Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 900
Hei Freaks!

Har ett lite spørsmål angående erstatning av en monitor.

* Butikken jeg kjøpte online ifra tok intet ansvar og henviste meg til produsent(iiyama).

* Monitoren er 1,5år gammel

* Monitoren blinker hvitt 5x ganger x antall ganger pr time etter en stund, så en tydelig feil(kabel er forsøkt byttet)

* Dem som skal hente monitoren krever original innpakning ellers koster det meg 200kr.

* Dem vil ta Monitoren til verksted og det kan ta opptil 14dager - tar det lengre vil monitoren bli erstattet med en ny.

Er dette hvordan det skal være i følge forbrukerloven(EØS regler) ?
Er det snakk om en norsk butikk? Det er ganske vesentlig i en slik sak. Siden du nevner EØS-regler er det kanskje snakk om en europeisk butkk? I så fall gjelder jo ikke det norske lovverket.

Det med verksted stemmer uansett, du får ikke erstattet produktet med mindre det ikke lar seg reparere, og somregel vil de forsøke å få det reparert hos et verksted først og fremst. Som du ser er det også visse regler på hvor lenge det skal kunne ta.
Det er en Polsk butikk - Det norske regelverket er i følge EØS reglene samme så fremt landet er medlem i EU/EØS. Forbrukerkjøpsloven gjelder da i alle land som er EU/EØS Medlem.

Stusser litt på dette med at en skal oppbevare original embalasjen helt til garantien er utgått... Hvem gjør slikt om en ikke bor i ett slott. Bor selv i en liten leilighet, har ikke plass til å skifte mening uten å gå ut...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...TEL_5#%C2%A723
§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg
Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.