Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1134
Hei! Jeg er litt i knipe føler jeg.. jeg har startet på adhd medisiner. Har nå prøvd ut 2 andre forskjellige adhd medisiner, og startet nå på de 3. Som dere sikkert skjønner då fungerte ikke de andre for meg i det hele tatt, og de jeg går på nå blir jeg så utrolig kvalm av og spyr 2 ganger om dagen, gjort det i 3 dager nå og jeg ser ikke noe poeng i å fortsette med de. Grunnen til at jeg ikke tror det er så lurt lenger, er at det resulterer til spiseforstyrrelse, noe jeg har slitt med lenge,m. Kommet meg litt på beina igjen, blitt mye bedre egentlig, men nå minner det meg veldig mye om den tiden jeg sleit med det, fordi jeg klarer nesten ikke få i meg noe mat, og det skremmer meg. Jeg går på skole, og jeg fungerer ikke uten adhd medisiner når jeg går på skole. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har dere noen råd? Føler meg helt lost
Hva med å senke dosen med adhd medisinen i en periode for å se om du får bedre matlyst? Nedsatt matlyst er en vanlig bivirkning av sentralstimulerende. Halvere eller ta 3/4 for eks. Se om det funker.
Dette er noe du må diskutere med legen din. Det finnes alternativer som kan forsøkes, snakk med legen om det.
Trådstarter
9 0
Bewaah: er oppe i 50 mg nå. Startet på 30 som er startdosen, men var like ille da også, og fungerte kun litt i skolesammenheng..
Jeg er ingen lege men jeg synes du skal ha et system på når du tar medisinene dine. Det er trist at du må spy på grunn av dette.
Hvis du skal ha full effekt av tabletten tar du den rett før et måltid. Du er god og mett og fokusert. Prøv å ikke ta mer medisin før du blir sulten igjen, ta en tablett til og spis god mat før den kicker inn så sover du godt etter du har sett eller gjort noe i 4-6 timer.
Virker som TS går på Elvanse, i så fall taes medisinen kun om morgenen.

Min erfaring med ovennevnte er sterk kvalme, gjerne i følge med kaldsvetting, 4-8 timer etter inntak. Som andre skriver er det viktig å spise godt i tidsrommet rundt medisininntak, men det gjør det ikke lettere å spise i løpet av dagen. Personlig er jeg svært skeptisk til medisinering med sentralstimulerende midler, det er kraftige saker. Evidensen av medisinsk behandling er usikker, nyere forskning viser at effekten uteblir kun etter få måneder:

https://www.aftenposten.no/norge/i/l...D-medisinering

https://tidsskriftet.no/2018/01/kron...grunnlag#ref16

Når det allikevel er det eneste reelle tilbudet for personer med hyperkinetiske forstyrrelse og samfunnet stiller stadig større krav til en høyere utdannelse (oppmøte i forelesningssal med stillesitting og memorering/oppgulp av dørgende kjedelig faglitteratur) er det fristende å la seg medisinere. En uutholdelig hverdag for personer med hyperkinetiske forstyrrelser.

For å motvirke kvalmen, kan du kan forsøke å spise næringsrik/fet mat, f. eks. en liten håndfull nøtter er mulig å få tvunget ned. Yoghurt går greit å få lurt i seg, selv om det tar lang tid. Ikke gi deg før du har klart å spise opp hele God morgen - yoghurten din! Frukt med kostfiber kan hjelpe deg med kvalmen, men del den opp. Vanskelig å spise et helt eple, men noen tynne epleskiver fra tid til annen er overkommelig. Banan gir deg mye energi og lite tyggemotstand.

Jeg opplevde også en reduksjon i kvalme da jeg unngikk å svelge gelatinkapslene hele. Det gjør du enkelt ved å åpne kapselen forsiktig, hell innholdet i et vannglass og kast gelatinkapselen.

Helt til sist vil jeg oppfordre til å være obs over de helsemessige konsekvensene, det finnes ingen langtidsstudier på bruk av lisdexamfetamin. Det er mange uheldige bieffekter for din fysiske og mentale helse, de veies opp mot de negative langtidskonsekvensene av ubehandlet AD/HD (kriminalitet, arbeidsløshet og sosial dysfunksjon). Kort sagt, du betaler prisen for samfunnets innsparing.

Det finnes teknikker for å pugge pensumlitteratur, jeg anbefaler loci-metoden (https://no.wikipedia.org/wiki/Loci-metoden)

Ønsker deg lykke og hell videre i livet!