Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1212099
Kanskje ikke så rart når Internett-VLANet er 102...
Lett å være spydig, FusionPower! Men om du leser nøye, ser du at iflg Greddost kan man ikke bruke port 3 og 4 til internett. Og i configen som følger med AC3200 var det ikke noe sted å sette VLAN for port 1 og 2!

Men så kjørte jeg inn Merlin, det dukket opp et valg for å sette VLAN for "Internett" over valgene for port 3 og 4 og voilá: jeg er nå på nett uten Zyxel med ASUS RT-AC3200 som hjemmesentral!

Takk til den som skrev Merlin!

Nå skal jeg bare se om TV-delen virker... rapport kommer straks.
Jeg var ikke spydig! Det er det du som har tolka sånn...
Jepp. funka det og! Satte nettopp opp også port 3 til TV, siden vi ikke bruker IP-telefon og plugget hybel-tv-kabelen inn der. Så får vi se om det også funker.

Jeg kommer til å justere litt på bandwidth limit osv i dagene fremover og har nå trua på at jeg har et mer stabilt system enn før.

Tusen takk til all hjelp fra dette forum, fullstendig uvurderlig! Det eneste irriterende er at jeg nå kanskje blir fornøyd med Altibox, selv om jeg måtte ut med en dyr ruter for å få det til og bli så bra som de påstår...

Beklager, FusionPower, lett å tolke feil når man sitter midt i frustrasjonen...
Sist endret av khun; 1. mars 2016 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av khun Vis innlegg
Men så kjørte jeg inn Merlin, det dukket opp et valg for å sette VLAN for "Internett" over valgene for port 3 og 4
Vis hele sitatet...
Hadde det på stock firmware også på min AC68U, merkelig. men så lenge det funker nå er jo ikke det noe å tenke på

Begynner å bli ett fint støvlag på hjemmesentralen nå, som ble kastet under trappa der den hører hjemme.
Hvor lenge var Adam i paradis? Det skjer fortsatt litt merkelige ting her. Vi kikket på et program fra NRK nett-tv i sted (koblet med hdmi til tv-en), da gikk plutselig skjermen i svart underveis. Måtte refreshe nettleseren for å komme i gang igjen.

Og selv om Altibox tv stort sett fungerer bra, så skjer det samme der, plutselig går alt i svart i noen sekunder (lyden forsvinner gjerne litt før bildet), så kommer det i gang igjen.

Og Altibox Beat kommer de fleste ganger etter å ha tenkt seg om i et halv til ett minutt med beskjed om at jeg ikke har tilgang til tjenesten.

Begynner å bli rimelig lei nå av at ting ikke virker _skikkelig_, bare litt sånn nesten av og til...

Hvordan skal jeg debugge dette?

Hvor lenge var Adam i paradis? Det skjer fortsatt litt merkelige ting her. Vi kikket på et program fra NRK nett-tv i sted (koblet med hdmi til tv-en), da gikk plutselig skjermen i svart underveis. Måtte refreshe nettleseren for å komme i gang igjen.

Og selv om Altibox tv stort sett fungerer bra, så skjer det samme der, plutselig går alt i svart i noen sekunder (lyden forsvinner gjerne litt før bildet), så kommer det i gang igjen.

Og Altibox Beat kommer de fleste ganger etter å ha tenkt seg om i et halv til ett minutt med beskjed om at jeg ikke har tilgang til tjenesten.

Begynner å bli rimelig lei nå av at ting ikke virker _skikkelig_, bare litt sånn nesten av og til...

Hvordan skal jeg debugge dette?

Jeg ser nå på ruteren sin liste over klienter at det finnes to plasser hvor det står samme IP-adresse på to enheter. Eller er det samme enhet, men både wifi og kablet?

Adressene er:

02:0F:B5:4DE:46 (WN2500RP, DHCP)
4C:60E:4DE:46 (Netgear, Static)

40:E2:30:1E:83:07 (Silverbird, DHCP)
02:0F:B5:1E:83:07 (SILVERBIRD, DHCP)

Kan dette antyde problemet?

Min teori om at det er samme enhet med forskjellig kobling baserer seg forresten på at de siste 6 sifrene er like begge plasser...

Fikk beskjed fra Altibox nå om at de har et kjent problem med Beat akkurat nå. Nesten så jeg er glad for det, for da er ikke det min skyld...

Løsning (kanskje...): slå av NAT acceleration! Dette er et generelt tips til ASUS-ruter-brukere, virker det som!

Litt mer detaljert: i ettermiddag lugget nettet veldig og jeg startet en ny analyse. Det første jeg gjorde var å se i loggen til ruteren. Der var det masse meldinger om at en enhet drev og sendte pakker til seg selv. Jeg googlet meldinga og så at dette er et typisk ASUS-ruter-problem. Etter å ha lest utallige tråder med råd i alle retninger, fant jeg et som virket sannsynlig og enkelt å teste: slå av NAT acceleration. Etter det har det vært full fart her i hvert fall. Men det kan jo også være bare fordi ruteren er restartet...

Jeg skal rapportere tilbake om noen dager og håper jeg kan dra en konklusjon.
Sist endret av khun; 3. mars 2016 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Det som du i allefal bør slå av, er QoS. Så lenge den er påslått blir ofte internetthastigheten regulert på merkelig vis, jeg hadde 12mb ned og 3mb opp, deaktiverte qos og var oppe i 40 begge veier. Dessuten blir hardware acceleration deaktivert så lenge qos er på. Slå det av, ikke godt for noe som helst.
Du har aktivert støtte for jumbo-frames også, ikke sant?
Skal teste med QoS avslått, selv om jeg egentlig tenkte å bruke den til å fordele kapasiteten mellom hybelboerne og oss. NAT acceleration blir ikke automatisk avslått selv om QoS er på, nei!

Jumbo-frames velger jeg ikke å slå på, ut ifra følgende: http://routerguide.net/jumbo-frame-on-or-off/ virker det som det er større fare for trøbbel enn hjelp?
Jumbo-frames velger jeg ikke å slå på, ut ifra følgende: http://routerguide.net/jumbo-frame-on-or-off/ virker det som det er større fare for trøbbel enn hjelp?
Vis hele sitatet...
Mener å ha hørt alt utstyr bør støtte dette hvis du skal bruke dette.
Så er litt risiki for konsoller\dekoder\blueray spillere etc muligens ikke funger i så fall.
Hei igjen,

Jeg har nå fjerne zyxel boksen som jeg har fått av lyse og erstattet den av en cisco sg300-10 som terminerer fiberen. Cisco en er satt opp med noen egendefinerete vlan som jeg skal ha rundt i huset. vlan 1 management, vlan 2 hovednett, og vlan 5 trådløst gjestenett. Denne trunker vil jeg sende videre sammen med vlan 101 rundt i huset som en trunk. Jeg har 5 cisco sg200 switcher som står plassert rundt i huset der jeg har behov for et eller annet nett.

Er det noen som har erfaring med å sette opp en sonicwall tz205 som "router on a stick" for denne løsningen.
All ruting vil bli foretatt i sg300, firewall skal bare stå å gjøre firewall oppgaver.
Kobling blir som følgende
fiber inn->cisco sg300->Sonicwall tz-205->Cisco sg300->Cisco sg200(ut i nettet mitt)

Er bare veldig usikker på hvordan vlan definisjon for vlan 101 skal gjøres på sonicwallen, siden dette er en DHCP nett med private adresser

Alle tips settes pris på
traceroute
Sitat av traceroute Vis innlegg
Er det noen som har erfaring med å sette opp en sonicwall tz205 som "router on a stick" for denne løsningen.
All ruting vil bli foretatt i sg300, firewall skal bare stå å gjøre firewall oppgaver.
Kobling blir som følgende
fiber inn->cisco sg300->Sonicwall tz-205->Cisco sg300->Cisco sg200(ut i nettet mitt)

Er bare veldig usikker på hvordan vlan definisjon for vlan 101 skal gjøres på sonicwallen, siden dette er en DHCP nett med private adresser

Alle tips settes pris på
traceroute
Vis hele sitatet...
Hvorfor involvere Sonicwallen i VLAN 101? Jeg kjører noe tilsvarende (pfSense og SG300-28PP), men kjører kun 102 trafikken via pfsense. 101 kjører jeg rett ut på 'dekoder' porten (untagged).
Sitat av traceroute Vis innlegg
Hei igjen,

Jeg har nå fjerne zyxel boksen som jeg har fått av lyse og erstattet den av en cisco sg300-10 som terminerer fiberen. Cisco en er satt opp med noen egendefinerete vlan som jeg skal ha rundt i huset. vlan 1 management, vlan 2 hovednett, og vlan 5 trådløst gjestenett. Denne trunker vil jeg sende videre sammen med vlan 101 rundt i huset som en trunk. Jeg har 5 cisco sg200 switcher som står plassert rundt i huset der jeg har behov for et eller annet nett.

Er det noen som har erfaring med å sette opp en sonicwall tz205 som "router on a stick" for denne løsningen.
All ruting vil bli foretatt i sg300, firewall skal bare stå å gjøre firewall oppgaver.
Kobling blir som følgende
fiber inn->cisco sg300->Sonicwall tz-205->Cisco sg300->Cisco sg200(ut i nettet mitt)

Er bare veldig usikker på hvordan vlan definisjon for vlan 101 skal gjøres på sonicwallen, siden dette er en DHCP nett med private adresser

Alle tips settes pris på
traceroute
Vis hele sitatet...
Ettersom du tar VLAN 101 (IPTV) inn på SG300 og skal distriburere det videre i det lokale nettverket fra denne via SG200 trenger du ikke kjøre VLAN 101 innom ruter/firewall.

Såvidt jeg forstår har du allerede satt opp SG300 i L3 modus slik at denne tar seg av rutingen. Dersom du også setter opp SG300 som DHCP server slik at denne tildeler IP adresser til VLAN 1, 2 og 5 klienter trenger du kun linke VLAN 102 (Internett) via access port til WAN inngang på ruteren og tilbake fra LAN port på ruteren til VLAN 1 access port på SG300. Slik er internett tilgangen på lokalnettet (SG300, SG300 etc.) beskyttet av ruter/firewall.

Du trenger ikke å konfigurere noen VLAN på ruteren, men du bør slå av DHCP server funksjonen for å unngå konflikt med DHCP serveren på SG300.

Ole

PS
Du kan konfigurere enten SG300 eller ruteren som DHCP server. Jeg har selv valg å sette opp SG300 som DCHP server slik at alt utenom WAN/NAT/brannmur er konfigert på kjerne-switchen.
Sist endret av oletuv; 6. mars 2016 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei.

Jeg har hatt vikenfiber med altibox en god stund. Siden jeg fikk det har det fungert veldig bra, bra latency, ikke timeout og lite nedetid. Men de siste 3-4 ukene så har jeg slitt med timeout (loss, pakketap), som skjer med mellomrom fra 1-4 minutter.

Jeg har kontaktet kundesupport men de finner ingenting. Jeg har testet å bytte kabler. Jeg har testet å koble meg på lan på hjemmesentral (uten min router), på både den nye og gamle modellen. Vikenfiber byttet ut zyxel hjemmesentral med den nye FMG3542 sentralen og fiberconverter. Det hjalp ikke. Jeg har alltid kjørt med bromodus (bridge) på, siden jeg har benyttet meg av egen router.

Jeg har målt med ping til ulike nettsteder og til 1.51-175-64.customer.lyse.net (som kanskje er mitt første punkt utenfor hjemmesentralen? Jeg har gitt de logg med tidspunkter når det skjer hos meg og bedt de sammenligne. De finner ikke det igjen i sine logger... Jeg har testet med WinMTR for å sjekke loss og i hvilket punkt det skjer. Jeg ser at det er pakketap mot 51.175.64.1 og det blir pakketap utover også.

Hva skal jeg gjøre? Det er veldig frustrerende når en spiller og plutselig fryser et par sekunder før det fortsetter.

Mvh
thomas
Sist endret av thomassmurf; 8. mars 2016 kl. 02:17.
Er det slikt for alle maskiner som er tilkoblet? Jeg ville sjekket om det skjer på flere maskiner samtidlig.
Hvis du har muligheten til å ha 2 maskiner på samtidlig, så med en gang du merker det, sjekker du andre maskinen også.
Hei. Ja. Jeg har flere bærbare og en stasjonær. Det skjer på alle samtidig. Både de som er på trådløst og på LAN. Har testet enkeltvis også på LAN port på hjemmesentral med bærbar og stasjonær, samme resultat. :-(

Mvh
thomas

Sitat av sirtommen Vis innlegg
Er det slikt for alle maskiner som er tilkoblet? Jeg ville sjekket om det skjer på flere maskiner samtidlig.
Hvis du har muligheten til å ha 2 maskiner på samtidlig, så med en gang du merker det, sjekker du andre maskinen også.
Vis hele sitatet...
Kan det ha noe med nedetid med utlanske server:

https://www.facebook.com/VikenFiber
Viken Fiber
5. mars kl. 03:46 ·
Det oppleves for øyeblikket problemer med utenlandstrafikk. Teknisk personell ser på saken.
Denne statusen oppdateres fortløpende ved ny informasjon.
14:15
Oppdatering fra teknisk personell tilsier at feilen nå skal være løst.

Hender vel ting tar lengere tid en vanlig? Men er litt rart det skulle påvirke en stund etterpå.

Men gjelder det på norske server, er det kanskje feil på utstyret et sted?
Sist endret av lmh1; 8. mars 2016 kl. 10:26.
Takk for oppklarende mail, jeg var ute på bærtur en stund. Hadde fått i hodet at jeg ville trunke alle vlan'ene. Men ser jo nå at det var en veldig lite smart tankegang.

Fortsetter å jobbe med dette videre.

traceroute



Sitat av oletuv Vis innlegg
Ettersom du tar VLAN 101 (IPTV) inn på SG300 og skal distriburere det videre i det lokale nettverket fra denne via SG200 trenger du ikke kjøre VLAN 101 innom ruter/firewall.

Såvidt jeg forstår har du allerede satt opp SG300 i L3 modus slik at denne tar seg av rutingen. Dersom du også setter opp SG300 som DHCP server slik at denne tildeler IP adresser til VLAN 1, 2 og 5 klienter trenger du kun linke VLAN 102 (Internett) via access port til WAN inngang på ruteren og tilbake fra LAN port på ruteren til VLAN 1 access port på SG300. Slik er internett tilgangen på lokalnettet (SG300, SG300 etc.) beskyttet av ruter/firewall.

Du trenger ikke å konfigurere noen VLAN på ruteren, men du bør slå av DHCP server funksjonen for å unngå konflikt med DHCP serveren på SG300.

Ole

PS
Du kan konfigurere enten SG300 eller ruteren som DHCP server. Jeg har selv valg å sette opp SG300 som DCHP server slik at alt utenom WAN/NAT/brannmur er konfigert på kjerne-switchen.
Vis hele sitatet...
Sitat av thomassmurf Vis innlegg
Hei. Ja. Jeg har flere bærbare og en stasjonær. Det skjer på alle samtidig. Både de som er på trådløst og på LAN. Har testet enkeltvis også på LAN port på hjemmesentral med bærbar og stasjonær, samme resultat. :-(

Mvh
thomas
Vis hele sitatet...
Skjer det samme tid hver dag, eller tilfeldige tider? Vet du om det er andre i nærheten (samme sentral) som du kan feilsøke hos samtidlig?

Ut i fra det jeg leser her da så vil jeg nesten tro det er overbelasting av nettet/utstyret hos Viken.

Siden det gjelder alt hos deg, og det ikke hjalp å bytte utstyr fra Viken, eller bypasse din egen router.

Da bunner det ut i utstyr uten for din kontroll.
Overskuddsmateriell
Fikk i gårkveld melding fra min Altibox levrandør

Hei. I forbindelse med at vi jobber med å oppgradere linjer vil du kunne oppleve enkelte brudd i tjenestene på ditt private 3P-abonnement mellom kl 08:00og kl. 16:00 i morgen, 8. mars. Skulle du mangle tjenester etter at arbeidet er avsluttet, vennligst start alt utstyr på nytt. Mvh NTE Marked AS.
Vis hele sitatet...
Etter dette har jeg ikke klart å koble til med annet utstyr enn med routeren Altibox leverte, noen andre med samme problem og eventuelt har funnet en løsning?
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Fikk i gårkveld melding fra min Altibox levrandør



Etter dette har jeg ikke klart å koble til med annet utstyr enn med routeren Altibox leverte, noen andre med samme problem og eventuelt har funnet en løsning?
Vis hele sitatet...
har du satt ipadressen statisk på routeren din? Prøv å sette til dhcp i stedetfor.
Overskuddsmateriell
Har IP via DHCP, men det hjelper ikke.
Fikk ny IP etter dette vedlikeholdet, er andre gang de bytter nå på 3-4mnd :P
Hei,

Har sittet og rotet med dette ei stund no. Men må nok søke hjelp og forhåpentligvis finnes det her.

Har lest ein heil del i denne tråden og ellers på nettet, men ikkje klart å finne løsningen endå.

Problemet er at eg prøver å få til å kjøre tv via asus rt-n66u (dd-wrt installert). Men har ikkje lykkes så langt. Dette for å kunne stenge ute tunere som barna skal ha, slik at dei ikkje kan sjå tv heile natta. Tenkte å bruke mac filter med tidsinnstillinger, slik som eg gjer med nettbrett osv..

Hjemmesentralen står i bridge modus. Eg har eksperimentert med ein tuner som er kobla til LAN port, men håper å kunne kjøre barnas tunere via wlan...

Har ikkje den store erfaringen med vlan og slikt. Men det er virker som om det er nøkkelen her.

Men fekk satt opp ein vap for gjester i det minste !

Alt hjelp som peiker meg i riktig retning er velkommen!

mvh
Ka2
Sist endret av Ka2; 9. mars 2016 kl. 13:58.
Sitat av Ka2 Vis innlegg
Hei,

Har sittet og rotet med dette ei stund no. Men må nok søke hjelp og forhåpentligvis finnes det her.

Har lest ein heil del i denne tråden og ellers på nettet, men ikkje klart å finne løsningen endå.

Problemet er at eg prøver å få til å kjøre tv via asus rt-n66u (dd-wrt installert). Men har ikkje lykkes så langt. Dette for å kunne stenge ute tunere som barna skal ha, slik at dei ikkje kan sjå tv heile natta. Tenkte å bruke mac filter med tidsinnstillinger, slik som eg gjer med nettbrett osv..

Hjemmesentralen står i bridge modus. Eg har eksperimentert med ein tuner som er kobla til LAN port, men håper å kunne kjøre barnas tunere via wlan...

Har ikkje den store erfaringen med vlan og slikt. Men det er virker som om det er nøkkelen her.

Men fekk satt opp ein vap for gjester i det minste !

Alt hjelp som peiker meg i riktig retning er velkommen!

mvh
Ka2
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen Asus mann, og vet derfor ikke hva dd-wrt har av funksjoner. Men prinsipielt må du sette opp en transparent (firewalled) bridge som du da kan MAC-filtrere. VLAN etc kan du se helt bort fra iom at du tar signalet ut av hjemmesentralen (alt er untagged).
Takker for info! Er ikkje heilt trygg på det du sikter til her. Men skal kikke på om det er muligheter for å finne ut av det.

Det som forvirrer meg litt med den hjemmesentralen er at når den står i bridge modus så får eg ein public ip ut på port 4 og lokale ip'er ut på ihvertfall ein av dei andre portene. Om eg plugger inn kabel til tv tuner i ein av desse med lokal ip, virker tuner ok. Må hjemme sentral stå i normal modus for at dette skal kunne virke?

mvh
Ka2
Sitat av Ka2 Vis innlegg
Takker for info! Er ikkje heilt trygg på det du sikter til her. Men skal kikke på om det er muligheter for å finne ut av det.

Det som forvirrer meg litt med den hjemmesentralen er at når den står i bridge modus så får eg ein public ip ut på port 4 og lokale ip'er ut på ihvertfall ein av dei andre portene. Om eg plugger inn kabel til tv tuner i ein av desse med lokal ip, virker tuner ok. Må hjemme sentral stå i normal modus for at dette skal kunne virke?

mvh
Ka2
Vis hele sitatet...
Hvilken hjemmesentral har du? Det du beskriver høres ut som normal atferd for en hjemmesentral i bromodus. Feks Zyxel FMG; Internett på LAN3, TV på de andre. På TV portene får man på FMGen tildelt en 192.168.x.x adresse i bromodus. Offentlig IP på internettport.

For å få dekoderen til å funke må Altibox se dens MAC-adresse, dvs hvis du skal koble noe mellom hjemmesentral og dekoder må dette være transparent. Tviler sterkt på at Asusen tilbyr dette slik at du kan tidsstyre av/på, selv med annen firmware.
Hjemmesentralen er FMG3542. Ok, og det vil heller ikkje hjelpe å klone mac adressen til hjemmesentralen i asus routeren ? Gode ideer om hvordan eg skal løse problemet ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Teratom Vis innlegg
For å få dekoderen til å funke må Altibox se dens MAC-adresse, dvs hvis du skal koble noe mellom hjemmesentral og dekoder må dette være transparent. Tviler sterkt på at Asusen tilbyr dette slik at du kan tidsstyre av/på, selv med annen firmware.
Vis hele sitatet...
Tjeh. Ein måte å gjere det på er jo å ta det inn som to ulike VLAN, og bridge det i linux-kjerna - og bruke input-regel i iptables til å blokkere trafikken. Det bør fungere, eg trur mange broadcomchipset har støtte for tagging av vlan på cpu-interfacet. Det er neppe støtte for det i det grafiske grensesnittet, men det er gjennomførbart.
Sitat av Ka2 Vis innlegg
Hjemmesentralen er FMG3542. Ok, og det vil heller ikkje hjelpe å klone mac adressen til hjemmesentralen i asus routeren ?
Vis hele sitatet...
Nei

Sitat av Ka2 Vis innlegg
Gode ideer om hvordan eg skal løse problemet ?
Vis hele sitatet...
Bruk annet dertil egnet HW/SW. Evt bare ta det inn som to ulike VLAN, og bridge det i linux-kjerna - og bruke input-regel i iptables til å blokkere trafikken. Asus tilbyr ikke dette, men Vidarlo forklarer deg hvordan Et siste alternativ er å bare la ungene se tv på kveld og natt.
Sist endret av Teratom; 9. mars 2016 kl. 22:21.
går det ikke bare sette en switch mellom hjemmesentral og tunere, og plugge switchen i en timer(tror jeg kjøpte på biltema når jeg trengte til lyset i akvarium)?
Ok, hva er oppskrifta på å gjera dette då ? Det er litt utenfor det eg kan påstå at eg har kontroll på .... -så her vil eg trenge ein del assistanse...

Sitat av mlel Vis innlegg
går det ikke bare sette en switch mellom hjemmesentral og tunere, og plugge switchen i en timer(tror jeg kjøpte på biltema når jeg trengte til lyset i akvarium)?
Vis hele sitatet...
Jo, det er ikkje umulig... Men kanskje litt low-tech.. he he..

Håper det er nokon som kan assistere/lede meg i mål med denne konfigurasjonen!

Av nysjerrighet : Hva slags utstyr vil ein kunne bruke/anbefale til dette?
Sist endret av Ka2; 10. mars 2016 kl. 08:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ka2 Vis innlegg
Av nysjerrighet : Hva slags utstyr vil ein kunne bruke/anbefale til dette?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke Asusen din dersom dd-wrt gir deg mulighet til CLIet/shell. Ikke bland inn VLAN som Vidarlo foreslår, hvis du bruker Altibox sin hjemmesentral satt i bromodus er det ingen VLAN å forholde seg til. Du skal være litt over normalt Linux-interessert før du begir deg utpå her. Men hvis fristelsen er stor søk etter 'transparent firewall Linux', 'transparent bridge Linux' etc.

Det enkleste for deg er å sette en switch mellom hjemmesentral og dekoder(ne) og tidsstyre på port eller MAC.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Teratom Vis innlegg
Du kan bruke Asusen din dersom dd-wrt gir deg mulighet til CLIet/shell. Ikke bland inn VLAN som Vidarlo foreslår,
Vis hele sitatet...
Eg mistenker kanskje at du må det. Om du ikkje set opp ungane sin TV på eige VLAN som du så bridger mot TV-nettet mistenkjer eg kanskje at broadcom-chippen vil switche pakkane på eiga hand, utan at dei treff Linux-kjerna. Ved å settje det opp som to separate VLAN og bridge det i kjerna, tvinger du switchen til å passe pakkane til CPUen.

BCM er stortsett en seksports switch - CPU-port, 4 ethernetporter merka LAN og en merka WAN.
Ok, takker så mykje for tilbakemelding frå begge to (vidarlo og Teratom) !!

Det er muligheter for ssh,samt å skrive commandoer direkte i asus GUI...

La meg berre få bekrefta ett par ting her. Når hjemmesentralen står i bromodus er det ingenting som er tagget med Vlan? Men det virker som om Tv "signalene" kjem berre ut på dei tre første portene i bromodus og inet på den fjerde?

Hva er fordelene/ulempene med disse modusene?

Når hjemmesentralen står i "normal" modus er det "tagg" på trafikken? (100,101,102 etter det har lest)?

Eg har no kommet til den (foreløpige) konklusjonen at eg setter hjemmesentralen i normal modus. Slik at eg kan ha alt i to etasjer i huset. Har ein kabel som går opp til switch (enkel type) og fordeler til tv tuner og ein router. Nede står asus routeren og distribuerer inet til barna (med restriksjoner). (mac time ddns osv).

Med denne konfigurasjonen må eg vel forholde meg til vlan tags om eg forstår det rett ?

Eg er vel over gjennomsnittet Linux interessert, men har ikkje holdt på med det så lenge (siden 2014). Pluss noen perioder tidligere.. Har lest meg opp på ein del linux ting.. Men her vil eg muligens trenge ein del assistanse..

Skal søke og lese litt angående tema, så for vi sjå kor mykje eg finner ut og skjønner....
Sist endret av Ka2; 11. mars 2016 kl. 11:16.
La meg berre få bekrefta ett par ting her. Når hjemmesentralen står i bromodus er det ingenting som er tagget med Vlan? Men det virker som om Tv "signalene" kjem berre ut på dei tre første portene i bromodus og inet på den fjerde?
Vis hele sitatet...
Uten å være ekspert, vil jeg anta hjemmesentralen er satt opp med automatisk mac filtering\VLAN uansett.
Som finner ut av hvilken port som brukes til hva. Bromodus betyr bare som altibox sier:

Ved å sette hjemmesentralen i bromodus, deaktiveres brannmur og router i hjemmesentralen. Hjemmesentralen vil bli "usynlig" i nettverket, og vil ikke lenger fungere som trådløst aksesspunkt eller dele ut lokale IP-adresser (DHCP-server) til ditt utstyr. Oppsett av eget nettverksutstyr skjer på eget ansvar. Du får tildelt en offisiell IP-adresse på eget nettverksutstyr, og vil være helt ubeskyttet mot inntrengere fra internett.
Vis hele sitatet...
Så det betyr nok NAT blir deaktivert.
Sist endret av lmh1; 11. mars 2016 kl. 12:39.
Sitat av Ka2 Vis innlegg
La meg berre få bekrefta ett par ting her. Når hjemmesentralen står i bromodus er det ingenting som er tagget med Vlan?
Vis hele sitatet...
Riktig

Sitat av Ka2 Vis innlegg
Men det virker som om Tv "signalene" kjem berre ut på dei tre første portene i bromodus og inet på den fjerde?
Vis hele sitatet...
Det er sånn det skal være. På FMG er 'LAN3' internett, de andre tre IPTV

Sitat av Ka2 Vis innlegg
Hva er fordelene/ulempene med disse modusene?
Vis hele sitatet...

Altibox sin 'bromodus' gir i en viss grad mer egenkontroll over eget nett. Public IP på egen ruter, NATing gjøres på lokal ruter. Egen DHCP, FW etc etc.

Sitat av Ka2 Vis innlegg
Når hjemmesentralen står i "normal" modus er det "tagg" på trafikken? (100,101,102 etter det har lest)?
Vis hele sitatet...
Nei. Med Altibox sin hjemmeruter er brukeren forskånet fra å tenke VLAN. VLAN diskusjonen på forumet her er for de som senker Altibox sitt utstyr på dypt vann (med en spiker igjennom) og benytter eget utstyr.

Sitat av Ka2 Vis innlegg
Eg har no kommet til den (foreløpige) konklusjonen at eg setter hjemmesentralen i normal modus. Slik at eg kan ha alt i to etasjer i huset. Har ein kabel som går opp til switch (enkel type) og fordeler til tv tuner og ein router. Nede står asus routeren og distribuerer inet til barna (med restriksjoner). (mac time ddns osv).

Med denne konfigurasjonen må eg vel forholde meg til vlan tags om eg forstår det rett ?
Vis hele sitatet...
Nei

Sitat av Ka2 Vis innlegg
Skal søke og lese litt angående tema, så for vi sjå kor mykje eg finner ut og skjønner....
Vis hele sitatet...
Lykke til
Sist endret av Teratom; 11. mars 2016 kl. 13:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mistenker muligens at folk misforsto svaret mitt.

Eg tenkjer på å settje opp to porter på switchen på asusen med forskjellige, utagga vlan - og settje opp dei samme vlana som tagga på CPU-porten på switchen. Då får du to interface i Linux, som du kan bridge og filtrere slik du vil. Det har ingenting med Altibox sine vlan å gjere, det er berre ein måte å lage nye interface på Linux som du kan gjere magi med
Hvordan gjør ein dette i praksis? Trunk oppsett på port 3 og 4 ? Kan settes i GUI, men veit ikkje om det er det lureste ? Er litt usikker på tagging mot cpu port, dette blir vel port 8 ?

Nei, det blir jo ikkje trunk..
Sist endret av Ka2; 13. mars 2016 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen andre med altibox som bor i borettslag/sameie som får høyere hastighet enn 100/100? Har mast siden i fjor om høyere hastighet her hos NTE og når de endelig har oppgradert nodene så får jeg vite at 100/100 er max hos borettslag/sameier....
Sitat av Deathglider Vis innlegg
Noen andre med altibox som bor i borettslag/sameie som får høyere hastighet enn 100/100? Har mast siden i fjor om høyere hastighet her hos NTE og når de endelig har oppgradert nodene så får jeg vite at 100/100 er max hos borettslag/sameier....
Vis hele sitatet...
Isåfall så tipper jeg at NTE har levert en switch som står i bygget hos dere. Type en pizzaeskeswitch med kun FastEthernetporter (100/100). For, det er mulig å levere høyere hastigheter til sameier/brl. Men står nok på spill at NTE ikke har mulighet på switchen du er tilkoblet til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trenger litt hjelp fra ekspertisen. Har satt opp systemet med SG300 som fiber kommer inn på. FW er egen pfSense-boks som kun håndterer VLAN 102, selve VLAN-håndtering med dette oppsettet tas hånd om av SG300. IPTV/VLAN 101 styres utenom FW. Videre har jeg en SG200 som mottar en trunk fra SG300 med internett og IPTV, dette fungerer smooth.

Har nå erstattet min trådløsruter med et accesspunkt Linksys LAPAC1750PRO. Denne har mulighet for flere virtuelle AP med VLAN-håndtering. Denne er koblet rett inn på SG300. Har testet med flere virtuelle AP med ulik VLAN ID (gjestenett etc). Dette fungerer fint, og privat og gjestenett ser ikke hverandre.

Det som forsøkes nå er å få til en wireless tilkobling mot dekoderen/IPTV. Satte opp et virtuelt AP (egen 'IPTV SSID') med VLAN 101. Porten som accespunktet er koblet til på SG300 fores med 101T i tillegg til internett VLANet (trunk). Dekoderen plugges inn i en wireless bridge (Linksys/Cisco WAP) som er satt opp mot aktuelt IPTV-SSID. Problemet er at dekoder ikke får tildelt IP-adresse fra Altibox (10.x.x.x), og da ei heller noe bilde.

Skyldes dette at det ikke blir transparent nok, slik at Altibox ikke ser dekoderens MAC? Forslag til løsning? Accesspunktet har mulighet for oppsett med både WDS bridge og Workgroup bridge, men dette er upløyd mark for min del. Noen tips?
Sist endret av Teratom; 29. mars 2016 kl. 22:01.
Sitat av Teratom Vis innlegg
-----
Det som forsøkes nå er å få til en wireless tilkobling mot dekoderen/IPTV. Satte opp et virtuelt AP (egen 'IPTV SSID') med VLAN 101. Porten som accespunktet er koblet til på SG300 fores med 101T i tillegg til internett VLANet (trunk). Dekoderen plugges inn i en wireless bridge (Linksys/Cisco WAP) som er satt opp mot aktuelt IPTV-SSID. Problemet er at dekoder ikke får tildelt IP-adresse fra Altibox (10.x.x.x), og da ei heller noe bilde.
-----
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg rett at du har konfigurert et IPTV SSID med VLAN 101 på din Linksys LAPAC1750PRO som er koplet til trunk port (Internett VLAN untagged, VLAN 101 tagged) på SG300?

Hvor får IPTV SSID klienter IP fra?
Sist endret av oletuv; 1. april 2016 kl. 21:24.
Sitat av Deathglider Vis innlegg
Noen andre med altibox som bor i borettslag/sameie som får høyere hastighet enn 100/100? Har mast siden i fjor om høyere hastighet her hos NTE og når de endelig har oppgradert nodene så får jeg vite at 100/100 er max hos borettslag/sameier....
Vis hele sitatet...
For 1000/1000 til 998,- i borettslaget jeg bor i

Jeg har dog fiberen rett inn i leiligheten min.
Sitat av oletuv Vis innlegg
Forstår jeg deg rett at du har konfigurert et IPTV SSID med VLAN 101 på din Linksys LAPAC1750PRO som er koplet til trunk port (Internett VLAN untagged, VLAN 101 tagged) på SG300?

Hvor får IPTV SSID klienter IP fra?
Vis hele sitatet...
Et eget IPTV SSID med VLAN101 ja, i tillegg til de andre SSIDene (privatnett, gjestenett etc). Accesspunktet er koblet til en trunkport med de aktuelle VLANene (101T, gjestenettT, privatnettT). Klientene (dekoder) på IPTV SSID skal få sin IP direkte fra Altibox (10.x.x.x) hvis det settes opp rett (tilsvarende IP-pool som en får tildelt fra når dekoder kobles til 101UP på accessport).
Sitat av Teratom Vis innlegg
Et eget IPTV SSID med VLAN101 ja, i tillegg til de andre SSIDene (privatnett, gjestenett etc). Accesspunktet er koblet til en trunkport med de aktuelle VLANene (101T, gjestenettT, privatnettT). Klientene (dekoder) på IPTV SSID skal få sin IP direkte fra Altibox (10.x.x.x) hvis det settes opp rett (tilsvarende IP-pool som en får tildelt fra når dekoder kobles til 101UP på accessport).
Vis hele sitatet...
Det er merkelig at ikke både trådløse og kablede klienter (dekodere) tildeles IP adresse fra samme DCHP server (Altibox) dersom det ikke finnes en egen DHCP server som tildeler annen adresse i det trådløse oppsettet.

Har du sjekket hvilket IP adresse dekoderen får når den er koblet til accespunktet?
Ved hjelp av bla nyttige tips i denne tråden har jeg nå eliminert både
hjemmesentral og mediakonverter. Tenkte jeg skulle skrive et par
linjer tilbake som takk, forhåpentligvis til glede for andre som er
ute etter tips om fungerende oppsett.

Jeg gjør oppmerksom på at mitt nettverk er langt mer komplisert enn
det trenger å være av hensyn til Altibox-aksessen. Det er ingen grunn
til å kopiere dette, og jeg har heller ikke tenkt å beskrive det i
detalj. Jeg bruker også en switch som er way overkill i forhold til
hva som er nødvendig. Den ble kjøpt for en slikk og ingenting som
deleswitch. Ingen annen grunn. Det er unødig kompliserende at denne
switchen i utgangspunktet ikke har noen SFP-slotter. Det hele kunne
altså vært gjort mye enklere med en billigere switch.

Det jeg har tenkt å si litt om er de delene jeg var usikker på før jeg
gikk i gang med dette prosjektet.

Litt bakgrunn og forutsetninger

Hos oss er Altibox-linjen er levert som en single mode fiber med SC
via en fiberkonverter til en Zyxel P2812 router. I gamle dager hadde
vi en mediakonverter fra Ping Communication, men denne ble byttet til
en fra Connection Technology Systems for en tid siden. Forklaringen
vi fikk fra montøren var at den nye støttet høyere hastigheter. Som
virker fornuftig. Nærmere inspeksjon viste at den nye var en
"HET-3012W2A(SM-10)-DR", der DR står for "Dual Rate" og betyr at den
støtter 100/1000 Mbit/s.

Jeg har hele tiden koblet Internett-aksessen via en switch og en VLAN
trunk videre til en Linux-server, som fungerer som router i mitt
nettverk. På Linux-serveren har jeg derfor ikke måttet endre noe annet
enn hvilket VLAN som er "Internett".

Switchen jeg benytter er en Cisco C3560E-48PD. Denne kjører IOS (nei,
det er ikke Apple som lager det


Første skritt: Verifisere at fiber og bølgelengder er som oppgitt

Første usikkerhet: Hvordan åpner man mediakonverteren uten å ødelegge
noe? Hos oss er den montert nokså høyt oppe på veggen, helt oppunder
taket, slik at man ikke kommer til fra oversiden. Men et triks som
viste seg å virke bra var å skyve fronten oppover samtidig som den
vippes ut i overkant. Da får du hektet løs plast-flippene i overkant
uten å brekke noe, og uten å måtte bruke skrujern eller tilsvarende i
sprekken. Merk at fiberen er kveilet opp i braketten som er skrudd på
veggen, men koblet til konvertene som sitter i den delen du løsner.
Så ikke røsk for hardt, men vipp forsiktig ned til du får løsnet
fiberen.
http://www.mork.no/~bjorn/bilder/med...30_121232.html
http://www.mork.no/~bjorn/bilder/med...30_121245.html

På innsiden fant jeg det jeg var ute etter: En liten kveil med fiberen
inn i huset, terminert med en SC kontakt. Denne var plugget i en
optisk duppeditt fastloddet i mediakonverteren (SFP hadde jo vært for
enkelt, ikke sant?), med bla påskriftene "Dual Rate, Single-mode 10km"
og "TX: 1310nm/RX: 1550nm".

Så opplysningene i denne tråden ble bekreftet.


Andre skritt: Utkobling av P2812

Dette er godt beskrevet i tidligere poster her. Jeg gjorde som andre
før meg:

Konfigurerte en VLAN trunk port for uplink og en access port (uten
tagging) for TV-dekoderen:

Kode

interface GigabitEthernet0/3
 description "HET-3012W2A(SM-10)-DR"
 switchport trunk encapsulation dot1q
 switchport trunk allowed vlan 100-102
 switchport mode trunk
 spanning-tree bpdufilter enable
 spanning-tree bpduguard enable

interface GigabitEthernet0/28
 description "Stue B"
 switchport access vlan 101
 spanning-tree portfast
Se bort fra "spanning-tree" kommandoene. De er valgfrie og
demonstrerer bare min tillit til den andre enden av disse linkene

Har ikke telefoni fra Altibox så jeg ignorte VLAN 100.

VLAN 102 (Internett) ble inkludert i trunken til Linux-routeren min,
omtrent som jeg hadde det før bortsett fra at jeg måtte oppsettet på
routeren til å bruke VLAN 102. Trunken til serveren slukte uansett
alle VLAN:

Kode

interface TenGigabitEthernet0/1
 description canardo
 switchport trunk encapsulation dot1q
 switchport trunk native vlan 10
 switchport mode trunk
 flowcontrol receive desired
 ip dhcp snooping trust
!
Et forenklet oppsett på en Debian Linux router/server kunne da se noe
slik ut (utdrag fra /etc/network/interfaces):

Kode

auto eth0.102
iface eth0.102 inet dhcp
(Jeg har også et 6RD-oppsett der, men det blir litt småstygt så det er
evt bedre egnet for en annen tråd)

Dette virket som et skudd og jeg kunne dermed pakke sammen
Zyxel-routeren. Men linken kom opp i 100 Mbit/s, så den andre enden
var åpenbart ikke oppgradert ennå. Ikke noe problem med
mediakonverteren i loopen, siden kobber-portene på switchen alle er
10/100/1000:

Kode

c3560e#sh int gi0/3 status

Port      Name               Status       Vlan       Duplex  Speed Type
Gi0/3     "HET-3012W2A(SM-10 connected    trunk      a-full  a-100 10/100/1000BaseTX
Tredje skritt: Eliminering av mediakonverter

Dette er jo mindre meningsfylt, men siden jeg kunne så hadde jeg lyst
til å koble fiberen rett i switchen. Den aktuelle switchen har ingen
SFP-porter, men derimot to 10gig X2-porter. Hver av disse kan
konverteres til to SFP-porter vha en konverter.
http://www.cisco.com/c/en/us/support...ule/model.html

Dette er utdatert teknologi nå, og derfor dritbillig på bruktmarkedet.
Kjøpte en konverter fra eBay og vips hadde jeg to SFP-porter i stedet
for en 10gig port. For den som måtte ha behov for det samme: En ting
jeg lurte på før jeg prøvde dette, var hvordan jeg konfer switchen til
å bruke konverteren. Det var ikke nødvendig. De to nye gig-portene
dukket opp av seg selv når konverteren ble plugget inn, og samtidig
forsvant den ene 10gig-porten.

Med SFP-porter på plass bestilte jeg SFP fra FiberStore. Billig, og
du får de kodet for den switchen du vil. Denne tråden lærte meg at
Altibox bruker 1310nm/1550nm for TX/RX, og det bekreftet jo også
merkelappen inne i mediakonverteren. Så jeg bestilte en slik til USD 9:
http://www.fs.com/cisco-1000base-bx-...m-p-39135.html

Som mange har skrevet om tidligere, så er det normalt med LC på disse.
Men ettersom Fiberstore lot meg velge, tok jeg like gjerne SC i
stedet. Dermed slipper jeg patchesnor med forskjellige kontakter i
hver ende. Bagatell. Det viktigste er å være OBS på hva du kjøper og
at det matcher.

Mens jeg var i farta tok jeg med noen simplex SC-SC single mode
patchesnorer i assorterte lengder og noen skjøtestykker:
http://www.fs.com/sc-upc-to-sc-upc-9...e-p-12301.html
http://www.fs.com/sc-upc-to-sc-upc-s...r-p-11890.html

Tanken var å la fiberen ligge kveilet opp i mediakonvertere som før,
men skjøte på en patchesnor frem til switchen. Dette er jo omtrent
slik de som har fått ny hjemmesentral har det, hvis jeg har forstått
riktig. Virker som en fornuftig løsning på meg. Kunne forsåvidt ha
laget hull til skjøtestykket slik at patchesnoren kunne kobles til fra
utsiden, men ved å plassere den på innsiden slipper jeg å modifisere
mediakonverterboksen (som jo ikke er min):
http://www.mork.no/~bjorn/bilder/med...07_105144.html

De observante har nå sikkert sett problemet: Jeg har en 100 Mbit/s
link og har bestilt en 1000 Mbit/s SFP. Det var bevisst. Switchen
min støtter ikke 100 Mbit/s SFPer.

Jeg prøvekoblet dette når det ankom, men som forventet ga det ingen
link. SFPen målte greie verdier for mottatt lys, så jeg konkluderte
med at det var hastighets-mismatch som var problemt og koblet inn
mediakonverteren igjen.


Siste avsnitt: Gigabit

I dag gikk plutselig Internett-aksessen ned. Sjekket switchen og
oppdaget til min glede at den nå viste:

Kode

c3560e#sh int gi0/3 status

Port      Name               Status       Vlan       Duplex  Speed Type
Gi0/3     "HET-3012W2A(SM-10 connected    trunk      a-full a-1000 10/100/1000BaseTX
Skyndte meg å mediakonverteren, koblet fiberen over til SFPen, og der
var det link gitt:

Kode

Gi0/51    "Altibox fiber upl connected    trunk      a-full a-1000 1000BaseBX10-U SFP
Og DOM viser greie verdier:

Kode

c3560e#sh int gi0/51 transceiver detail 
ITU Channel not available (Wavelength not available),
Transceiver is internally calibrated.
mA: milliamperes, dBm: decibels (milliwatts), NA or N/A: not applicable.
++ : high alarm, +  : high warning, -  : low warning, -- : low alarm.
A2D readouts (if they differ), are reported in parentheses.
The threshold values are calibrated.

                              High Alarm  High Warn  Low Warn   Low Alarm
          Temperature         Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port       (Celsius)          (Celsius)   (Celsius)  (Celsius)  (Celsius)
--------- ------------------  ----------  ---------  ---------  ---------
Gi0/51      40.7                90.0        85.0       -40.0      -45.0

                              High Alarm  High Warn  Low Warn   Low Alarm
           Voltage            Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port       (Volts)            (Volts)     (Volts)    (Volts)    (Volts)
---------  ---------------    ----------  ---------  ---------  ---------
Gi0/51     3.28                  3.80        3.70        2.80       2.70

           Optical            High Alarm  High Warn  Low Warn   Low Alarm
           Transmit Power     Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port       (dBm)              (dBm)       (dBm)      (dBm)      (dBm)
---------  -----------------  ----------  ---------  ---------  ---------
Gi0/51      -5.2                -2.0        -3.0        -9.0      -10.0

           Optical            High Alarm  High Warn  Low Warn   Low Alarm
           Receive Power      Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port       (dBm)              (dBm)       (dBm)      (dBm)      (dBm)
-------    -----------------  ----------  ---------  ---------  ---------
Gi0/51      -7.8                 0.0        -1.0       -23.0      -24.0



Porten med SFP er selvsagt konfigurert på samme måte som porten jeg
tidligere brukte til mediakonverteren.  Den eneste forskjellen er jo
at dette er en fiber-port i stedet for en kobber-port:

interface GigabitEthernet0/51
 description "Altibox fiber uplink"
 switchport trunk encapsulation dot1q
 switchport trunk allowed vlan 100-102
 switchport mode trunk
 spanning-tree bpdufilter enable
 spanning-tree bpduguard enable
!

Så dermed var det i boks (pun intended). Strømforsyningen til medikonverteren er koblet ut og TP-kabelen fjernet. Nå er den redusert til en passiv fiberboks.
Sitat av bmork Vis innlegg
-----
Så dermed var det i boks (pun intended). Strømforsyningen til medikonverteren er koblet ut og TP-kabelen fjernet. Nå er den redusert til en passiv fiberboks.
Vis hele sitatet...
Flott jobb og en god gjennomgang av hvordan dette gjøres.
Fikk omsider oppgradert linjen i sameiet jeg bor i, plutselig kunne man ha høyere enn 100/100 likevel...

Noen med NTE som har oppdaget at de har endret rutene sine så vi har ~27ms ping mot VG osv, istedenfor 7-8ms som de siste.. Tja, 4 årene!?
Sitat av Deathglider Vis innlegg
Fikk omsider oppgradert linjen i sameiet jeg bor i, plutselig kunne man ha høyere enn 100/100 likevel...

Noen med NTE som har oppdaget at de har endret rutene sine så vi har ~27ms ping mot VG osv, istedenfor 7-8ms som de siste.. Tja, 4 årene!?
Vis hele sitatet...
Det er for dem bytter fra cisco switcher som ende switch mot deg til huawei switch, det vil si du har nå 1gbit link mot dem isteden for 100mbit.
Så før dem har bytta ut alle cisco i nette hoss deg , vil du har dårlig routing, sidne dem skal og bytte ut kjerne switchen i ditt område.
NB: du har nå faktisk fått dynamsik ip, SELV om du har betalt for fast, så er den nå dynamsik.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Det er for dem bytter fra cisco switcher som ende switch mot deg til huawei switch, det vil si du har nå 1gbit link mot dem isteden for 100mbit.
Så før dem har bytta ut alle cisco i nette hoss deg , vil du har dårlig routing, sidne dem skal og bytte ut kjerne switchen i ditt område.
NB: du har nå faktisk fått dynamsik ip, SELV om du har betalt for fast, så er den nå dynamsik.
Vis hele sitatet...
Gir mer mening enn hva han i dårlig humør på support ikke kunne fortelle meg i alle fall