Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 12857
Dersom utleier har tatt forbehold i kontrakten om at depositum må være innbetalt før kontrakten er gyldig, og prøvd å få tak i leietaker for å få satt opp depositumskonto uten hell, så er det faktisk kompisen din som ulovlig har tatt seg til rette og da har utleier full rett til å både flytte tingene ut og bytte lås. Han har ikke brukt fysisk makt for å flytte kompisen din ut, men gjort nødvendige grep for å forhindre at kompisen din ulovlig benytter leiligheten.

Men du svarer jo faktisk ikke på disse spørsmålene så det blir jo bare spekulasjoner. At kontrakten ble inngått "i slutten av juni" er og veldig difust. Situasjonen med politiet på stedet må jo ha vært svært komplisert dersom du gav like difuse svar der
Sitat av Stingray Vis innlegg
Det stemmer, nomore.

Uansett så kan utleier ikke bruke fysisk makt, det være seg å dra ut oss fra leiligheten, flytte kompisens ting, skifte lås o.l. Det er strengt ulovlig.
Vis hele sitatet...
Du sier du kan loven men viser det ikke. Dersom utleier har grunnlag for å heve kontrakten kan han fjerne møblene med "fysisk makt" som du kaller det. For kontrakten eksisterer ikke og kompisen din har møblene sine i en annen sin leilighet.

Han kan også fjerne dere med makt dersom situasjonen tilsier det.

Hadde jeg hatt grunnlag for å heve en kontrakt med en leietaker og det kom 4 stk på døra mi for å "prate" så hadde dere vært heldige med å slippe såpass billig unna som dere gjorde.
Sist endret av random105675; 10. juli 2018 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Lar noen andre med mer kompetanse svare dere. Jeg er uansett ganske sikker på at huseier IKKE kan gjøre noe som helst fysisk. Det er kun namsmannen eller politiet som kan.

Forresten må jeg gjøre en ting klart: Jeg lover på ære og samvittighet at jeg ikke har pyntet på noe som helst. Det er ingen vits i å lyve til dere når jeg ønsker bistand, er det vel? Da hadde jeg heller valgt å drite i tråden. Hva er vitsen?

En ting til: Hva av det jeg har skrevet er «pyntet på» tror dere? Er noe usikker på hva dere sikter til. Har jeg tatt feil, så har jeg tatt feil og innrømmer det gjerne. Har skrevet mail til Wiig nå, med akkurat samme historie som jeg har skrevet her. Oppdaterer tråden når jeg har fått svar
Sist endret av Stingray; 10. juli 2018 kl. 01:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og han kompisen din, han ønsker fremdeles å bo i samme bolig som utleieren som etter all tydelighet ikke vil ha ham der, og i tillegg virker ustabil og potensielt farlig etter din fremstilling?
Stingray's Avatar
Trådstarter
Beron: Ønske og ønske.. han ønsker bare å ha tak over hodet mens han leter etter ny leilighet.. fikk nettopp sms, han sover et sted hvor de driver veldedighet osv. Han kan ikke bo hos meg, ellers ville jeg lett latt ham gjøre det.

Huseier ER farlig...

Bør kanskje legge til grunnen til at min kompis ikke kan bo her. Kjenner jeg freakforum rett, kommer det uansett noen og babler tull ang det.

Grunnen er veldig, veldig sterk allergi mot husdyr, spesielt katter.
Sist endret av Stingray; 10. juli 2018 kl. 05:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At han tok møblene til garasjen er jo helt på tryne, han hadde garantert ikke betalt skader som hadde kommet på møblene heller. Ta tlf til advokat, det hjelper altid om du har økonomi til det.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Lar noen andre med mer kompetanse svare dere. Jeg er uansett ganske sikker på at huseier IKKE kan gjøre noe som helst fysisk. Det er kun namsmannen eller politiet som kan.
Vis hele sitatet...
Men spørsmålene jeg har stilt her er jo spørsmål kun du og kompisen din kan svare på.

Men - om du ikke ønsker å svare på spørsmål i tråden du har opprettet for å få hjelp så kommer du strengt tatt heller ikke i mål.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg vært i kontakt med Wiig. Han kan dessverre ikke nok om sånne ting, da det er noen år siden.
Jeg ringte så til HTU, forbrukerrådet og politiet. Fikk prate med en jurist. Juristen skjønte ikke helt hvorfor politibetjentene ga utleier rett, for det er ikke sånn det skal være. Kun namsmannen kan fysisk kaste ut noen. Og flytte ut møbler osv. Ikke utleier eller noen andre!

Når det gjelder de tullespørsmålene deres, som f.eks. "Hadde kompisen din tenkt å bo der i 3 mnd og ... ?", det har ingenting med saken å gjøre. Saken handler om at han ble kasta ut fysisk av utleier. Ring HTU og forbrukerrådet før dere skriver her, er dere snille.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Fikk prate med en jurist. Juristen skjønte ikke helt hvorfor politibetjentene ga utleier rett, for det er ikke sånn det skal være. Kun namsmannen kan fysisk kaste ut noen. Og flytte ut møbler osv. Ikke utleier eller noen andre!

Når det gjelder de tullespørsmålene deres, som f.eks. "Hadde kompisen din tenkt å bo der i 3 mnd og ... ?", det har ingenting med saken å gjøre. Saken handler om at han ble kasta ut fysisk av utleier. Ring HTU og forbrukerrådet før dere skriver her, er dere snille.
Vis hele sitatet...
Opp til deg selv hva du vil kalle for tullespørsmål.

For min egen del hadde jeg hatt null interesse av å presse meg inn til å leie hos en person som ikke ønsker å ha meg der.

Når personen i tillegg slik som du skriver det virker både ustabil og farlig (kvelertak), hadde konklusjonen min vært det samme uansett om jeg måtte ha "rett" eller ikke.

Hadde heller ikke ønsket at en kompis av meg skulle bo på en slik plass og i verste fall bli utsatt for fare, eller i beste fall ha et jævlig utrivelig leieforhold i de tre månedene han får bli boende der.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Nå har jeg vært i kontakt med Wiig. Han kan dessverre ikke nok om sånne ting, da det er noen år siden.
Jeg ringte så til HTU, forbrukerrådet og politiet. Fikk prate med en jurist. Juristen skjønte ikke helt hvorfor politibetjentene ga utleier rett, for det er ikke sånn det skal være. Kun namsmannen kan fysisk kaste ut noen. Og flytte ut møbler osv. Ikke utleier eller noen andre!

Når det gjelder de tullespørsmålene deres, som f.eks. "Hadde kompisen din tenkt å bo der i 3 mnd og ... ?", det har ingenting med saken å gjøre. Saken handler om at han ble kasta ut fysisk av utleier. Ring HTU og forbrukerrådet før dere skriver her, er dere snille.
Vis hele sitatet...
Problemet er og blir - det er forskjell på å ha rett og få rett.

Det er godt mulig dere har retten på deres side og har krav på ditt og datt. Men det hjelper dere ikke meter i denne saken nå som dere ikke lenger har tilgang på husrommet, utleier har satt seg på bakbena og dere har eskalert situasjonen på stedet med politiet tilstede. Dere kjemper nå en oppoverbakke.

Og derfor spør jeg, hva vil dere oppnå?

For det beste dere kan håpe på her er å rette krav mot utleier om å dekke utgifter og tap knyttet til å ha ulovlig kastet ut kameraten din(dersom det faktisk er ulovlig). Dvs utgifter til overnatting, tap knyttet til flytting, ny leilighet etc.
Ble det betalt noe leie før han flyttet inn ?
Vil jo være ganske sterkt bevis for at et leieforhold eksisterte uavhengig av kontrakt eller ikke.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Vi kan ikke oppnå noe akkurat nå, vi må bare godta at møblene er ute av leiligheten, og at utleier har nøkkelen. Målet vi hadde igår var å ordne med tak over hodet til kompisen min skaffet noe annet. Det var ikke snakk om å okkupere leiligheten eller lignende. Kompisen min hadde selvfølgelig ikke tenkt å bli boende der med den ustabile huseieren der nei. Han finner nok noe annet i løpet av juli, ihvertfall før 1. august.

Så, siden møblene er ute, og utleier har fått nøkkelen tilbake, så må vi jo selvfølgelig bare finne et sted å lagre møblene, og kompisen min må eventuelt sjekke inn på hotell.

Det nye målet vi har nå er å kreve erstatning for varebil, lager, hotellopphold osv., men det skal vi ikke diskutere her. Vi er egentlig ferdig her, jeg har fått nok råd av HTU, forbrukerrådet og jurist hos politiet, de anbefaler å ta saken angående den fysiske utkastelsen gjennom HTU.
Huseiger vil sikkert ha noe for dei ukene han har bodd der gratis også ..
Normalt så overleverer man ikke nøklene før depositum er innbetalt.

Her har huseier vært grei å overlevert nøklene før depositumet ble innbetalt.

Leietaker klarer ikke å betale depositumet innen avtalt tid, som igjen er et mislighold av en avtale. Spiller ingen rolle om det er er en skriftlig eller muntlig avtale.

Jeg ville heller ikke leid ut til noen som misligholder sine forpliktelser før leieforholdet omtrent har begynnt.

Om huseier i praksis har «lov» eller ei til å kaste vedkommende fysiskt ut er en annen sak. Sannsynligvis ikke, men det kommer ikke til å få noen etterspill.
Stingray's Avatar
Trådstarter
rfa: Det er ikke noe problem. Min kompis har idag betalt inn husleie for tiden han har bodd der

valldemar: Nå har jo kompisen min likevel fått utlevert nøklene. Selv om han har misligholdt avtalen, så kan IKKE utleier flytte ut møblene hans og dytte oss ut av leiligheten og ta kvelertak på oss. Som jeg har sagt tidligere her, dette handler IKKE om at kompisen min har misligholdt avtalen, det erkjenner vi, vi nekter ikke på det, dette handler om at utleier fysisk flytta møblene hans ut. Det har han IKKE lov til.

HTU sier at de gjerne vil forfølge saken, spesielt med tanke på å kreve erstatning for det kompisen min har måttet betale for utgiftene han har fått som følge av dette.
Sitat av Stingray Vis innlegg
rfa: Det er ikke noe problem. Min kompis har idag betalt inn husleie for tiden han har bodd der
Vis hele sitatet...
Så når de fantastiske fire stod på døra til utleier i går og forlangte at han kompisen din skulle få flytte inn igjen så hadde hadde utleier verken fått husleie eller depositumet?

Er det riktig og utleieren hadde vært meg så jeg gjort akkurat det samme som han fyren der minus kvelertak.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Beron: Vi dukket egentlig ikke opp på døra, vi hadde nøkkel til leiligheten til kompisen min, altså i kjelleren, vi bare låste oss inn og begynte såvidt å flytte tingene inn.

Du har uansett ikke lov til å gjøre det du tenker, det er strengt forbudt. Men for all del, vær så god.
Sist endret av Stingray; 10. juli 2018 kl. 14:58.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Beron: Vi dukket egentlig ikke opp på døra, vi hadde nøkkel til leiligheten til kompisen min, altså i kjelleren, vi bare låste oss inn og begynte såvidt å flytte tingene inn.

Du har uansett ikke lov til å gjøre det du tenker, det er strengt forbudt. Men for all del, vær så god.
Vis hele sitatet...
Det som sikkert blir diskutabelt er om man kan kalle det et leieforhold overhodet når kompisen din flyttet inn og bodde der frem til utkastelse uten at utleier fikk ei eneste krone for det.

At han heller ikke hadde betalt husleie fremkom heller ikke i din første post. Håper ihvertfall at kompisen din har vært ærlig med deg hvordan ting og tang henger sammen slik at du ikke rir ut på din hvite hest på redningsoppdrag på feil grunnlag.

Uansett hvordan ting og tang henger sammen så er jeg ganske sikker på at utleier i dette øyeblikk sitter og facepalmer seg selv hardt og lenge fordi han ga din kompis tillit og stolte på ham ved å gi ham nøklene før penger var på konto.
Han gir neppe den samme tilliten til andre i fremtiden.
Det er vel rimelig opplagt at dette er en leietaker som ikke har planer om å betale depositumet, og mest sannsynlig ikke selve månedsleien heller. For meg virker det som om dette er planlagt på forhånd, og at det ikke er første gang.

- Var det en egenkomponert kontrakt, eller en standardkontrakt fra for eksempel Forbrukerrådet?
- Er første månedsleie betalt og bekreftet mottatt av utleier?

Leietakere er godt beskyttet etter lov, og i mange tilfeller fungerer loven slik den er ment. Dessverre er det altfor mange som utnytter dette på kynisk vis, og tilegner seg «gratis» bolig i flere måneder på utleiers bekostning.

Dersom kontrakt er signert, har leietaker en kopi av denne. At leietaker ikke har klart å ta vare på den, og beskylder utleier for å ha stjålet den, vil ikke være veldig troverdig i en eventuell rettsak. Retten vil i så fall se på historikken til begge parter, og ut i fra det jeg leser her så vil det neppe vise noe i favør av leietaker.

Det er mye her som ikke henger sammen, for eksempel at politiet ikke ville hjelpe etter at utleier skal ha byttet lås, med begrunnelse at «det er en sivil sak».

- Jeg tror (merk _tror_) at TS selv er leietakeren, og bruker «kompis min»-kortet.
- Jeg tror også at leietaker har gjort dette før, og bevisst prøvd å svindle utleier.
- Jeg VET at dersom leietaker har inntekt, så vil utleier få tilbake hele eller deler av ubetalt leie dersom han/hun fremmer kravet til Namsmannen, og tar det til Forliksrådet etter endt betalingsfrist.

Men igjen... det er godt mulig at jeg tar feil i antagelsene mine.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Magnetic: Skal ut akkurat nå, sole meg og sånt, svarer på resten senere, men ville bare si at den påstanden om at det egentlig er meg, og at jeg bruker «kompis» kortet, er feil hadde også tenkt det samme om jeg leste tråden. Ingenting av det jeg har skrevet er usant tho
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Bare så jeg forstår riktig.

"Kompisen" din flyttet inn, betalte aldri leie eller depositum og svarte aldri huseier på tlf når han var å rusa seg i Oslo.

OGSÅ sitter du her å syter over at UTLEIER har gjort noe ULOVLIG.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Lima: Irrelevant. Takk for bidraget. Husleie skulle blitt betalt en gang i juli, det var planen å betale. Depositum skulle ordnes så fort han hadde fått pengene fra forrige utleier tilbake (han betalte direkte til utleier, altså ulovlig). Det fikk han igår, og kunne ha ordnet med depositum. Dette handlet ikke om viljen til å betale. Han skal fremdeles betale husleie for de ukene han har bodd der. Slapp av litt nå, gutten min.

Update: Det viser seg at kompisen min har tulla med alt sammen. Det fins ingen leieforhold, han har aldri bodd der, møblene hans er fortsatt på forrige bosted. Der han faktisk fortsatt bor. Nøklene hadde han bare fordi han fant de i postkassa til utleier.

Den virkelige leieboeren skulle flytte inn 1. juli, men fant aldri nøklene, og utleier har bestilt nye. De har aldri møtt hverandre, så utleier visste ikke hvordan leietaker ser ut.

Med andre ord, vi brøt oss inn i leiligheten. Kompisen min ville bare lage litt drama for moro skyld.

Politiet ringte og ville ha et avhør med alle oss fire som var der. Kompisen min er anmeldt, vi andre er ikke det, politiet vil snakke med meg for å få flere opplysninger som kan støtte saken deres.
Sist endret av Stingray; 10. juli 2018 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Lima: Irrelevant. Takk for bidraget. Husleie skulle blitt betalt en gang i juli, det var planen å betale. Depositum skulle ordnes så fort han hadde fått pengene fra forrige utleier tilbake (han betalte direkte til utleier, altså ulovlig). Det fikk han igår, og kunne ha ordnet med depositum. Dette handlet ikke om viljen til å betale. Han skal fremdeles betale husleie for de ukene han har bodd der. Slapp av litt nå, gutten min.

Update: Det viser seg at kompisen min har tulla med alt sammen. Det fins ingen leieforhold, han har aldri bodd der, møblene hans er fortsatt på forrige bosted. Der han faktisk fortsatt bor. Nøklene hadde han bare fordi han fant de i postkassa til utleier.

Den virkelige leieboeren skulle flytte inn 1. juli, men fant aldri nøklene, og utleier har bestilt nye. De har aldri møtt hverandre, så utleier visste ikke hvordan leietaker ser ut.

Med andre ord, vi brøt oss inn i leiligheten. Kompisen min ville bare lage litt drama for moro skyld.

Politiet ringte og ville ha et avhør med alle oss fire som var der. Kompisen min er anmeldt, vi andre er ikke det, politiet vil snakke med meg for å få flere opplysninger som kan støtte saken deres.
Vis hele sitatet...
Den "kompisen" hadde gått på hue ut fra vennegjengen min rimelig kjapt. Fyren kan jo ikke være helt god.
Når det er sagt har jeg litt problemer med å se hode eller hale på den historien der...

Edit : Så SMS fra utleier var bare løgn fra kompisen din. Du sa at dere begynte å flytte tilbake møblene som utleier hadde kasta ut, hva slags møbler var det?
Sist endret av Beron; 10. juli 2018 kl. 21:02. Grunn: Tillegg
Stingray: Selv om «oppklaringen» din ikke samsvarer med dine tidligere innlegg, så skal du jaggu ha for en god historie her

Tipper du fikk svar på det du faktisk lurte på rundt temaet i samme slengen
Stingray's Avatar
Trådstarter
Beron: Møblene lå i garasjen, vet ikke hvem de tilhører, men det er kanskje den virkelige leietakerens?
Kanskje lurt å være sikker neste gang du skal være juridisk rådgiver i vennegjengen din?
Om han (ex?)kompisen din var ved sine fulle fem når han dro dere inn i dette opplegget, med snut og alt, så håper jeg det vanker pryl.
Sist endret av Antimatter08; 10. juli 2018 kl. 21:36.
Stingray. Du har hatt mange avatarer her på bruket opp gjennom årene. Du har blitt utestengt for oppførsel og laget nye brukere. Du har presentert drøye historier fra livet ditt, og laget nye brukere når du ikke lenger ville bli assosiert med disse. Men husk dette: Vi veit hvem du er. Og med 'vi' mener jeg ikke bare forumledelsen, jeg mener forumet. Alle som har brukt litt tid her inne har fått med seg historiene du presenterer i en eller annen reinkarnasjon. Og vi veit hvem du er. Veldig, veldig godt.

Nå. Du har løyet før. Du har forsøkt å manipulere oss før. Det arter seg på samme vis hver gang: En eller annen uskyldig sak blåser ut av alle proporsjoner fordi du lager klabb og babb, og for hver dårlige vurdering du blir grilla på så fremkommer nye detaljer som kaster hele saken på hodet. Oftest viser de seg å være løgn. Lag på lag på lag med løgn. Noen synes disse utskeielsene dine er morsomme. Og det er de - i alle fall første gangen. Men etter ei ri blir det temmelig klart at du ikke er en harmløs rotekopp som lager klabb og babb: Du er en manipulerende lystløgner.

Jeg er lei. Drittlei. Jævlig, fette føkkings, forpult drittlei.
Og jeg er ikke den eneste.

Denne soga her minner stadig mer om tidligere saker fra din kant - saker vi tidvis har sletta for deg for å være greie med deg. Jeg gir deg én - 1 - sjanse. Tenk deg om før du svarer. Nøye. Hva skjedde egentlig?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. juli 2018 kl. 19:32.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Beron: Møblene lå i garasjen, vet ikke hvem de tilhører, men det er kanskje den virkelige leietakerens?
Vis hele sitatet...
Javel.
Kompisen din hadde aldri truffet utleier før. Dere hadde med tolk. Hvordan visste dere at det var behov for det?

Hvordan kunne kompisen din vite at leiligheten ikke var møblert, at det ikke bodde noen der når dere kom, og at møblene var flyttet ut i garasjen?

Hvordan visste han i det hele tatt at det var en utleieleilighet?

Dette er bare litt av det jeg kom på i farta, hadde jeg giddet (men det gjør jeg ikke) tror jeg ikke det hadde tatt mange minuttene å lage en laaang liste med ting som skurrer i den eventyrhistorien der.
Sist endret av Beron; 10. juli 2018 kl. 22:45. Grunn: Typo
Hva er det du prøver og oppnå egentlig?

For meg virker det som om du prøver og få oss til å sympatiserer med deg når det går feil vei, så går du helt i forsvar. Når du ser at dette ikke går snur du hele dritten på hodet, bare slutt dude.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lignende scenario skjedde med meg.
Hadde videobevis av at utleier sparket mine eiendeler og ødela elektronikk til verdier av flere tusen kroner, da jeg motsatte meg å flytte ut og viste til gyldig kontrakt/samtalelogg.

Ga meg 2 dager på å finne sted å bo, byttet lås og kastet alle eiendelene mine på snøen mens jeg hadde jobb. Søndag morgen var jeg hjemløs..

Anmeldte forholdet, dette var altså ikke bare en utkastelsessak men også hærverk..
saken henlagt grunnet «intet straffbart forhold»

Advokaten sa politiet driter i slike saker med mindre du er forsørger..

Politiet var til og med vitne til skaden på video og ga ham pålegg om å ikke komme tilbake før mandag så jeg kunne kontakte nav/advokat div. instanser.
Dette fulgte han ikke med null konsekvenser.

Tips: betal forsikringskontigentet, og bli medlem av en bo-forening.