Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2831
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Har fått utdelt 100 stk av et C preparat men legen sa jeg kun skulle bruke dem i 5 dager og levere tilbake de resterende til apoteket, har aldri opplevd dette før så lurer på om noen vet om legen får beskjed om jeg leverer inn disse??
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kan ikke tenke for meg at apoteket har kontroll på denne måten, fordi jeg har vært borti at legen skrev at apoteket kun skulle dele ut XX tabletter. Så da åpnet de pakken, telte opp og ga meg det jeg skulle ha.
Hørtes rart ut. Da burde legen bestilt riktig antall tab fra apoteket på resepten utifra hva han mente du trengte. Lat lege med andre ord.

Sjekk hva som står på resept lappen din du, det er den infoen apoteket får.

Trur ikke det er noen måte å registrere innleverte tabletter igjen. Har aldri hørt om det ihvertfall.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hørtes rart ut. Da burde legen bestilt riktig antall tab fra apoteket på resepten utifra hva han mente du trengte. Lat lege med andre ord.

Sjekk hva som står på resept lappen din du, det er den infoen apoteket får.

Trur ikke det er noen måte å registrere innleverte tabletter igjen. Har aldri hørt om det ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at vi har e-resepter idag? Da kan ikke jeg lese hva som står på resepten. Bare det helsenorge viser deg.
Sist endret av ivar_oslo; 4. november 2022 kl. 23:03.
Ja har tross alt jobbet med det i 5 år.

Jeg mente det som står på klistrelappen, her skal det komme frem hvordan legemiddelet skal brukes.

For legens del så gjøres en eresept som regel ved at man søker opp legemiddel, velger ønsket forpakning, og er at det står riktig bruk, man kan velge og lege til egen tekst eller bruke standard tekst.

Dette er også legens eneste måte å sende en beskjed til apoteket på med spesielle ønsker.

Legen kunne og burde i dette tilfellet huket av for brutt pakning slik at ma istedenfor hadde levert ut ønsket antall tabletter. Ved å skrive ut en stor pakning så vil jo disse legemidlene bare kastes når man leverer det tilbake til apoteket.

Finns ikke noe hemmelig beskjed mellom lege og apotek, det skal stå. På klistrelappen.

Kom på at det finnes måter, ihvertfall i det systemet jeg jobbet, men det var på en måte ikke korrekt bruksområde.

Ved lar medisiner så krysses det faktisk av på egen og resepten blir merket med dette.

Skal selvsagt ta høyde for det har skjedd noe de to siste årene siden jeg sluttet men tviler på det, da ny reseptformidler ikke er lansert enda.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
«Mot angst og uro. 1-2 tbl inntil 3 ganger daglig» er det eneste som står
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Han i kassa på apoteket nevnte ingenting om det heller
Anonym bruker
"Sprudlende Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har selv tidligere jobbet på Apotek.

Nei, når du returnerer medisiner blir legen din ikke varslet.
Så du fikk en 100tab og skulle ta 15-30 av de. idiotisk og bortkasta og skrive ut den forpakningen æ, men kan jo faktisk hende at det ikke finnes mindre.

Jeg anbefaler deg å ta dem som legen sa, men og ta opp med legen at dette var en rar måte å skrive ut på.

Skal du tilbake til legen etter 5 dager? Eller annen behandling for angsten?

Syntes at hele opplegget var rart?

Jeg ville droppet å levert dem inn til jeg hadde vært hos legen igjen ihvertfall.

Du får ikke penga tilbake for å lever dem inn igjen heller så du taper ikke noe å ha dem hjemme.
Sist endret av tearz83; 5. november 2022 kl. 16:27.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan jo bare si at du missforsto å kasta dem i søppla om det blir noe problem
Hvorfor levere tilbake noe du har betalt for?
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har ikke fastlege her så måtte gå til Dr. Dropin, skal ikke tilbake eller får noe oppfølging fra legen.
Kommer ikke til å misbruke tbl men de er kjekke å ha liggende!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ikke fastlege her så måtte gå til Dr. Dropin, skal ikke tilbake eller får noe oppfølging fra legen.
Kommer ikke til å misbruke tbl men de er kjekke å ha liggende!
Vis hele sitatet...
Stygt av legen å få deg til å betale for tabletter du må levere tilbake. Ta de selv til du evnt trenger de senere.
Da ville jeg prøvd å få bytte fastlege, eller tatt meg en liten tur hjem til den gamle.

Lykke til
Jeg har av og til fått forskrevet en 30 pakning av lege men fått 100 pakning av apoteket da apoteket ikke har 30 pakning på lager/ i sortimentet. Så lenge det ikke er snakk om a eller b-preparat så er de ikke strenge med sånt. Legen sin jobb er å holde deg frisk, ikke å følge med på om du returnerer medikamenter til apotek.
Sist endret av eyecandy654; 6. november 2022 kl. 00:32.
Sitat av eyecandy654 Vis innlegg
Jeg har av og til fått forskrevet en 30 pakning av lege men fått 100 pakning av apoteket da apoteket ikke har 30 pakning på lager/ i sortimentet. Så lenge det ikke er snakk om a eller b-preparat så er de ikke strenge med sånt. Legen sin jobb er å holde deg frisk, ikke å følge med på om du returnerer medikamenter til apotek.
Vis hele sitatet...
Det hørtes jævlig rart ut, kan apoteket gjøre det? Det som er vanlig er at de da åpner en 100 pakning og tar ut 30 som du får i en zip-pose med den klistrelappen på.
Aldri fått beskjed når jeg leverer. Jeg fjerner lapper eller sender det uten emballasje. Går rett til destruksjon.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når legen ordner en e-resept, får da legen vite det om du IKKE henter de?
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når legen ordner en e-resept, får da legen vite det om du IKKE henter de?
Vis hele sitatet...
Psykiateren min ser når jeg tar ut medisiner. Så ja, jeg tror det. Fikk beskjed om at jeg ikke hadde hentet ut medisinene mine.
Beskjed og beskjed, det er vel faktisk mangel på beskjed, når man henter ut medisin så går det beskjed til legens system som oppdaterer resepten der i forhold til reitrering og slikt.

I mange journansystemer så må legen aktivt søke opp deg som pasient og gå inn for å sjekke resepten dine.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når legen ordner en e-resept, får da legen vite det om du IKKE henter de?
Vis hele sitatet...
Legen min ser om jeg har hentet, men h*n må aktivt gå inn på resepter for å se det, får ikke eksplisitt varsler.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når legen ordner en e-resept, får da legen vite det om du IKKE henter de?
Vis hele sitatet...
De kan se hvilke resepter som er aktive og hvilke som er ferdig ekspedert, så de vet når du trenger ny, fordi du har brukt opp resepten.

Dersom de har gitt deg resept på 1x uthenting av et vilkårlig legemiddel, kan de se om det er hentet ut eller ikke. Vet ikke om de kan se dato, men man kan se det på Helsenorge, så er ikke vanskelig å tenke seg til at de også har denne informasjonen tilgjengelig, hvis legen på død og liv skal sjekke dette.

Når det gjelder TS sitt svar, nei de vet ikke om du leverer tilbake. Forrige gang jeg ble bedt av behandler (på DPS) om å kaste resten av det jeg hadde (pga opptrapping), spurte jeg dem på apoteket, og de sa at de ikke gjør noe annet enn å kaste. Neste gang jeg snakka med behandleren spurte hun meg igjen om jeg hadde kastet resten av den gamle doseringen, jeg svarte ja, og det var det.

Om du virkelig har noia så kan du jo levere tilbake original emballasje med 2-3 vitaminpiller elns som erstatning (med reseptlappen revet av). Hvis dem på apoteket av en eller annen grunn ruser seg på leftover piller (som jeg regner med er vanskelig pga kamera osv), så får dem heller få noe sunne vitaminer i seg istedenfor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Når det gjelder TS sitt svar, nei de vet ikke om du leverer tilbake. Forrige gang jeg ble bedt av behandler (på DPS) om å kaste resten av det jeg hadde (pga opptrapping), spurte jeg dem på apoteket, og de sa at de ikke gjør noe annet enn å kaste. Neste gang jeg snakka med behandleren spurte hun meg igjen om jeg hadde kastet resten av den gamle doseringen, jeg svarte ja, og det var det.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Kjenner noen som kjenner noen som jobber med systemer i helse. Det er så klønete og tungvinte systemer. Apoteker kan ikke journalføre eller lagre det meste av helseopplysninger, ergo har de ingen systemer som kan journalføre til lege/eller oversende slik informasjon. Lege kan initiere ulik oppfølging som kan innebære at farmasøyt kan sende epikrise når de gir ut visse a-prepp som krever feks at pasient skal ta en dosering på apotek. Men det er en sjelden praksis.

Lege kan derimot kreve at du tar urinprøve for å se at du faktisk bruker medisinen du tar ut.

Og ja, de kan se når du har hentet ut, hvor mange du har hentet ut, hvem som godkjente resepten, tidspunkt og hvor du har hentet den ut. Denne informasjonen hentes kun frem om lege lurer på noe angående medisinene dine, mistenker at du ikke henter dem ut eller for innsikt for en bredere situasjonsforståelse av deg som pasient.
Sist endret av skrpappa; 25. november 2022 kl. 07:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.