føler det sånn - og såpass sterkt! Personlig synes jeg den kvaliteten kommer mest av at folk ikke argumenterer som du har gjort i denne posten, med ville overdrivelser, stråmenn og hersketeknikker.

Er det ikke mulig å synes Freak er flott uten å føle seg tvunget til å angripe alle som viser det minste tegn til å synes noe kunne forbedres? Er det så flott å drive med, da?

Sitat av 1000bein Vis innlegg
Behovet er der åpenbart, så en krysning mellom Brugata i Oslo, en behandlingsinstitusjon, nettsiden klaraklok.no, en universitetsaula, et bibliotek, en norsk offentlig etat og
selve monarken av norske møteplasser hvor vi samles og skilles på tvers av kulturer, grendehuset, er tilgjengelig hvor du vil, når du vil, bare du har tilgang til kyberrommet.
Vis hele sitatet...
Enkelte av disse har aldri vært målet, og enkelte er helt uforenlig med hva Freak er, var og noen gang vil bli - enten på grunn av lovverk eller bare grunnleggende fornuft.

Freak kan og skal ikke være en behandlingsinstitusjon eller kilde til medisinske råd - folk har ikke kvalifikasjonene, det ville vært livsfarlig. Brugata i sin egenskap som "markedsplass" er utelukket av tilsvarende innlysende årsaker, og en del andre aspekter ved Brugata er ikke nødvendigvis noe å etterlikne - man trenger ikke være prippen og anti-rus for å synes det kan gå litt over stokk og stein.

Sitat av 1000bein Vis innlegg
For at de som trenger freak.no mest, skal kunne dra maks nytte av det, så må vi alle bidra og være rause med hverandre og ha tillitt til både systemet og rammene rundt, og alle andre brukere her inne. Likt som vi blir oppfordret til å gjøre for sosialdemokratiet.

Ikke minst så er åpenbart freak.no en institusjon som stimulerer på tvers av behov, kulturer, kunnskapsnivå og øvrig tilknytning til storsamfunnet.

Den der reaksjonære holdningen din om at du vil skånes for uinteressant pjatt og ruspreik ved selveste kronjuvelen i kyberrommet synes jeg du skal bruke til å kanalisere krefter til å designe ditt perfekte forum, som du kan utforme helt selv.

Så koser alle vi oss andre her, med uinteressant pjatt og ruspreik, i fellesskapet.

Alle skal med.
Vis hele sitatet...
Og det er også flott, men det ødelegges ikke av at én fyr får lov å la være å drukne i rusdiskusjon - så, vær så snill, slapp av litt?

Fulmens "holdning" er ikke spesielt reaksjonær, inneholder 0% av den tvangen du ivrig tillegger dem, og er alt i alt ikke det du ser ut til å tro. Ergo synes jeg du bør lese over igjen, og prøve å finne ut hvor du misforsto poenget.

Det er veldig fint at du setter pris på fri diskusjon og sånn, altså, for all del - men dette var da et voldsomt dramatisk forsvar, mot noe som ikke kan sies å være et angrep på noen måte, og da virker det bare som billig dydssignalisering. Trener du til å bli politiker?

Misforstå meg rett - jeg liker Freak, jeg også, og likte det enda bedre da innholdet var mer variert. Akkurat dette innlegget, som en del andre i tråden, liker jeg mindre: de bommer totalt på poenget til OP, og virker som konkurranse i å legge flest mulig ord i munnen på dem for sirkelrunk-formål.

"Før i tiden" var det mindre aksept for slikt her - gode tider...
Sist endret av robhol; 24. mai 2023 kl. 16:55.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Er rusforumet mest aktivt eller mer aktivt ?
BRAND ∞ STRONG
fordums freak (gammel freaken) var vel tilpasset datidens bruker og bruk.

Må for eksempel modereringen være like strikt i alle tråder, kan man ikke tillate seg litt tull i tråder
som i utgangspunktet er mer sosiale en informative?. Virker som om mange bruker noen tråder mer som
en chatt kanskje og med KP som en form for tommel opp/ned og å moderer de etter samme mal som en seriøs
tråd eller en med (livs) viktig innhold blir jo litt rart.

Må nesten bli enten eller tenker jeg, at man enten ikke tillater mindre seriøse tråder overhodet eller at man
slipper litt opp noen steder.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
fordums freak (gammel freaken) var vel tilpasset datidens bruker og bruk.

Må for eksempel modereringen være like strikt i alle tråder, kan man ikke tillate seg litt tull i tråder
som i utgangspunktet er mer sosiale en informative?. Virker som om mange bruker noen tråder mer som
en chatt kanskje og med KP som en form for tommel opp/ned og å moderer de etter samme mal som en seriøs
tråd eller en med (livs) viktig innhold blir jo litt rart.

Må nesten bli enten eller tenker jeg, at man enten ikke tillater mindre seriøse tråder overhodet eller at man
slipper litt opp noen steder.
Vis hele sitatet...
Har man et ønske om å chatte så er Freaks Discord-kanal ypperlig.

https://discord.gg/rnnnjTrX